×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

ناودانی ازجمله پروفیل‌ های بازی هستند که در ساخت فونداسیون‌ها و سازه‌ها کاربرد فراوانی دارند. در این مقاله توضیحات کاملی در مورد ناودانی و همچنین به انواع ناودانی می‌ پردازیم. شکل ظاهری ناودانی‌ مورداستفاده در صنعت ساختمان‌سازی به‌صورت U شکل است. ساختار کلی ناودانی از دو بال و یک جان تشکیل‌ شده است. جنس ناودانی‌ ها به‌صورت عمومی از گالوانیزه، آلومینیوم و استنلس استیل تشکیل‌ شده است. در این مطلب انواع ناودانی، استانداردها و کاربردهای آن را موردبحث قرار می‌ دهیم.

image 1645425749 - عوامل موثر بر تغییرات قیمت ناودانی در کشور -

ناودانی چیست؟

ناودانی‌ را از مواد مختلفی ازجمله گالوانیزه، آلومینیوم و فولاد ضد زنگ تولید می‌ شوند اما تولید این قطعه در صنعت ساختمانی علاوه بر فولادهای کربنی و روکش‌ های گالوانیزه می‌ توان از کامپوزیت‌ پلیمری و آلومینیوم استفاده کرد. قیمت ناودانی‌ بسته به نوع و جنس آن متغیر است. آلومینیوم معمولاً وزن سبک‌ تری دارد و خاصیت ارتجاعی نسبتاً بالایی دارد. بیشترین استفاده آن در ساخت چهارچوب در و پنجره، شاسی تریلر و قاب سازه استفاده می‌شود و آلیاژهای به‌ کار رفته در آن معمولاً از سری ۶۰۰۰ است. سایز استاندارد تولید ۸ و ۱۰ و ۱۲ و ۱۴ و ۱۶ و ارتفاعات از ۳۰ تا ۴۰ میلی‌ متر است.

در ضمن ناودانی‌ به دو صورت ساده و مشبک و به روش فابریک و پرسی تولید می‌ شود و در صنایع مختلف ازجمله ساختمان‌سازی به‌ کاربرده می‌ شوند. ناوادانی کاربردهای زیادی در صنعت ساخت و ساز دارد.

انواع ناودانی

ناودانی‌ بسته به شکل ظاهری انواع مختلفی دارند مانند بدنه ساده یا مشبک، سبک یا سنگین و ازنظر سطح مقطع به چند دسته تقسیم می‌ شوند که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت. پس در ادامه با ما همراه باشید.

طبقه بندی بر اساس شکل ظاهری ناودانی:

انواع ناودانی را می توان ازنظر شکل ظاهری به ۴ دسته تقسیم کرد: این چهار دسته عبارت اند از:

  1. ناوادانی ساده
  2. ناودانی مشبک
  3. ناودانی سنگین
  4. ناوادانی سبک

ناودانی ساده:

همان‌ گونه که اشاره کردیم ناودانی‌ به‌صورت ساده و مشبک تولید می‌ شوند. ناودانی‌ ساده برای ساخت پله‌ های باربر استفاده می‌ شود، سایز آن‌ها ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴ و ۱۶ است و در ارتفاعات مختلف که معمولاً بین ۳۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر است موجود است. این مدل از ناودانی به دو مدل صنعتی و ساختمانی تولید می‌ شد.

ناودانی مشبک

ناودانی‌ مشبک از ورق فلزی گالوانیزه ساخته‌ شده‌اند. در سطح ناودان سوراخ‌ هایی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای کارهای ضروری مانند سفت کردن پیچ و مهره در تولیدی استفاده کرد. از پایه های مشبک برای ساخت قفسه‌های فلزی استفاده می‌شود.

image 1645425772 - عوامل موثر بر تغییرات قیمت ناودانی در کشور -

ناودانی سبک

ناودانی سبک نوعی ناودانی است که وزن آن کمتر از وزن تعریف شده در جدول استاندارد اشتال است.

ناودانی سنگین

ناودانی سنگین از نظر وزن و ابعاد دقیقاً برابر با اندازه‌های ذکرشده در جدول هستند. ناودانی سنگین معمولاً بر اساس اندازه‌های ذکرشده در صفحه گسترده در تعدادی از کارخانه‌های داخلی کشور و همچنین در برخی از کشورهای اروپایی تولید می‌شوند.

به‌طورکلی می‌توان گفت که ناودانی سبک و سنگین در اندازه، وزن، مدل پایه، قیمت و حتی کاربرد تفاوت‌های اساسی دارند. قیمت نهایی ناودانی سبک و سنگین بر اساس معیارهایی مانند وزن، سایز و … برآورد می‌شود.

