×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

حسابداری مالی چیست - حسابداری مالی چیست؟! اهمیت و مثال - اهمیت حسابداری مالی

* ثبت – معاملات به عنوان بدهکاری یا بستانکاری ثبت می‌شود. وقتی سرمایه وارد یک کسب‌وکار یا سازمان می‌شود، این یک بستانکاری است. و وقتی بیرون می‌رود، بدهی است.

* طبقه بندی – چندین دسته برای تعیین انواع معاملات و تراکنش‌ها استفاده می‌شود:

 درآمد. مبالغی است که از فروش کالا یا خدمات به‌دست می‌آید.

مخارج. مبالغی است که شامل هزینه‌های معمول می‌شود؛ مانند حقوق، اجاره دفتر و خدمات جانبی.

دارایی. این ارزش چیزهابی است که یک کسب‌وکار در اختیار دارد. دارایی‌ها ممکن است فیزیکی مانند تجهیزات باشند. یا غیر فیزیکی مانند پایگاه داده مشتریان و ایده‌های نرم افزاری(مالکیت معنوی)

بدهی‌ها مبالغی است که یک کسب‌وکار مدیون است و باید آن را بپردازد. به عنوان مثال وام مسکن، حقوق و دستمزد و پرداختی‌های به تامین کنندگان نیز از این قبیل هستند.

سرمایه. این همان چیزی است که پس از کسر بدهی‌ها از دارایی‌ها باقی می ماند. این چیزی است که صاحب کسب و کار و سهامداران دارند.

* خلاصه کردن – تراکنش ها در گزارش های مختلف خلاصه می‌شوند

* تجزیه و تحلیل – داده ها و اطلاعات برای کمک به تصمیم‌گیری های تجاری تجزیه و تحلیل می شوند

اهمیت حسابداری مالی - حسابداری مالی چیست؟! اهمیت و مثال - اهمیت حسابداری مالی

انواع حسابداری مالی

دو نوع حسابداری مالی وجود دارد: نقدی و تعهدی. حسابداری نقدی معمولاً فقط برای هزینه‌های نقدی کارکنان، مانند وعده‌های غذایی مشتری و هزینه‌های سفر استفاده می‌شود. حسابداری تعهدی همه جانبه است و تمام معاملات تجاری را به حساب می آورد.

چگونه سودآوری را مرتب نگه داریم؟

یکی از بزرگترین مزایای گزارش دهی داده های مالی این است که به تحلیلگران و مدیران کمک می کند تا کسب و کار خود را درک کنند و بنابراین سودآوری آن را بهبود بخشند. بیایید نگاهی بیندازیم که چگونه می توانید سودآوری را مرتب نگه دارید.

۱- حاشیه سود ناخالص خود را درک کنید.

از صورت های درآمد استفاده کنید تا به شما کمک کند حاشیه سود ناخالص خود را در خدماتی که ارائه می دهید درک کنید. این به شما کمک می کند تا نقاط قوت و ضعف عملکرد را در تحویل پروژه ها شناسایی کرده و بر اساس آن بهینه سازی کنید.

بهینه سازی می تواند شامل کنترل هزینه های کالاها و خدمات، تغییر قیمت ها و مدیریت زمان کارکنان باشد. ما به این نکات کمی بعد نگاه خواهیم کرد و می توانید در مورد حاشیه سود ناخالص اینجا بخوانید.

۲- حاشیه سود عملیاتی خود را درک کنید.

صورت های مالی شما همچنین به شما کمک می کند تا ایده بهتری از حاشیه سود عملیاتی خود داشته باشید. این معیار تمام هزینه‌ها را در اجرای کلی کسب‌وکار، مانند اجاره دفتر، در نظر می‌گیرد. با درک این رقم، خواهید دید که کسب و کار شما چقدر کارآمد اداره می شود و سپس به شما امکان می دهد پیشرفت هایی انجام دهید.

به عنوان مثال، یک کسب و کار ممکن است حاشیه سود ناخالص بالایی داشته باشد اما حاشیه عملیاتی پایینی داشته باشد. این می تواند نشانه ای از فرآیندهای داخلی ناکارآمد یا هزینه های بالا باشد.

( شرکت حسابداری اَزتا با بیش از ۲۵ سال سابقه به شما کمک می‌کند تا تمام این فرآیندها را به راحتی انجام دهید و به رشد کسب‌وکارتان کمک کنید. کافیست به وبسایت رسمی اَزتا مراجعه کنید و راههای ارتباطی شرکت را جستجو کنید.)

