پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41433 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • جعبه فرمان در خودرو چیست
    23 فروردین 1401 - 19:43
    شناسه : 196397
    0

    احتمالاً ساده ترین چیزی که همه ما در مورد رانندگی کودک می دانیم این است که فرمان همان فرمان است. اما برای اینکه راننده بتواند ماشین را از طریق فرمان کنترل و هدایت کند، در واقع غربالی که در کابین می بینیم، نیاز به همکاری اجزای مختلف یک سیستم بزرگتر دارد که ما نمی بینیم. این سیستم را سیستم فرمان خودرو می نامند.

    پ
    پ

    فرمان - جعبه فرمان در خودرو چیست -

    این سیستم ضمن انتقال نیروی چرخشی فرمان، جهت حرکت خود را نیز به چرخ ها منتقل می کند و از این طریق جهت حرکت خودرو را مشخص می کند. سیستم فرمان نیز مانند سایر قسمت های فنی خودرو تا کنون پیشرفت زیادی کرده و اجزای آن نیز تغییرات زیادی کرده است. یکی از اجزای اصلی سیستم فرمان، جعبه فرمان است که تنوع زیاد سیستم به آن بستگی دارد. نوع جعبه کنترل نوع سیستم را تعیین می کند. بنابراین برای شناخت کامل سیستم فرمان باید دنده فرمان را با جزئیات بشناسیم. اکنون می خواهیم به بررسی جزئیات این قطعه، انواع و عملکردهای آن در سیستم کنترل بپردازیم.

    فرمان خودرو یکی از مهم ترین اجزای سیستم کنترل و فرمان خودرو  در لوازم یدکی ام وی ام x33 است که نقش مهمی در ایمنی و آسایش راننده و سرنشینان دارد و در برق های مکانیکی، هیدرولیک و خودرو کاربرد دارد. ما می دانیم که رانندگی این است که فرمان وسیله نقلیه است. اما برای اینکه راننده بتواند با فرمان خودرو را کنترل و هدایت کند، نیازمند همکاری اجزای مختلف یک سیستم بزرگ است که ما آن را نمی بینیم. این سیستم را سیستم فرمان خودرو می نامند. این سیستم نیروی چرخشی فرمان را منتقل می کند، همچنین جهت آن را به چرخ ها منتقل می کند و در نتیجه جهت حرکت خودرو را مشخص می کند.

    سیستم فرمان نیز مانند سایر قسمت های فنی خودرو تا کنون پیشرفت زیادی کرده و اجزای آن نیز تغییرات زیادی کرده است. یکی از اجزای اصلی سیستم فرمان، جعبه فرمان است که تنوع زیاد سیستم به آن بستگی دارد. نوع جعبه کنترل نوع سیستم را تعیین می کند. بنابراین برای شناخت کامل سیستم فرمان باید دنده فرمان را با جزئیات بشناسیم. در این مقاله با نگاهی به جزئیات این کامپوننت به توضیح انواع و عملکردهای آن در سیستم سفارش می پردازیم.

    یکی از مهم ترین سیستم های کنترل و هدایت خودرو، سیستم فرمان است. سیستم فرمان خودرو به خصوص فرمان های قدیمی ساختار بسیار ساده ای دارد و حتی می توان آن را متشکل از چند میله و دنده ساده دانست. هنگامی که فرمان را در جلوی خود می چرخانید، این چرخش به حرکت افقی از طریق مفاصل درگیر تبدیل می شود و باعث می شود تایرهای خودرو بپیچند و دسته شوند. سیستم های فرمان استوک جزئیات زیادی نداشت. به همین دلیل معمولاً فشار چرخش چرخ به راحتی در داخل فرمان احساس می شود و دست راننده خسته می شود. در این سیستم ها، چرخ ها صرفاً توسط نیرویی که راننده به فرمان وارد می کند، به حرکت در می آید. بنابراین به آنها سیستم های فرمان دستی نیز می گویند. سیستم فرمان به فرمان، ستون فرمان، جعبه فرمان، جعبه فرمان و مکانیزمی برای انتقال نیروی دست راننده به چرخ های فرمان نیاز دارد. با پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودروسازی، کنترل های هیدرولیک و الکتریکی نیز در خودروسازی رایج شده است. فرمان جدید باعث راحتی بیشتر رانندگان و افزایش توانایی پارک و تثبیت بهتر خودروها می شود.

    غربیلک فرمان

    فرمان ملموس ترین قسمت سیستم فرمان است که چرخش دست راننده را به ستون فرمان منتقل می کند. علاوه بر این، غربال وظیفه دیگری نیز دارد و آن افزایش گشتاور اعمالی است که راننده روی الک اعمال می کند. با افزایش قطر صفحه، گشتاور اعمال شده نیز افزایش می یابد. در خودروهای جدید فرمان قابلیت تغییر ارتفاع و زاویه را دارد و سازندگان هر کاری را انجام می دهند تا راننده راحت باشد.

    ۲. ستون فرمان

    فلایویل رابط بین صفحه نمایش و جعبه فرمان است و چرخش صفحه نمایش را به جعبه فرمان منتقل می کند. ستون فرمان دارای شکل لوله است. به همین دلیل تا حدودی انعطاف پذیر است که ایمنی راننده را در هنگام تصادف افزایش می دهد. در غیر این صورت در صورت تصادف فرمان وارد کابین شده و راننده را مجروح می کند.

    1. جعبه کنترل

    دنده فرمان شاید مهمترین جزء سیستم فرمان باشد که سه وظیفه مهم دارد:

    افزایش گشتاور

    صفحه چرخش فرمان را با صفحه دنده فرمان تعویض کنید

    تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی

    1. پیتمن

    پیتمن یا بازوی پیتمن یا محور فرمان در لوازم یدکی ام وی ام 110 دیجی کار شاپ روی شفت خروجی جعبه فرمان نصب می شود و حرکت چرخشی شفت را به حرکت زاویه ای تبدیل می کند. انتهای پیتمن نیز توسط یک غده به میله درگ متصل می شود.

    1. میله را بکشید

    نوار درگ رابط بین پیتمن و شغال است.

    1. دستبند و سگ

    علت نامگذاری این دو سکه به دلیل شکل ظاهری آنهاست. با حرکت شغال، سگ نیز می چرخد و در نهایت چرخ ها تغییر جهت می دهند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.