×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

موزه پارس شیراز یکی از مهم ترین اماکن و دیدنی های شیراز است که در سال ۱۳۱۵ تاسیس شد. موزه پارس شیراز همان جایی واقع شده است که سال ها پیش محل تردد امیران و حاکمان دوران زندیه بوده و تنها شاهان و وزرا حق تردد در آن را داشته اند. در واقع عمارت کلاه فرنگی که در باغ نظر شیراز واقع شده است، از سال ۱۳۱۵ به عنوان موزه پارس نامگذاری شد و عموم مردم هم توفیق یافتند تا از این بنای زیبا بازدید نمایند. گفتنی است موزه پارس شیراز قدیمی ترین موزه شیراز می باشد که دربردارنده اشیای بسیار قدیمی و نقاشی های اصیل ایرانی و … می باشد. دراین مقاله آس چارتربه معرفی موزه پارس شیرازمی پردازد. برای سفر به شیراز وبازدید از این موزه تاریخی می توانید از سایت آس چارتر بلیط چارتر شیراز را تهیه کنید.

تاسیس و تاریخچه موزه پارس

موزه پارس موزه ای است واقع در باغ نظر شیراز که در آن اشیایی از دوران پیش و پس از اسلام نگهداری می گردد. آرامگاه کریم خان زند که مربوط به دوره زند است در این مکان قرار دارد. موزه پارس در شیراز، خیابان زند، باغ نظر، نزدیک ارگ کریمخان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۱۴ با شمارهٔ ثبت ۲۴۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

1 2 - معرفی موزه پارس شیراز -

 مهم ترین بخش موزه پارس، آرامگاه کریم خان زند

مهم ترین بخش موزه پارس، آرامگاه کریم خان زند است که پر رفت و آمد ترین قسمت موزه به حساب می آید. پس از مرگ کریم خان، شاه زندیه در این بنا به خاک سپرده شد اما آغا محمد خان قاجار که به جای او قدرت را در دست گرفته بود در سال ۱۲۰۶ شمسی به دلیل کینه توزی دستور نبش قبر کریم خان را داد و استخوان های او را به کاخ گلستان منتقل کردند. اما بعدتر، یعنی در زمان رضا شاه پهلوی دوباره استخوان ها نبش قبر شدند و به این مکان برگشتند.

سال تاسیس موزه

عمارت را کریمخان زند برای پذیرایی از مهمانان و نمایندگان خارجی ساخته بود. بنایی با چهار شاه نشین و چهار اتاقک. عمارتی که یک روز تنها بزرگان و شاهان در آن می توانستند حضور یابند امروز پذیرشگر انبوه مردمی است که برای دیدن اشیای تاریخی از پشت شیشه ی این ویترین ها به عمارت کلاه فرنگی می آیند. آن عمارت امروز موزه ای است یادگار تاریخ گذشته شیرازموزه پارس. موزه پارس در میانه بازار وکیل و ارگ کریم خانی قرار دارد .این موزه تا سال ۱۳۵۰ دایر و فعال بود. پس از یک وقفه ۱۰ ساله که به منظور باز سازی و مرمت صورت گرفت و مجددا در سال ۱۳۶۰ باز گشایی شد.

2 2 - معرفی موزه پارس شیراز -

نمای بیرونی عمارت کلاه فرنگی

نمای بیرونی عمارت کلاه فرنگی به صورت هشت ضلعی (هشت و نیم هشت) نا منظم با چهار ورودی است که در بالای ورودی ها کاشی کاری های برتخت نشستن حضرت سلیمان و منظره شکار گاه به صورت قرینه در دو ضلع دیده می شود. تزئینات کاشی، نگاره های گل و مرغ در بالای عمارت اسپرها و لچکیهای کاشی کاری شده بنا را مزین کرده اند، این نگاره ها به قرنیه در چهار ضلع منظره شکارگاه و روایت بر تخت نشستن حضرت سلیمان را نشان می دهد. چهار آب نما در چهار سوی ساختمان وجود داشته که آب نمای شمالی آن در مسیر خیابان زند قرار گرفته و تخریب شده است. یک طرف عمارت موزه پارس شیراز با انوع کاشی کاری ها و نگار گری ها نشانگر منظره شکار و شکارگاه می باشد و طرف دیگر صحنه بر تخت نشستن حضرت سلیمان را به تصویر و نقش کشیده است.

