سه‌شنبه, 4 اردیبهشت 1403 Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41412 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد دیدگاهها : 2371×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • پایین آورنده سریع قند خون
    09 اسفند 1400 - 13:28
    شناسه : 194605
    0

    پس از اینکه با توجه به جواب آزمایش، متوجه بالا بودن قند خون در بدن خود شدید، باید در کوتاه ترین زمان ممکن برای درمان آن اقدام نمایید زیرا بی توجهی به آن می تواند در آینده ای نزدیک مشکلات جبران ناپذیری را ایجاد کند.

    پ
    پ

    یکی از شایع ترین بیماری های متابولیکی که امروزه در جامعه ما بسیار دیده می شود بیماری قند خون یا دیابت می باشد. بیماری دیابت را می توان به دو دسته دیابت نوع یک و نوع دو تقسیم کرد که دیابت نوع اول به علت نبود انسولین به اندازه کافی در بدن می باشد که در اغلب اوقات قبل از سی سالگی نشانه هایی از آن مشاهده خواهد شد اما دیابت نوع دوم اغلب پس از چهل سالگی نشان داده می شود و عوامل بسیاری در مبتلا شدن به آن تاثیر گذار است. تشخیص به موقع دیابت دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد زیرا در شایع ترین نوع آن که دیابت نوع دو می باشد اغلب نشانه ها بعد از گذشت مدت زمان زیادی نشان داده می شود و می تواند باعث آسیب های جدی و جبران ناپذیری در بخش های مختلف بدن به ویژه قلب، چشم و … شود کولی با تشخیص به موقع آن از این آسیب ها می توان جلوگیری نمود؛ پس توصیه می شود حتما اگر سن شما از چهل گذشته است هر سه سال یک بار اقدام به آزمایش میزان قند خون ناشتا خود بکنید.

    آورنده سریع قند خون 2 - پایین آورنده سریع قند خون - پایین آورنده سریع قند خون

    درمان قند خون بالا

    پس از اینکه با توجه به جواب آزمایش، متوجه بالا بودن قند خون در بدن خود شدید، باید در کوتاه ترین زمان ممکن برای درمان آن اقدام نمایید زیرا بی توجهی به آن می تواند در آینده ای نزدیک مشکلات جبران ناپذیری را ایجاد کند. با توجه به اهمیت موضوع حتما بعد از اطلاع از قند خون بالا به یک دکتر متخصص مراجعه کنید تا بتوانید روند درمان درست و اصولی را با توجه به شرایط کلی بدن خود دریافت نمایید. همانطور که به آن اشاره داشتیم اگر دیابت شما از نوع اول باشد نشان دهنده این است که بدنتان به اندازه کافی انسولین تولید نمی کند و در نتیجه باید این انسولین برای بدن تامین شود که در این موقع شما باید انسولین را از طریق آمپول به بدن خود تزریق نمایید اما حتما قبل از هر اقدامی با دکتر متخصص مشورت نمایید چراکه هر اقدام اشتباهی ممکن است باعث آسیب در بدن شود. از دیگر موارد درمان قند خون بالا، ورزش می باشد البته نوع ورزشی که باید برای فرد دیابتی انتخاب شود نیز از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا برخی از حرکت ها می تواند قند خون را تا حد زیادی کاهش دهد پس برای انتخاب ورزش مناسب نیز به متخصص آن مراجعه نموده تا ورزش انجام شده در راستای بهتر کردن حال شما عمل کند. از دیگر موارد مهم در درمان قند خون بالا رژیم غذایی مناسب است که دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد و می تواند به روند درمان سرعت چشم گیری ببخشد. البته در انتخاب رژیم غذایی مناسب نیز بهتر است از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید تا نتیجه خوبی گرفته و باعث اختلال در عملکرد دیگر اجزای بدن خود نشوید.

    علت بالا بودن قند خون ناشتا

    هنگامی که قند خون خود را هنگام صبح و به صورت ناشتا می گیریم ممکن است میزان آن از حالت طبیعی بالا تر باشد که این بالا بودن ناشی از عوامل مختلفی می باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت‌.

    ترشح هورمون ها: ترشح هورمون ها به خصوص هورمون های رشد و کورتیزول در بدنِ اغلب افراد از ساعت 12 شب تا 6 صبح در بیشترین میزان خود قرار دارد. اگر ترشح این دو هورمون در بدن فردی بیش از حد معمول باشد می تواند باعث اختلال بر هورمون انسولین شود و در نتیجه هنگام صبح باعث بالا رفتن میزان قند خون ناشتا هنگام صبح شود.

