شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41368 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • کوه عینالی تبریز
    08 اسفند 1400 - 20:21
    شناسه : 194555
    0

    در کنار بقعه ی عون بن علی برجی برای زنده نگهداشتن یاد شهدای گمنام نیز ساخته شده است که ارتفاع آن به اندازه ای است که از قسمت های مختلف کوه قابل دیده است. نحوه ی ساخت این برج بر اساس سبک معماری آذری ها بوده و اشعاری از شاعر بزرگ ایران استاد شهریار بر روی آن نوشته شده است.

    پ
    پ

    کوه عون بن علی مشهوربه عینالی، کوه وآرامگاهی برفراز رشته‌ کوه سرخاب درشمال شهرتبریزاست. عینالی از سال 1380 به بعدازکوهی خشک وخشن به کوهی باطبیعت سبزتبدیل شده وآرام آرام به تفرجگاهی زیباومکانی برای گردش وتفریح تبریزی ها تبدیل شد. این کوه از محبوبترین دیدنی های تبریز، به مجموعه ای ازقلل، تپه‌ها، دره‌هاو… گفته می شود، که بابلندی‌های سرخ فام به عینالی شهره دارد ومرتفع ترین نقطه آن 1960 مترازسطح دریا است. در این مقاله آس چارتر شمارا با کوه عینالی در تبریز آشنا می کند. شما می توانید برای سفر به تبریز از سایت آس چارتر بلیط هواپیما  را تهیه نمایید و سپس سفرکنید.

    تفریحات کوه عینالی در تبریز

    تفریحگاه، پارک کوهستانی یا تفریحگاه کوهستانی عینالی تبریز، بزرگترین مجموعه طبیعی تفریحی ایران است که در ارتفاعات کوه عینالی در کوهستان سرخاب تبریز قرار گرفته است. این تفریحگاه که به صورت یک پارک جنگلی کوهستانی شکل گرفته است محل گردهمایی و استراحت اهالی تبریز و گردشگران است. پس اگر اهل تفرج و گردش هستید و با خرید بلیط هواپیما تبریز به این شهر زیبا سفر کردید، بازدید از پارک عینالی را در برنامه سفر خود بگنجانید. در بخش‌های مختلف پارک کوهستانی عینالی، تندیس‌ها و مجسمه‌هایی از از مفاخر استان آذربایجان شرقی جای گرفته است. تندیس عظیم قیچی ‌ساز از کوهنوردان مشهور ایران، استاد شهریار، یادبود کلنل پسیان از جمله این تندیس ها هستند. کوهنوردان حرفه‌ای و صخره‌نوردان می‌توانند از مسیرهای سخت‌گذرتر و صخره‌های پیرامون کوه عینالی برای به چالش کشیدن مهارت‌های کوه نوردی خود بهره ببرند. دره‌هایی مانند ایلان اوچانلار، قبه زن، قانلی دره، کهلیک بولاغی و دوه چی بولاغی. رودخانه آجی چای هم که از کوه ساوالان جاری شده و به دریاچه ارومیه می ‌ریزد، از پیرامون کوه عینالی می‌ گذرد و فضای سبز و زیبایی را آفریده است. همچنین چشمه‌های طبیعی چندگانه‌ای نیز از بخش‌های مختلف این پارک کوهستانی سربرآورده‌اند.

    11 11 - کوه عینالی تبریز -

    بقعه عون بن علی

    در بالاترین نقطه ای که در کوه عینالی وجود دارد، مطابق با آنچه از روایات وجود دارد دو تن از پسران حضرت علی به نام های عون بن علی و زیدبن علی در آن دفن شده اند، از همین رو این منطقه برای تبریزی ها بسیار محبوب و مورد احترام است. قدمت این آرامگاه به دوره‌ی ایلخانان بازمی ‌گردد و از 9 اتاق، 6 گنبد، هشتی و ایوان تشکیل شده است و در دوره‌ ی قاجار نیز به منظور جلوگیری از تخریب آن، در سمت شکالی اتاقی را احداث کردند.

    برج یادمان شهدای گمنام

    در کنار بقعه ی عون بن علی برجی برای زنده نگهداشتن یاد شهدای گمنام نیز ساخته شده است که ارتفاع آن به اندازه ای است که از قسمت های مختلف کوه قابل دیده است. نحوه ی ساخت این برج بر اساس سبک معماری آذری ها بوده و اشعاری از شاعر بزرگ ایران استاد شهریار بر روی آن نوشته شده است.

    دریاچه داغ گولی

    دریاچه مصنوعی داغ گولی (دریاچه کوهستان) در مرتفع‌ترین نقطه کوه عینالی، بخش مهم و تازه‌ای از پارک و تفریحگاه کوهستانی عینالی تبریز شده است. در این دریاچه مصنوعی، پرندگانی مانند غاز و مرغابی زندگی می ‌کنند و هم‌نشینی آن با کوهستان، چشم‌انداز زیبایی را پدید آورده است.

    زیپ لاین

    زیپ لاین کوه عینالی با 500 متر طول و 75متر اختلاف ارتفاع و شیب 17.5 درصدی، از طولانی ‌ترین زیپ لاین های ایران است.

