×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

تست کابل شبکه - تست کابل شبکه : صفر تا صد تایید سلامت کابل -

با گسترش فناوری‌ و ارتباطات، نیاز به شبکه‌های اینترنت و اترنت برای انتقال اطلاعات گسترش پیدا کرده است. یکی از ابزارهای لازم برای تشکیل شبکه محلی، کابل شبکه است. امروزه به‌دلیل وجود کابل‌های متنوع از برندهای مختلف در بازار، انتخاب کابل شبکه مناسب برای کاربران کمی دشوار شده است. یکی از پیشنهادات ما برای آن‌ها، خرید کابلی است که تضمین گذراندن تست کابل شبکه را دارد. در ادامه این مقاله به علت اهمیت تست کابل شبکه و انواع آن می‌پردازیم.

چرا به تست کابل شبکه نیاز داریم ؟

کابل شبکه از زیرساخت‌های اصلی یک شبکه به‌حساب می‌آید. به همین دلیل، برای داشتن شبکه‌ای سالم و بدون ایراد لازم است تا در خرید تجهیزات شبکه و  زیرساخت‌های آن دقت لازم را داشته باشیم. امروزه در بازار تنوع کابل شبکه بسیار زیاد است و انتخاب کابل مناسب و سالم برای خریداران کار دشواری شده است. اما با استفاده از دستگاه‌های تست کابل شبکه، می‌توان از کیفیت کابل اطمینان حاصل کرد.

یکی دیگر از کاربردهای تست کابل، هنگام بروز مشکل در عملکرد یکی از دستگاه‌های شبکه است. اولین کاری که در هنگام مشاهده‌ی چنین مشکلاتی می‌توان انجام داد، مراجعه به پچ پنل و بررسی کابل و پچ کورد مربوط به آن دستگاه با استفاده از تستر کابل شبکه است. با این کار می‌توان فهمید که ایراد دستگاه از وجود قطعی در کابل آن بوده یا به چیز دیگری مربوط می‌شود.

دستگاه های مخصوص تست کردن کابل شبکه

تسترهای کابل شبکه، انواع معمولی و دیجیتال دارند. تسترهای دیجیتال یک نمایش‌گر ال سی دی برای نمایش نتایج دارند. تسترها یک جایگاه ورودی کابل (TX) و یک جایگاه خروجی کابل (RX) دارند. همچنین روی آن‌ها ۹ چراغ برای هر سر کابل قرار دارد. در زمینه‌ی تولید تستر کابل شبکه، برند فلوک برندی پیشتاز و معروف است و به همین دلیل به تست کابل شبکه، تست فلوک نیز می‌گویند.

انواع دستگاه تست کابل شبکه - تست کابل شبکه : صفر تا صد تایید سلامت کابل -

روش های تست کابل شبکه با تستر (تست فلوک)

در ادامه‌ی این مقاله با روش تست کابل شبکه با دستگاه تستر و انواع تست کابل شبکه بیشتر آشنا خواهیم شد. ابتدا درون دستگاه، نوع کابل را از نظر استاندارد کتگوری و نوع شیلد، مشخص می‌کنیم. بعد به دو سر کابل کیستون شبکه را وصل می‌کنیم. سپس با پچ کورد یا ماژول‌های مخصوص خود دستگاه، دو سر کابل را به دستگاه می‌زنیم. برای هر سر کابل، ۹ چراغ روی دستگاه قرار دارد.

۸ چراغ برای هر رشته سیم داخل کابل که ۲ به ۲ به‌هم تابیده شده‌اند و ۱ چراغ برای اتصال به زمین تعبیه شده است. در این دستگاه، روشن شدن هم‌زمان چراغ‌های یکسان در TX و RX به‌معنای سلامت رشته‌ها و کابل است. همان‌طور که گفتیم تستر فلوک از معروف‌ترین دستگاه‌های تست کابل شبکه است که خود به انواعی تقسیم می‌شود. تست فلوک چنل و تست فلوک پرمننت از انواع تست کابل‌ ها به‌شمار می‌روند.

