جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • چه کتابی بخوانیم؟ معرفی چند کتاب ارزشمند تاریخی
    02 فروردین 1401 - 12:39
    شناسه : 195525
    1

    این که چه کتابهایی مهم هستند و ارزش مطالعه دارند، موضوع بسیار جذاب و در عین حال مهمی است. ما به طور معمول می دانیم که اکثریت قریب به اتفاق علاقمندان به مطالعه، دوست داران کتابهای تاریخی هستند.

    پ
    پ

    کتابی بخوانیم؟ معرفی چند کتاب ارزشمند تاریخی - چه کتابی بخوانیم؟ معرفی چند کتاب ارزشمند تاریخی -

    افراد علاقمند به مطالعه و کتاب همیشه دغدغه مطالعه کتابهایی را دارند که ارزش خوانده شدن را داشته باشد. در این مقاله میخواهیم چند کتاب مهم را به شما پیشنهاد دهیم که با کمک آن‌ها هم به رشد فکری خود کمک کرده باشید و هم از این دغدغه همیشگی برای مدتی رها شده و کتب ارزشمندی را برای مطالعه در اختبار داشته باشید.

    با ما همراه باشید

    معرفی کتابهای مهم تاریخی

    این که چه کتابهایی مهم هستند و ارزش مطالعه دارند، موضوع بسیار جذاب و در عین حال مهمی است. ما به طور معمول می دانیم که اکثریت قریب به اتفاق علاقمندان به مطالعه، دوست داران کتابهای تاریخی هستند.

    در واقع تاریخ یک علم همه‌پسند است و هرکس با هر سلیقه ای که داشته باشد، همیشه به این که در جهان در گذشته چه وقایعی روی داده است، کنجکاو است.

    لذا ما می کوشیم تا در این مقاله بهترین کتابهای تاریخی را برای شما معرفی کنیم. این کتاب های بی نظیر را پس از معرفی می‌توانید از پایگاه کافه کتاب به صورت رایگان دانلود و مطالعه بفرمایید.

    در ادامه این مقاله به معرفی تک به تک کتابهای مهم خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

    آگاهی از تاریخ ایران باستان با تاریخ هرودوت

    اگر اهل مطالعه تاریخ باشید، حتما اسم تاریخ هرودوت را شنیده اید. کتابی که به عنوان اولین کتاب تاریخ جهان شناخته می شود و نویسنده آن یعنی هرودوتوس هالیکارناسی را به عنوان پدر تاریخ نویسی جهان لقب داده اند.

    هرودوت اولین کسی بود که کوشید تاریخ بشر را بدون استفاده از مفاهیم شاعرانه مکتوب نماید. او به دنبال نگارش تاریخ حقیقی بشر بود و رویدادهای جهان را بدون دخل و تصرف های افسانه ای منتشر می کرد.

    با این حال وی فردی متعصب بود و در جریان جنگ های ایران و یونان به شدت به پشتیبانی احساسی و غیر عقلانی از کشور خویش یونان پرداخته است که این نقطه ضعف کتاب اوست.

    تاریخ هرودوت با همه این حرف ها یکی از بهترین منابع تاریخی برای شناخت تاریخ ایران باستان و جهان باستان است. از مادها تا هخامنشیان و همچنین تاریخ مصر و دولت‌های میان‌رودان و دولت‌شهرهای یونانی، به تفصیل در این کتاب تشریح شده است.

    29692623 9200 4154 ace6 9d6348928cb2.jpgتاریخ ایران باستان با تاریخ هرودوت - چه کتابی بخوانیم؟ معرفی چند کتاب ارزشمند تاریخی -

    آگاهی از تاریخ ایران اسلامی با تاریخ طبری

    دومین کتابی که مطالعه آن را به شما پیشنهاد میکنیم، تاریخ طبری است. در واقع شاید بتوان کتابهای هرودوت و طبری را در زمینه تاریخ ایران مکمل هم دانست. هرودوت به تاریخ ایران در دوران ماد و هخامنشی پرداخته و طبری تاریخ ایران از دوران اشکانی و ساسانی را پی گرفته و سپس وارد تاریخ اسلام و ایران در دوران اسلامی شده است.

    کتاب تاریخ طبری یکی از بهترین کتبی است که در زمینه تاریخ نگارش یافته. طبری حتی برخلاف هرودوت که تعصبات ناسیونالیستی داشت، هیچ تعصبی نه روی ایرانی بودن خود دارد و نه روی مذهب خویش و کوشیده است تا کتابی غیرمغرضانه و بی‌طرف به رشته نگارش درآورد.

    در کتاب طبری افزون بر تاریخ ایران، تاریخ هند و چین و مصر و شمال آفریقا و اسپانیای اسلامی (اندولس) و همچنین تاریخ روم و شبه جزیره حجاز و یمن و عمان نیز آمده است.

    انسان خردمند، تاریخ مختصر بشر

    کتاب انسان خردمند شاید یکی از بهترین کتبی باشد که طی ده سال اخیر نگارش یافته. یووال نوح هراری نویسنده آن است و این کتاب در شمار کتب پر سر و صدا و جنجالی است. به گونه ای که حتی باراک اوباما نیز آن را برای مطالعه پیشنهاد داد.

