جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41360 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • هشدار ورود سامانه بارشی و کاهش دما
    08 فروردین 1401 - 14:00
    شناسه : 195769
    0

    سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی جدید به کشور نسبت به کاهش محسوس دما و خسارت‌های ناشی از آن به کشاورزان هشدار داد.

    پ
    پ

    هواشناسی - هشدار ورود سامانه بارشی و کاهش دما - هواشناسی

    بر اساس نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی 2 روز آینده در استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی، شرق و مرکز کشور در برخی ساعات وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک پیش‌بینی شده است. روز دوشنبه در برخی مناطق استان‌های خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات البرز مرکزی بارش برف و باران و روز سه‌شنبه در ارتفاعات استان‌های ساحلی بارش خفیف پیش‌بینی شده است.

    بعدازظهر چهارشنبه در برخی مناطق واقع در شمال غرب بارش برف، باران و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است. در این روز در استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان احتمال خیزش گردوخاک وجود دارد.

    بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز پنجشنبه مجدداً در استان‌های ساحلی دریای خزر،‌ اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و روز جمعه در خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش پیش‌بینی شده است.

    آخر هفته در استان‌های واقع در نوار شمالی کشور افزایش دما روی می‌دهد.

    توصیف سامانه اول: ادامه فعالیت سامانه بارشی فعلی و نفوذ سامانه بارشی جدید

    زمان شروع: دوشنبه 1401/01/08

    زمان پایان: پنج‌شنبه 1401/01/11

    نوع مخاطره: بارش باران همراه با وزش باد، رعدوبرق، در نقاط مستعد بارش تگرگ، پدیده مه و در نواحی سردسیر بارش برف

    منطقه اثر:

    دوشنبه 1401/01/08: گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، مرکز و جنوب اردبیل.

    چهارشنبه 1401/01/10: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، مرکزی، قزوین، همدان و کرمانشاه.

    پنج‌شنبه 1401/01/11: آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، لرستان و ایلام.

    اثر مخاطره: اختلال در تردد، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها به‌ویژه در مسیرهای کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال برخورد صاعقه و احتمال تأخیر و لغو پرواز.

    توصیه: احتیاط در سفرهای برون‌شهری، عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از کنار مسیل‌ها، به‌همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی و آمادگی دستگاه اجرایی به‌منظور برف‌روبی در گردنه‌های برفگیر، احتیاط و محدودیت در فعالیت‌های کوهنوردی و احتیاط در جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو.

    توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشار

    زمان شروع: یک‌شنبه 1401/01/07

    زمان پایان: چهارشنبه 1401/01/10

    نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید در مناطق بیابانی و خشک همراه با خیزش گردوخاک

    منطقه اثر:

    یکشنبه 1401/01/07: سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی، قزوین، البرز، تهران، آذربایجان شرقی، زنجان، مرکزی، همدان، قم، سمنان، فارس و اصفهان.

    دوشنبه 1401/01/08: البرز، تهران، سمنان، قم، شمال اردبیل، بوشهر، فارس، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و جنوب خوزستان.

    سه‌شنبه 1401/01/09: خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و شرق سمنان.

    چهارشنبه 1401/01/10: خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی، مرکزی، شمال سمنان، البرز و غرب تهران.

    اثر مخاطره: احتمال خیزش گردوخاک، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و احتمال آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی.

    توصیه: احتیاط در تردد بین‌شهری، به‌ویژه در جاده‌های کویری، احتیاط در عبور از تابلوهای تبلیغاتی، اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه‌کاره، عدم پارک خودروها در اطراف موارد ذکرشده و حفاظت از صنعت کشاورزی

    توصیف سامانه سوم: نفوذ توده هوای سرد

    زمان شروع: صبح دوشنبه 1401/01/08

    زمان پایان: صبح چهارشنبه 1401/01/10

    نوع مخاطره: روند ادامه کاهش محسوس دما

    منطقه اثر:

    دوشنبه 1401/01/08: آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی.

    سه‌شنبه 1401/01/09: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، سمنان، شمال سیستان و بلوچستان، شمال کرمان، ارتفاعات و دامنه در زنجان، قزوین، البرز، تهران، گیلان، مازندران و گلستان.

    چهارشنبه 1401/01/10: خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، شمال کرمان و شمال سیستان و بلوچستان.

    اثر مخاطره: افت فشار گاز، افزایش مصرف انرژی، اختلال در سفرهای نوروزی به‌سبب سرما و یخبندان، احتمال سرمازدگی شکوفه‌ها، نهال‌ها و خسارت به صنعت کشاورزی.

    توصیه: مدیریت در مصرف انرژی، مراقبت از کودکان از گزند سرما، تمهیدات لازم جهت پوشش مناسب برای کمپ و چادرهای مسافران نوروزی و به‌همراه داشتن البسه زمستانی، اقدامات لازم جهت کاهش مخاطرات ناشی از سرمازدگی محصولات بهاره در باغات و مزارع کشاورزی، تنظیم دمای گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، سالن‌های پرورشی و انبارها.

     توصیف سامانه: نفوذ توده هوای سرد

    زمان شروع: سه‌شنبه 1401/01/09

    زمان پایان: صبح چهارشنبه 1401/01/10

    نوع مخاطره: کاهش محسوس دما به‌طور میانگین 6 تا 8 درجه و حداکثر تا 10 درجه سانتی‌گراد

    منطقه اثر:

    سه‌شنبه 1401/01/09: خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شرق سمنان، یزد، شمال سیستان و بلوچستان و کرمان

    چهارشنبه 1401/01/10: خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، شمال سیستان و بلوچستان و کرمان

    اثر مخاطره: خسارت به صنعت کشاورزی

    توصیه: مصرف کودهای پتاسه (سولوپتاس) و ترکیبات بُر و روی (مانند فروت ست) و کود‌های اسیدآمینه به‌صورت غیرمستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‏‌سازی درختان به سرما، تأمین سوخت و سرویس و راه‌اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما، محافظت از تأسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به‌ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، ایجاد پوشش به‌روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی‌اتیلن و نایلون)، خودداری از انجام هرس درختان، عدم کود‌دهی استخرهای پرورش ماهیان گرم‌آبی، روشن کردن آتش و ایجاد مه‌دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد)، عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که دما به زیر صفر می‌رسد.

     توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد

    زمان شروع: اواخر وقت دوشنبه 1401/01/08

    زمان پایان: اواخر وقت سه‌شنبه 1401/01/09

    نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در ساحل بیش از 1 متر و در فراساحل تا 1.5 متر

    منطقه اثر: دریای خزر، در نواحی ساحلی و دور از ساحل استانهای گیلان و مازندران.

    اثر مخاطره: احتمال آسیب به قایق‌های سبک، تفریحی، احتمال خسارت به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی و احتمال خسارت به تأسیسات دریایی.

    توصیه: احتیاط در تردد قایق‌ها و شناورهای سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیت‌های دریایی به‌ویژه در مناطق فراساحل، و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.