×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

برش لیزری فلزات چیست؟

بدوون شک واژه ی برش زنی لیزری به گوشتان خورده است. شاید برای شما سوال پیش آمده باشد برش لیزری چیست؟ در ادامه مطلب به معرفی این روش حکاکی روی فلزات می پردازیم.با پارسا لیزر همراه باشید:
برش لیزری از آن دسته تکنولوژی هایی است که سبب افزایش دقت، سرعت در برش زنی شده است. هم چنین قدرت حکاکی در این روش بیشتر می باشد. مزیت این روش این است که در برش لیزری هیچ گونه خطایی ندارد و با بالاترین میزان دقت حک می شود اما علت آن به خاطر وجود قطر کم لیزر می باشد. برش لیزری فلزات را می توان در اغلب فلزات از قبیل فولاد، آهن و … جهت حکاکی استفاده کرد.

image 1646204547 - ساختار لیزر در برش لیزری فلزات -

نحوه انجام برش لیزری چگونه است؟

نحوه انجام برش لیزری به این صورت است که خروجی قوی لیزر بر روی جسم فلزی مورد نظر قرار می گیرد و طرح مورد نظر را حکاکی می کند. بر اثر لیزر قسمت سطحی فلز ذوب می شود و فشار گاز باعث می شود جسم آب شده پاک شود و این گونه برش زنی انجام می شود.

ساختار لیزر در برش لیزری فلزات

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد لیزر چیست؟ از فناوری های جدیدی که به واسطه ی تقویت اپتیکی بر اساس تابش گسیل برانگیختگی نور ایجاد می کند. ساختار ساده ترین لیزر ها به این گونه است که از ۲ آیینه ایجاد شده است که به صورت موازی قرار دارند و یک نوسان ساز ایجاد می کنند.
نحوه عملکرد لیزر به این صورت است که با تشکیل یک محیط فعال میان آینه باعث تقویت روند تابش و بازتاب آن دو هستند. لیزر های گوناگونی از جمله لیزر گازی، شیمیایی، رادیو اکتیو و … وجود دارند که توسط آن ها بتوانیم انواع مختلف قطعات فلزی را برش بزنیم اما در صنعت از دو دستگاه لیزر گازی و جامد استفاده می کنیم.

برش لیزری فلزات به این صورت انجام می شود که دستگاه برش لیزری از یک خروجی قوی لیزر که دستگاه لیزر است  بر روی اجسامی که می‌خواهند بریده شوند انجام می پذیرد.قسمتی از جسم  توسط دستگاه برش لیزری آب می‌شود و توسط فشار گاز از روی جسم  مورد نظر پاک می‌شودو سر انجام سطح بریده می شود.

https://parsalaser.com/services/metals-laser

image 1646204560 - ساختار لیزر در برش لیزری فلزات -

ساختار لیزر در برش لیزری فلزات

لیزر فناوریی است که توسط تقویب اپتیکی بر پایه تابش گسیل برانگیختگی، نور تولید می کند. ساده ترین ساختار تولید لیزر از دو  آیینه تشکیل شده است که به صورت موازی روبروی هم هستند و یک نوسان ساز را تشکیل می دهند

عمل لیزر به این صورت اتفاق می افتد که با ایجاد یک محیط فعال بین آینه که روند تابش و بازتابش بین آن دو را تقویت کند .

لیزر گازی، لیزر شیمیایی، لیزر رادیواکتیو، لیزر جامد، لیزر فیبری و … از انواع مختلف لیزرهای برش و حکاکی هستند، اما در دستگاه لیزر صنعتی تنها از دو نوع آن یعنی دستگاه لیزر گازی و دستگاه لیزر جامد استفاده می شود.

دستگاه برش لیزری فلزات

دستگاه برش لیزری فلزات در صنایع مختلف استفاده می شود و کار های مختلفی از جمله حک، برش زنی، جوش و … نیز انجام می دهد. از دستگاه برش لیزری جهت برش زنی ورقه های آهنی در تابلو سازی، قرار دادن مارک روی قطعات الکترونیکی  و … استفاده کرد. از این دستگاه در حوزه های گوناگون از جمله شیرآلات، ابزار آلات، وسایل آشپزخانه، تجهیزات پزشکی و … کاربرد دارد.
این دستگاه در زندگی انسان تحولات اساسی به وجود آورده است و باعث شده است کار های دستی به کار ماشینی تبدیل شود و باعث پیشرفت صنعت شده اند.
از دستگاه برش لیزری فوتون خارج می شود که به واسطه ی آلومینیوم، آلیاژ مس و … انعکاس می یابد. مواد ذکر شده علاوه بر انعکاس رسانای گرمای خوبی هستند چرا که گرما را روی سطح خود پخش می کنند. آلیاژ کربن و فولاد گرمای کم تری جذب می کنند و همین موضوع باعث حکاکی و برش زنی بهتر می شود.

کاربرد دستگاه برش لیزری

دستگاه های لیزری صنعتی به دسته های مختلف دسته بندی می شوند. در میان دستگاه های لیزر گازی صنعتی، آن دستگاه برش لیزر کربن دی اکسید بیشترین میزان استفاده را دارد و از این دستگاه جهت حکاکی انواع مواد گوناگون از جمله گلاس، شیشه، پارچه و … استفاده می شود.
دسته ی دیگر دستگاه های لیزر صنعتی جامد می باشند که بیشترین آن لیزریک می باشد. این نوع دستگاه ها جهت حک کردن و برش لیزری انواع فلزات استفاده می شود. دستگاه لیزر سی ان سی نیز دو دسته بندی دارد که به ترتیب عبارتند از: دستگاه لیزر فلزات و دستگاه لیزر غیر فلزات. نکته ی جالب توجه این است که دستگاه ها توسط کامپیوتر کار می کنند و هدایت می شوند و همین موضوع موجب افزایش دقت در برش زنی شده است.

image 1646204573 - ساختار لیزر در برش لیزری فلزات -

مزایای برش لیزری چیست؟

مزیت رقابتی برش های لیزری این است که انرژی متمرکز می باشد قطر کانونی اش بسیار کوچک می باشد. علاوه بر مورد ذکر شده سرعت و دقت بالای آن را نمی توان انکار کرد که همین موضوع باعث افزایش ظرافت قطعات فلزی شده است.
از مزایای دیگر برش لیزری این است که کار با آن ها راحت تر است و همین موضوع باعث افزایش سرعت می شود. هم چنین در این نوع برش لبه های قطعات فلزی خراب نمی شوند و جالب توجه است که برش های لیزری به صورت مستقیم انجام می شوند و هم می توانند به صورت منحنی حکاکی کنند. مهم ترین نکته در این نوع برش دقت بالای آن است که در هر برش دیگری نمی توان یافت. با وجود آن که حرارت کمی در برش لیزری وجود دارد مانع از آسیب دیدن کل قطعه می شود.
ویژگی های فیزیکی برخی مواد به گونه ای است در اثر فشار بیش از حد آسیب می بیند و تنها می توان از این روش روی آن حکاکی کرد. شیشه از این دسته مواد است و لیزر تنها دستگاهی است که هر گونه برشی را می تواند روی آن پدید آورد.

سخن آخر

دستگاه برش لیزری باعث شده است بسیاری از کارهایی که به صورت دستی انجام می شدند امروزه به صورت ماشینی انجام شوند. دستگاه برش لیزری دقت و سرعت بالایی دارد و این قابلیت را دارد که طرح های سخت و پیچیده را بر روی انواع فلزات حکاکی کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.