    نخوردن شام یا خوردن شام بیش از حد: اگر روز قبل از آزمایش شام نخورید این موضوع می تواند در میزان قند خون ناشتای شما تاثیر زیادی بگذارد. همچنین اگر بیش از حد شام میل کرده اید (مخصوصا غذاهای چرب) به دلیل اینکه این غذاها دیر هضم هستند، می توانند در قند خون بالای شما تاثیر بسیار زیادی بگذارند.

    استرس: اگر شما روز قبل از آزمایش قند خون ناشتا استرس زیادی را تحمل کنید این مورد می تواند در میزان قند خون شما تاثیر بگذارد. این استرس می تواند ناشی از بی خوابی، کم خوابی، عفونت، تب و … باشد که برای اطلاع از میزان درست قند خون ناشتا باید آن را رفع نمایید.

    فعالیت بدنی: یکی از درمان های قند خون بالا ورزش می باشد اما اگر این فعالیت بدنی در ساعات پایانی روز باشد ممکن است در نیمه شب باعث شود قند خون فرد افت کرده و هنگام صبح قند خون ناشتا دچار نوسان شود‌ پس حتما اگر صبح قصد دارید آزمایش قند خون ناشتا بدهید از فعالیت بدنی سنگین در شب گذشته خودداری نمایید.

    تور اروپا

    راههای کاهش قند خون

    اما راه هایی نیز وجود دارند که می توان از طریق آن ها قند خون خود را به صورت قابل توجهی کاهش داد و یا آن را کنترل نمود که در ادامه چند مورد از این راهکار ها را به شما معرفی خواهیم نمود.

    کاهش مصرف کربوهیدرات ها: عملکرد بدن انسان به گونه ای می باشد که کربوهیدرات ها را به قند ها تجزیه می کند و سپس باعث انتقال انسولین به خون می شود و به همین ترتیب اگر کربوهیدرات بیش از حد مصرف شود باعث بالا رفتن قند خون شود. مواد غذایی که دارای کربوهیدرات صفر یا کم می باشد می توان به گوشت گاو، گوشت گوساله، مرغ، اسفناج، قارچ، هلو، طالبی و … اشاره نمود که با مصرف این مواد غذایی می توان کربوهیدرات بدن را کنترل کرد.

    افزایش مصرف فیبر ها: می توان با افزایش مصرف فیبر ها نیز در کاهش قند خون تاثیر گذاشت زیرا فیبر ها می تواند باعث هضم بهتر کربوهیدرات شود و در نتیجه تاثیر مثبتی نیز در میزان قند خون شما خواهد داشت. سبزیجات، انواع میوه و دانه های خوراکی همچون لوبیا سرشار از فیبر می باشند و می توان با استفاده از آن ها فیبر مورد نیاز خود را دریافت نمود.

    کنترل میزان پروتئین: یکی از راه های کاهش قند خون، کاهش وزن می باشد که اگر میزان پروتئین مصرفی را کنترل نماییم می توانیم سریع تر به وزن ایده آل خود رسیده و در نتیجه قند خون پایین تری نیز داشته باشیم. بر روی بسته بندی انواع مواد غذایی میزان پروتئین آن مشخص شده است و شما می توانید با مطالعه آن ها میزان پروتئین مصرفی خود را کنترل کنید.

    مصرف مواد غذایی سرشار از منیزیم و کروم: توصیه می شود برای کاهش قند خون در طولانی مدت می توان از مواد غذایی که سرشار از منیزیم و کروم می باشند استفاده نمود و پس از مدتی نتیجه آن را مشاهده کرد. از عمده ترین مواد غذایی سرشار از کروم می توان به قهوه، آجیل، بروکلی، زرده تخم مرغ و … اشاره کرد و همچنین مواد غذایی سرشار از منیزیم شامل ماهی، موز، لوبیا، شکلات تلخ و … می باشد که بهتر است در طول روز مقدار مناسبی از آن ها مصرف شود تا بتوان میزان قند خون را کاهش داد.

