×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

یکی از جدیدترین انواع مدل کاشی سرامیکی، سرامیک پرسلان است که شاید این روزها اسم این مدل کاشی را زیاد از افراد دکوراتور یا صاحب مغازه‌های سنگ و سرامیک بشنوید. اگر می‌خواهید درباره کاشی پرسلان و کاربردهای آن و همچنین مزایا و معایب آن آشنا بشوید این مقاله می‌تواند به شما کمک کند.

پرسلان همانند دیگر محصولات مشابه‌اش منشاء چینی دارد و خاستگاه آن به کشور چین بازمی‌گردد. اما بر اساس همان اصل استعماری که با نامگذاری جدید تبدیل به محصولی اروپایی می‌شود، سرامیک پرسلان هم تبدیل به محصولی اروپایی شده است. پرسلان نام اروپایی چینی در انگلیسی است و به دلیل شباهت آن به سطح پوست حیوانات و انسان (سیقلی و صاف) از «پورسلانای» porcellana ایتالیایی قدیمی (پوسته گاو چرمی) گرفته شده است.

سرامیک های پرسلان برای نصب نیاز به چسب های ویژه معروف به چسب سرامیک پرسلان دارند که علت این مورد در ادامه توضیح داده می‌شود.

image 1649933167 - سرامیک پرسلان چیست و چرا برای نصب آن نیاز به چسب سرامیک پرسلان مخصوص داریم؟ -اگرچه سابقه استفاده از سرامیک در چین و ساخت برج وجود داشت اما رویکرد جدید کاملا صنعتی و در قالب تولید انبوه بود. پرسلان بسیار سخت‌تر از کاشی و سرامیک های سنتی و معمولی است و معمولاً با وجود قیمت بالاتر، به‌دلیل سخت پوش بودن انتخاب می‌شود. ویژگی‌ که در آلمان کشف شد. سرامیک پرسلان یا کاشی پرسلان نوین از ترکیب خاک رس (نوعی خاص)، فلد اسپات یا گرانیت است که در درجه حرارت بسیار بالا در کوره و تحت فشار زیادی پخته و متراکم می شود.

اروپایی‌ها در طول قرن 17 سرامیک‌های زیادی تولید کردند. ایتالیایی‌ها ” چینی تورین ” را ابداع کردند. انگلیسی‌ها در شهر چلسی این کار را ادامه دادند و اسپانیایی‌ها در شهرهای جنوبی شروع به کپی‌برداری کردن. مهم‌ترین قدم را اما 2 دانشمند و تاجر آلمانی برداشتند که با استفاده از خاک رس و فلدسپات در همان مسیین به ترکیب جدیدی رسیدند که نزدیک‌ترین شباهت را به نمونه چینی داشت و حتی در مواردی مانند مقاومت از آن پیشی می‌گرفت.

معرفی سرامیک پرسلان

اگر به طور کلی سرامیک را به عنوان یک خانواده بزرگ بشناسیم، پرسلان یک عضو کوچک از این خانواده است که ویژگی‌های منحصر به فرد و شخصیت کیفیتی بسیار خوب آن، باعث شده تا نسبت به سایر اعضای این خانواده معروف‌تر شود. سرامیک پرسلان را معمولا شما در دو نوع پولیش و لعاب‌دار می‌توانید در بازار پیدا کنید.

حالا اصلا پرسلان به چه معنا است؟ پرسلان محصول ترکیب خاک رس، فلدسپات یا گرانیت است که در فشار و حرارت بسیار بالا پخته و متراکم شده و به شکل سرامیک تولید می‌شود و همانطور که قبل‌تر گفتم به دلیل زیبایی بسیار منحصر به فرد و امتیازات ویژه دیگری که دارد در کف و نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ضمن استحکام این سرامیک بسیار بالا است و حتی در برابر مواد شیمیایی هم مقاوم است از این رو شما در ساختمان‌های خاص و حساسی مثل بیمارستان و آزمایشگاه هم می‌توانید از آن استفاده کنید.

ستحکام و شفافیت رده محصولات سرامیک پرسلان نسبت به انواع دیگر، عمدتا از شیشه زایی و تشکیل ماده معدنی مولیت در دمای بالا ناشی می‌شود. اگرچه تعاریف مختلف هستند اما این دسته از سرامیک پرسلان را می‌توان به 3 دسته اصلی تقسیم کرد:

– خمیر سخت یا Hard paste

ظروف چینی خمیر سخت در چین اختراع شد و در ژاپن هم مورد استفاده قرار گرفت و بیش‌تر ظروف چینی با بهترین کیفیت در این مواد وجود دارد. اولین ظروف چینی اروپایی در اوایل قرن 18 در کارخانه Meissen تولید شد. آنها از خمیری متشکل از کائولن و آلاباستر تشکیل شده و در دمای حداکثر 1400 درجه سانتیگراد در کوره های چوبی پخته می‌شوند.

