×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

  .::.   برابر با : Friday, 27 May , 2022  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

بعد از انتشار تصاویر کوتاه کردن موهای دانش‌آموزانی که بخاطر بازگشایی مدارس در مدرسه حضور داشتند، دوباره همه نگرانی‌ها در مورد سیستم آموزشی ایران شروع شد. موضوعی که شما مطمئنا از پس آن به اهمیت آموزش معلم پیش از دانش‌آموز پی خواهید برد.

ما در این مقاله سعی کردیم به اهمیت آموزش معلم به شکل پیوسته و دائمی بپردازیم. آموزشی که دائما نیاز به ارزیابی دارد تا بتوانیم پس از آن آموزش دانش‌آموزان را به درسی رقم بزنیم.

 

اهمیت آموزش معلمان 700x467 - اهمیت تغییر ساختار آموزش معلمان و نظام آموزشی

معلمی در قرن تکنولوژی

مدارس امروزی با چالش های بزرگی روبرو هستند. در پاسخ به یک جامعه پیچیده‌تر و یک اقتصاد مبتنی بر فناوری که به سرعت در حال تغییر است، از مدارس خواسته می‌شود که متنوع‌ترین دانش‌آموزان تاریخ را با استانداردهای علمی بالاتر از همیشه آموزش دهند.

این وظیفه‌ای است که نمی‌توان آن را از طریق یک بار آموزش معلم در دانشگاه تربیت دبیر و در یک دوره آموزشی محدود و چهارساله با سیستم‌های مدیریتی، دستورات آزمایشی یا بسته‌های برنامه کلاسی و دادن مدرک به یک معلّم و رها کردن او در مدرسه به درستی انجام داد.

نقش معلم در زندگی انسان

معلمان کسانی هستند که به دانش آموزان انگیزه می دهند تا در هر زمینه ای بهتر عمل کنند و آنها را در دستیابی به اهداف زندگی یاری دهند. دانش آموزان از طریق راهنمایی های خود می دانند که بین درست و نادرست تفاوت قائل شوند.

معلمان الگوی نهایی در زندگی دانش آموزان هستند و همین الگو بودن، آن‌ها را به مهم‌ترین افراد فرایند تربیت انسان‌ها در کنار پدر و مادر تبدیل می‌کند. این الگوی یادگیری که در آیات و روایات اسلامی نیز، در جایگاه عبادت نیز قرار می‌گیرد، خود باید ویژگی‌های یک الگوی تعالی و سعادت را داشته باشد.

آموزش معلم 700x350 - اهمیت تغییر ساختار آموزش معلمان و نظام آموزشی

معلمان باید درباره منابع و برنامه درسی و مسائل زندگی بدانند تا دانش آموزان خود را، با اطلاعات و دانش صحیح مرتبط کنند، که به دانش‌آموزان این امکان را می دهد تا:

  1. ایده ها را کشف کنند
  2. اطلاعات را به دست آورند
  3. اطلاعات را ترکیب کنند
  4. درنهایت مسائل را در چارچوب بندی مناسب حل کنند.

همچنین همه معلمان باید در مورد همکاری بدانند:

  • چگونه تعاملات بین دانش آموزان را ساختار دهند
  • چگونه با معلمان دیگر همکاری کنند
  • چگونه با والدین برای شکل دادن به تجربیات حمایتی در مدرسه و خانه ارتباط داشته باشند

همه این دانستنی‌ها در عصر جدید، نیاز به راهبرد و استراتژی جدید در آموزش معلم و یادگیری مسائل به روز دارد.

راهبردهای جدید برای یادگیری و آموزش معلم

به دست آوردن این دانش پیچیده و توسعه روشی متفاوت، با آنچه خود معلمان، به عنوان دانش‌آموز تجربه کرده‌اند، مستلزم فرصت‌های یادگیری برای معلمان است که قدرتمندتر از خواندن و صحبت در مورد ایده‌های جدید آموزشی است.

