×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

آرتروز چیست؟

مفصل جایی است که دو استخوان بهم می‌پیوندند. انتهای این استخوان‌ها با بافت محافظی به نام غضروف پوشانده شده است. آرتروز سبب تجزیه این غضروف می‌شود و باعث می شود استخوان‌های مفصل به هم ساییده شوند. این مسئله می‌تواند باعث درد، سفتی و سایر علائم شود.

آرتروز اغلب در افراد مسن رخ می‌دهد؛ اگرچه در بزرگسالان در هر سنی ممکن است رخ دهد. آرتروز بیماری مفصل دژنراتیو، آرتریت تحلیل‌برنده و آرتروز ساییدگی نیز نامیده می‌شود. عامل اصلی ناتوانی در آرتروز آن است که این بیماری بیش از ۳۰ میلیون زن و مرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در ادامه تمامی مواردی که باید در مورد آرتروز بدانید را شرح داده‌ایم.

آرتروز (OA) شایع‌ترین بیماری مفصلی مزمن (طولانی‌مدت) است. آرتروز یک بیماری پیش‌رونده با پنج مرحله از ۰ تا ۴ است. مرحله اول (۰) مفصل طبیعی است. مرحله ۴ نشان‌دهنده آرتروز شدید است. همه کسانی که آرتروز دارند تا مرحله ۴ پیشرفت نمی‌کنند. این وضعیت اغلب مدت‌ها قبل از رسیدن به این مرحله تثبیت می‌شود.

در افرادی که آرتروز شدید دارند، غضروف در یک یا چند مفصل از بین رفته است. اصطکاک استخوان بر روی استخوان می‌تواند علائم شدید زیر را ایجاد کند:

  • افزایش تورم و التهاب. مقدار مایع سینوویال در مفصل ممکن است افزایش یابد. به طور معمول، این مایعات به کاهش اصطکاک در حین حرکت کمک می‌کنند. با این حال، در مقادیر بیشتر می‌تواند باعث تورم مفصل شود. تکه‌های غضروف جدا شده نیز ممکن است درون مایع سینوویال شناور باشد و درد و تورم را افزایش دهد.
  • افزایش درد. ممکن است هنگام فعالیت و همچنین در حال استراحت احساس درد کنید. اگر در طول روز زیاد از مفاصل خود استفاده کرده باشید، ممکن است احساس افزایش سطح درد یا تورم بیشتری در مفاصل داشته باشید.
  • دامنه حرکت کاهش می‌یابد. به دلیل سفتی یا درد در مفاصل، ممکن است نتوانید حرکت کنید. این می‌تواند لذت بردن از فعالیت‌های روزمره را که قبلاً به راحتی انجام می‌شدند، دشوارتر کند.
  • بی ثباتی مفصل. مفاصل شما ممکن است از ثبات کمتری برخوردار شوند. به عنوان مثال، اگر آرتروز شدید در زانوهای خود داشته باشید، ممکن است دچار قفل شدن (کمبود حرکت ناگهانی) شوید. همچنین ممکن است کمانش کنید (وقتی زانوی شما بیرون می‌زند)، که می‌تواند باعث سقوط و آسیب شود.
  • علائم دیگر. با ادامه این روند فرسایش مفصل، ضعف عضلانی، خار استخوان و تغییر شکل مفصل نیز ممکن است رخ دهد.

آسیب مفصلی ناشی از آرتروز شدید قابل برگشت نیست، اما درمان آن می‌تواند به کاهش علائم کمک کند.

درمان آرتروز در خانه بدون دارو - روش نوین درمان آرتروز(زانوبند اسپیلاوایزر) - آرتروز زانو

روش نوین درمان آرتروز(زانوبند اسپیلاوایزر):

اسپیلاوایزر(درمان آرتروز رانو با زانوبند) یکی از روش های کارآمد برای درمان درد های زانو و به صورت کلی آرتروز می باشد. در این روش درمانی از امواج فراصوت ( ultrasound ) جهت بلاک نمودن سیگنال‌های عصبی درد استفاده می شود.

