سه شنبه, ۲۱ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 9 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41235 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2365×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • نحوه شستشوی فرش دستباف با قالیشویی تهران جم
    05 اسفند 1400 - 1:09
    شناسه : 194410
    0

    شستشوی فرش دستباف یکی از اصول اصلی نگهداری فرش دستباف است. تمیز نگهداشتن فرش ها باعث افزایش طول عمر فرش می شود.

    پ
    پ

    فرش دستباف ایرانی یکی از نمادهای اصلی ایران زمین است که در اقصی نقاط جهان از محبوبیت و ارزش بالایی برخوردار است؛ اما دغدغه ای که بیشتر افراد دارند نحوه شستشوی فرش دستباف است؛ طبق گزارش های وبسایت قالیشویی تهران جم اهمیت شستشوی فرش ایرانی به این دلیل است که در بافت این فرش ها از مواد طبیعی استفاده می شود و هر چه از عمر فرش می گذرد زیبایی آن دو چندان می شود و کیفیت آن تغییر پیدا نمی کند. این فرش ها با شستشو تغییر رنگ نمی دهند؛ اما حتما باید اصولی را در شستشو رعایت کرد تا کیفیت فرش تغییر پیدا نکند.

    بهترین قالیشویی در سعادت آباد - نحوه شستشوی فرش دستباف با قالیشویی تهران جم - قالیشویی تهران جم

    بهترین روش برای شستشوی فرش دستباف

    شستشوی فرش دستباف یکی از اصول اصلی نگهداری فرش دستباف است. تمیز نگهداشتن فرش ها باعث افزایش طول عمر فرش می شود. آلودگی ها علاوه بر اینکه عمر فرش را کاهش می دهد از زیبایی فرش می کاهد و ممکن است آسیب هایی به فرش وارد کند و از ارزش واقعی ان می کاهد.

    همه فرش های دستبافی که در خانه نگهداری می شوند در معرض لک و خرابی هستند و چون در مجاورت دائمی آلودگی و کثیف شدن هستند بایستی شست و شوی آن ها به خوبی انجام شود. این کار مانند شستشوی فرش های ماشینی نیست و باید با اصول و قواعد خاصی انجام شود. این شست و شو کیفیت اولیه فرش را حفظ می کند.

    گاها افراد شست و شوی فرش دستباف را به صورت غیر اصولی انجام می دهند و این مسئله خصوصیات ظاهری فرش را تحت تاثیر قرار می دهد و ساختار فرش آسیب می بیند. خارج کردن ذرات گرد و غبار قبل از شستشو به تمیز شدن بهتر فرش کمک می کند. اگر این گرد و غبار قبل شستشو خارج نشود به مرور زمان فرش کدر می شود و ظرافت ابتدایی خود را ندارد. در صورتی که توان و مهارت کافی برای انجام این کار را ندارید می توانید از قالیشویی در مجیدیه درخواست کنید تا این وظیفه را به عهده بگیرد.

    نکات نگهداری فرش دستباف

    در شستشوی فرش دستباف باید حتما اقدامات غبارگیری فرش انجام شود هر گرد و غباری که وارد پرزهای فرش دستباف می شود به راحتی با شستشو خارج نمی شود. ذرات آهن، کربن، دوده، آۀومین و غیره همگی از طریق هوا وارد پرزهای فرش می شوند و به هیچ وجه با شستن خارج نمی شود و با شستشو رطوبت را جذب می کنند و همین مسئله باعث کدر شدن سطح فرش می شود.

    بیشتر افرادی که از روش های معمول شستشوی فرش ماشینی برای شستشوی فرش دستباف استفاده می کنند بعد از خشک شدن فرش نارضایتی خود را از شستشو اعلام می کنند و چون از اول طبق اصول این کار را انجام نداده اند اگر چندین بار هم فرش را بشویند باز هم فرش به کیفیت و تمیزی قبل نمی رسد و ممکن است حتی پوسیده شود. عدم غبارگیری و بی توجهی به شستشوی فرش امکان رشد حشرات مختلفی را فراهم می کند که به مرور زمان باعث پوسیدگی کامل فرش می شود.

    از آنجا که امروزه جاروبرقی کشیدن فرش ها نقش مهمی در غبار زدایی فرش ها دارد اما باز هم لازم است که هر سال یک یا دوبار به صورت اصولی فرش غبارزدایی و شستشو داده شود. روش های غبارزدایی فرش به صورت دستی و ماشینی متفاوتند؛ اما امروزه بیشتر افراد برای جلوگیری از آسیب رسیدن به فرش و حفظ ارزش آن از روش های ماشینی استفاده می کنند.