    کاهش استرس: مطالعات پزشکان نشان داده است وجود استرس می تواند باعث بالا رفتن قند خون شود پس باید در طول روز از استرس زیاد پرهیز کرد تا میزان قند خون نیز افزایش نیابد و باعث آسیب نشود. ورزش هایی همچون یوگا، مراقبه، ریلکسیشن و … می تواند شما را در کنترل استرس کمک کند و بسیار تاثیرگذار واقع شود.

    آورنده سریع قند خون 3 - پایین آورنده سریع قند خون - پایین آورنده سریع قند خون

    قرص پایین آورنده سریع قند خون

    گاهی پیش می آید که قند خون یکی از اعضای خانواده افزایش چشم گیری داشته و باعث دگرگون شدن حال فرد شود که در این مواقع بهتر است از قرص هایی که می توانند قند خون را به سرعت پایین بیاورند استفاده نمود که ما در ادامه چند مورد از این قرص ها را معرفی خواهیم نمود.

    گلی بن کلامید: یکی از قرص هایی که برای کاهش سریع قند خون و درمان دیایت توسط دکتران تجویز می شود دارو خوراکی گلی بن کلامید می باشد که با مصرف آن، انسولین بیشتری از لوزالمعده آزاد می شود و در نتیجه قند خون پایین خواهد آمد. توصیه می شود این دارو را افرادی که دچار دیابت نوع یک می باشند مصرف نکنند زیرا در آن ها تاثیری نخواهد گذاشت و آن ها باید انسولین را از راه دیگری به بدن وارد کنند.

    کلرپروپامید: قرص دومی که برای افراد درگیر با نوع دوم دیابت هستند تجویز می شود قرص کلرپروپامید می باشد که نوع عملکرد آن مانند داروی قبلی بوده و می تواند باعث تحریک لوزالمعده در تولید انسولین باشد. این قرص در برخی افراد باعث حساسیت، مشکلات خونی و عوارض گوارشی شده و به همین سبب بهتر است حتما با تجویز دکتر مصرف شود تا بدن دچار آسیب نشود.

    متفورمین: متفورمین را نیز می توان جزو داروهایی که باعث می شود قند خون کاهش یافته به حساب آورد که تاثیر بسیار خوبی در کاهش قند خون داراست و برای افرادی تجویز می شود که دیابت آن ها از گروه دوم می باشد. توصیه می شود این دارو به صورت مستمر مصرف شود تا تاثیر خود را بگذارد.

    داروی گیاهی پایین آورنده سریع قند خون

    در پایین آوردن سریع قند خون طب سنتی نیز تاثیر گذار بوده و داروهای گیاهی زیادی وجود دارند که می توانند قند خون را کاهش داده و ما به آن ها خواهیم پرداخت.

    بامیه: اولین گیاه دارویی که در پایین آوردن به سرعت قند خون تاثیر بسیار زیادی می گذارد بامیه می باشد که دارای عطر و طعم بسیار دل پذیری است. بامیه دارای فیبر بسیار بالا، فولات، ویتامین سی و محتوای فنلی طبیعی می باشد و همچنین آنتی اکسیدان هایی که در بامیه موجود می باشد در نهایت باعث پایین آوردن سریع قند خون شود. اگر میخواهید تاثیر بهتری را از بامیه بگیرید بهتر است چند عدد بامیه را از وسط نصف کرده و درون مقداری آب سرد بریزید و پس از هفت ساعت آن را میل کنید و تاثیر فوق العاده آن را مشاهده نمایید.

    آورنده سریع قند خون 1 - پایین آورنده سریع قند خون - پایین آورنده سریع قند خون

    دارچین: یکی دیگر از داروهای بسیار موثر در کاهش سریع قند خون، دارچین می باشد که می تواند گلوکز یا قند را بدن کنترل کند و باعث تحریک تولید انسولین در بدن شود. این گیاه به عنوان ادویه در غذاها مصرف می شود اما برای نتیجه بهتر گرفتن از این گیاه دارویی می توان آن را به صورت دمنوش مصرف نمود یعنی چند عدد چوب دارچین را با آب جوش ترکیب نموده و اجازه می دهیم به خوبی دم بکشد سپس آن را میل کنید و شاهد کم شدن میزان قند خون خود باشید.

