چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41427 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • پستانک ارتودنسی چیست؟
    01 اسفند 1400 - 12:55
    شناسه : 194246
    1

    پستانک‌های ارتودنسی یا همان ارتودنتیک جهت جلوگیری از ناهنجاری‌های دندان و دهان و مشکلات مربوط به فک طراحی شده‌اند.

    پ
    پ

    متخصص ارتودنسی کودکان با معاینه دندان‌های کودکان در سنین پایین از بروز ناهنجاری‌های فک و دهان در آینده جلوگیری می‌کند. معمولاً والدین زمانی که نوزادشان شروع به بی‌قراری و گریه و زاری می‌کند، به او پستانک می‌دهند. توصیه می‌شود که از پستانک ارتودنسی استفاده کنید؛ زیرا پستانک‌های معمولی موجب بروز مشکلاتی در فک و دهان کودک می‌شود. ساختار پستانک ارتودنسی شبیه به سینه مادر است و مکیدن آن نه تنها کودک را آرام کرده، بلکه از بهم ریختگی دندان‌ها و ناهنجاری‌های مربوط به فک در آینده جلوگیری می‌کند. اگر متوجه مشکلاتی در دهان و فک کودک شدید، حتماً او را جهت معاینه نزد متخصص ارتودنسی بروید. در این مقاله قصد داریم به ویژگی‌های پستانک ارتودنسی و تأثیر آن روی دهان و فک کودک در آینده بپردازیم.

    image 1643266986 - پستانک ارتودنسی چیست؟ -

    پستانک ارتودنسی چیست؟

    پستانک‌های ارتودنسی یا همان ارتودنتیک جهت جلوگیری از ناهنجاری‌های دندان و دهان و مشکلات مربوط به فک طراحی شده‌اند. در زمان مکیدن این پستانک، نوک آن شبیه نوک سینه مادر شده و از فشار روی لثه‌های ضعیف نوزاد جلوگیری می‌شود. متخصص ارتودنسی کودکان استفاده از پستانک ارتودنسی به مقدار محدود و حداکثر تا یک سالگی را توصیه می‌کنند. برخی از نوزادان عادت دارند که انگشت شصت خود را بخورند و ترک این عادت بسیار سخت است. طبق تحقیقات انجام شده انجمن دندانپزشکی کودکان در آمریکا، استفاده از پستانک خیلی بهتر از خوردن شصت است؛ زیرا می‌توان به راحتی عادت خوردن پستانک را از کودک برطرف کرد. همچنین خوردن پستانک در زمان خواب از بروز سندروم مرگ ناگهانی جلوگیری می‌کند. توجه داشته باشید که استفاده از پستانک در سن دو الی چهار سالگی، تأثیرات بدی روی شکل‌گیری دندان‌ها می‌گذارد.

    مزایای استفاده از پستانک ارتودنسی

    اگر نوزاد شیرخوار شما مدام گریه می‌کند و قصد دارید برای آرام کردن آن از پستانک استفاده کنید، حتماً تا آخر این بخش با ما همراه باشید تا شما را با مزایا و معایب استفاده از پستانک آشنا کنیم‌.

    • استفاده از پستانک در زمان خواب، از بروز سندروم مرگ ناگهانی جلوگیری می‌کند.
    • اگر نوزاد شما نارس و با وزن بسیار کم دنیا آمده، استفاده از پستانک به وزن‌دهی بیشتر آن کمک می‌کند.
    • اگر نوزاد شما به خاطر کولیک و دل‌درد، مدام بی‌قراری می‌کند، استفاده از پستانک به آرام شدن او کمک می‌کند.

