جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41360 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • چسب چوب
    03 اسفند 1400 - 11:23
    شناسه : 194315
    0

    چسب چوب یکی از انواع چسب‌های مایع بوده، که ظاهر آن تقریبا مانند شیر بوده و غلظتی همچون عسل دارد. از این ماده پرکاربرد برای چسباندن قطعات چوبی به یکدیگر استفاده می‌شود.

    پ
    پ

    به ماده چسبناکی که برای اتصال قطعات مختلف کاربرد دارد، چسب می‌گویند. چسب‌ها معمولا از پلیمرهای آلی ساخته می‌شوند و حالت آن‌ها در ابتدا به صورت مایع است. اما پس از خشک شدن یا همان سخت شدن، به شکل جامد درمی‌آیند. به دلیل تفاوت‌ بافت اجسام، معمولا هر ماده‌ای چسب مخصوص به خود را دارد. به عنوان مثال چسب مورد استفاده برای چسباندن قطعات چوبی، با چسبی که برای چسباندن قطعات شیشه‌ای استفاده می‌شود تفاوت دارد.

    چسب چوب یکی از انواع چسب‌های مایع بوده، که ظاهر آن تقریبا مانند شیر بوده و غلظتی همچون عسل دارد. از این ماده پرکاربرد برای چسباندن قطعات چوبی به یکدیگر استفاده می‌شود. در صورتی که از این نوع چسب به درستی استفاده شود، می‌توان یک پیوند ناگسستنی بین دو قطعه چوبی ایجاد کرد. به عبارت دیگر هنگام استفاده از چسب چوب باید به یک سری نکات و ترفند‌های مخصوص آن توجه کرد، تا قطعات چوبی به خوبی به یکدیگر بچسبند.

    image 1645512371 - چسب چوب -

    در این مطلب قصد داریم تا در مورد انواع چسب چوب، که پرمصرف‌ترین ماده‌ در صنعت سازه‌های چوبی است، صحبت کنیم. به علاوه طریقه استفاده درست از چسب چوب را به شما معرفی کنیم. خواندن این مطلب را از دست ندهید، زیرا در منزل یا محیط کار تقریبا همه ما، یک وسیله چوبی وجود دارد. که ممکن است این وسیله دچار شکستگی شود و نیاز باشد آن را بچسبانیم. پس با ما همراه باشید.

    انواع چسب چوب

    تقریبا از قرن هفدهم میلادی برای چسباندن و اتصال قطعات چوبی از چسب چوب استفاده می‌شود. از گذشته تا الان از  این ماده در صنایع مختلف کشتی‌سازی، ساخت واگن‌های قطار، کامیون‌سازی و هواپیما سازی استفاده می‌شود. کارکرد چسب چوب به این شکل است که، چسب به داخل ساختمان چوب نفوذ کرده و باعث به وجود آمدن نیروی چسبندگی فیزیکی بین منافذ چوب می‌شود.

    چسب‌های مخصوص چوب با توجه به ویژگی‌ها و کاربردهایی که دارند به انواع مختلفی دسته‌ بندی می‌شوند. که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم و ویژگی‌های آن‌‌ها را نام می‌بریم:

    چسب چوب پلی وینیل استات (PVA)

    چسب چوب پلی وینیل استات (PVA) که به دلیل رنگ سفید به نام چسب سفید نیز مشهور بوده، متداول‌ترین نوع چسب چوب در بازار است. به دلیل استفاده راحت و دسترسی آسان تقریبا در اکثر منازل وجود دارد. زیرا برای چسباندن وسایل چوبی شکسته بسیار مناسب است و چسبندگی خوبی دارد، ویژگی‌های چسب ( PVA ) عبارتند از:

    image 1645512723 - چسب چوب -

    • قیمت مناسب
    • قدرت چسبندگی بالا
    • دسترسی آسان
    • کاربردهای مختلف
    • کاملا ضد آب
    • عدم تغییر رنگ و زرد شدن

    چسب پلی اورتان (PU)

