جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • روش مطالعه
    15 بهمن 1400 - 12:37
    شناسه : 193349
    0

    سبک خواندن به معنای کوتاه کردن یا حذف فرمول ها و تکنیک ها و حل سریع یک مسئله است. این قسمت نیاز به منابع آموزشی دارد مفهوم ریدینگ یعنی هر چیزی که می خوانید بفهمید باید متوجه بشوید قسمت های مفیدش و مهم متن کجاست.

    پ
    پ

    نحوه خواندن هر درس از کنکور بصورت مشترک و ترکیبی به این معنی است که هر صفحه خوانده می شود، باید نکات اصلی را توضیح دهید با زبان خودتون وکنرش حاشیه نویسی کنید و همه صفحات یکسان است. سپس صفحه اول را با صفحه دوم مقایسه کنید تا ببینید چه ارتباطی با یکدیگر دارند، سپس صفحه اول، صفحه دوم و صفحه سوم.

    سبک خواندن به معنای کوتاه کردن یا حذف فرمول ها و تکنیک ها و حل سریع یک مسئله است. این قسمت نیاز به منابع آموزشی دارد مفهوم ریدینگ یعنی هر چیزی که می خوانید بفهمید باید متوجه بشوید قسمت های مفیدش و مهم متن کجاست.

    کنکور آسان است فرض اصلی این روش این است که مهم نیست از ابتدا همه چیز را یاد بگیرید بسیاری از مردم شکایت دارند که در حین مطالعه چیزی را می بینیم و آن را کاملاً درک نمی کنیم و به همین دلیل ادامه دادن برای ما غیر ممکن می شود.

    همه چیز را در دور اول یاد بگیرید. در دور اول مطالعه فقط کافی است با کلیات بحث آشنا شوید و جزئیات را به نوبت دوم و سوم بسپارید. انواع زیادی وجود دارد که تشخیص آن سخت است است و درد دور اول مطالعه یادگیری آن سخت است اما یک دور  سطحی که تا آخر بخوانید نگاهی به موضوع پیدا میکنید و درک آن راحتر میشود مثل نگاه کردن از نمای بالاتر

    مثلاً در درس اول تئوری اعداد، اگر می خواهید در نوبت اول مباحث ابتدای کلاس را یاد بگیرید، این کار می تواند برای شما بسیار سخت باشد. اما اگر جلوتر بروید و ترکیب را مطالعه کنید و دوباره برگردید، بسیاری از مشکلات راحت تر حل می شود، می توانید امتحان کنید! پس سعی کنید در لایه های کلی مفاهیم مختلف را به تفصیل در ذهن خود قرار دهید.

    بسیاری از دانش آموزان میپرسند  که از چه کتاب هایی استفاده کنند، پاسخ این است که بهترین کتاب در آزمون کتابی است که حاوی تست های استاندارد باشد و استانداردترین آزمون سراسری و سپس آزمون دانشگاه آزاد است.

    بنابراین در مرحله اول این تست ها را بررسی کنید و در صورت فرصت به سراغ آزمون های تألیفی بروید، زیرا همانطور که قبلا ذکر شد، آزمون های سراسری و دانشگاه آزاد استاندارد (معمولا) نشان دهنده آرشیو سوالات هستند.

    عارف ربیعیان کاربرد روش های حرفه ای مطالعه در تک تک دروس به سبک رتبه ها. تهران سعادت آباد.شماره های تماس مشاوره و پشتیبان ۰۹۱۲۱۹۶۳۸۴۴ – ۰۲۱۸۸۳۶۶۸۳۵

    دروس عمومی

     روش مطالعه ادبیّات

    درس ادبیات به دلیل ضریب بالایی که دارد در کنکور بسیار مهم است. در مقابل داوطلبان در حین مطالعه زمان زیادی را صرف تفکر و مطالعه گرامر فارسی می کنند، سوالات بسیار کمی در این درس به دستور زبان فارسی اختصاص دارد و بیشتر سوالات کنکور برگرفته از متن ادبی فارسی است.

    عبارات ادبیات فارسی که بیشتر سؤالات از آنها پرسیده می شود، شامل واژه ها، اصطلاحات، ضرب المثل ها یا معانی واژه ها و نیز معانی اشعار، ضرب المثل ها، ردیف ها و صنایع دستی و نیز نثرهای ساده و جامع و اشارات ادبی است. جناس استعاره و غیره).