معماری فضای داخلی موزه پارس شیراز

وارد عمارت موزه پارس شیراز که می شوید، پا بر زمینی می گذارید که تماما سنگ فرش شده است و طنین گام های شما را به سقف بلند موزه پارس می رساند. تالار مرکزی موزه پارس شیراز دارای گنبدی بسیار زیباست که نشانگر تمام صنایع معماری ایرانی می باشد. در این مطلب می توانید ۷ صنعت معماری ایرانی را با جزئیات بخوانید. بر کف عمارت موزه پارس شیراز حوضی قرار گرفته که مانند الگوی هندسی خود عمارت به شکل ۸ ضلعی ساخته شده و جنس آن از سنگ مرمر مرغوب می باشد. عمارت موزه پارس شیراز داری ۴ شاه نشین می باشد که میان هر دو شاه نشین یک اتاق زاویه دار قرار گرفته است. بر طاق های موزه پارس شیراز شاهد نقش های گل و مرغ خواهید بود، که به نخوی می توان گفت جزو مشخصه های معماری ایرانی هستند. بر دیوارها هم نقاشی هایی زیبایی نقش بسته که به لطف سایه غریبی که در تالار وعمارت وجود دارد، وجهه ای رویایی به آنها می بخشد. لازم به ذکر است موزه پارس شیراز، دو بار در دهه های ۴۰ و ۶۰ شمسی مورد تعمیر و مرمت و بازسازی قرار گرفت و علت آن هم بیشتر مربوط به آغا محمد خان قاجار می باشد که دستور تخریب نقاشی های این بنا را داده بود. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما مشهد شیراز در مشهد می باشد.

آثارتاریخی موزه پارس

آثار موجود در موزه پارس به سه دوره پیش از تاریخ، دوره تاریخی و دوره اسلامی تقسیم می شود. موزه پارس به عنوان قدیمی ترین موزه استان فارس آثار ارزشمندی از اشیای فلزی، سفالی، انواع سکه ها و مهرها و …، از هزاره چهارم پیش از میلاد تا دوره معاصر را در خود جای داده است. مجموعه ۳۰ جلد قرآن به خط یحیی الجمالی الصوفی که در قرن ۸ هجری قمری در زمان شاه ابواسحاق اینجو و به دستور خاتون نوشته شده است همراه با مجموعه ای از نقاشی های آب رنگ لطفعلی صورتگر شیرازی دراین موزه قرار دارد.

3 2 - معرفی موزه پارس شیراز -

قرآن های موزه پارس شیراز

یکی از چیزهایی که در موزه پارس شیراز شاهد آن خواهید بود، قرآن ها و نسخه های خطی و بسیار شگفت انگیز آن خواهد بود. از جمله قرآن هایی که در موزه پارس شیراز وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قرآنی منسوب به خط امام علی (ع)، امام صادق، امام حسن و همچنین تعدادی از یاران پیامبر(ص) دو قرآن دیگر هم در موزه پارس شیراز نگهداری می شود که یکی از آنها را عثمان خلیفه سوم مسلمین نوشته است و جالب آن که چند قطره از خون وی که هنگام کشته شدنش بر این قرآن ریخته شده، همچنان قابل مشاهده است. قرآن دیگر که معروف به قرآن هفده من می باشد و در گذشته در اتاقک بالای دروازه قرآن شیراز نگهداری می شده است، امروزه در موزه پارس شیراز قرار دارد. این قرآن متعلق به اوایل سده نهم هجری قمری می باشد. جالب است بدانید یک مجموعه ۳۰ جلدی هم از قرآن در موزه پارس شیراز وجود دارد که در قرن ۸ هجری قمری به دستور خاتون و در زمان سلطنت شاه ابواسحاق اینجو به وسیله شخصی به نام یحیی الجمالی الصوفی نوشته شده است.

 دیگر دیدنی های موزه پارس شیراز

مابقی چیزهایی که در موزه پارس شیراز می توانید مشاهده بفرمایید، شامل موارد زیر می باشد: ظرف های قدیمی و عتیقه، شمشیر، اشیای لاکی و قاب های آینه که متعلق به کریم خان زند بوده اند، قلمدان ها و سکه های دوره زندیه و تعداد زیادی نقاشی و تابلوی بسیار فوق العاده که متعلق به نقاشان ایرانی قرن های دهم، یازدهم و سیزدهم هجری می باشند. یکی از این نقاشی ها، تصویر کریم خان زند می باشد که او را در حال قلیان کشیدن نشان می دهد. یکی دیگر از اشیای جذاب در موزه پارس شیراز، قباله های ازدواج متعلق به قرن یازدهم و دوازدهم می باشد که یکی از مشهورترین آنها قباله ازدواج مستوفی الممالک می باشد. با تهیه بلیط هواپیما ارزان کیش شیراز از سایت آس چارترازمزایا و تخفیفیات ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس موزه پارس شیراز

شیراز، بلوار کریم خان زند، کمی بالاتر از خیابان طالقانی، موزه پارس شیراز

ساعت کار موزه پارس شیراز

موزه پارس شیراز همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب باز می باشد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.