پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41448 تعداد نوشته های امروز : 15 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • پمپ هیدرولیک چیست و چه وظیفه ای دارد
    21 اسفند 1400 - 15:55
    شناسه : 195147
    0

    پمپ به عنوان قلب سیستم هیدرولیک، انرژی مکانیکی تامین شده توسط موتورهای الکتریکی، احتراق داخلی و موتورها را به انرژی هیدرولیک تبدیل می کند.

    پ
    پ

    هیدرولیکی - پمپ هیدرولیک چیست و چه وظیفه ای دارد -

    با توجه به نفوذ روزافزون سیستم های هیدرولیک در صنایع مختلف، وجود پمپ هایی با توان و فشارهای مختلف بیش از پیش ضروری است. پمپ به عنوان قلب سیستم هیدرولیک، انرژی مکانیکی تامین شده توسط موتورهای الکتریکی، احتراق داخلی و موتورها را به انرژی هیدرولیک تبدیل می کند. در واقع پمپ در یک سیکل هیدرولیک یا پنوماتیک انرژی سیال را افزایش می دهد تا در محل مورد نیاز این انرژی اضافه شده به کار مورد نظر تبدیل شود. فشار اتمسفر به دلیل خلاء نسبی ایجاد شده در اثر عملکرد قطعات مکانیکی پمپ، سیال را مجبور می کند به سمت مجرای ورودی خود حرکت کند تا توسط پمپ به سمت سایر قسمت های مدار هیدرولیک کشیده شود.

    حجم روغن فشار قوی تحویلی به مدار هیدرولیک به جابجایی پمپ و در نتیجه به حجم سیال جابجا شده در هر سیکل و تعداد دورهای پمپ بستگی دارد. ظرفیت پمپ بر حسب گالن در دقیقه یا لیتر در دقیقه بیان می شود.

    نکته قابل توجه در مکش سیال، ارتفاع عمودی مجاز پمپ نسبت به سطح آزاد سیال است. در مورد روغن، این ارتفاع نباید از 10 متر بیشتر باشد، زیرا به دلیل خلاء نسبی، اگر ارتفاع بیشتر از 10 متر باشد، روغن به صورت مایع به جوش می آید، بخار روغن وارد پمپ شده و چرخه کار را مختل می کند. اما برای ارتفاع تحویل پمپ محدودیتی وجود ندارد و تنها قدرت پمپ می تواند آن را تعیین کند. علاوه بر اینکه قیمت راچک می کنید باید دقت کنید که لواطم هر ماشین را از فروشنده معتبر و اصلی آن بخرید. برای مثال لوازم یدکی ام وی را در بازار حتما از دیجی کار شاپ که فروشنده قطعات اصلی است خرید کنید.

    کنترل های مکانیکی قدیمی مشکلات زیادی داشت. از جمله حرکت سخت آنها که منجر به خستگی راننده در حین رانندگی می شود. این امر منجر به اضافه شدن مکانیزم های هیدرولیک به مزیت های خودرو پس از اختراع مکانیزم های هیدرولیک و استفاده از آنها در صنعت شد. اما راحتی و نرمی آنها باعث محبوبیت روزافزون آنها در این صنعت شده است. بنابراین امروزه فرمان هیدرولیک گزینه ای برای خودرو نیست و وجود آن طبیعی است. فرمان هیدرولیک دارای نیروی کمکی است که پیچ فرمان را تسهیل می کند. این سیستم علاوه بر عملکرد اصلی دارای عملکردهای دیگری نیز می باشد که عبارتند از:

    – کاهش قدرت دست راننده برای فرمان

    – افزایش پایداری خودرو

    – لرزش فرمان را کاهش دهید

    – حساسیت فرمان را در سرعت های بالا کاهش می دهد و کنترل آن را آسان می کند

    نیروی کمکی به سیستم فرمان هیدرولیک توسط یک منبع هیدرولیک تامین می شود. بخش اصلی منبع هیدرولیک برای این کنترل ها پمپ هیدرولیک فرمان است.

    نحوه عملکرد فرمان هیدرولیک

    گیربکس در این نوع سیستم شبیه به گیربکس مکانیکی است که در آن یک سیلندر فلزی به عنوان محفظه گیربکس عمل می کند. در داخل سیلندر قطعاتی مانند گیره، بازوی فرمان، پیچ های تنظیم شل، گردگیر، پینیون، بلبرینگ پینیون و چرخ دنده وجود دارد. اجزای سیستم هیدرولیک در خارج از این جعبه قرار دارند. در درایوهای پینیون مکانیکی، حرکت چرخشی غربال، فلایویل را از قسمت رابط به نام مارپیچ گرفته و با درگیر شدن چرخ دنده های آن با چرخ دنده های شانه ای، حرکت چرخشی آن دوره را به حرکت عمودی تبدیل می کند. دنده های شیروانی و شانه ها عمود بر هم هستند و هر دو شکل دندانه دار دارند. پینیون شانه یک اهرم عرضی و پینیون اهرم عمودی این سیستم است. اکنون در کنترل های هیدرولیک، فشار روغن هیدرولیک روی دنده شانه ای حرکت را آسان تر می کند. در این سیستم پمپ نیروی خود را از طریق تسمه موتور دریافت می کند و روغن را با فشاری معادل 70 بار در لوله های فشار قوی یا لوله های جریان می ریزد. این لوله ها روغن را با فشاری مشابه در پشت شیر هیدرولیک و به صورت مماس به شانه تحویل می دهند. سوپاپ هیدرولیک دارای سوراخ هایی است که برخی از آنها با چرخاندن فرمان به راست یا چپ باز می شوند. این جهت روغن را به سمت چپ یا راست سیلندر هیدرولیک کنترل می کند. روغن وارد جک می شود و آن را به جلو و عقب هل می دهد و حرکت فرمان را آسان تر می کند. سپس روغن از طریق سیلندر برگشته و به خطوط برگشت یا فشار کم رفته و به مخزن باز می گردد. سایر قطعات مانند لوازم جک نیز در این فروشگاه که در بازارا  است و آدرس سایت آن  https://digicarshop.com است موجود ایت.

    پمپ فشار ایجاد نمی کند بلکه جریان ایجاد می کند

    در پمپ جابجایی ثابت، مقدار سیال پمپ شده بر اساس یک چرخش شفت ثابت است، در حالی که در پمپ های جابجایی متغیر می توان با تغییر رابطه بین اجزای پمپ، مقدار فوق را کم یا زیاد کرد. در هر صورت باید توجه داشت که پمپ فشار ایجاد نمی کند بلکه جریان ایجاد می کند. در واقع در یک سیستم هیدرولیک فشار نشان دهنده میزان مقاومت ایجاد شده در برابر خروجی پمپ است. به عنوان مثال، اگر خروجی پمپ با جابجایی مثبت به اتمسفر باز باشد، با وجود برقراری جریان سیال، به دلیل عدم مقاومت در برابر جریان، فشار خروجی بالاتر از فشار اتمسفر وجود نخواهد داشت. برعکس، اگر خروجی پمپ به طور کامل مسدود شود، از نظر تئوری مقاومت بی نهایت در برابر جریان ایجاد می شود، زیرا فضایی برای حرکت سیال وجود ندارد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.