    خواندن کتاب ادبیات را از ابتدا شروع کنید و از یک درس به درس بعد بروید. برای دروس ادبی بهتر است دو مجموعه خلاصه یا یادداشت تهیه شود: یکی برای معانی لغات و اصطلاحات و عبارات و دیگری برای تاریخ ادبیات * درس ادبیّات فارسی از بخش های زیر تشکیل شده است :

    متون :درس ها و عبارات ادبی را بخوانید و به معانی کلمات و اصطلاحات به کار رفته در آنها توجه کنید. برای یادگیری معنی کلمات، حتما از قسمت کلمات و اعلانات در انتهای کتاب استفاده کنید و خود را به توضیحات معلم یا اطلاعات شخصی محدود نکنید.

     انتشارات گیلنا دروسی که جملات سخت تری هستند را بخوانید، بیشتر به آنها توجه کنید و خط به خط معنی و توضیح دهید، از اصطلاحات، کنایه و غیره استفاده شده در آنها غافل نشوید. دروس را به گونه ای مطالعه کنید که اگر سؤالات قابل فهمی دارید و مطرح شد بتوانید به آنها پاسخ دهید.

    اشعار: شعرها را بخوانید و تفسیر کنید. تمرکز بر صنعت ادبی و کنایه ها و استعاره ها در شعر. معانی اشعار را کمی مطالعه کنید. توجه داشته باشید که درک عمیق‌تر معانی اشعار بسیار مهم است، زیرا در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به اشعار شده و ارتباط بین آنها کشف شده است.

    املا: در حین خواندن متن برای دریافت اجمالی، به املای کلمات کلیدی توجه کنید، زیر آنها خط بکشید یا در حاشیه کتاب، صفحه ای که کلمه در آن قرار دارد را بازنویسی کنید در ذهن شما تداعی شود.

    تاریخ ادبیّات و لغات: این بخش از یک کتاب ادبی است که به زندگی شاعران و نویسندگان اشاره دارد و شامل سال تولد و وفات، محل تولد، نام آثار و مطالب آنها و به طور کلی هرگونه اطلاعاتی درباره آنهاست. به دلیل کثرت نویسندگان و شاعران ذکر شده در کتاب ادبیات.

    روش های خاطرسپاری :هنگام خواندن ادبیات، هرگاه کلماتی را که برایتان مهم یا دشوار می‌دانید، و همچنین کلمات مهمی برای املا یافتید، آن‌ها را روی یک کاغذ یادداشت کنید و بارها و بارها مرور کنید.

    در این مقالات می توانید اصطلاحات مهم، معانی کلمات و عبارات، معانی ضرب المثل ها یا استعاره ها را بنویسید. همچنین کلماتی را که با یکدیگر مطابقت دارند پیدا کنید و آنها را روی یک کاغذ یادداشت کنید.

    نام شخصیت را در بالای این برگه ها بنویسید و اطلاعات مربوط به آن شخصیت را که در کتاب های درسی ادبیات می بینید، یادداشت کنید.

    قرنی که او در آن زندگی می کرد، اثر، محتوای اثر، سبک ادبی، نگارش نویسنده یا ویژگی های خاص نگارش او، شاگردان و معاصران مشهور او و به طور کلی هرگونه اطلاعاتی درباره او در کتاب های درسی. یک یادداشت کوتاه بنویسید.

    گیلنا در پایان ذکر این نکته ضروری است که هنگام تهیه این یادداشت ها و خلاصه ها، حتما به قسمت اطلاعات انتهای کتاب توجه کنید، زیرا این امر برای طراحان درگیر بسیار مهم مورد توجّه است.

    روش مطالعه دین و زندگی

    دروس دین و زندگی اخیراً جایگزین آموزه ها و بینش های اسلامی شده است و با شیوه ای نوین در آموزش مبانی اسلامی سعی در ایجاد علاقه و ارتباط بیشتر با مخاطبان خود دارد.

    با توجه به تغییرات کلی کتاب به دلیل پیچیدگی مطالب و تعداد سوالات کنکور، هنگام بررسی این درس نیم نگاهی به طرح سوالات معارف اسلامی در چند سال گذشته می اندازیم. کتاب های دین و زندگی بیشتر شامل قسمت های زیر می باشد که در مورد آن توضیحات لازم را می دهیم.

