چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41350 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • بایدن: بابت صحبت‌هایم درباره پوتین عذرخواهی نمی‌کنم
    10 فروردین 1401 - 3:48
    شناسه : 195821
    0

    رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر گفت که صحبت‌هایش درباره اینکه “پوتین نباید در قدرت بماند” بازتاب خشم خودش از حمله روسیه به اوکراین بوده است، نه تغییر در سیاستگذاری آمریکا.

    پ
    پ

    جو بایدن - بایدن: بابت صحبت‌هایم درباره پوتین عذرخواهی نمی‌کنم -

    به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا بابت صحبت‌هایش علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تحت فشار قرار گرفته و سوالاتی مطرح شده مبنی بر اینکه آیا ایالات متحده به سمت سیاستی برای “تغییر رژیم” در مسکو حرکت می‌کند یا خیر.

    بایدن دوشنبه در جمع خبرنگاران کاخ سفید گفت: من نه در آن زمان و نه الان، درباره یک تغییر سیاست صحبت نمی‌کنم. من خشم خودم را که حس کردم، ابراز کردم و بابت آن عذرخواهی نمی‌کنم.

    او گفت که سخنان جنجالی‌اش که شنبه در ورشو لهستان مطرح شد، بعد از دیدار احساسی با خانواده‌های اوکراینی آواره از جنگ روسیه بوده است. بایدن در پایتخت لهستان گفت که “پوتین نمی‌تواند در قدرت باقی بماند.” پس از آن مقام‌های دولتی آمریکا به سرعت در تلاش برای شفاف‌سازی برآمده و تاکید کردند که کاخ سفید به دنبال “تغییر رژیم” در روسیه نیست.

    بایدن دوشنبه گفت که با شفاف‌سازی درباره اظهاراتش قصد “عقب‌نشینی از چیزی” را ندارد. او در پاسخ به اینکه آیا صحبت‌هایش با واکنش منفی از سوی پوتین مواجه می‌شود، گفت: اهمیتی نمی‌دهم او چه فکری می‌کند… او کاری که بخواهد، انجام می‌دهد.

    اما بایدن بار دیگر گفت که پوتین نباید روسیه را رهبری کند. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: اگر پوتین به مسیری که در آن است ادامه دهد، به یک چهره منزوی در جهان تبدیل می‌شود و چه کسی می‌داند که وضعیت حمایتی از او در داخل چطور خواهد شد.

     با این حال او ملاقات با پوتین را بعید ندانست و گفت این بستگی به آن دارد که پوتین بخواهد در مورد چه چیزی صحبت کند. بایدن گفت که اظهاراتش در ورشو درباره پوتین، خطاب به روس‌ها بود. او گفت: بخش پایانی سخنانم، صحبت با مردم روسیه بود. من این را نه تنها به مردم روسیه، بلکه به کل جهان گفتم. این صرفا بیان این حقیقت بود که این نوع رفتار اصلا قابل قبول نیست. این کاملا غیر قابل قبول است.

    بایدن در سخنانش در ورشو ابتدا ولادیمیر پوتین را “قصاب” خواند و در پایان سخنان خود گفت: محض رضای خدا هم که شده، این مرد – پوتین – نمی‌تواند در قدرت باقی بماند.

    این اظهارات به سرعت خشم مسکو را برانگیخت و سخنگوی کرملین گفت ماندن یا نماندن پوتین در قدرت به جو بایدن مربوط نمی‌شود بلکه به مردم روسیه ارتباط دارد. مسکو همچنین “قصاب” خواندن پوتین را اقدامی دانست که “به ترمیم روابط دو کشور آسیب وارد می‌کند.”

    انگلیس خواهان خروج کامل نیروهای روسیه از اوکراین شد

    سخنگوی بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس گفت که لندن خواهان خروج کامل نیروهای روسیه از اوکراین است و مسکو را بر اساس عمل آن قضاوت خواهد کرد.

    به گزارش ایرنا از “فرانس ۲۴“، سخنگوی نخست وزیر انگلیس تائید کرد که گلوله باران از سوی نیروهای روسیه در اطراف کی‌یف پایتخت اوکراین کاهش یافته است.

    روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که عملیات‌های نظامی خود را در دو جبهه کی‌یف و چرنی هیف به شکل قابل توجهی کاهش خواهد داد.

    به گزارش ایرنا، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در تماس تلفنی با رهبران ایالات متحده آمریکا، فرانسه، آلمان و ایتایا مدعی شد که روسیه برای وادار کردن اوکراین به تسلیم شدن، چاقو را در زخم باز این کشور می‌چرخاند.

    روسیه در پی مذاکرات روز سه‌شنبه میان هیات‌های نمایندگی این کشور و اوکراین در استانبول، اعلام کرد که قصد دارد فعالیت‌های نظامی نیروهای خود را در شمال اوکراین به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد اما پنتاگون با رد این ادعا گفته که نشانه‌ای از عقب نشینی ندیده است.

    الکساندر فومین معاون وزارت دفاع روسیه گفت که کشورش تصمیم گرفته برای افزایش اعتماد متقابل و ایجاد شرایط لازم برای ادامه مذاکرات و دستیابی به هدف نهایی توافق و امضای توافقنامه؛ عملیات نظامی را در اطراف کی یف پایتخت اوکراین و چرنی هیف به شدت و در ابعاد گسترده کاهش دهد.

    بیش از یک ماه از آغاز “عملیات ویژه” روسیه در اوکراین می‌گذرد؛ سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

    ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

    پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را عملیات ویژه خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو – کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

    اخراج ۴۲ دیپلمات روس توسط کشورهای هلند، بلژیک و ایرلند

    منابع خبری اعلام کردند که مقامهای سه کشور اروپایی هلند، بلژیک و ایرلند روز سه‌شنبه ۴۲ دیپلمات روس ر از کشورهایشان اخراج کردند.

    به گزارش مهر به نقل از الجزیره، دولت ایرلند دستور اخراج ۴ دیپلمات روس را از این کشور صادر کرد.

    براساس این گزارش ، مقامهای دولت هلند نیز اقدام به اخراج ۱۷ دیپلمات روسیه از این کشور کردند.

    دولت بلژیک نیز از اخراج ۲۱ دیپلمات روس از این کشور دیگر خبر داد.

    این در حالی است که وزارت امور خارجه روسیه امروز سه شنبه سفرای سه کشور حوزه دریای بالتیک یعنی استونی، لتونی و لیتوانی را احضار کرد تا آنها را از تصمیم مسکو برای اخراج تعدادی از دیپلمات‌هایشان از روسیه مطلع کند.

    این خبر را یک منبع در وزارت امور خارجه روسیه اعلام و تاکید کرد: احضار سه سفیری که باید بعدازظهر امروز به وقت مسکو وارد مقر وزارت امور خارجه روسیه شوند، به تصمیم روسیه برای اخراج دیپلمات‌های این کشورها بر اساس اصل مقابله به مثل مرتبط است.

    گفتنی است روز ۱۸ مارس، مقامات لتونی، استونی و لیتوانی تصمیم گرفتند تعدادی از دیپلمات‌های روس را به اتهام دست داشتن در فعالیت‌هایی که با وضعیت دیپلماتیک آنها سازگار نیست و در اقدامی به عنوان «اظهار همبستگی با اوکراین» از قلمرو خود اخراج کنند.

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.