پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41445 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • تاریخچه چاپ و جایگاه آن در دنیا
    09 بهمن 1400 - 10:17
    شناسه : 193087
    1

    در این مقاله سعی داریم تاریخچه چاپ در دنیا رو مورد بررسی قرار دهیم. ابتدا توضیح مختصری راجع به چاپ درت ایران و اوضاع آن در این سالها خواهیم داد.

    پ
    پ

    به علت فراگیری چاپ دیجیتال و فراگیری اینترنت پرینت آنلاین از جایگاه ویژه ایی برخودار است. به علت قیمت مناسب ودسترسی آسان پرینت غیر حضوری یا همان پرینت آنلاین مورد استقبال بسیار بالایی قرار گرفته است.

    مهم ترین خدماتی که در پرینت آنلاین مورد توجه مردم قرار گرفته است عبارتند از چاپ جزوه و اعلامیه ترحیم . با توجه این توضیحات باید به اهمیت و جایگاه ویژه چاپ غیر حضوری پی برده باشید.

    در ادامه به تاریخپه و جایگاه چاپ می پردازیم.image 1643309220 - تاریخچه چاپ و جایگاه آن در دنیا -

    افراد بسیار کمتری می توانستند بخوانند، بسیاری هنوز لاتین صحبت می کردند، اخبار رویدادهای تاریخی هرگز به ما نمی رسید، و بزرگترین اکتشافات علمی قرن ها دیر به دست می آمدند. اگر چاپ اختراع نشده بود، یعنی.

    وبلاگ ما دارای بخشی به نام “دنیای چاپ” است که مملو از حقایق شگفت انگیز برای علاقه مندان به چاپ و کاغذ است. این داستانی جذاب است که پانزده قرن را در بر می گیرد، بنابراین باید به مروری بر مهمترین رویدادها بپردازیم.

    مرحله اول: چاپ روی چوب
    ما در چین قرن ششم در زمان سلسله تانگ هستیم. یکی از اختراعات متعددی که از این امپراتوری بزرگ پدید آمد، سیستم چاپ با استفاده از ماتریس های چوبی بود که حکاکی، جوهرکاری و بر روی یک صفحه کاغذ فشرده می شد. دامنه این اختراع به حدی بود که در تاریخ نگاری مدرن چین، چاپ یکی از چهار اختراع بزرگ چین باستان به شمار می رود.

    یکی از اولین کتاب‌هایی که با بلوک‌های چوبی چاپ شد، نسخه‌ای از الماس سوترا (868 پس از میلاد)، طوماری شش ورقی بیش از پنج متر بود. اخیراً یک بتکده کره ای با متنی حتی قدیمی تر مربوط به 750-751 بعد از میلاد کشف شد.image 1643309262 - تاریخچه چاپ و جایگاه آن در دنیا -

    مرحله دوم: چاپ متحرک
    ما به یکی از مهمترین مراحل در تاریخ چاپ رسیدیم: ظهور تایپ متحرک. و بار دیگر این اختراع از چین آمده است. در سال 1041، چاپ Bi Sheng نوع گل متحرک را اختراع کرد. با این حال، این عیب را داشت که به راحتی می شکست. در سال 1298، مخترع وانگ ژن شروع به استفاده از چوب بسیار قوی‌تر کرد و سیستم پیچیده‌ای از میزهای گردان را اختراع کرد که کیفیت چاپ را بهبود بخشید.

    اکنون به سرعت به قرن پانزدهم و معرفی حروف متحرک در اروپا توسط یوهانس گوتنبرگ. نقطه مرکزی تکنیک او پانچ بود، یک متوازی الاضلاع فولادی که سر آن به صورت برجسته، و پشت به جلو، با یک کاراکتر حک شده بود: یک عدد، حرف یا علامت نقطه گذاری. پانچ ماتریسی را ایجاد کرد که در آن نوع ریخته‌گری می‌شد، سپس روی سینی قرار می‌گرفت، جوهر می‌شد و روی کاغذ فشار می‌داد.