شفافیت در حسابداری - حسابداری مالی چیست؟! اهمیت و مثال - اهمیت حسابداری مالی

۳- هزینه های خود را کنترل کنید

به دنبال آخرین نظرات و اتفاقات پیرامون کسب‌وکارتان، از صورت‌های مالی خود برای نظارت دقیق بر هزینه های خود و هرگونه تغییر در طول زمان استفاده کنید. این گزارش‌ها هزینه‌ها را تجزیه و جزئی می‌کنند و به مدیران اجازه می‌دهند ببینند که پول در کجا خرج می‌شود. به عنوان مثال، همه‌گیری ویروس کرونا. این نکته را گوشزد می‌کند که “کار از راه دور” استاندارد شده است و دفاتر شرکت دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. بنابراین یک کسب‌وکار می‌تواند تصمیم بگیرد که به یک مدل فقط از راه دور تغییر رویه دهد. دفتر خود را کوچک کند یا از یک فضای کار مشترک برای صرفه‌جویی در اجاره دفتر و کاهش هزینه‌ها استفاده کند.

۴- هزینه پروژه ها و خدمات را به درستی محاسبه کنید.

این ممکن است بیهوده به نظر برسد، اما بسیاری از متخصصان و شرکت ها برای خدمات خود هزینه کمتری دریافت می کنند. چندین دلیل برای این وجود دارد: دست کم گرفتن مدت زمان پروژه، خزش دامنه، و هزینه نکردن از مشتری برای تمام فعالیت های قابل پرداخت.

به عنوان مثال، یک حسابدار ۱۰۰ دلار در ساعت حقوق می‌گیرد و یک پروژه را با قیمت ۱۵۰۰ دلار دریافت می‌کند تا انجام دهد – انتظار دارد که ۱۵ ساعت طول بکشد. اما در عمل، خیلی بیشتر طول می‌کشد، زیرا حسابدار دقیقاً نمی‌داند که کار چقدر طول می‌کشد. آنها زمان ملاقات مشتری و مدیر را نیز در نظر نگرفتند. این پروژه در نهایت ۲۰ ساعت طول می کشد و نرخ ساعتی را به ۷۵ دلار کاهش می دهد. این ۵ ساعت اضافی همچنین حسابدار را به تاخیر می اندازد و مانع از آن می شود که پروژه های بیشتری را زودتر انجام دهند و سودآوری را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد. پس می‌توان با حساب و کتابی دقیق هزینه‌ها را نیز کاهش داد.

۵- زمان صرف شده برای همه فعالیت ها را پیگیری کنید.

در ادامه مورد قبلی، ارائه دهندگان خدمات حرفه ای باید تمام زمان صرف شده برای کار مشتری را پیگیری کنند. با ردیابی تمام ساعات، شرکت ها و افراد می توانند تصویر دقیقی از مدت زمان انجام انواع مختلف پروژه ها ایجاد کنند. سپس آنها می توانند از این اطلاعات برای تخمین زمان پروژه های آینده استفاده کنند، زیرا می دانند پروژه های مشابه چقدر طول کشیده است.

۶- فرآیندهای خود را خودکار کنید

 همراه با زمان انجام پروژه، شرکت ها باید به دنبال خودکارسازی هر چه بیشتر فرآیندها باشند. از طریق اتوماسیون کارهای وقت گیر، کسب و کارها وقت کارمندان خود را آزاد می کنند تا بتوانند ساعت های بیشتری را صرف کارهایی کنند که مستلزم صرف وقت بیشتر است. به عنوان مثال، یک طراح گرافیک باید وقت خود را صرف کار مشتری کند، نه کارهای اداری مانند صورتحساب و پیگیری ساعت. با خودکار کردن این فرآیندها، طراحان گرافیک می توانند در همان ساعات کار بیشتری را انجام دهند.

۷- سرمایه گذاری روی نرم افزار مدیریت پروژه

 برای کمک به تخمین بهتر زمان و خودکارسازی فرآیندها، سرمایه گذاری در یک پلت فرم مدیریت پروژه مانند COR را در نظر بگیرید. این ابزارها تخمین زمان را برای کارمندان و پیمانکاران شما خودکار می کنند و خطر خطای انسانی را از بین می برند. همچنین این کار را برای اعضای تیم شما آسان می کند، بنابراین آنها کمتر به ضبط ساعات کاری خود اعتراض می کنند. این ابزارها همچنین ارتباطات و داده ها را متمرکز می کنند که امکان شفافیت را فراهم می کند.