    image 1643267020 - پستانک ارتودنسی چیست؟ -

    معایب استفاده از پستانک برای کودکان

    • یکی از مشکلات استفاده از پستانک، ایجاد اخلال در روند شیردهی است. زمانی که نوزاد سینه مادر را می‌مکد، به تولید شیر کمک می‌کند. اما زمانی که کودک عادت به مکیدن پستانک کند، تولید شیر در سینه مادر سخت‌تر می‌شود؛ زیرا کودک عادت به مکیدن پستانک کرده و دیگر نمی‌تواند به‌درستی سینه مادر را بگیرد.
    • طبق تحقیقات انجام شده و نظر متخصصان کودک، نوزادانی که بیشتر پستانک می‌خورند، بیشتر به عفونت گوش مبتلا می‌شوند.
    • در زمان خوردن پستانک، ممکن است چندین بار از دهان کودک روی فرش، مبل و زمین افتاده و آلوده شود. اگر کودک دوباره پستانک‌ را داخل دهانش کند، آلودگی‌ها وارد بدن نوزاد می‌شود. توجه داشته باشید سیستم ایمنی بدن کودکان بسیار ضعیف است و خوردن پستانک آلوده، ابتلا به بیماری باکتریایی و عفونتی را بیشتر می‌کند.
    • یکی از مشکلات خوردن پستانک، تأخیر در حرف‌زدن است. برای آرام‌ کردن کودکان بهتر است به جای دادن شیشه شیر و پستانک، از روش دیگری استفاده کنید. همچنین خوردن مدام شیشه شیر و پستانک باعث بروز ناهنجاری‌هایی در فک و دهان شده و به خاطر جلو آمدن زبان کودک، صحبت کردن و تلفظ کلمات با مشکل مواجه می‌شود.
    • طبق نظریات متخصص ارتودنسی کودکان، خوردن پستانک موجب بهم ریختگی دندان‌ها و ناهنجاری‌های فک می‌شود.

    چه زمانی می‌توان به کودک پستانک داد؟

    برای دادن پستانک به نوزاد خود عجله نکنید. بهتر است چهار الی شش هفته از تولد نوزاد بگذرد و سپس به او پستانک بدهید. استفاده از پستانک در روزهای اول تولد، موجب کاهش دفعات شیر خوردن می‌شود. زیرا نوزاد هنوز به سینه مادر عادت نکرده و به خاطر شبیه بودن پستانک به سینه مادر، ممکن است نوزاد به آن عادت کرده و دیگر علاقه‌ای به گرفتن سینه مادر نداشته باشد. توجه داشته باشید بعد از یک سالگی، دیگر از پستانک استفاده نکنید؛ زیرا طبق نظرات متخصص ارتودنسی کودکان در این زمان دندان‌های نوزاد در حال شکل‌گیری هستند و خوردن پستانک می‌تواند منجر به بروز ناهنجاری دهان و فک شود.

    image 1643267170 - پستانک ارتودنسی چیست؟ -

    تأثیر استفاده از شیشه شیر بر دندان‌های کودک

    اگر شما به هر دلیلی می‌خواهید به‌ جای شیر مادر از شیشه شیر استفاده کنید، بهتر است قبل از انجام این کار، از تأثیر شیشه شیر بر دندان کودک خودآگاه شوید. خوابیدن کودک با شیشه شیر موجب پوسیدگی دندان می‌شود؛ زیرا در طول شب، بزاق دهان کم شده و به همین جهت مواد قندی مدت زمان بیشتری روی دندان‌ها باقی می‌مانند و باعث پوسیدگی دندان‌های کودک در سنین پایین می‌شود. برای اینکه از سالم بودن دندان‌های کودک خود مطمئن شوید، حتماً جهت معاینه به متخصص ارتودنسی کودکان مراجعه کنید.