    در مورد موضوعات عنوان، همیشه باید به یاد داشته باشید که این موضوعات معمولاً برای سؤالاتی استفاده می شود که معنای کلی یک موضوع را می پرسد، مثلاً از شما می پرسند که آیا کسی در مورد یک سخنرانی یا جمله ای صحبت می کند یا در مورد هر موضوعی؟ ، جایی که عنوان کلی در ابتدا یا پایین یک گفتار یا عبارت خاص استفاده می شود.

    متن درس: متن دروس را باید به خوبی حفظ کنید، چون خیلی پیش می آید که فقط یک جمله در کتاب آورده شود و بخشی از آن حذف شود، قسمت حذف شده از شما خواسته می شود. برای پاسخ به این گونه سوالات پیشنهاد می شود در حین مطالعه چنین سوالاتی مطرح شود که قسمت های مهم خود را حذف می کند.

    آیات و روایات: در مورد آیات حتماً موضوع مورد نظر آنها را حفظ کنید. سعی کنید بر ترجمه آیات تسلط داشته باشید و پیام آنها را مرور کنید. نام راوی باید روایات را به خاطر بسپارد.

    اگر حدیث مربوط به آیه خاصی است، باید به آن توجه کنید. آیات و روایات مخاطبانی را که این آیه یا حدیث از آنها ذکر شده است به خاطر بسپار.

    زیرنویس: این بخش از کتاب همیشه مورد توجه ویژه طراحان و همچنین کم توجهی دانش آموزان قرار می گیرد. این بخش در واقع ادامه متن کتاب و توضیح اصطلاحات مهم در متن است و صرفاً به دلیل جدا بودن از قسمت اصلی نباید حذف شود.

    . این بخش را با همان تمرکز و علاقه ای که هنگام خواندن متن اصلی انجام دادید بخوانید. نام منابع و نویسندگان آنها را که معمولاً در زیر عنوان ها آمده است فراموش نکنید.

    برای مطالعه: اگر نگاهی به مقدمه کتاب دین و زندگی بیندازید، متوجه می شوید که قسمت « برای مطالعه » را نباید زیر سوال برد. اما باید بدانید که این گفته چندان دقیق نیست، زیرا بسیار شده است، قسمت هایی که طراحان کتاب از برنامه درسی خارج کردند.

     و صرفاً جهت اطلاع بیشتر که کتاب جنبه اختیاری دارد، از نظر طراحان سوال کنکور جزء متن کتاب محسوب می شود.

    روش مطالعه عربی

    استاد احمدی سال به سال اهمیت رتبه گرفتن و توجه به درس عربی بیشتر می شود در آزمون های سراسری اهمیت زیادی پیدا کرده است. دانش آموزان پیشرفت های زیادی در زبان انگلیسی داشته اند، اما در زبان عربی کاهش چشمگیری داشته است. این ممکن است عاملی در عملکرد ضعیف آنها در زبان عربی باشد  و نهایتا تاثیر آن در کنکور.

    1 4 - روش مطالعه -

    دانش آموزان در این دوره در سال های اخیر با مشکلات زیادی مواجه شده اند و به دلیل تمرکز بر درس زبان انگلیسی، زبان عربی را نادیده می گیرند، به دلیل درصدی که در این درس کسب کرده اند، به سرعت رشد کرده است. ضرر – زیان

    این به دلیل نمره منفی این درس در کنکور است. این بدان معناست که از آنجایی که اکثر دانش‌آموزان عرب درصد کمتری دارند، نمره بالاتر در زبان عربی امتیاز بزرگی خواهد بود و نمره بالاتر با قبولی ارتباط دارد.

    حدود 80 درصد سوالات دروس عربی از دستور و قواعد عربی و بقیه از ترجمه لغات و عبارات عربی است. توجه داشته باشید که با استفاده از واژگان خوب در این آموزش می توانید در زمان صرفه جویی کنید و این روند دقت شما را در سایر بخش های عربی نیز افزایش می دهد.

    اما توجه داشته باشید که در بخش گرامر، باید گرامر سال های قبل را نیز بدانید. دستور زبان عربی یعنی شروع از اول. هنگام مطالعه دروس عربی به نکات زیر توجه کنید.

    هنگام مطالعه گرامر خود را به تمرین های کتاب محدود نکنید. به عنوان مثال، اصول تجزیه و ترکیب را در کتاب های درسی اعمال کنید و در هنگام حل تمرین کتاب سعی کنید آنها را ترکیب و ادغام کنید و تجربه قابل توجهی در این زمینه کسب کنید.