با همکاری سایر معلمان؛ با نگاهی دقیق به دانش آموزان و کار آنها و با به اشتراک گذاشتن آنچه می بینند باید فرایندهای یادگیری نو و رفتارگرایانه را با ابزار تدریس مناسب و جذاب به دانش‌آموزان انتقال دهند.

یادگیری معلم 700x467 - اهمیت تغییر ساختار آموزش معلمان و نظام آموزشی

این نوع یادگیری نمی‌تواند در کلاس‌های دانشگاه جدا از تمرین یا در کلاس‌های مدرسه، جدا از دانش عمومی معلم درباره نحوه تفسیر عمل رخ دهد. قوانین بهتری برای چنین یادگیری ظاهر در کشور نیاز است.

برنامه‌های آموزش معلم در دیگر کشورها

بیش از ۳۰۰ مدرسه آموزشی در ایالات متحده برنامه هایی را ایجاد کرده اند که فراتر از دوره های لیسانس چهار ساله سنتی است. برخی از آنها برنامه های فارغ التحصیلی یک یا دو ساله برای فارغ التحصیلان اخیر یا استخدام شده های میان دوره ای هستند.

برخی دیگر مدل های پنج ساله برای معلمان آینده نگری هستند که در مقطع کارشناسی وارد آموزش و پرورش می شوند. در هر صورت، سال پنجم به تازه معلمان اجازه می‌دهد تا به طور انحصاری روی کار آماده‌سازی برای تدریس تمرکز کنند، با دوره‌های کارآموزی یک ساله مبتنی بر مدرسه که به دوره‌های آموزشی در مورد یادگیری و تدریس مرتبط است.

مطالعات نشان داده است که معلمان فارغ التحصیل این برنامه های توسعه یافته، از آماده سازی خود رضایت بیشتری دارند و همکاران، مدیران و معلمان همکار آنها را آماده تر می دانند.

فارغ التحصیلان برنامه های گسترده به همان اندازه که معلمان با تجربه تر هستند با دانش آموزان ارتباط مؤثرتری را دارا هستند، در مدیریت کلاس موفق ترند و احتمال ورود و ماندن در تدریس بسیار بیشتر از همتایان خود که در برنامه های چهار ساله سنتی آماده شده اند، را شامل می شوند.( Andrew and Schwab, 1995; Denton and Peters, 1988; Shin, 1994.)

معلمان مبتدی زمانی که به صورت گروهی با اساتید کهنه کار و با یکدیگر تدریس می کنند و یاد می گیرند، تجربه یادگیری منسجم تری را به دست می آورند. معلمان ارشد دانش خود را با خدمت به عنوان مربی، هیئت علمی کمکی، محقق و رهبر معلم تعمیق می بخشند.

این برنامه‌های جدید معلم حرفه‌ای را به‌عنوان کسی که از تدریس یاد می‌گیرد را به جای کسی که مدرک و دوره نحوه تدریس را به پایان رسانده ، جایگزین می‌کند.

یادگیری حرفه ای معلمی در عمل

کشورهایی مانند آلمان، فرانسه و لوکزامبورگ مدت‌هاست که برای تدریس معلمان احتمالی علاوه بر مدرک لیسانس در این رشته، دو تا سه سال تحصیلات تکمیلی لازم دارند. دوره های آموزشی شامل مطالعه رشد و یادگیری کودکان، آموزش، و روش های تدریس، به علاوه یک دوره کارآموزی تحت نظارت شدید در مدرسه وابسته به دانشگاه است.

فرانسه

در فرانسه، همه دانشجویان معلمی، اکنون یک برنامه تحصیلات تکمیلی را در مؤسسات دانشگاهی جدید ایجاد شده، برای آماده سازی معلمان که به مدارس مجاور متصل هستند، می‌گذرانند.

