پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41350 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • سگ ها چطور با یک نگاه توجه انسان را به خود جلب می کنند؟
    18 فروردین 1401 - 17:07
    شناسه : 196129
    0

    دانشمندان کشف کردند که سگ‌ها چگونه فقط با یک نگاه می‌توانند توجه انسان را به خود جلب کنند.

    پ
    پ

    سگ ها - سگ ها چطور با یک نگاه توجه انسان را به خود جلب می کنند؟ -

    به گزارش «بامردم» به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، دانشمندان دلیل توانایی سگ‌ها در جلب توجه انسان‌ها را از نظر علمی کشف کرده‌اند.

    محققان ماهیچه‌های صورت سگ‌ها را با ماهیچه‌های صورت گرگ‌ها مقایسه کردند. آنها دریافتند که سگ‌های اهلی دارای ماهیچه‌های سریع منقبض شونده بسیار بیشتری نسبت به پسرعموهای خود هستند.

    این رشته‌های عضلانی به سرعت منقبض می‌شوند و به سگ‌ها امکان کنترل کوتاه‌مدت بیشتری را بر حالت چهره‌شان می‌دهند. این ویژگی زمانی به کار می‌آید که به عنوان مثال یک سگ می‌خواهد لقمه‌ای غذا درخواست کند، اما برای بیان درخواست خود قدرت تکلم ندارد و بنابراین از عضلات صورت خود برای نمایش درخواست خود استفاده می‌کند.

    “آنه باروز” یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: این یافته‌ها نشان می‌دهد که داشتن رشته‌های عضلانی سریع‌تر به توانایی سگ برای برقراری ارتباط موثر با انسان کمک می‌کند.

    رابطه انسان‌ها با سگ‌ها به دیرباز برمی‌گردد. محققان مطمئن نیستند که انسان برای اولین بار چه زمانی شروع به پرورش سگ‌ها یا به عبارتی، گرگ‌های اهلی کرده است، اما احتمالاً بیش از ۳۰ هزار سال قبل بوده است.

    محققان در سیبری اخیراً بقایای ۱۸ هزار ساله یک توله سگ را پیدا کرده‌اند که ممکن است اولین سگ اهلی کشف شده باشد، اگرچه می‌تواند یک گرگ نیز باشد.

    تاریخ مشترک میان سگ و انسان از هر زمان که آغاز شده است، میان آنها پیوندی ایجاد کرده که تا به امروز پابرجا باقی مانده است

    “باروز” می‌گوید: سگ‌ها از نظر پیوند متقابل با انسان‌ها نسبت به سایر پستانداران، منحصربه‌فرد هستند. این رابطه به نگاه و ارتباط متقابل کشیده شده است، چیزی که میان انسان و سایر پستانداران اهلی مانند اسب یا گربه مشاهده نمی‌کنیم.

    به عبارت دیگر، سگ‌ها و انسان‌ها می‌توانند به راحتی توجه یکدیگر را به خود جلب کنند و این کار را تنها با استفاده از حالات صورتشان انجام دهند. این نوع ارتباط بین گونه‌ها بسیار نادر است.

    محققان می‌گویند، ارتباط سگ‌ها با انسان، عضلات صورت سگ‌ها را طوری تغییر داده است که با ماهیچه‌های صورت انسان مطابقت یافته است.

    محققان برای این مطالعه جدید، نسبت رشته‌های عضلانی سریع منقبض شونده و کند منقبض شونده را در برخی از عضلات صورت سگ‌ها مقایسه کردند. رشته‌های عضلانی سریع منقبض شونده می‌توانند به سرعت منقبض شوند، اما مدت زیادی طول نمی‌کشد تا خسته شوند. در انسان، دوندگان سرعت در پاهای خود عضلات سریع منقبض شونده بیشتری دارند. ماهیچه‌های کند منقبض شونده چندان کنش‌پذیر نیستند، اما کارآمدتر هستند و تقریباً به سرعت خسته نمی‌شوند که تعداد آنها در دوندگان ماراتن بیشتر است.

    محققان رشته‌های دو ماهیچه را در گرگ‌های خاکستری و چندین نژاد سگ مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و نتایج خیره کننده بود. ماهیچه‌های صورت سگ‌ها بین ۶۶ تا ۹۵ درصد از رشته‌های سریع منقبض شونده تشکیل شده بود. در حالی که برای گرگ‌ها، این آمار فقط ۲۵ درصد بود. همچنین سگ‌ها فقط ۱۰ درصد رشته‌های عضلانی کند منقبض شونده در صورت خود داشتند، در حالی که این عدد در گرگ‌ها به طور متوسط ​​۲۹ درصد است.

    “باروز” می‌گوید این یافته‌ها چیزهای زیادی در مورد سابقه خواسته‌های انسان از سگ‌ها به ما می‌گوید.

    وی می‌گوید: در طول فرآیند اهلی‌سازی، انسان‌ها ممکن است سگ‌ها را به شکل انتخابی بر اساس حالات چهره‌شان که شبیه حالات صورت خودشان است، پرورش دهند. [به مرور زمان، ماهیچه‌های صورت سگ‌ها تکامل یافته و سریع‌تر شده است و ارتباط میان سگ‌ها با انسان‌ها را بیشتر کرده است.

    البته این مطالعه، اولین شواهدی نیست که توضیح می‌دهد چگونه سگ‌ها ارتباط بهتری با انسان دارند. به عنوان مثال، چند سال پیش، “باروز” و سایر محققان شواهدی را گزارش کردند که نشان می‌داد سگ‌ها ماهیچه خاصی دارند که آنها را قادر می‌سازد تا ابروهای خود را به روشی خاص بالا ببرند و نام آن را “ابروهای بیانگر” گذاشتند. آنها همچنین رفتار سگ‌ها و گرگ‌ها را با هم مقایسه کردند و دریافتند که سگ‌ها ابروهای خود را بیشتر و بسیار شدیدتر از گرگ‌ها بالا می‌برند.

    محققان می‌گویند، این حرکات صورت در سگ‌ها باعث می‌شود که سگ‌های بالغ بیشتر شبیه توله سگ‌ها به نظر برسند و شبیه حالتی که انسان هنگام غمگین بودن به خود می‌گیرد، به نظر برسند. آنها می‌گویند: ما فکر می‌کنیم که چشم‌ها و ابروهای سگ‌ها، نتیجه انتخاب بر اساس ترجیحات انسان است.

    محققان یافته‌های خود را روز گذشته در نشست زیست‌شناسی تجربی ۲۰۲۲ در فیلادلفیا ارائه کردند.

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.