    قواعد درس عربی را خلاصه کنید تا در مواقع لزوم مجبور نباشید کتاب را بارها و بارها نقل کنید و همچنین بتوانید به راحتی آن را مرور کنید.

    مرور تست های متعدد این آموزش به شما کمک می کند تا چیزهای زیادی یاد بگیرید و به خاطر بسپارید. در این راستا می توانید از آزمون های آزمون سراسری و دانشگاه آزاد استفاده کنید. به خصوص سوالاتی که در سال های اخیر (از سال 1390) مطرح شده است.

    هنگام شرکت در آزمون یا مرور آزمون، سعی کنید به چهار گزینه فکر کنید و توضیح دهید که چرا سایر گزینه ها اشتباه هستند. با این کار شما عملا چهار تست را آنالیز کرده اید نه یک تست را.

    روش مطالعه انگلیسی

    زبان انگلیسی در سال های اخیر با توجه به علاقه دانش آموزان پیشرفت چشمگیری داشته است، به طوری که در سال های اخیر اکثر داوطلبان بین 60 تا 70 درصد پاسخ های مربوط به این درس را صحیح دریافت کرده اند و در کنکور سراسری پاسخ های صحیح می دادند.

    2 - روش مطالعه -

    پس در نظر داشته باشید که حتما باید این را در کنکور مد نظر داشته باشید و اگر به فکر کسب رتبه های بسیار خوب و قبولی در رشته های انتخابی خود هستید باید پاسخ های درست این درس را در کنکور بدانید افزایش بدهید.

    برخلاف درس زبان عربی که قواعد دستور زبان حرف اول را می زند، حرف اول درس انگلیسی به فهمیدن معنای کلمات و عبارات است. همچنین برخی از سوالات مربوط به دستور زبان را می توان با استفاده از معنی جملات پاسخ داد. در بخش سوالات متداول این آموزش، اسکریپتی به شما داده می شود تا پس از مطالعه به سوالات پاسخ دهید.

    این بدان معناست که نه تنها کلمات را بدانید، بلکه باید پس از خواندن و درک متن، به سؤالاتی در مورد متن پاسخ دهید. برای درک متن، دانستن معانی کلمات و اصطلاحات به کار رفته در آن مهم است.

    هنگام خواندن متن زیر موضوعات مهم مانند نام سال ها و همچنین موضوعات مهم خط بکشید تا بتوانید در هنگام پاسخ دادن به سوالات از آنها استفاده کنید.

     در بحث لغت، روی یادگیری لغات متن تمرکز کنید و نه تنها کلمات آخر هر درس بلکه لغات جدیدی که در متن درس یا تمرین معرفی می شوند نیز در حین یادگیری آن ها را مورد توجه قرار دهید. .

    شما می توانید یک فرهنگ لغت برای یادگیری کلمات ایجاد کنید و تمام کلمات جدید را در آن بنویسید. برای بحث در مورد کلمات انگلیسی و خواندن بسیار مفید هستند.

    در بحث گرامر به پسوندها و پیشوندها توجه کنید و اشکال گرامر انگلیسی را یاد بگیرید. شناخت افعال و زمان آنها، تشخیص افعال بی قاعده، افعال، انواع صفت، انواع جملات (مانند جملات شرطی نوع اول، دوم و سوم) و … می تواند باعث بهبود تست در این درس شود.

    دروس اختصاصی

    روش مطالعه ریاضیات

    امیر مسعودی اهمیت این درس برای نام بردن از رشته ریاضی و فیزیک کافی است. بنابراین، ریاضی و فیزیک نقش بسیار مهمی را برای دانش آموزان در این رشته ایفا می کند.

    علاوه بر این، درس ریاضی در کنکور دارای بیشترین واجد شرایط است و آن را به یکی از مهمترین دروس ریاضی و فیزیک تبدیل می کند.

    3 4 - روش مطالعه -

    مثلثات یکی از کاربردی ترین دروس ریاضی است. اکثر دانش آموزان در یادگیری این موضوع مشکل دارند، بنابراین برای درک آن باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. برخی از مباحث این دوره در مورد فیزیک نیز کاربرد دارد.

    حساب دیفرانسیل

    حساب دیفرانسیل و انتگرال از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا بیشترین درصد سوالات ریاضی را دارد. این درس حدود 35 درصد از سوالات ریاضی را پوشش می دهد.