– خمیر نرم یا Soft paste

ظروف چینی خمیر نرم از همان اوایل توسط سفالگران اروپایی برای تکثیر چینی با استفاده از مخلوط های رس و ماسوره ابداع شد. سنگ صابون و آهک در این ترکیبات گنجانده شدند. از آنجا که این فرمولاسیون اولیه از تغییر شکل پیروپلاستیک بالا، یا در دماهای بالا در کوره سقوط می کردند، تولید آنها  اقتصادی نبود و از کیفیت پایینی برخوردار بودند. فرمولاسیون بعدها بر اساس کائولن با کوارتز ، فلدسپات ، نفلین سینیت یا سایر سنگ‌های فلدسپاتیک ایجاد شدند.

– چینی استخوانی

این نوع چینی در سال 1748 در انگلستان برای رقابت با پرسلان وارداتی ساخته شد. شایعه است که انگلیسی‌ها نامه های مبلغ یسوعی را خوانده بودند و به اسرار ساختظروف پی برده بودند. چین استخوان انگلیسی از دو قسمت خاکستر استخوان ، یک قسمت کائولن و یک قسمت سنگ چینی ساخته می‌شد، اگر چه دومی توسط فلدسپات‌هایی از منابع غیر انگلیسی جایگزین شده است.

تفاوت سرامیک پرسلان و کاشی از نظر مقاومت

در بسیاری موارد مهمترین خصوصیت یک کف پوش / دیوار پوش مقاومت آن است. سرامیک پرسلان دارای جیب کمتری است، مواد فشرده تری دارد، یکنواخت است و به طور کلی از سایر انواع کاشی سخت تر و مقاوم تر است. این محصول همچنین به دلیل داشتن همین ویژگی ها در مقابل نفوذ آب هم بسیار مقاوم تر از سرامیک معمولی است. به همین دلیل از پرسلان در واحدهایی که استحکام کف و دیوارها در مقابل ضربه، خراش و نفوذ آب اهمیت بیشتری دارد، بیشتر توصیه می شود.

تفاوت سرامیک پرسلان و معمولی از نظر قیمت

ناگفته پیداست که سرامیک های پرسلان نسبت به سرامیک های معمولی گران تر هستند. البته این تفاوت قیمت آنقدر زیاد نیست که خرید پرسلان را از نظر صرفه اقتصادی بی منطق کند اما ممکن است در بعضی پروژه ها این تفاوت قیمت موثر و غیرقابل چشم پوشی باشد. اگر شما خودتان می توانید سرامیک معمولی را نصب کنید، اگر بخواهید سرامیک پرسلان تهیه کنید به احتمال فراوان هزینه نصب آن هم به هزینه های اجرای پروژه شما اضافه خواهد شد.

نحوه نصب سرامیک پرسلان چگونه است؟

شاید قبل از نحوه نصب سرامیک پرسلان با خودتان بگویید ایا سرامیک پرسلان به لایه درزگیر نیاز دارد یا خیر؟! که در پاسخ به این سوال باید بگویم بستگی به نوع سرامیک دارد. به طور مثال اگر سرامیک لعاب‌دار پرسلان استفاده کنید که نیازی به درزگیر ندارد چون لایه لعاب شیشه‌ای روی آن به عنوان محافظ عمل می‌کند اما برای سرامیک‌های مدل پولیش که لعاب یا اصطلاحا آستری محافظ ندارد از دوغاب به عنوان درزگیر باید استفاده شود. علاوه بر این برای سرامیک پرسلان نما ساختمان هم باید از بندکشی استفاده کنید.

حالا طریق نصب این سرامیک چگونه است؟ برای نصب سرامیک پرسلان شما فقط به چسب مخصوص نیاز دارید و اگر برای نما می‌خواهید استفاده کنید به ملات و بندکشی هم نیاز دارید. معمولا توصیه می‌شود که از چسب سرامیک پودری پرسلان شیمی ساختمان برای نصب سرامیک استفاده کنید زیرا محتویات این چسب‌ها بر اساس سیمان است و در مقابل رطوبت و آب بسیار مقاوم است و مواد آن انعطاف پذیری بالایی نیز دارد که موجب چسبندگی بیشتر می‌شود.

سرامیک های پرسلان از نظر جذب آب بسیار مقاوم هستند و همین موضوع نصب این سرامیک ها را مستلزم استفاده از چسب سرامیک پرسلان می‌نماید پس استفاده از چسب مخصوص در نصب این سرامیک ها الزامیست.

در بازار ایران انواع مختلفی از چسب های سرامیک وجود دارند که همه آنها مناسب نصب این سرامیک ها نیستند پس به شما پیشنهاد میکنیم برای دریافت مشاوره و کمک در انتخاب چسب مناسب و مخصوص سرامیک پرسلان به کلینیک ساختمانی کامیاب مراجعه نمایید تا هم از اصالت کالای خود اطمینان داشته باشید و هم از قیمت های مناسب در عین کیفیت بالا برخوردار شوید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.