    پیست کارتینگ تبریز و باشگاه سوارکاری

    در نزدیکی تفرجگاه کوهستانی عینالی، در چند سال اخیر پیست کارتینگ در حاشیه اتوبان پاسداران و باشگاه سوارکاری در بوستان نهالستان، راه اندازی شده است و مجموعه تفریحات پیرامون این تفریحگاه را گسترده‌تر کرده است.

    قایق سواری در دریاچه

    در این دریاچه امکانات تفریحی آبی نظیر قایق سواری موجود است. شما می ‌توانید از قایق موتوری یا قایق پدالی برای گشت و گذار در دریاچه‌ی عینالی استفاده کنید. با تهیه بلیط چارترتهران به تبریز از سایت آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

    فضای سبز و جنگل کاری

    فضای سرسبز و جنگل هایی که در مساحت 5612 هکتار در بخش های شمالی رشته کوه های عینالی به وجود آمده سبب شده اند تا محیطی برای گردشگران فراهم باشند تا در آن در کنار خانواده و دوستان پیک نیکی را فراهم آورندو ساعاتی را خوش باشند.

    22 11 - کوه عینالی تبریز -

    تله کابین تبریز

    از مهمترین و محبوب ترین وسایل تفریحی در این منطقه تله کابین تبریز است که در بین مسافران بسیار محبوب و پر طرفدار است. در ابتدا این تله کابین در سال 1389 افتتاح شد و با توجه استقبال بالایی که از آن شد قرار است در سه فاز این مجموعه تفریحی به بهره برداری برسد، تله کابین تبریز 6 دکل دارد که در فاز نهایی قرار است به 24 عدد افزایش یابد. هر کابین این تله کابین ظرفیت 8 نفر را دارد و مسافتی که شما با آن طی خواهید کرد 1480 متر است.

    رودخانه آجی چای

    یکی از اصلی ترین جریان های آب در منطقه عینالی رودخانه آجی چای است، این رود تمام دره های شمالی کوه ها از سمت شرق به غرب را پوشش می دهد و رودی را که از کوه سبلان سرچشمه می گیرد را به دریاچه ارومیه می ریزد. آس چارتر این امکان را به شما می دهد تا باکمتر از سه دقیقه بلیط هواپیما مشهد تبریز را به صورت آنلاین به راحتی رزرو نمایید.

    آبشار مصنوعی کوه عینالی تبریز

    در نزدیکی ایستگاه اول تله کابین، آبشار مصنوعی ایجاد شده که نمای آن زیبایی طبیعت کوه عینالی را دو چندان کرده است. البته باید بدانید که این آبشار در بهار و تابستان آب دارد و پاییز و زمستان راه ورود آب به آن بسته می شود.

    مجسمه عظیم قیچی ساز

    یک مجسمه ی بزرگی هم از مردی که یک قیچی در دست دارد در پای کوه عینالی وجود دارد که نشانه ای از یکی از مشهورترین ورزشکاران ایرانی است که هیمالیا نورد بوده و تمام چهارده قله ی هشت هزار متری دنیا را زیر پا گذاشته است.

    33 8 - کوه عینالی تبریز -

    امکانات تفریحی کوه عینالی در تبریز

    در منطقه ی تفریحی کوه عینالی در تبریز به منظور رفاه حال مسافران امکانات مختلفی نظیر بوفه، رستوران، پارکینگ، سرویس های بهداشتی، خط تاکسی و ون و همینطور آلاچیق و وسایل لازم برای کباب پختن نیز فراهم شده است. همچنین در نزدیکی بقعه ی عون بن علی یک سینمای ۶ بعدی وجود دارد که می توانید لحظات هیجان انگیزی را در آن تجربه کنید.

    بهترین زمان بازدید از کوه عینالی

    شرایط آب و هوایی سرد و کوهستانی تبریز باعث میشود تا در پاییز و زمستان روز‌های به شدت سردی را در آن تجربه کنید. مخصوصا در ارتفاعاتی مانند عینالی که درجه هوا به شدت کاهش پیدا میکند. برای تجربه بهترین لحظات در این کوه پیشنهاد می‌کنیم اواسط بهار تا اوایل پاییز را مد نظر داشته باشید. در این بازه زمانی نه تنها آب و هوا عالی می‌باشد، بلکه طبیعت منطقه کاملا سرسبز بوده و از مناظر زیبا در کنار تفریحات هیجان انگیز لذت خواهید برد.

    هزینه و زمان بازدید پیشنهادی از تفرجگاه کوهستانی عینالی

    پارک کوهستانی عینالی به صورت شبانه روزی در دسترس و رایگان است. اما تله کابین یا بخش‌های رفاهی دیگر آن نیازمند پرداخت هزینه است. برای قدم زدن و بازدید از تفریحگاه عینالی دست کم 2 تا 3 ساعت زمان نیاز است. پس اگر به گردش علاقه ‌مندید بازدید از عینالی را در برنامه سفر تبریز خود بگنجانید. شما می توانید بلیط چارتر ارزان خود را از سایت آس چارتر تهیه نمایید.

    آدرس:

    ایران،‌ استان آذربایجان شرقی، تبریز، بزرگراه پاسداران،‌ کوه عینالی

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.