شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41376 تعداد نوشته های امروز : 11 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • آیا می دانید هولوگرافی آندوسکوپی چیست؟
    24 بهمن 1400 - 18:42
    شناسه : 193916
    0

    در حال حاضر کاربردهای بسیار زیادی از هلوگرام در پزشکی می شود که در این بین می ‌توان گفت یکی از بهترین این کاربرد ها استفاده از هولوگرافی آندوسکوپی می باشد.

    پ
    پ

    امروزه با پیشرفت تکنولوژی مشاهده می شود که روش های نوین در صنایع مختلف از جمله پزشکی به وجود آمده است که در این بین استفاده از هولوگرام بسیار شیوع دارد. دقت داشته باشید هولوگرافی آندوسکوپی که یکی از فناوری های جدید است بسیار مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه به شرح کامل آن خواهیم پرداخت.

    استفاده از هولوگرام در پزشکی

    در دهه های گذشته شاهد تحولات عظیمی در پزشکی بوده ایم که در این بین یکی از ابزارهای بی نظیر برای به تصویر کشیدن اطلاعات مربوط به بیمار و آموزش دانشجویان و پزشکان، هلوگرام باشد. به طوری که بسیاری از سیستم های پزشکی با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته توانسته اند به تولید داده های بسیار پیچیده برسد. با این اوصاف باید گفت که تصاویر هولوگرافی به طرز بی‌نظیری واقعی بوده است. با این حال یکی از مهم ترین مزیت های هولوگرام این است که برای مشاهده تصاویر آن نیاز به هیچگونه دستگاه یا لیزر خاصی نبوده و دانشجویان و دکترها می توانند سریعاً نگاهی به تصاویر سه بعدی انداخته و با استفاده از تصاویر متفاوت هولوگرام، اعضا و بخش های مختلف بدن بیمار را معاینه نمایند.

    با این حال با وجود استفاده های زیادی که از هولوگرافی در پزشکی می ‌شود مشاهده شده که روز به روز این صنعت در حال پیشرفت می باشد. در این بین باید بدانید هولوگرافی آندوسکوپی با پتانسیل و قابلیت هایی که دارد بسیار مورد استفاده در صنعت پزشکی قرار می گیرد. با تمام این تفاسیر لازم است بدانید که به طور کلی دو نوع هالوگرافی در دسترس بوده که شامل هولوگرافی متعارف و هولوگرافی پویا می شود. در هولوگرافی متعارف تصاویر ثابت از اشیای سه بعدی نشان داده شده که تغییر در زاویه ی دید بیننده موجب تغییر دیدگاه هالوگرافی خواهد شد. همچنین نوع دیگر هولوگرافی به گونه‌ای بوده که حرکت را به شکل دو بعدی یا سه بعدی می افزاید.

    01 - آیا می دانید هولوگرافی آندوسکوپی چیست؟ -

    هولوگرافی آندوسکوپی چیست؟

    همان طور که گفته شد در حال حاضر کاربردهای بسیار زیادی از هلوگرام در پزشکی می شود که در این بین می ‌توان گفت یکی از بهترین این کاربرد ها استفاده از هولوگرافی آندوسکوپی می باشد. دقت داشته باشید این یکی از شیوه های معاینه پزشکی بسیار پرکاربرد بوده که در اینجا هولوگرافی آندوسکوپی با ابزاری قدرتمند به تصویربرداری سه بعدی، بدون هیچ تماسی و اندازه گیری غیر مخرب از درون حفره های طبیعی بدن انسان اقدام می کند. با این حال می‌توان گفت استفاده از هولوگرافی آندوسکوپی بسیار مهم است زیرا با توجه به اینکه دسترسی دکتر ها به بخش های داخلی بدن انسان سخت است، طبیعتاً با استفاده از اندوسکوپ هولوگرام این امر به راحتی صورت می گیرد.

    لازم است بدانید استفاده از هولوگرافی آندوسکوپی هیچگونه ضرری برای بخش های داخلی بدن انسان ندارد. با وجود اینکه با استفاده از هولوگرام های آندوسکوپ می ‌توان به راحتی به ضبط سه بعدی عمق مرکزی و تصاویر شفاف از اندام های درونی که دسترسی به آن مشکل است، دست پیدا کرد طبیعتاً استفاده از آن در صنعت پزشکی افزایش پیدا می کند. حال لازم است بدانید به طور کلی آندوسکوپی هولوگرافیک بر دو نوع بوده که در یک نوع هولوگرام ها درون ضبط شده و در نوع دیگر دستگاهی برای ضبط خارجی به کار میرود. به طور کلی اگر بخواهیم به پیشینه هولوگرافی در دنیا بپردازیم باید گفت اصطلاح هولوگرافی برای اولین بار توسط دینس گابور ساخته شده به طوری که این فرد به طور اتفاقی در هنگام انجام تحقیق در زمینه بهبود میکروسکوپ الکترونی در سال ۱۹۴۸ آن را کشف کرد و توانست جایزه نوبل را نیز در این زمینه به دست آورد.

