×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

موبایل در رختخواب - با خیال راحت و از این به بعد با موبایل به رختخواب بروید! -

به گزارش برنا؛ اینجا خبری دلگرم کننده برای کسانی داریم که از تماشای تلویزیون یا بازی‌های ویدیویی در زمان قبل از خواب لذت می‌برند: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که برخلاف تصور رایج، استفاده از رسانه‌ها در طول یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب احتمالا منجر به بدخوابی نمی‌شود. در یک مطالعه کوچک، محققان از ۵۸ بزرگسال در محدوده سنی ۱۹ تا ۶۶ سال خواستند دفترچه‌ای داشته باشند که اطلاعاتی را در مورد مدت زمانی که قبل از رفتن به رختخواب با رسانه سپری کرده‌اند، محل استفاده از رسانه‌ها و انجام فعالیت‌های دیگر را بطور همزمان ثبت کنند.

شرکت‌کنندگان در این تحقیق از دیسک‌های فلزی کوچک متصل به پوست سر خود استفاده می‌کردند تا فعالیت الکتریکی مغز را در طول خواب تشخیص داده و اطلاعاتی مانند زمان به خواب رفتن فرد، زمان کل خواب و کیفیت خواب را ثبت کنند. استفاده از رسانه در طول یک ساعت قبل از خواب افراد با زمان خواب زودتر مرتبط بود. و اگر شرکت کنندگان از رسانه خود در حالی که قبلاً در رختخواب بودند استفاده می کردند و فعالیت دیگری نداشتند، خواب بیشتری نیز داشتند!

نکته مهم این نیست که هرکسی لزوماً بتواند قبل از خواب تلویزیون زیادی تماشا کند و انتظار داشته باشد که خواب خوبی نیز داشته باشد، اما تماشای کمی تلویزیون یا یک بازی ویدیویی کوتاه قبل از خواب، به آرامش شما کمک می‌کند. دکتر مورگان الیتورپ، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: اگر عمداً تماشای صفحه نمایش موبایل را متوقف کنید، به شما آسیبی نمی‌رسد، اجازه ندهید زمان خواب‌تان تغییر کند.

الیتورپ، استادیار دپارتمان ارتباطات دانشگاه معتقد است: استفاده از رسانه با کیفیت ضعیف خواب مرتبط است. این دیدگاه «نسبتاً درست است»، اما بیشتر تحقیقات در مورد این موضوع با کودکانی انجام شده است که «رابطه قوی بین استفاده از رسانه قبل از خواب و بدخوابی دارند اما در بزرگسالان شاهد اثرات مختلط بیشتری هستیم. اما چرا استفاده از رسانه ممکن است تأثیر منفی بر خواب داشته باشد؟ طول موج نور صفحه نمایش ممکن است مقصر این مساله باشد یا اینکه تا دیروقت بیدار ماندن که جایگزین خواب می شود.

از سوی دیگر، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده اندک از رسانه قبل از خواب ممکن است مشکلی ایجاد نکند، به خصوص به این دلیل که همه رسانه‌ها یکسان نیستند. رسانه‌های لذت‌بخش و آرامش‌دهنده ممکن است به بهبود کیفیت خواب نیز کمک کنند. محققان همچنین نقص‌هایی در تحقیقات قبلی پیدا کردند. برای مثال، اندازه‌گیری‌های خواب و استفاده از رسانه «غیرقابل اعتماد» بوده، زیرا مبنای آن‌ها بیمارانی بوده که تجربیات خود را گزارش می‌کردند، اغلب چند روز بعد. همچنین به این دلیل که این مطالعات به «ویژگی‌های خاص استفاده از رسانه و محتوا» توجه نداشتند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.