    ریاضیات پایه

    مطالب این دروس اساس ریاضیات را تشکیل می دهد و درک آن ها می تواند کمک زیادی به یادگیری بهتر دروس پیش دانشگاهی کند. بنابراین باید توجه زیادی به درک ریاضیات از پایه داشت.

    اگر دانشجوی سال 3 هستید و در حال مطالعه این درس هستید، از این به بعد برای درس ریاضی حساب جداگانه باز کنید تا سال آینده در حساب دیفرانسیل و انتگرال مشکلی نداشته باشید و بتوانید در آن پیشرفت خوبی داشته باشید.

    در این درس تلاش شده اتصال مطالب را ثابت نگه داشته شود و با بحث مثلثات شروع کنید و سعی کنید تمام نکات و فرمول های مربوط به آن را یاد بگیرید، زیرا مثلث در همه موضوعات، پس توابع، حدود، پیوستگی ها، مشتقات و سرفصل ها استفاده می شود سپس باید خوانده شود.

    تا جایی که می توانید در این درس تست بزنید و مطمئن شوید که برنامه درس و حتی تست را در برنامه خود قرار داده اید، سعی کنید این درس ها را مرتب و منظم بخوانید. زیرا خواندن منظم این درس ها بسیار مفید است.

    تست زدن در این آموزش بدون درک مفاهیم و بدون توجه به تداوم مطالب آن اشتباه است و هیچ فایده ای جز حفظ یک سری تست که به زودی فراموش خواهید کرد ندارد.

    پس ابتدا مطالب و مفاهیم اولیه را زیاد یاد بگیرید و پس از حل مسائل کتاب یا مسائل مطرح شده در کتاب درسی خود، به سراغ کنکور بروید و پس از کسب مهارت کافی، سطح پیشرفته را کسب کنید بازگشت به امتحانات دشوار را انجام دهید.

    در مراحل اولیه، خودتان تست ها را به عنوان یک مثال گویا حل کنید. اما پس از تسلط بر آن، مطمئن شوید که تست را با سرعت عادی و با زمان مناسب اجرا کرده اید (در ابتدا حدود یک دقیقه و بیست ثانیه و به تدریج به یک دقیقه کاهش می یابد).

    ریاضیات گسسته

    ریاضیات گسسته که در دوره پیش دانشگاهی ارائه می شود از دروس جذاب و متنوع و همچنین دروس مختلفی تشکیل شده است که تاکنون وارد ریاضیات شده است. انتخاب نام منحصر به فرد این کتاب به دلیل تک عددی بودن و کمیت بودن آن است. کمیت های انتزاعی کمیت هایی هستند که شامل واحدهای مستقل و گسسته می شوند.

    قبل از مطالعه فصول و احتمالات و گروه ها در یک کتاب حتما به کتاب جبر و احتمال مراجعه کنید زیرا کتاب واحد به مطالب اصلی اشاره نمی کند و فقط مکمل آن است.

    توصیه می شود قبل از انجام آزمون تعدادی از مسائل مصور را حل کنید. این تمرین نسبت به سایر بخش های رشته تئوری اعداد و احتمال اهمیت بیشتری دارد. اما در بخش نمودار، مسابقه را بیشتر انجام دهید تا تجربه کافی مانند این کسب کنید.

    در این قسمت از روش شهودی استفاده کنید و شکل را ترسیم کنید. البته لازم به ذکر است که با توجه به گستردگی مباحث این کتاب، قالب های خاصی در طراحی سوالات در اکثر سال های آزمون سراسری در نظر گرفته شده است. یعنی ساختار سوالات در سال های مختلف یکسان است.

    بنابراین حل سوالات کنکور سال های گذشته از اهمیت ویژه ای برخوردار است و علاوه بر اینکه شما را با ساختار سوالات آشنا می کند، نحوه مطالعه شما را نیز بهبود می بخشد.

    در سال‌های اخیر، این دوره به موضوعات نظام آموزشی کشور، ترکیبی از ریاضیات جدید و مهندسی نظام قدیم پرداخته است. و همانطور که می دانید با حذف این کتاب ها از سیستم آموزشی، کاستی هایی در زمینه طراحی برخی از موضوعات مجزا وجود دارد که دانش آموز باید با تلاش برای یادگیری مطالب مفهومی، سعی در رفع آنها داشته باشد.

