×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

سر برآوردن معماری صخره ای از دل دریاچه شهید عباسپور - سر برآوردن معماری صخره ای از دل دریاچه شهید عباسپور - آرش سلحشوری
آرش سلحشوری در این رابطه اظهار کرد: منطقه ایوه شامل مجموعه ای از روستاهای پراکنده کوچک در شمال باختری ایذه می شد که با آبگیری سد شهید عباسپور (رضا شاه) این روستاها زیر آب رفتند.

این باستان شناس ادامه داد : بررسی های باستان شناسی نشان داده است منطقه ایوه به خاطر داشتن شرایط ویژه جغرافیایی، دسترسی آسان به منابع آبی و غذایی و همچنین وجود رشته کوه های سر به فلک کشیده که مانند یک حصار بزرگ امنیتی عمل می کردند از دوران پارینه سنگی تا دوران اسلامی همواره مورد توجه انسان بوده است.

وی با اشاره به شرایط خاص اقلیمی کشور بیان کرد: در سال های اخیر با کاهش میزان بارش باران و برف، آب دریاچه پشت سد شهید عباسپور چندین متر پایین تر رفته است. با پایین رفتن سطح آب، بر دیواره ساحلی یکی از جزایر این دریاچه، چند معماری صخره ای نمایان شده که از لحاظ هنری و باستان شناسی اهمیت ویژه ای دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: معماری شناسایی شده کاملاً دستکند بوده و از هیچ گونه مصالحی افزودنی برای ایجاد فضا در ساخت آن استفاده نشده است. این نوع معماری از طریـق ایجـاد فضاهای منفی در دل صخره های جزیره بوجود آمده است. فضای داخلی اتاق ها نسبتا بزرگ و داخل هر کدام از آنها چندین تاقچه تعبیه شده است.

سلحشوری درباره دیرینگی این محوطه بیان کرد: در بررسی انجام شده در محوطه جزیره، چند تکه سفال بدست آمد که متعلق به دوران اشکانی و اسلامی می باشند، قدمت سفالینه های اسلامی به دوران ایلخانی – تیموری بر می گردد. با این حال تعیین قدمت دقیق معماری صخره ای به درستی مشخص نیست و این موضوع در دست بررسی می باشد.

مدیر مرکز دیرینه شناسی فلات افزود: در فوریه سال ۱۹۷۵ میلادی هیئتی به سرپرستی “هنری رایت” به مدت چهار روز به بررسی باستان شناسی دشت گل پرداخت، منطقه ایوه نیز یک سال بعد زیر نظر او مورد بررسی قرار گرفت، از آنجا که در زمان بررسی، اکثر اراضی کشاورزی زیر کشت بودند و علفزارها و گیاهان خودرو نیز سایر محوطه ها را پوشانده بودند، این امکان وجود دارد که بسیاری از سایت ها و محوطه های باستانی، شناسایی نشده باشند.

هیوا خدادادی
خبرنگار حوزه میراث فرهنگی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.