این محصول فرانسوی امروزه در داخل کشور ایران بسیار مورد استفاده قرار می گیرد زیرا می تواند به راحتی درد های مزمن آرتروز را در نطفه خنثی سازد. یکی از مزیت های اصلی این روش درمانی آن است، که به کمک آن، محرک های عصبی در بدن انسان تحت تاثیر قرار گرفته و آرامش خود را باز می یابند. باید در نظر داشت که دستگاه اسپیلاوایزر امروزه به صورت زانوبند هوشمند با امواج فراصوت مورد استفاده قرار می گیرد لذا فرد برای آنکه بیشترین کارایی را از دستگاه فوق مشاهده نماید، لازم است تا حتما در وضعیت استراحت باشد. به عبارت دیگر این مورد برای مواقعی که در حال فعالیت می باشید، گزینه خوبی محسوب نمی شود.

ایا ساییدگی زانو درمان قطعی دارد - روش نوین درمان آرتروز(زانوبند اسپیلاوایزر) - آرتروز زانو

عملکرد دستگاه اسپیلاوایزر:

با توجه به اینکه تکنولوژی مذکور به تازگی وارد کشور شده است و جز روش های نوین درمانی نیز محسوب می گردد لذا اغلب افراد نسبت به عملکرد و بازدهی آن ابهام دارند لذا در این بخش به معرفی نحوه عملکرد آن پرداخته می شود.

باید بیان داشت که روش ها و تکنیک های فراصوت امروزه در علم پزشکی دارای جایگاه ویژه ای هستند و در اکثر کشورهای اروپایی به عنوان یک روش درمانی مورد استفاده قرار می گیرند. از لحاظ نحوه فعالیت می توان بیان داشت که همانند دستگاه سونوگرافی از امواج فراصوت ( ultrasound )استفاده می‌کند.

عملکرد امواج فراصوت:

متخصصان برای التیام درد ها از طول موج متوسط یا اولتراسوند استفاده می نمایند تا هیچ گونه ضرری به اندام های بدن وارد نشود. برای اینکه احساس درد، التهاب و … در منطقه مد نظر بیمار از بین رود، لازم است تا زانوبند اسپیلاوایزر بر روی منطقه مذکور قرار گیرد.

باید در نظر داشت که امروزه از امواج فراصوت برای رفع گرفتگی عضلات، گردش خون بهتر، افزایش انعطاف پذیری عضلات و … استفاده می شود. باید در نظر داشت که هدف اصلی امواج فراصوت بافت های اطراف ناحیه درد است. اتفاقی که می افتد، به این شکل می باشد، که امواج از بافت های پوستی عبور نموده و حفره های ریزی در بافت ایجاد می نمایند. ورود امواج فوق و لرزش ایجاد شده توسط آنها در بافت باعث گرما، تحرک و کاهش چسبندگی بافت ها می شود. نتیجه تمام این فعل و انفعالات کاهش التهاب و درد می باشد.

درمان خانگی ساییدگی زانو - روش نوین درمان آرتروز(زانوبند اسپیلاوایزر) - آرتروز زانو

مزایای استفاده از روش های درمانی بر پایه فراصوت نسبت به سایر روش ها:

با توجه به تکنیکی که در بالا عنوان شد و روشی که مطرح گردید، می توان متوجه مزایای این روش نسبت به سایر راهکار های موجود در علم پزشکی بابت کاهش درد به خصوص درد های آرتروز شد. برخی از این مزایا در زیر درج شده است:

۱٫این روش درمانی هیچگونه دردی به همراه ندارد. لازم نیست تا حتما بدن تحت جراحی قرار بگیرد یا سوزنی وارد بدن شود.

۲٫برخلاف سایر اشعه ها همچون ایکس، امواج فراصوت هیچ گونه تاثیر منفی برای بدن به همراه نخواهد داشت. اشخاص می توانند بدون نگرانی از تبعات این اشعه از آن بهره ببرند.

۳٫برای اینکه شما از مزایای روش درمانی مذکور استفاده نمایید، نیازی نیست تا حتما به دکتر مراجعه نموده و ساعت ها در رفت و آمد باشید، بلکه می توانید تایمی را در زمان استراحت خود به استفاده از دستگاه مربوطه اختصاص دهید.

۴٫یکی از مزیت های مهم روش درمانی با فراصوت این مورد می باشد که با تکیه بر آن می توان اطمینان حاصل نمود که پروتئین سازی تحریک می شود لذا میزان کلاژن های پوست افزایش یافته و از حالت شل شدگی و چسبندگی رها می شوند.