    02 - آیا می دانید هولوگرافی آندوسکوپی چیست؟ -

    ثبت هولوگرام آندوسکوپ به صورت داخلی

    همانطور که گفته شد یکی از انواع هولوگرافی آندوسکوپی، هولوگرام های اندسکوپ داخل آن می باشد به گونه‌ ای که در این روش، تصاویر کاملا سه بعدی را به تصاویر بازسازی شده با اختلاف عمق کانونی بسیار بالا تولید می نماید. دقت داشته باشید آندوسکوپ در اینجا به تنظیمات هولوگرافیکی کوچک درون دستگاه نیاز دارد‌. با این حال دقت داشته باشید که این بخش عمدتاً از سه قسمت تشکیل شده که شامل کارریج فیلم، دیافراگم و کابل فیبر نوری می شود. این قسمت ها به گونه ای بوده که به فولاد ضد زنگ و قطعات برنجی جفت شده و در واقع فیلم در موقعیت ساعت ۱۰ نسبت به آن دستگاه قرار می گیرد. در اینجا هولوگرام ها نیز زیر یک میکروسکوپ قدرتمند قرار گرفته که امکان دیدن سلول ها را فراهم می سازد. نکته ی قابل ذکر در اینجا این بوده که به دلیل بزرگ بودن دهانه ی هولوگرام تصاویر با رنگ کم، صدا و جوانب فراوان به دست آمده که در اینجا می ‌توان گفت یکی از این تکنیک های جانبی، هفت یو ام نام دارد که توسط آن تصویر بازسازی شده به دست می آید.

    این تکنیک می تواند برای تحلیل بافت سلولی استفاده شود و یا از آن جهت جایگزین بافت برداری در جراحی تومور هم استفاده می شود. از طرفی دقت داشته باشید برای امراض شکمی و امراض زنانه می توان از رنگ های ویژه در این هولوگرام ها استفاده کرد که این امر به افزایش شفافیت بافت تا قبل از ضبط هولوگرام کمک می کند‌‌.

    03 - آیا می دانید هولوگرافی آندوسکوپی چیست؟ -

    ثبت هولوگرام در آندوسکوپ به صورت خارجی

    روش دیگر هولوگرافی آندوسکوپی ضبط هولوگرام های خارجی آندوسکوپ می باشد که این روش به گونه ای است که برای ضبط خارجی آندوسکوپ نیاز به یک هولوگرام معمولی بوده به صورتی که سیستم هولوگرام بیرون از اندوسکوپی را با استفاده از پرتو مرجع بیرون ضبط می کنند. با وجود اینکه این آندوسکوپ معمولاً یک آندوسکوپ قدیمی و سنتی است و می توان از یک اندوسکوپ با قطر خارجی به شدت کوچک استفاده کرد می ‌توان گفت این کار باعث از دست رفتن اختلاف منظر می شود. لازم است بدانید امکان ضبط الگوی تصاویر و هولوگرام وجود داشته تا به این روش عکس ها را بدون رنگ بازسازی نمود. دقت داشته باشید اگر نیاز به دستیابی به یک تصویر با سیگنال و صدای بالای باشد باید از لیزر های میلی استفاده نمود. همچنین باید بدانید که با محدود کردن تجسم اشیا در لنزهای یکسان جی ار ان‌ ان صدای نقاط کاهش پیدا می کند. برای ذخیره فتوگرافی در اندوسکوپی هولوگرافی نیز از یک کریستال الکتریکی می توان به عنوان دستگاه ذخیره استفاده کرد تا بدین وسیله تصاویر، ضبط و بازسازی شود. با این حال باید بدانید این امر موجب شده است که از دستگاه های طبی نه تنها در تشخیص پزشکی بلکه در آزمایش های صنعتی نیز استفاده شود.

    هولوگرافی آندوسکوپی در معاینه گوش

    یکی از مهم‌ترین کاربردهای هولوگرافی آندوسکوپی در معاینه گوش می باشد به طوری که برای این امر می‌توان تلگرافی آندوسکوپی را به لوله های فالوپ برای تشخیص لوله های فالوپ یا گوش جهت بررسی قسمت های بیرونی یا میانی گوش استفاده کرد که برای این امر نیاز به یک سیستم شنوایی است تا لرزش های پرده ی گوش را بسازند. همچنین دقت داشته باشید به دلیل اینکه آندوسکوپی هولوگرافی موفقیت هایی برای بی حسی های سرطانی دارد در دیواره کیسه ادراری نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.