چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41343 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • قیمت برخی شماره های موبایل به ۵۰میلیارد رسید!
    01 اسفند 1400 - 12:59
    شناسه : 194252
    0

    «فون‌واژه» یک تجارت خاص و پررونق در بازار سیم‌کارت است که این روز‌ها با استقبال ایرانیان روبرو شده است.

    پ
    پ

    سیم کارت - قیمت برخی شماره های موبایل به ۵۰میلیارد رسید! -

    به گزارش «بامردم» به نقل از روزنامه شهروند: «فون‌واژه» یک تجارت خاص و پررونق در بازار سیم‌کارت است که این روز‌ها با استقبال ایرانیان روبرو شده است.

     «خط‌هایی که ما می‌فروشیم یونیک است؛ یعنی تکرار نشدنی؛ دیگری ندارد! در تمام ایران یک شماره وجود دارد که می‌شود، (۰۹۱۲ امیرعلی)». این‌ها را یکی از قدیمی‌ها و به اصطلاح خودش کارکُشته‌های بازار «فون‌واژه» می‌گوید؛ کسی که از آشنایان خریدار «شماره خاص» هم به حساب می‌آید؛ کدام «شماره»؟ شماره بیست میلیارد تومانی.

    «تعجب نکنید! فروش میلیاردی شماره‌های رُند در بازار ایران چندان داستان عجیب و تازه‌ای نیست. در بازار خط ایران چند شماره کاملا رُند وجود دارد که با ارقامی بین ۴۰ تا ۵۰میلیارد تومان نیز معامله شده است.

    یعنی معادل سه یا چهار آپارتمان لوکس صد متری در مناطق یک یا دو تهران.» این‌ها را یکی از فروشنده‌های بازار موبایل علاءالدین می‌گوید. این شماره‌ها که در حدود ۵ تا ۶ شماره است، معمولا با خودرو‌های لاکچری و آپارتمان‌های لوکس نیز معامله می‌شود.

    شماره‌های رُند در ایران هم کارکرد تجاری دارد، هم کارکرد سرمایه‌گذاری. اما شماره یونیک بیست میلیارد تومانی نه از دسته «کارکرد‌های تجاری» و نه از دسته «کارکرد‌های سرمایه‌گذاری» است.

     یکی از قدیمی‌های بازار فون‌واژه که دوست ندارد نامش فاش شود، می‌گوید: «شماره یونیک ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۲۰ تومانی، هدیه یک پدر به دخترش است، علت گرانی این سیم‌کارت همین است که به حروف می‌شود، نام یک شخصیت کارتونی محبوب!»

    وقتی از «فون‌واژه» حرف می‌زنیم؛ دقیقا از چه چیزی حرف می‌زنیم؟

    شماره تلفن‌های خصوصی که استفاده از آن‌ها در کشور‌های گوناگون رونق یافته، با اصطلاح Vanity Number شناخته شده‌اند و معادل فارسی آن‌ها فون‌واژه است. تعریف ساده‌تر «فون‌واژه» می‌شود: «جایگزین حروف با اعداد.»

    اگر به صفحه شماره‌گیر موبایل در زمان تماس دقت کنید، در کنار اعداد روی گوشی‌های تلفن، حروف انگلیسی نیز چاپ شده است. این حروف که در سِیر ترتیبی یک شماره تلفن به چشم می‌خورد، می‌تواند نشان‌دهنده یک عدد باشد.

    علت چاپ این حروف روی گوشی‌های تلفن این است که در بسیاری از نقاط جهان، از جمله در آمریکا، کانادا، اروپا، استرالیا و… به جای اینکه شماره تلفن خود را با عدد بیان کنند، با حروف و با نام برند خود بیان می‌کنند.

    به‌طور مثال شماره سامسونگ در آمریکا ۱۸۰۰ Samsung و شرکت اپل ۱۸۰۰ MyApple است. این موضوع با توجه به این مهم است که حفظ یک برند ساده‌تر از حفظ یک عدد در ذهن است.

    قیمت‌ها در این بازار بر اساس مولفه‌های متعددی تعیین می‌شود، به‌طور مثال سیم‌کارت‌های چند ده میلیونی متعلق به شماره‌هایی است که می‌توان با آن‌ها اسامی هفت‌حرفی ساخت.

    بدیهی است که اگر تعداد حروف کامل نشود، باید عددی به اول و آخر فون‌واژه اضافه شود که همین باعث کاهش قیمت می‌شود.

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.