    نحوه شستن فرش دستباف - نحوه شستشوی فرش دستباف با قالیشویی تهران جم - قالیشویی تهران جم

    نکات مهم در شستشوی فرش دستباف

    اگر یک بار در منزل اقدام به شستشوی فرش دستباف کرده باشید حتما می دانید که این کار اصلا کار راحت و بی دغدغه ای نیست و به هیچ وجه مانند شستشوی فرش ماشینی نیست اگر یک اصل کوچک در شستشو فراموش شود ممکن است فرش شما خراب شود. استفاده از نخ های ابریشم و پشم در بافت این فرش کار شستشو را سخت تر می کند و اغلب افراد ترجیح می دهند این کار را به قالیشویی تهران جم بدهند. در زیر به چند نکته اصولی که در شستشوی فرش دستباف باید حتما مد نظر قرار گرفته شود اشاره می کنیم.

    1. یکی از مشکلاتی که بیشتر افراد در شستن فرش های دستباف با آن درگیر می شوند رنگ پس دادن فرش است و این یک معضل اساسی است و ممکن است بعد از شستشو همچنان رنگ ها در هم آمیخته شوند و فرش به کل کیفیت خود را از دست بدهد. قبل از شستشو باید تست ثبات رنگ را انجام دهید از یک دستمال نم دار سفید یک گوشه از فرش را دستمال بکشید اگر فرش رنگ پس بدهد کار شما در شستشو سخت تر و حرفه ای تر است؛ اما اگر نگران شستشو هستید این کار را به قالیشویی های فرش دستباف بسپارید.
    2. اگر در منزل قصد شستشوی فرش دستباف خود را دارید حتما یک جای مناسب را برای شستشو و خشک فرش در نظر بگیرید.
    3. برای شستشوی فرش دستباف از برس استفاده نمی شود چون برس به پرز فرش آسیب می زند.
    4. حتما باید قبل از شروع شستشو به روش دستی یا مکانیکی غبارگیری فرش انجام می شود. در روش های دستی معمولا فرش ها را چند ساعتی می تکاندند و یا با چوب آرام به پشت فرش می زدند تا گرد و غبار از آن خارج شود. این دو روش حتما باید به آرامی انجام شود تا باعث پارگی و از هم گسیختن تار و پود فرش ها نشود. در روش مکانیکی که معمولا در قالیشویی ها انجام می شود نوع فرش دستباف و کیفیت آن تعیین کننده شدت غبارگیری است.
    5. دمای آب برای شستشوی فرش دستباف باید ولرم باشد. آب گرم به بافت و رنگ فرش آسیب می زند و اگر فرش رنگ پس بدهد با آب گرم این آسیب چندین برابر خواهد شد.
    6. برای شستشوی فرش دستباف حتما از شوینده های مناسب با نخ و ساختار فرش استفاده کنید. تا رنگ ها ماهیت خود را از دست ندهند. بهتر است بعد از شستشو با شوینده آبکشی به صورت کامل انجام شود تا مواد شوینده در داخل پرزها باقی نماند و ساختار فرش را تحلیل کند.
    • باید برای خشک شدن فرش دستباف از نور مستقیم آفتاب استفاده نشود چون این کار باعث می شوند رنگ فرش کمرنگ تر شود. استفاده از هوای آزاد و سایه بهترین مکان برای خشک شدن فرش است. اگر خشک شدن فرش زیاد طول بکشد فرش بوی بدی پیدا می کند. خشک شدن با وسایل حرارتی مانند سشوار و بخاری باعث خراب شدن فرش می شود. در قالیشویی ها از دستگاه های خشک کن استفاده می شود که کمک زیادی در زیبایی فرش و حفظ کیفیت آن دارد.

    قالیشویی تهران جم

     قالیشویی تهران جم با سال ها تخصص در زمینه شستشوی انواع فرش های دستباف و با بهره مندی از تجهیزات مدرن و پیشرفته، ارائه کننده انواع خدمات مربوط به شستشو و رفو فرش های دستباف شما عزیزان با ضمانت کیفیت می باشد. قالیشویی تهران جم در جهت بهبود خدمت رسانی خود اقدام به افزایش شعبات خود در سراسر تهران کرده است که در ادامه به برخی از این مناطق خواهیم پرداخت. قالیشویی در الهیه، مجیدیه، نیاوران، پاسداران و قالیشویی در محدوده سعادت آباد برخی از مناطق تهران است که شعبات تهران جم در این مناطق در دسترس و اماده خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به وب سایت رسمی تهران جم به آدرس زیر مراجعه کنید و یا با شماره تماس این مجموعه ارتباط برقرار کنید.

    تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۳۰۴۲۶۳

    آدرس وبسایت : tehranjam.org

    ثبت دیدگاه

    1 دیدگاه برای “نحوه شستشوی فرش دستباف با قالیشویی تهران جم”
    1. با سلام و وقت بخیر. ممنون از مطلب بسیار اموزنده، بعضی از قالیشویی ها وجدان کاری دارند و کارشون را به خوبی انجام میدن

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.