    برخی از مباحث مطرح شده در این دوره در سال سوم بوده و مربوط به جبر و احتمال می باشد. از قسمت های احتمال و ترکیب این مباحث در کتاب جبر و کتاب احتمال خوانده شود.

    توصیه می‌شود پس از مطالعه دقیق عناوین کتاب و کتاب‌های درسی، به سراغ سؤالات یا مسائل ساده در کتاب‌های درسی بروید تا با فرمول‌ها و مباحث مهم‌تری این مشکلات حل شود و سپس به سراغ آزمون بروید. به سطح کنکور بروید و بعد به اندازه کافی کار کنید و به آن مسلط شوید، اگر می خواهید سراغ سوالات سخت تری بروید.

    البته لازم به ذکر است که با توجه به گستردگی مباحث این کتاب، در اکثر سال ها کنکور سراسری فرمت های خاصی در طراحی سوالات در نظر گرفته شده است که باید در کنکور تمرین و ممارست زیادی را بطلبد

    هندسه و جبر

    برای گرفتن نتیجه بهتر در هندسه 1 و 2 به خصوص برای قسمت قضایا هندسه 2، فهرستی از مباحث و تمرین های مهم کتاب درسی تهیه کنید و در مدت زمان طولانی چندین بار مرور کنید و به این ترتیب این تست ها حل می شوند. آیا آن را فقط به تعریف اشاره دارد انجام دهید شما یک مهارت بزرگ به دست خواهید آورد.

    4 1 - روش مطالعه -

    سوال های های مهندسی تحلیلی معمولاً در قالب خاصی برگزار می شود، در هر بخش به خصوص در موضوع و صفحه، درک تمام صفات و نکات مهم است، نه اینکه فقط آنها را حفظ کنید. علاوه بر این، باید بدانید که هدف از استفاده از این نظریه ها و نحوه استفاده از آنها در حل تست ها چیست. توجه داشته باشید که برخی از سوالات مهندسی بسیار زمان بر هستند و تنها در صورت داشتن زمان کافی باید در آن شرکت کنید.

    روش مطالعه فیزیک

    پس از ریاضیات، بالاترین ضریب را فیزیک در کنکور ریاضی می توان کسب کرد. اگر به فکر گرفتن پذیرش در رشته مهندسی و یک دانشگاه خوب هستید، به این رشته علاقه کامل داشته باشید و برای درصد برتر در این دوره 70+ آماده شوید.

    درس فیزیک هر چند در شکل خود دشوار است، اما اگر با آن هماهنگ شوید و در حین مطالعه به معنای آن توجه کنید، درس شیرین و خاطره انگیزی برای شما خواهد بود.

    نکته مهم: به جای مطالعه فیزیک در فیزیک، به ترتیب 1-2-3 و پیش دانشگاهی 1-2 مطالعه کنید. مثلا وقتی می خواهید بحث مکانیک را بخوانید ابتدا مبحث فیزیک (2) و مکانیک را بخوانید. آنجا مسائل را بخوانید و حل کنید، سپس در فیزیک پیش دانشگاهی مکانیک بخوانید. با این کار در زمان خود صرفه جویی می کنید و در بحث جدید بیشتر یاد می گیرید زیرا مباحث اصلی را مطالعه کرده اید.

     در مطالعه فیزیک، کار خود را بر اساس کتاب درسی و مباحث مطرح شده قرار دهید، سپس منبع های مقالات مراجعه کنید.

    اکنون سؤالات این درس به سمت درک و فهم تبدیل می شود قبلاً برای تحصیل در رشته مکانیک، دانش آموز باید حداقل 30-40 نکته کنکور را که اغلب از یک کتاب درسی بود حفظ می کرد. اما اکنون در مورد چند نکته کلیدی در کنار موضوع است.

    البته این به این معنا نیست که نکات و فرمول های تست را یاد نگیرید، بلکه باید ابتدا مطالب را به صورت مفهومی یاد بگیرید و سپس از نکات تستی استفاده کنید. همچنین اگر نگاهی اجمالی به سوالات فیزیک سال های قبل بیندازید، می بینید که اکثر سوالات این درس تکراری است یعنی حدود 70 تا 80 درصد این سوالات مشابه سوالات کنکور است.