ژاپن و تایوان

در ژاپن و تایوان، معلمان جدید یک دوره کارآموزی تحت نظارت یک ساله را با کاهش بار آموزشی تکمیل می کنند که امکان آموزش و مطالعه اضافی را فراهم می کند. طبق قوانین ژاپن، معلمان سال اول حداقل بیست روز آموزش غیرحضوری و شصت روز پیشرفت حرفه ای دریافت می کنند. معلمان استاد در دانشگاه‌ها، از کلاس های درس خود آزاد می شوند تا به آن معلمان تازه مشاوره دهند.

آموزش معلم در ژاپن - اهمیت تغییر ساختار آموزش معلمان و نظام آموزشی

استیگلر و استیونسون در مطالعه خود در مورد تدریس ریاضیات در ژاپن، تایوان و ایالات متحده خاطرنشان می کنند:

«یکی از دلایلی که کلاس درس‌های آسیایی بسیار خوب ساخته شده، این است که تلاش بسیار منظمی برای انتقال فهم انباشته تدریس وجود دارد.برای هر نسل جدید از معلمان تمرین می کنند و با فراهم کردن فرصت هایی برای معلمان برای یادگیری مداوم از یکدیگر، این تمرین را به کمال خود ادامه دهند.” (۱۹۹۱)

بدون این برنامه‌های آموزش معلم حرفه‌ای، یادگیری خوب تدریس بسیار دشوار است. اکثر معلمان ایالات متحده شغل خود را در مدارس محروم شروع می کنند که در آن نرخ جابجایی معلم زیاد است، به معلمان تازه وارد درس‌هایی اختصاص داده می شود که هیچ معلم باتجربه دیگری نمی خواهد آنها را تدریس کند، سخت ترین بارهای آموزشی با بیشترین تعداد وظایف اضافی به آنها داده می شود، و ابزار آموزشی در کلاس کمی دریافت می کنند.

پس از ورود، از معلمان انتظار می رود که همه چیزهایی را که برای یک شغل نیاز دارند بدانند، یا از طریق کارگاه های گاه به گاه عمدتاً به تنهایی، با فرصت های ساختارمند کمی برای مشاهده و تجزیه و تحلیل تدریس با دیگران، بیاموزند.

شباهت سیستم آموزشی ایران با این سیستم که معلم‌ها بدون هیچ کمکی از معلمان با تجربه، به تنهایی در تدریس وارد کلاس می شوند و شروع به یادگیری اولین تجارب می کنند نشان از نپخته بودن سیستم آموزشی ما دارد.

ظهور روش‌های یادگیری جدید

با ظهور روش‌های یادگیری جدید، نظیر یادگیری مبتنی بر بازی، یادگیری مبتنی بر گروه و تیم، یادگیری جمعی و نظریات جدید آموزشی، تغییر سیستم آموزش معلمان، اولین راه تغییر ساختار اموزشی کشور است.

آموزش و پرورش در دهه‌های گذشته راه درازی را پیموده است، ظهور نظریات آموزشی جدید که مصادف با ظهور تکنولوژی و دانش جدید به شمار می رود باعث شده نیاز به ظهور روش های یادگیری جدید نیز بیشتر به چشم آید.

دوره های آموزش معلمان ایرانی 700x352 - اهمیت تغییر ساختار آموزش معلمان و نظام آموزشی

هنگامیکه یک معلم دائما نوآوری می‌کند، یاد می‌گیرد و استراتژی‌های جدید را امتحان می کند، تجربیات زندگی واقعی را به دانش‌آموزان خود نیز انتقال می‌دهد و عشق به یادگیری را در دانش‌آموزان خود افزایش می‌دهد.

با وجود روش‌های یادگیری جدید، دوره‌های کوتاه مدت برای معلمان که نیمی از آن‌ها با تقلب این دوره‌های ضمن خدمت را می‌گذارنند، باعث می شود توجه بیشتری به آموزش معلمان در سیستم آموزشی جدید انجام شود.

گفته می شود رتبه بندی معلمان قرار است، این موضوع رو برطرف کند اما شنیده ها حاکی از این است که معیارهای این رتبه بندی هیچ ارتباطی با دلسوزی، اهمیت معلم به تدریس و پیشرفت او در تجربه تربیت دانش‌آموزان ندارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.