    چسب پلی اورتان مقاومت خوبی در آب و هوای مرطوب دارد، به عبارتی در هوای مرطوب عملکرد و قدرت بهتری از خود نشان می‌دهد. به همین دلیل برای چسباندن لوازم چوبی که در محیط باز مثلا آلاچیق‌ها استفاده می‌شوند. هنگام استفاده از پلی اورتان حتما باید از دستکش استفاده شود زیرا سمی و سرطان‌زا است. ویژگی‌های چسب PU شامل:

     

    • مقاوم در برابر اشعه ماورا بنفش
    • مناسب برای آب و هوای مرطوب
    • عدم تغییر حالت
    • کاملا ضد آب

    چسب  اپوکسی

    ساختار این نوع چسب از موادی مانند رزین اپوکسی و هاردنرها تشکیل شده، که از واکنش این مواد، ماده‌ای به دست می‌آید که قدرت چسبندگی خوبی دارد. به دلیل مقاومت بالا در برابر روغن‌، اسید و آب در ساختن انواع لوازم چوبی و همچنین قایق‌های چوبی کاربرد دارد. به همین دلیل نام دیگر این مدل چسب، چسب قایق نیز است.

    چسب مخصوص پرس گرم

    این نوع چسب به حالت مایع و کرم رنگ است و برای ساختن تخته‌های چند لایه و پرس روکش بر روی چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگام چسباندن قطعات چوبی با این مدل چسب، به گرما و فشار نیاز است. فرمولاسیون این نوع چسب بر پایه رزین امولسیون اکریلیک که یک پلیمر درشت مولکول بوده، که این پلیمر چسبندگی بالایی دارد و در برابر نور خورشید مقاوم است.

    نکات مهم برای استفاده از چسب چوب

    1. سعی کنید همیشه چسب و چوب را به اندازه خریداری کنید، زیرا مانند هر ماده شیمیایی دیگر قابل فاسد شدن است. معمولا چسب چوب در قوطی‌های نیم کیلویی تا چهارده کیلویی وجود دارد. که برای استفاده در منازل قوطی‌های نیم یا یک کیلویی مناسب است.
    2. دو قطعه مورد نظر باید کاملا تمیز و بدون آلودگی و گرد و غبار باشند. پس بهتر است که قبل از چسب زدن، قطعات چوبی کاملا تمیز شوند.
    3. قبل از چسباندن دو قطعه و چسباندن آن‌ها، باید قطعات چوبی به درستی و هم تراز یکدیگر قرار بگیرند. در غیر اینصورت وسیله چوبی فرم اصلی خود را از دست می‌دهد.
    4. هنگام استفاده از چسب چوب حتما از کاردک یا قلم‌مو استفاده کنید و قلم‌مو را پس از استفاده در آب قرار دهید.
    5. به اندازه کافی، قطعه را به چسب آغشته کنید، مقدار کم باعث خوب نچسبیدن قطعات می‌شود و مقدار زیاد ظاهر وسیله شما را کثیف می‌کند.
    6. اگر می‌خواهید قطعات به خوبی به یکدیگر بچسبند و به راحتی جدا نشوند، پس از چسب زدن، سعی کنید دو قطعه را محکم کنار هم نگه‌ دارید.
    7. به مدت زمان خشک شدن چسب دقت کنید، معمولا زمان خشک شدن چسب‌های مختلف یا برند‌های گوناگون، با یکدیگر متفاوت است.

    image 1645512583 - چسب چوب -

    سخن پایانی

    چسب چوب یک ماده سفید رنگ و غلیظ است، که برای چسباندن قطعات چوبی به یکدیگر استفاده می‌شود. چسب‌های مخصوص چوب را معمولا با فرمولاسیون‌ها گوناگون می‌سازند، تا کاربرد‌های مختلفی داشته باشند. به طور کلی چهار نوع چسب چوب وجود دارد که شامل چسب پلی وینیل، پلی اورتان، اپوکسی ، چسب چوب 801 و پرس گرم می‌شود‌. بیشترین کاربرد چسب چوب در صنایع سازه‌های چوبی مثل ساختن میز، مبلمان، صندلی، قایق، صنعت کشتی سازی و تزئینات چوبی است. چسب و بتونه در کار های مختلفی مانند انواع چسب کاری ها و … کاربرد بسیاری دارند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.