    انسان خردمند شرح تاریخ بشر است. از زمان پیدایش تا امروز. درواقع این کتاب نه صرفا یک کتاب تاریخحی، که اصری انسان‌شناختی است. نویسنده کوشیده است تا با علومی نظیر زیست‌شناسی و زمین‌شناسی و فیزیک و شیمی، تاریخ را واکاوی کرده و بهترین نتیجه را از سیر تحول بشر مکتوب نماید.

    برای دانلود این کتاب از این لینک استفاده کنید: دانلود کتاب انسان خردمند

    خردمند - چه کتابی بخوانیم؟ معرفی چند کتاب ارزشمند تاریخی -

    معرفی کتاب‌هایی با موضوعات پراکنده تاریخی

    تا این جا سه کتاب مرجع تاریخی خدمت شما معرفی شد. کتابهایی که همه مشهور و معرف حضور اکثریت تاریخ دوستان بودند. اما در ادامه این مقاله می‌خواهیم چند کتاب دیگر نه به عنوان مرجع تاریخی، بلکه به عنوان پژوهش‌هایی تاریخی قلمداد می‌شوند را معرفی کنیم.

    لازم به ذکر است که این کتب را به صورت پی دی اف با کلیک روی لینک‌هایی که داخل متون است می‌توانید دانلود کنید. همچنین اگر به تهیه نسخه چاپی آن ها علاقمند هستید از بخش کتابفروشی سایت بزرگ و مشهور آمازون این کتابها قابل تهیه هستند.

    اکنون و با این توضیحات، به ادامه مقاله می‌پردازیم.

    رستاخیز مردگان

    یکی دیگر از کتاب‌های جنجالی تاریخی کتاب رستاخیز مردگان است. این کتاب سرگذشت عجیبی دارد!

    می‌؛ویند نویسنده کتاب فردی مرموز به نام عبدل حضرت یا عبدل ال حضرت بود که نهصد سال پیش در عربستان می‌زیست. وی زندگی را رها کرده به بیابان پناه بدره بود و پس از مدتی ناگهان به سوریه آمد و کتاب رستاخیز مردگان را نوشت!

    عوام الناس عقیده دارند که او با تسخیر اجنه به اطلاعاتی دست یافته و این کتاب عجیب و غریب تاریخی را مکتوب کرده است! همین شایعات در پیرامون این کتاب بود که باعث شد تا بسیاری از مردم دنیا به مطالعه این اثر علاقمند شوند!

    کتاب به خودی خود چیز مهمی ندارد. اما آنقدر حواشی در پیرامون آن شکل کرفت که حتی هیتلر رهبر آلمان‌ها در جنگ جهانی دوم نیز به مطالعه آن علاقمند شد و دستور داد نسخه‌ای از آن را برایش تهیه کنند!

    زرتشت و زرتشتیان

    کتاب بعدی که مورد معرفی قرار می‌گیرد، کتاب زرتشت و زرتشتیان اثر بهمن انصاری است.یکی از پرفروش‌ترین کتابهای تاریخ که طیی ده سال اخیر نگارش و منتشر شده است.

    این کتاب از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول آن چیز تازه‌ای ندارد و به معرفی زرتشت و تاریخ زرتشتیان در دوران باستان و همچنین معرفی کتابهای زرتشتی پرداخته است.

    اما بخش دوم کتاب یک پژوهش منحصر به فرد است. در این بخش تاریخ کامل زرتشتیان در دوران اسلامی آورده دشه است. این کتاب اولین و کاملترین کتابی است که به تاریخ زرتشتیان در دوران پس از سقوط ساسانیان پرداخته و از این حیث، مهم‌ترین مرجع تاریخی برای مطالعه در زمینه تاریخ زرتشتیان پس از اسلام محسوب می‌شود.

    تاریخ مشروطه

    آخرین کتابی که در این مقاله به معرفی آن خواهیم پرداخت، کتاب مشهور تاریخ مشروطه از احمد کسروی است. کتاب تاریخ مشروطه شرح کامل رویدادهایی است که به انقلاب مشروطه انجامید.

    در پیرامون انقلاب مشروطه صدها کتاب نوشته شده است. از آن جمله هستند: ایدئولوژی نهضت مشروطیت، انقلاب مشروطه از آغاز تا انجام، تجددخواهی مشروطه و… اما کامل‌ترین و بهترین این کتب، همین کتاب تاریخ مشروطه است.

    از آن‌جایی که نویسنده کتاب خود در نوجوانی وقایع مشروطه را به چشم دیده است، کتاب تاریخ مشروطه را بایستی در شمار یکی از کتب مرجع و مستند تاریخی در این زمینه قلمداد نماییم.

    کتاب‌هایی با موضوعات پراکنده تاریخی - چه کتابی بخوانیم؟ معرفی چند کتاب ارزشمند تاریخی -

    سخن پایانی

    معرفی کتابهای تاریخی کاری دشوار و البته جذاب است.

    دانش تاریخ آن اندازه محبوب است که هر مخاطبی با هر گرایش فکری، به مطالعه آن علاقمند است. پیغمبر اسلام (ص) در حدیثی فرمودند که در زمین گردش کنید و از تاریخ گذشتگان عبرت بگیرید.

    لذا در این مقاله کوشیدیم تا چند کتاب مشهور تاریخی که ارزش مطالعه کردن را دارند، را خدمت شما معرفی کنیم. امید است که مورد پسند قرار گیرد.

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.