درمان درد زانو در اثر ضربه - روش نوین درمان آرتروز(زانوبند اسپیلاوایزر) - آرتروز زانو

سوالات متداول:

سوال۱.آیا استفاده از زانوبند اسپیلاوایزر عوارض جانبی دارد؟

پاسخ:خیر عوارض جانبی ندارد چون فرکانس امواج مولد التراسونیک در محدوده امواج سونوگرافی میباشد و هیچ اسیبی به بدن نمیرساند و همچنین به خاطر امواج فراصوت موجب افزایش گردش خون و تسکین درد میشود که از اسیب معمول زانوبند ها هم که اتروپی عضلانی هست ( شل شدن عضلات بخاطر بستن ) نیز جلوگیری میکند

سوال۲.اثر اسپیلاوایزر چقدر باقی می ماند؟

پاسخ:

اسپیلاوایزر دو اثر کوتاه مدت و بلند مدت دارد به این صورت که اثر کوتاه مدت ان چند ساعت پس از مصرف باقی میماند و موجب تسکین درد میشود و همچنین اثر بلند مدت ان که با افزایش گردش خون و کاهش تورم عصب های زانو میباشد باعث روند بهبود نسبی و کاهش کلی درد میشود

سوال۳.آیا اسپیلاوایزر منع مصرف خاصی دارد؟

پاسخ:به طور کلی زانو بند ها باید در موارد خاص استفاده شوند که موجب تنگی کانال های عصبی و اتروپی عضلانی ( شل شدن عضلات ) نشوند ولی اسپیلاوایزر بخاطر مولد التراسونیک که موجب افزایش گردش خون میشود و قابلیت تنظیم سایز میتوان از هر دو عوارض رایج زانوبند ها جلو گیری کند و درنتیجه عوارض و منع مصرفی ندارد.

نحوه استفاده از زانوبند فراصوت اسپیلاوایز:

نحوه استفاده از این زانوبند طبق بروشوری که داخل جعبه این محصول توسط شرکت تولید کننده قرار داده شده است به این صورت است که در شروع دوره درمانی، هر روز قبل از خواب، به مدت یک ساعت زانوبند را بسته و پاها را بحالت دراز کش قرار دهید و هر دو روز ده دقیقه مدت زمان بسته شدن زانوبند را افزایش دهید تا روز دهم به دو ساعت کامل برسد، از روز دهم به بعد هر روز حداکثر دو ساعت استفاده شود. به هیچ عنوان از دو  ساعت بیشتر استفاده نشود. تاثیر قابل توجه زانوبند را از هفته دوم به بعد مشاهده خواهید کرد..

اسپیلاوایزر در مقابل سایر روش های درمانی:

باید در نظر داشت که قبل از این دستگاه، اغلب برای درمان دردهای زانو و … از فیزیوتراپی؛ عمل های باز، ورزش درمانی، داروهای ضد التهاب و تزریقات اپیدورال استفاده می گردید. تمام این روش ها نیاز به صرف زمان و هزینه زیادی داشتند. به طور مثال برای تزریق اپیدورال لازم است تا فرد درد زیادی را تحمل نماید و سوزن های بزرگی نیز وارد بدن وی شود. یا درمان های دیگر همانند کایروپراکتیک به صورت موقتی بوده و مجدد درد باز خواهد گشت. اما با فراصوت شما می توانید برای بلند مدت و با کمترین هزینه اثرات درد را از بین ببرید.

دستگاه فوق با تکنولوژی جدید فراصوت قادر است تا پیشرفت بیماری را کند و سپس متوقف سازد. با استفاده از آن می توانید در فعالیت ها عملکرد بهتری داشته و تحرک لازم را به دست آورید. باید توجه داشته باشید که این روش درمانی برخلاف سایر روش ها همچون جراحی دوره نقاهتی ندارد.  این روش بدون آنکه تاثیر منفی داشته باشد، همانند یک فیزیوتراپی خانگی عمل کرده و درد های مزمن را کاهش می دهد.

توجه:

برای تهیه زانوبند اسپیلاوایزر اصل به وبسایت https://faizerkala.com مراجعه نمایید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.