×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

گرماتاب - تامین گرمایش و رطوبت با گرماتاب و مه پاش در گلخانه ها - سرمایش

از آنجا که میزان دما و رطوبت مطلوب در گلخانه ها نقش بسیار کلیدی در رشد گیاه دارند استفاده از تجهیزات موثر و بهینه در تامین این نیازمندی بسیار مهم و ضروری میباشد. در حال حاضر تامین گرمایش و رطوبت در سالنهای گلخانه از دستگاه های مختلفی استفاده می شود.

گرماتاب و مه پاش دستگاه های هستند که در جهت تامین گرمایش و رطوبت گلخانه ها کاربرد دارند. استفاده از این تجهیزات، مزایای گسترده ای دارند که در ادامه به برخی از انها اشاره می نماییم.

 

مزایای تامین گرمایش با گرماتاب در گلخانه ها

کاهش احتمال بیماری‌ها در گلخانه ها

 

برای کاهش میزان بیماری در گلخانه، میبایست یکی از سه عامل ایجاد بیماری گیاهان در گلخانه را کنترل نماییم. این سه عامل عبارتند از میزبان ، عامل بیماری و محیط میباشند. در این رابطه میزبان همان گیاه یا قسمتی از گیاه است. عامل بیماری، یک عامل بیولوژیکی واگیردار مثل ویروس یا باکتری و یا قارچ و غیره میباشد. محیط هم به معنی وجود شرایط برای پخش و انتشار این بیماری ها است.

بخاری تابشی لوله‌ای سقفی یا همان گرماتاب با چیدمان و استقرار مناسب، از پراکندگی و انتشار بیشتر بیماری‌ها جلوگیری مینماید. در واقع با قطع کردن یکی از عوامل سه گانه فوق الذکر، احتمال بروز بیماری را میتوان تا میزان  زیادی کاهش داد.

دو عامل تاثیر گذار برای گسترش آفت گیاهان در گلخانه، خیس بودن سطح گیاه و افزایش بیش از حد میزان رطوبت هوا میباشند. در هیتر گرمایش تابشی گرماتاب، این دو عامل به خوبی کنترل شده و دمای سطح گیاهان همیشه از دمای سطح هوا بالاتر خواهد بود. این امر به تبخیر سریع‌تر رطوبت از سطح گیاه کمک نموده و میتوان احتمال بروز بیماری را کنترل نمود. کنترل میزان رطوبت هوا در سیستم های تابشی بسیار ساده بوده که این خود یک مزیت بسیار بزرگ میباشد.

همچنین احتمال بروز بیماری از طریق وجود حشرات در رطوبت بالا شدت میگیرد. برخی از حشرات روی خزه‌های گلدان‌ها، خاک و زمین و یا در محیط با رطوبت بالا رشد می‌کنند. این حشرات می‌توانند باعث بیماری‌های باکتریایی و قارچی شوند. از آنجایی که گرمایش تابشی به‌راحتی رطوبت سطح را از بین می‌برد، به‌ آسانی هم می‌تواند مانع رشد این حشرات شده و محیط سالم‌تری در سالنهای گلخانه داشته باشیم.

 

تامین گرمایش در مناطق مورد نیاز گلخانه

 

در سالن گلخانه‌، گیاهان بر روی زمین، روی میز و یا آویز شده مستقر هستند. با سیستم گرمایش همرفتی مانند بخاری ها و یونیت هیترها، تامین گرمایش یکنواخت در سطح گلخانه بسیار دشوار و با صرف هزینه های بالا همراه خواهد بود. در این رابطه هوای سرد موجب میگردد تا رشد گیاه کند شده  و این رشد بیشتر از  ناحیه ریشه اتفاق بیافتد.

این در حالی است که امواج مادون قرمز در تامین گرمایش با هیتر تابشی گرماتاب، در مساحتهایی که مورد نیاز می باشد ایجاد میگردد. با توجه به اینکه امواج تابشی مادون قرمز به درون خاک نفوذ می‌کنند و به حرارت تبدیل می‌شوند، ریشه گیاهان نیز گرم شده و این موضوع موجب رشد بهتر و سریع‌تر گیاهان خواهد شد.

بخاری تابشی گرماتاب به صورت لوله های خطی هستند و با نصب یک عدد بچه رفلکتور در قسمت ابتدایی لوله متصل به مشعل، دما را به‌طور یکنواخت پخش مینماید. گرمایش ایجاد شده در گرماتاب، به تمامی گیاهان در سطح گلخانه که در معرض چتر حرارتی میباشند برخورد خواهد نمود.

گرماتاب2 - تامین گرمایش و رطوبت با گرماتاب و مه پاش در گلخانه ها - سرمایش

مزایای استفاده از مه پاش در گلخانه ها

سیستم مه پاش یکی از بهترین انتخاب ها برای تامین رطوبت و کاهش دما در گلخانه ها میباشد. با استفاده از دستگاه مه پاش در گلخانه ها، می توان میزان رطوبت و دمای مورد  نیاز سالن گلخانه را تأمین نمود. باتوجه به محدود بودن زمینهای قابل کشت و محدودیتهای تامین آب کشاورزی، ساخت گلخانه در کشور سرعت بالایی یافته است.

مه پاش - تامین گرمایش و رطوبت با گرماتاب و مه پاش در گلخانه ها - سرمایش

دستگاه مه پاش تاثیر بسزایی در تامین میزان رطوبت در سالن گلخانه را دارد.  این امر موجب کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها در سالن های گلخانه میگردد. با انتخاب صحیح سیستم مه پاش کف سالن های گلخانه به هیچ وجه خیس نمی شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.