×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

یکی از انواع موتورهای القایی، موتور روتور سیم پیچی است که با تغییر مقاومت مدار روتور به سرعت و گشتاور مورد نیاز می توان به آن دست یافت. استفاده متداول از چنین موتورهایی جایی است که به گشتاور راه اندازی بالا نیاز داریم. در این مقاله ضمن بررسی ساختار این نوع موتورها به نکاتی در مورد تعمیر و انواع تست های قابل انجام بر روی آن می پردازیم.

قبل از آنکه به ادامه موضوع بپردازیم به یک نکته مهم اشاره می نماییم. از آنجا که مباحث مربوط به سیم پیچی آرمیچر و موتور نیازمند تبحر و تجربه لازم است لذا پیشنهاد میشود برای فراگیری آموزش سیم پیچی بصورت عملی و کاربردی به یکی از آموزشگاه ها یا مجتمع های فنی مراجعه نمایید.

موتورهای روتور سیم پیچی (WR) بخش کوچکی از موتورهای الکتریکی در خدمت هستند. با بررسی تماس های پشتیبانی فنی، می توان نتیجه گرفت که موتورهای چرخشی پیچ بسیار سخت کار می کنند. با توجه به اینکه بسیاری از ما از موتور روتور پیچ خورده استفاده نمی کنیم، قابل درک است که همه درک روشنی از تفاوت آن با موتور قفس سنجابی ندارند.

1234 - نکات تعمیر سیم پیچی موتور (تست، عملکرد، تجزیه و تحلیل عیب) -

هدف این مقاله رفع برخی باورهای غلط در مورد نحوه عملکرد آنها و ارائه راهکارهای ارزشمند برای تجزیه و تحلیل علت خرابی، تعمیر و آزمایش آنها می باشد.

نوار نقاله، آسیاب گلوله ای و جرثقیل جرثقیل از کاربردهای رایج موتورهای روتور پیچ خورده هستند. مزیت یک موتور روتور سیم پیچی این است که مقاومت خارجی مدار روتور می تواند متغیر باشد به طوری که از طریق این مقاومت متغیر (در مورد رئوستات مایع) یا یک پله (زمانی که یک سری مقاومت های خارجی به طور مداوم استفاده می شود)، به دست می آید.

موتور روتور سیم پیچی چگونه کار می کند؟

در شکل ۱، مسیر پررنگ بین منحنی های گشتاور نشان داده شده در شکل ۱ از منحنی گشتاور C شروع می شود و از منحنی B و سپس منحنی A عبور می کند و به موتور اجازه می دهد حداکثر گشتاور ممکن را تولید کند. این در امتداد منحنی های گشتاور شتاب می گیرد.بسته به مقدار مقاومت خارجی اضافه شده به روتور، منحنی های گشتاور D تا G ایجاد می شود.

 هیچ یک از این منحنی ها برای کاربردهایی که به مقدار زیادی گشتاور راه اندازی نیاز دارند، انتخاب خوبی نخواهند بود. هر کدام ممکن است در صورت افزایش لغزش یا کاهش سرعت، مزایایی را ارائه دهند. برای مثال، اگرچه غیرعادی است، اما می توان از یک موتور روتور سیم پیچی به عنوان پمپ برای کاهش سرعت و در نتیجه جریان سیال استفاده کرد.

ولتاژ ثانویه چیست؟

یکی از اولین مواردی که باید در هنگام اجرای موتور با روتور سیم پیچی در نظر داشت وجود یک ولتاژ ثانویه (و جریان ثانویه) نوشته شده بر روی صفحه موتور است. در واقع این صفحه نحوه عملکرد موتور روتور سیم پیچ را نشان می دهد.

بر خلاف پلاک نام، زمانی که موتور در حال کار است، روتور توسط یک منبع تغذیه خارجی تغذیه نمی شود. مانند موتور القایی قفس سنجابی، روتور یک سیم پیچ ثانویه و استاتور یک سیم پیچ اولیه است. ولتاژ ثانویه نشان داده شده در صفحه موتور نشان دهنده نسبت تبدیل سیم پیچ استاتور و روتور است. این ولتاژ برای محاسبه مقاومت خارجی مورد نیاز برای بدست آوردن گشتاور مورد نظر در هر مرحله استفاده می شود.

 هنگامی که موتور در حال کار است، استاتور درست مانند موتور القایی قفس سنجابی (SCIM) تغذیه می شود، اما روتور به یک مقاومت متغیر خارجی متصل می شود. کنترل این روش اغلب با اتصال تعدادی کلید به شبکه ای از مقاومت ها انجام می شود تا در هر مرحله بتوان مقاومت ها را به صورت پله ای وارد مدار کرد یا از مدار خارج کرد.

هنگام بررسی یک موتور روتور سیم پیچی متوجه می شویم که محل عیب، سرب روتور است، باید سعی کنیم یک اتصال محکم و مطمئن در آن قسمت برقرار کنیم، زیرا عدم اتصال مناسب باعث تضعیف خاصیت مغناطیسی نگهدارنده و لرزش کنتاکتور می شود. ، منجر به آسیب می شود. مشاهده کنتاکت کنتاکتور یا حتی آسیب در یکی از مراحل مقاومت.

ماشین های بزرگتر گاهی اوقات از یک رئوستات آب شور با مقاومت متغیر با تماس های ثابت غوطه ور در یک مایع رسانا مانند محلول نمک استفاده می کنند. برخی از کنترل ها به صورت دستی اتصالات را در سیال بالا و پایین می برند. اما بیشتر آنها سطح مایع را در اطراف مفاصل بالا و پایین می برند.

استاتور و روتور مانند هر سیم پیچ سه فازی به هم می پیچند. با این حال، باید در نظر داشت که سیم‌پیچ‌های روتور نیز باید در برابر نیروهای گریز از مرکز محافظت شوند. EASA 36 نحوه استفاده از میزان اتصال را به شما آموزش می‌دهد..

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  1. هادی موسیوند

    سلام ازاینکه اطلاعات و اگاهی درباره اموزش سیم پیچی که واقعا برای جوانان خیلی مهمه میدید ممنونم. من تو اموزشگاه برق و الکترونیک دوره سیم پیچی دیدم و الان مغازه دارم و درامد خوبی هم دارم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.