    5 2 - روش مطالعه -

    پس حتما امتحانات ورودی سال قبل را در این برنامه در برنامه خود قرار دهید. نکته دیگر تمرکز روی مبحث مکانیک است که از 20 تا 25 درصد سوالات تشکیل شده است. در مکانیک برای یادگیری بهتر می توانید تست ها و مسائل مختلفی را که در سطح کتاب درسی هستند حل کنید.

    همچنین در حل تست در کنکور به این نکته توجه کنید که واحدها در سیستم SI می باشند پس بهتر است قبل از شروع مبحث فشار و مکانیک مبحث فیزیک و اندازه گیری را به طور کامل مطالعه کنید. به عنوان مثال تقریباً هر دو سال یکبار یک آزمون شدت وجود دارد که هدف آن از کنکور تبدیل واحدها است.

     در این آموزش حتما مرور کنید و هر بار طبق برنامه بازبینی به موضوعاتی که قبلا خوانده اید برگردید و آنها را مرور کنید تا مطالب را به شما یادآوری کنند.

    هرگز درک عمیق و مفهومی فیزیک را نادیده نگیرید و هرگز عمق یک مفهوم فیزیک را دست کم نگیرید.

    همانطور که قبلا گفته شد، پس از خواندن هر قسمت از کتاب، ابتدا مسائل و تمرین های مربوط به آن را حل کنید و زمانی که به احاطه رسیدید، به سراغ آزمون بروید. پس روی درس های ریاضی و فیزیک تمرکز کنید.

    افزایش توانایی در حل مسائل و تمرین های مطالعه مفهومی و دقیق بررسی اجمالی نکات و فرمول های کلیدی را پس از هر مطالعه یادداشت برداری کنید و از این یادداشت ها برای تجدید نظر استفاده کنید.

    روش مطالعه شیمی

    شیمی در کنکور یکی از دروسی است که دانش آموزان ریاضی کمتر به آن توجه می کنند و معمولا در این درس خیلی پایین می آیند زیرا فکر می کنند این درس تاثیر کمی در موفقیت آنها در رشته مهندسی دارد.

     البته در چند سال گذشته صلاحیت این رشته در کنکور تا حدودی ارتقا یافته است. همچنین با توجه به اینکه اکثر دانش آموزان ریاضی در این درس نمره بالایی نمی گیرند، انحراف معیار کاملاً بالاست. توجه داشته باشید که شیمی برای کنکور معجزه می کند، به خصوص اگر درصد شما بالای 70-80 درصد باشد.

    6 - روش مطالعه -

    توجه به شیمی پایه در شیمی بسیار مهم است و برخی از امتحانات شیمی 2 و 3 در کنکور وارد می شوند. دانش‌آموزان ریاضی معمولاً شیمی را در دروس حفظی خود قرار می‌دهند، اما باید توجه داشته باشند که بیشتر شیمی مفاهیمی است و حفظ کردن کمک چندانی به آنها نخواهد کرد، مگر اینکه احاطه کافی باشد.

    یادداشت برداری و مرور محتوای یادداشت ها که گاهی ضروری و بسیار مفید است.

    توجه داشته باشید که نمره درصد بالاتر در این درس می تواند مربوط به دروس ریاضی و فیزیک باشد. اگر می خواهید در رشته های مهندسی و دانشگاه خوب قبول شوید لازم است که درصد بالای 70 و مناسب برای رتبه عالی بالای 85 درصد بگیرید.

    مطالعه دقیق کتاب درسی در این درس مهم است. مطالب این درس را با دقت بخوانید. توجه به فرم های ترجمه، تصاویر و … به درک مفاهیم درس و در نتیجه بررسی بهتر کمک می کند. از آنجایی که مباحث این آموزش ثابت است، سعی کنید مرورهای منظم را در برنامه خود قرار دهید.

    در شیمی توجه به خواص و خواص فلزات و نافلزات، مولکول ها و عناصر و ترکیبات آنها، رفتار غیرعادی عناصر و همچنین پیوندهای شیمیایی، آزمایش ها و واکنش ها بسیار مهم است.

    علاوه بر موارد فوق، شناخت کلی جدول مندلیف و درک صحیح گروه ها و چرخه ها ضروری است و باید شناخت کاملی از جدول مندلیف داشته باشید. گروه های مهم مانند گروه اول، دوم، هفتم و هشتم را با توجه به عناصر و ویژگی های گروه به خاطر بسپارید. یکی از راه های کسب این دانش عمومی مراجعه مکرر به جدول در سال های قبل از کنکور است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.