نرم افزار CRO مدیریت 1 - حسابداری مالی چیست؟! اهمیت و مثال - اهمیت حسابداری مالی

می‌توانید تمام این خدمات را از یک شرکت حسابداری مطمئن و معتبر دریافت کنید و بازدهی کسب و کار خود را افزایش دهید.

با خودکارسازی فرآیندها و تخمین درست زمان برای انجام پروژه‌ها، از سلامت کاری تیم خود نیز مراقبت خواهید کرد. تخمین و نظارت بر زمان انجام پروژه‌ها به این معنی است که آنها با دقت و سرعت بیشتری فعالیت می کنند و بنابراین هزینه بیشتری دریافت می کنند. در حالی که فرآیندهای خودکار آنها را از کارهای وقت گیر کاهش می دهد که به جلوگیری از فرسودگی کمک می کند. با اعضای تیم با دستمزد نسبتاً زیاد که بیش از حد کار نمی کنند، استعدادهای بیشتری را جذب و پرورش خواهید داد که به معنای محصولات و خدمات با کیفیت بالاتر است. و البته، با استانداردهای بالای کار، می توانید نرخ های بالاتری را دریافت کنید.

داده ها و شفافیت نیز کلید مذاکره برای پرداخت هزینه های بالاتر هستند. پلتفرم‌های مدیریت پروژه گزارش‌ها را خودکار می‌کنند و تولید و خواندن آن‌ها را آسان می‌کنند. سپس کسب و کارها می توانند این گزارش ها را به مشتریان خود برای کمک به توجیه هزینه های پروژه نشان دهند. اگر مشتری شما نرخ ساعتی شما را می داند، می توانید از داده های تاریخی بازه های زمانی تکمیل پروژه برای شفاف سازی قیمت گذاری خود استفاده کنید. اگر مشتریان قیمت های شما را درک کنند، احتمال بیشتری دارد که پیشنهاد شما را بپذیرند تا رقبا.

چرا حسابداری مالی مهم است؟

حسابداری و انتشار صورتهای مالی به دلایل زیر مهم است:

* ارتباط با ذینفعان خارجی – وام دهندگان، سرمایه گذاران و سهامداران تنها برخی از اشخاص ثالثی هستند که از داده های مالی برای تعیین سلامت مالی یک کسب و کار استفاده می کنند. این کاربران خارجی سپس این اطلاعات را برای تصمیم گیری در مورد میزان سرمایه گذاری یا وام تفسیر می کنند.

 * شفافیت – با انتشار حساب ها و داده های خود، کسب و کارها در افشای عملکرد مالی خود شفاف هستند.

* تصمیم گیری مبتنی بر داده – حسابداری مدیریت، عمل گزارشگری داخلی داده های مالی است. این به مدیران شرکت اجازه می دهد تا روندها و عملکرد کلی کسب و کار را ببینند، که به اطلاع رسانی بهتر تصمیمات آنها کمک می کند

اهمیت حسابداری - حسابداری مالی چیست؟! اهمیت و مثال - اهمیت حسابداری مالی

نتیجه‌گیری

حسابداری مالی یک فرآیند ضروری برای هر کسب‌وکار است که به متخصصان اجازه می دهد تا امور مالی کسب و کار خود را درک کنند. این اجازه می دهد تا شفافیت، تصمیم گیری مبتنی بر داده، و سودآوری بهبود یافته داشته‌باشند.

شما می‌توانید برای انجام امور حسابداری خود یا یک تیم حسابداری استخدام کنید که دردسرهای خود را نیز دارد. یا از خدمات حسابداری یک شرکت حسابداری مطمئن بهره بگیرید. یا افرادی را بیابید که با گذراندن فرآیندهای آموزش حسابداری، توانایی انجام امور حسابداری شما را انجام دهند.  شما برای استخدام، آموزش و یا استفاده از خدمات می‌توانید روی اَزتا حساب کنید.

نکته‌ی آخر اینکه انجام حسابداری مالی، یکی از مهم‌ترین دلایل بقا یا سقوط هر کسب‌وکاری است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.