طبقه بندی ناودانی‌ بر اساس سطح مقطع:

منظور از سطح مقطع این است که زمانی که یک شکل را برش می‌دهیم شکلی که از بالا دیده می‌شود سطح مقطع است

  • UPE
  • UPN
  • ناودانی اروپایی یا UNP

ناودان‌ها را می‌توان در دسته بندی های مختلف بال دسته بندی کرد: UPE و UPN. تفاوت بین آن‌ها در ظاهر بال ها نهفته است. بال های UPE مسطح و موازی هستند، درحالی‌که بال های نوع UPN مخروطی هستند.

نوع دیگری نیز وجود دارد که ضخیم‌تر و ازنظر وزنی سنگین‌تر است به نام ناودانی اروپایی یا UNP. از این مدل ناودانی در پروژهای صنعتی استفاده می‌شود.

ناودانی UNP:

این ناودانی UNP نسبت به سایر ناودانی‌های موجود در بازار وزن بیشتری دارد. آن‌ها عمدتاً در پروژه های بزرگ صنعتی استفاده می‌شوند. توجه داشته باشید که این نوع ضخیم‌تر است و بنابراین وزن بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد.

کارایی ناودانی اروپایی

همان‌طور که در بالا ذکر شد این نوع به دلیل وزن زیاد و ضخامت آن در پروژه های خاص به‌کاربرده می‌شود که به برخی از آن‌ها شامل:

  • به‌صورت جفت یا تکی در تیر های مهار
  • به شکل جفت یا تک در باربندها
  • به‌صورت قوطی یا جفت در ستون
  • در ساخت خرپاها

 فرایند ساخت ناودانی

ازنظر فرآیند ساخت، ناودانی‌ها به دو دسته تقسیم می‌شود.

ناودانی فابریک

ناودانی فابریک با فرآیند نورد ساخته می‌شوند. در این روش شمش را در دستگاه نورد قرار می دهند و با ایجاد حرارت، استاک به‌صورت رول صاف خارج می‌شود. در مرحله بعد رول ها با دمای بالا از قالب‌های نورد عبور کرده و ناودانی را تشکیل می دهند. درنهایت، قطعه خنک می‌شود. به دلیل خنک شدن قطعه و انقباض، ابعاد ناودانی دقیق نیست.

ناودانی پرسی

ناودانی پرسی حاصل عمل پرس روی ورق‌ها هستند. در این روش ورقی با طول معین وارد پرس شده و به شکل ناودانی درمی‌آید. ناودانی به دلیل فشار پرس مابین بال و جان ضخامت کمتری دارند اما به دلیل سرعت پرس بالا، ابعاد دقیق و لبه‌های صاف‌تری داراست.

استانداردهای ناودانی‌ 

همان‌طور که در قسمت طبقه بندی ناودانی ذکر شد، این محصول فولادی ازنظر کاربرد به‌صورت U و C تعریف شده است. برای این منظور دو استاندارد UPE و UPN در نظر گرفته‌ شده است؛ اما تفاوت این دو استاندارد در بال های استفاده‌شده در هرکدام است. استاندارد UPE دارای بال های موازی است و به ناودانی C اختصاص داده می‌شود درحالی‌که استاندارد UPN دارای بال های مخروطی است و برای ناودانی‌های U استفاده می‌شود. این دو استاندارد در داخل کشور استفاده می‌شوند. لازم به ذکر است که استانداردهای متفاوتی در سایر کشورها اعمال می‌شود که در این قسمت به دو مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم. استاندارد فرانسه NFA 45-255 و DIN EN ISO 12944-3 برای ناودانی‌های مقاوم در برابر خوردگی.

قیمت ناودانی؟

قیمت ناودانی و همچنین سایر قطعات فولادی متأثر از قیمت آهن و فولاد است. قیمت روز ناودانی به‌ طور چشم‌ گیری هرروز متفاوت است قیمت این محصول بسته به سایزها و ابعاد مختلف متفاوت است. اطلاع از قیمت قطعات فولادی برای بسیاری از مصرف‌ کنندگان بسیار مهم است. برای اطلاع از روند تغییرات قیمت آهن‌ آلات می‌توانید به سایت اهن البرز مراجعه کنید.

image 1645425857 - عوامل موثر بر تغییرات قیمت ناودانی در کشور -

سخنان پایانی

در این مقاله به معرفی ناودانی‌ها و انواع آن پرداخته‌ایم. این محصول همان‌طور که گفته شد ازنظر ظاهر و فرآیند تولید به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که هرکدام کاربرد متفاوتی دارند. نمای ساختمان‌ها، ساخت خرپا و سازه‌های معماری از مهم‌ترین کاربردهای ناودان‌ها هستند که به شرح هر یک از آن‌ها پرداخته‌ایم. برای اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت ناودانی می نوانید از لینک ( https://www.ahanalborz.com ) استفاده کنید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.