    بنابراین، سه نوآوری اصلی گوتنبرگ چه بود؟

    او اولین کسی بود که از جوهرهای مبتنی بر روغن استفاده کرد که دوام بیشتری نسبت به جوهرهای مبتنی بر آب که قبلاً استفاده می‌شدند.
    نوع او قوی تر بود زیرا از آلیاژ سرب، قلع و آنتیموان ساخته می شد.
    و اولین دستگاه چاپ را اختراع کرد.
    در 23 فوریه 1455، پس از حدود یک سال آزمایش، اولین کتاب مقدس گوتنبرگ با تیراژ 180 نسخه منتشر شد.

    مرحله سوم: پرس چرخشی
    بیایید دوباره به جلو بپریم، به سال 1843. ما در ایالات متحده هستیم و ریچارد مارچ هو به تازگی اولین دستگاه پرس چرخشی را اختراع کرده است که در سال 1846 تکمیل شد و در سال 1847 ثبت اختراع شد. در سال 1863، ویلیام بولاک دستگاه چاپی را معرفی کرد که توسط یک رول کاغذ تغذیه می‌شد: تصاویری که قرار بود چاپ شوند در اطراف سیلندرهای چرخان منحنی شده بودند. دیگر سطح صافی وجود نداشت که برای چاپ فشار وارد کند: در عوض، کاغذ از سیلندر عبور می کرد که نیروی بسیار بیشتری را اعمال می کرد. به لطف مکانیزه شدن فرآیند و معرفی رول های کاغذی پیوسته، دستگاه های چاپ دوار می توانند تا 8000 برگ در ساعت چاپ کنند. که آن را به اولین دستگاه چاپ مناسب برای چاپ های بزرگ تبدیل می کند.

    در سال 1846، استفاده از دستگاه گردان برای چاپ دفتر کل فیلادلفیا آغاز شد.image 1643309419 - تاریخچه چاپ و جایگاه آن در دنیا -

    مرحله چهارم: چاپ افست
    در سال 1875، رابرت بارکلی دستگاه چاپ افست را برای چاپ روی فلز اختراع کرد. سپس، در سال 1904، ایرا واشنگتن روبل این فناوری را برای کاغذ تطبیق داد. این روش غیر مستقیم چاپ بر اساس یک پدیده شیمیایی بسیار ساده است: دافعه بین روغن و آب.

    فرآیند چاپ هر چند ساده است. یک صفحه افست به دو ناحیه تقسیم می شود: ناحیه تصویر، که چربی دوست است و بنابراین جوهر را جذب می کند. و ناحیه غیر تصویری که آبدوست است و مرکب را دفع می کند. صفحه در محلولی که به ناحیه غیر تصویری متصل می شود غوطه ور می شود و سپس جوهر می شود. به این ترتیب جوهر فقط به تصویر می‌چسبد که سپس ابتدا به یک استوانه لاستیکی منتقل می‌شود و سپس روی کاغذ چاپ می‌شود.

    مزایای چاپ افست چیست؟

    این تصاویر بسیار واضح و تمیز تولید می کند.
    چاپ با کیفیت بالا بر روی هر نوع کاغذی، حتی اگر سطح آن کاملا صاف نباشد.
    معایب؟ پرس های افست حجیم هستند و نیاز به نگهداری زیادی دارند. به همین دلیل است که این سیستم چاپ فقط برای چاپ های بزرگ مقرون به صرفه است.

    مرحله پنجم: دستگاه لینوتایپ
    در سال 1885، مخترع آلمانی Ottmar Mergenthaler، لینوتایپ، یک ماشین حروفچینی را توسعه داد. مزیت این سیستم این بود که به طور خودکار خطوط تایپ را تشکیل می داد. این دستگاه تقریباً مانند ماشین تحریر کار می کرد: اپراتور خطوط متن را با فشار دادن کلیدهای روی صفحه کلید می نوشت.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.