تست پرمننت چیست ؟ (permanent test)

تست فلوک پرمننت یکی از انواع تست کابل با دستگاه تستر فلوک است. در این تست دو سر کابل را کیستون زده و سپس با ماژول‌های پرمننت مربوط به تستر، کابل را به دستگاه متصل می‌کنند. این تست نسبت به سایر تست‌ها سخت‌تر و جامع‌تر است. به این صورت که اگر کابلی این تست را پاس کند، نیازی به گذراندن سایر تست‌ها ندارد.

تست چنل چیست ؟ (Channel test)

تست فلوک چنل، نسبت به تست پرمننت آسان‌تر است. در این تست، به دو سر کابل کیستون زده و سپس با استفاده از پچ کورد، کابل را به دستگاه متصل می‌کنند. اگر کابلی تضمین گذراندن تست پرمننت را داشته باشد، قطعا تست چنل را نیز پاس می‌کند. اما عکس این قضیه ممکن است درست نباشد.

به‌دلیل اهمیت بالای کابل در شبکه، مخصوصا شبکه‌های بزرگ، لازم است برای خرید کابل شبکه مناسب، از تست کابل شبکه استفاده کنیم.

تست فلوک کابل شبکه - تست کابل شبکه : صفر تا صد تایید سلامت کابل -

Propagation Delay

Propagation Delay به‌معنای تاخیر در انتشار است. به مدت زمانی که یک سیگنال، ابتدا تا انتهای سیم را طی می‌کند، تاخیر در انتشار می‌گویند.

Length

این پارامتر به ما می‌گوید که طول کابل باید حدود ۹۵ متر باشد. زیرا متراژهای بیشتر، مورد تایید فلوک نیست و اگر کابل بدون ایراد باشد نیز، این پارامتر پاس نخواهد شد.

Wire map

این پارامتر سالم و بی ایراد بودن سیم‌ها و تجهیزات متصل به آن‌ها مانند کیستون شبکه و سوکت را تایید می‌کند. در صورت وجود مشکل در سلامت سیم‌ها یا تجهیزات متصل به آن‌ها این پارامتر پاس نمی‌شود.

Dc loop resistance

Dc loop resistance مربوط به میزان مقاومت کابل است. این پارامتر با طول کابل رابطه‌ی مستقیم و با مقدار و خلوص مس موجود در مغزی کابل رابطه‌ی معکوس دارد.

Return loss

مقدار سینگال برگشت داده شده در کابل، با این پارامتر مشخص می‌شود. در صورت کشیدگی بیش از حد کابل یا اشکال در کانکتور، این پارامتر پاس نخواهد شد.

Delay skew

زمان انتشار سیگنال در ۴ زوج سیم مختلف کابل، یکسان نیست. این اختلاف زمان انتشار سیگنال بین سریع‌ترین و کندترین زوج سیم‌ها را delay skew می‌گویند. بهتر است که مقدار delay skew در یک کابل ۱۰۰ متری بیشتر از ۵۰ نانو ثانیه نباشد.

تست فلوک چنل و پرمننت کابل لن - تست کابل شبکه : صفر تا صد تایید سلامت کابل -

مراحل تست کابل شبکه بدون تستر

نحوه تست کابل شبکه بدون تستر چگونه است؟ آیا می‌توان بدون تستر نیز کابل شبکه را تست کرد؟ جواب مثبت است، برای اینکار ابتدا باید کابل را چک کرده و از نبودن هیچ آسیب فیزیکی مانند پیچ‌خوردگی یا پارگی در ظاهر آن اطمینان حاصل کنید. سپس از درست و کامل بودن اتصال کابل به سایر تجهیزات شبکه، مطمئن شوید. اگر در موارد قبلی ایرادی نبود به سراغ بررسی سیگنال اتصال بروید.

منبع : تست کابل شبکه : صفر تا صد تایید سلامت کابل

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.