    سن مناسب کودک برای مراجعه به دندانپزشکی

     بهترین زمان برای مراجعه به دندانپزشکی، سن یک الی یک و نیم سالگی است. همان‌طور که می‌دانید هزینه‌های دندانپزشکی بسیار بالاست و اگر مراقبت‌های لازم در سنین پایین صورت نگیرد، در آینده هزینه‌های زیادی را باید بابت خرابی و پوسیدگی دندان‌ها بپردازید. اکثر ما از دندانپزشکی می‌ترسیم و دلیل آن هم مربوط به خاطرات کودکی ماست. والدین باید زمانی که کودک دندان‌های سالمی دارد به دندانپزشکی مراجعه کرده تا علاوه بر چک شدن دندان‌ها توسط متخصص ارتودنسی کودکان، با نکاتی درباره مراقبت‌های دهان و دندان آشنا شوند.

    ارتودنسی کودکان چیست؟

    ارتودنسی کودکان با ارتودنسی بزرگسالان متفاوت است. هدف از ارتودنسی کودکان توسط متخصص ارتودنسی کودکان، شناسایی عادت‌های بد و مشکلات اولیه و درمان‌های لازم است. رفع مشکلات اولیه دندان و فک از بروز ناهنجاری‌ها در سنین بالاتر پیشگیری می‌کند. همچنین تشخیص زودهنگام ناهنجاری‌های دندان و فک توسط متخصص ارتودنسی کودکان، از انجام جراحی‌های سخت و دردناک در آینده جلوگیری می‌کند. کودک باید در سنین پایین توسط متخصص ارتودنسی کودکان معاینه شود تا در صورت نیاز درمان‌های ارتودنسی انجام شود.

    بهترین زمان برای مراجعه به متخصص ارتودنسی کودکان

    از آنجا که دندان و فک کودکان در حال رشد است، درمان ارتودنسی بسیار راحت بوده و خیلی زود شاهد اثرات آن خواهید بود. همچنین داشتن یک لبخند زیبا یکی دیگر از مزیت‌های ارتودنسی کودکان است. با توجه به مشکلات دندان و فک، در هر سنی ممکن است متخصص ارتودنسی کودکان، درمان ارتودنسی را تجویز کند‌. اما معمولاً سن هشت الی نه سالگی بهتر زمان برای یک درمان مؤثر است؛ زیرا دندان‌ها و فک در این مرحله از رشد، قابل تغییر هستند و می‌توان استخوان فک و صورت کودکان را هم‌زمان با روند رشد او تغییر داد. درمان‌های ارتودنسی کودکان توسط متخصص ارتودنسی کودک در سنین پایین نتیجه موثرتری دارد.

    مزایای ارتودنسی کودکان

    • یکی از مزیت‌های ارتودنسی کودکان، شناسایی عادت‌های اشتباه مانند مکیدن انگشت، زبان و دستگاه تنفسی و اطلاع رسانی به والدین جهت جلوگیری از ادامه این عادت‌های بد است.
    • ارتودنسی کودکان از ضعف‌های رشدی در دندان و فک جلوگیری کرده و در نتیجه مانع از بروز ناهنجاری‌های دندان و فک در آینده می‌شود.
    • اگر در دوران کودکی درمان‌های ارتودنسی انجام نشود، مطمئناً در آینده دیگر نیازی به درمان‌های پرهزینه و جراحی‌های دردناک نیست.
    • ارتودنسی کودکان ریسک کمتر و درمان باکیفیت‌تری دارد.

    کلینیک دندانپزشکی یونیک اسمایل با داشتن پپیشرفته‌ترین تکنولوژی و استفاده از به‌روزترین روش‌ها کلیه خدمات عمومی و تخصصی دندانپزشکی از جمله ترمیم و زیبایی، دندان‌پزشکی کودکان، ارتودنسی، درمان ریشه، ایمپلنت دندان و جراحی را ارائه می‌دهد. اگر به دنبال باکیفیت‌ترین خدمات دندانپزشکی در شمال تهران هستید، کلینیک دندانپزشکی یونیک اسمایل آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است. جهت مشاوره رایگان می‌توانید فرم موجود در سایت را پر نمایید تا در کوتاه‌ترین زمان با شما تماس بگیریم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.