    ریحان: مطمئنا همه ما طعم این سبزی خوشمزه را حداقل یکبار چشیده ایم اما از خاصیت ویژه آن در کاهش قند خون بی خبر بوده ایم. این سبزی دارای فلاوونویدهای بسیاری می باشد که در نهایت می تواند در کاهش به سرعت قند خون تاثیر به سزایی بگذارد. می توان برای تاثیر بهتر گرفتن از این سبزی آن را جوشاند و دمنوش خوشمزه آن را میل نمود. بهتر است این جوشانده به صورت روزانه مصرف شود تا بتواند تاثیر بیشتری بر بدن بگذارد.

    چایی قرمز: شاید باورش سخت باشد اما ترکیبات چایی قرمز بسیار شبیه به انسولین بوده و به همین سبب می تواند به راحتی باعث کاهش قند خون در بدن شود. توصیه می شود افرادی که دارای بیماری دیابت می باشند روزانه جیک الی دو لیوان دمنوش چایی قرمز میل نموده و شاهد اثرات آن باشند‌.

    شوید: در طب سنتی شوید یکی از مهم ترین گیاهان دارویی محسوب می شود که دارای خاصیت های دارویی بسیاری همچون اشتها آور، ادرار آور، بازکننده انسداد عروق، قاعده آور می باشد و همچنین از مهم ترین خواص این گیاه دارویی، افزایش ترشح انسولین در بدن می باشد که در نهایت می تواند به کاهش قند خون در بدن کمک بسیار زیادی بکند‌.

    شنبلیله: از دیگر گیاهان دارویی که تاثیر بسیار خوبی بر کاهش قند خون می گذارد شنبلیله می باشد که این اتفاق به دلیل وجود اسید آمینه ای به نام هیدروکسی ایزولوسین است که می تواند باعث ترشح انسولین در بدن شود که نکته بسیار قابل توجهی می باشد. از این گیاه دارویی میتوان دمنوش تهیه نمود و در طول روز مصرف کرد اما میزان ایده آل مصرف شنبلیله 500 میلی گرم در روز می باشد که بهتر است رعایت شود.

    زردچوبه: زردچوبه جزو ادویه های جدا نشدنی در غذای ما ایرانیان می باشد که می تواند رنگ و طعم خوبی به غذا ببخشد. این گیاه دارویی دارای خواص زیادی همچون کمک به کاهش وزن، از بین بردن اختلالات کلیوی، ضد التهاب و … می باشد که در نهایت مصرف آن می تواند برای بدن بسیار مفید باشد. اما یکی از مهم ترین خواص آن، افزایش انسولین ترشح شده در بدن می باشد که در نتیجه قند خون کاهش یافته و فرد سلامت خود را باز می یابد. برای اینکه بتوانید تاثیر بهتر و رضایت بخش تری را از زردچوبه بگیرید می توانید از دمنوش آن استفاده کنید که طرز تهیه آن به این صورت است که دو قاشق چایی خوری زردچوبه را به مقداری آب جوش اضافه کرده و اجازه دهید به خوبی دم بکشد و سپس آن را میل کنید.

    زیره: زیره سیاه نیز یکی از راه های کاهش قند خون می باشد به خصوص دانه آن می تواند از عوارضی که دیابت ممکن است برای فرد به وجود بیاورد جلوگیری نماید. مصرف زیره سیاه حساسیت به انسولین را در بدن افزایش داده و بدن را وادار به برداشت بیشتر گلوکز می کند و در نهایت قند خون را کاهش می دهد. این گیاه دارویی نیز مانند دیگر گیاهان اگر به صورت جوشیده مصرف شود اثر بخشی بیشتری خواهد داشت پس شما می توانید یک قاشق چایی خوردی از این گیاه را در یک لیوان آب جوش ریخته و منتظر بمانید تا دم بکشد.

    سخن آخر

    امروزه با تغییر عادات غذایی و مصرف بیش از حد شیرینی ها و غذاهای چرب، آمار دیابت نوع دوم بسیار افزایش یافته و در کشور ما میز رشد بسیار زیادی داشته است که اگر رعایت نشود می تواند باعث آسیب های جدی جبران ناپذیری به اعضای مختلف بدن شده و بسیار دردسر ساز باشد. اما می توان از طریق راه های مختلفی اقدام به کنترل قند خون در بدن نمود و از عوارض آن جلوگیری کرد اما حتما به یاد داشته باشید قبل از مصرف هر دارویی با یک متخصص مشورت کنید و سپس اقدام به مصرف آن نمایید زیرا گاهی برخی داروها با هم تداخل دارویی داشته و می تواند اثر برعکسی بر بدن شما بگذارد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.