×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

  .::.   برابر با : Saturday, 2 July , 2022  .::.  اخبار منتشر شده : 15 خبر

Sad young man looking through the window

همه افراد در زندگی به‌نوعی احساس تنهایی را تجربه می‌کنند. گاهی در روابطی گیر می‌افتیم که طرف مقابل با ما زبان مشترکی ندارد، گاهی به شهر جدیدی مهاجرت می‌کنیم که دایره دوستان نزدیکمان را از دست می‌دهیم، گاهی نمی‌توانیم درباره مشکلاتمان با اطرافیانمان صحبت کنیم و تنها بودن را بهترین انتخاب می‌دانیم. به‌هرحال انسان در شرایطی قرار می‌گیرد که تنهایی را خودخواسته یا به‌اجبار می‌پذیرد. از طرف دیگر، هرچند این احساس معمولاً بین انسان‌ها مشترک است و هر فردی به‌نوعی گرفتار احساس تنهایی است، افراد از صحبت‌کردن درباره این احساس خود طفره می‌روند یا با خجالت درباره آن صحبت می‌کنند. انسان به احساس تنهایی به‌عنوان یک نقطه‌ضعف نگاه می‌کند و نمی‌خواهد کسی از وجود این احساس باخبر شود. بااین‌حال بهتر است یاد بگیریم که درک و پذیرش خود را از احساس تنهایی بالا ببریم و در صورت لزوم بر این احساس غلبه کنیم.

اثرات مخرب احساس تنهایی

شاید اگر بپذیریم که احساس تنهایی بین افراد زیادی رایج است و فقط مختص به ما نمی‌شود، راحت‌تر این احساس را بپذیریم. معمولاً وقتی خود را متفاوت‌تر از دیگران تصور می‌کنیم، کمتر انتظار درک شدن از سمت آنها را داریم و درباره احساس خود صحبت نمی‌کنیم. ترس از قضاوت شدن مانع می‌شود تا افراد متوجه این احساس مشترک ناخوشایند شوند. به همین دلیل اثرات مخرب احساس تنهایی خیلی بیشتر می‌تواند بر انسان‌ها اثر بگذارد. هرچند باید بدانید افراد به یک‌شکل احساس تنهایی نمی‌کنند. شرایطی که شما در آن احساس تنهایی می‌کنید، با شرایطی که دیگری در آن احساس تنهایی می‌کند فرق می‌کند. برخی افراد در میان جمع احساس تنهایی می‌کنند، اما برخی دیگر می‌توانند روز‌ها تنها باشند و احساس تنهایی را تجربه نکنند. همین تفاوت نشان می‌دهد دنیای آدم‌ها تا چه میزان می‌تواند از هم فاصله داشته باشد. اثرات مخرب احساس تنهایی می‌تواند به شکل‌های زیر در افراد خودش را نشان دهد:

۱ ـ افسردگی

شاید بتوان افسردگی را یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی دانست که امروزه افراد به آن دچار هستند. گاهی این بیماری خاموش چنان در تاروپود زندگی فرد تنیده می‌شود که به‌سختی می‌توان آن را از شخصیت فرد جدا کرد. افراد بعد از مدتی متوجه می‌شوند که مثل سابق توان رویارویی با مشکلات زندگی را ندارند یا حتی به‌سختی از تخت خواب خود جدا می‌شوند. مطالعات زیادی تأیید کرده است که احساس تنهایی مداوم می‌تواند به افسردگی منجر شود. از طرف دیگر احساس تنهایی با افسردگی از هم تغذیه می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، فرد افسرده‌ای که احساس تنهایی هم می‌کند، با احتمال بالاتری دچار درد و رنج بیشتری می‌شود و تغییر وضعیت خود برایش سخت می‌شود.

۲ ـ درد‌های فیزیکی

افرادی که تنهایی را تجربه می‌کنند، مستعد ابتلا به بیماری‌های بیشتری هستند. بسیاری از بیماری‌های روحی و روانی خودشان را با درد جسمی نشان می‌دهند. به همین دلیل است که افراد جمله «این بیماری منشأ عصبی دارد» را زیاد از دکتر‌ها می‌شنوند. تحقیقات نشان داده‌اند که مناطقی از مغز که با طرد‌شدن اجتماعی سروکار دارند، درد فیزیکی انسان را نیز پردازش می‌کنند.

افسردگی یا درد‌های فیزیکی می‌توانند بار روانی بیشتری را به فرد وارد کنند. افرادی که تا روز قبل با احساس تنهایی از خواب بیدار می‌شدند، حالا با بی‌تفاوتی بیشتری نسبت به مسائل برخورد می‌کنند یا حتی درد فیزیکی باعث می‌شود که در انجام کار‌های ساده روزانشان اختلال ایجاد شود. به همین دلیل باید تا جای ممکن اثرات مخرب ناشی از احساس تنهایی را کاهش داد. لارس اسونسن برای افرادی که از احساس تنهایی در رنج هستند یا از روابط خود احساس رضایت کافی ندارند، کتاب فلسفه تنهایی را نوشته است. کتاب فلسفه تنهایی به شما می‌گوید که تنهایی چیست، چرا به سراغتان می‌آید و آیا باید احساس تنهایی را موضوعی منفی قلمداد کرد یا مثبت؟ این کتاب فقط مخصوص کسانی نیست که احساس تنهایی می‌کنند، بلکه لازم است هرکسی آگاهی خودش را درباره این مسئله بالا ببرد. شما نیز اگر با این احساس خود در کلنجار هستید و می‌خواهید بیشتر با احساس تنهایی خود روبه‌رو شوید، می‌توانید خلاصه کتاب فلسفه تنهایی را در سایت بوکاپو بخوانید و راحت‌تر با این مسئله فراگیر آشنا شوید.

۴ راه کنار آمدن با احساس تنهایی

همه ما در زندگی جملات زیر را به‌نوعی بر زبان آورده‌ایم یا شاید از اطرافیانمان چند تا از آنها را شنیده باشیم:

۱ ـ احساس می‌کنم برای کسی مهم نیستم.

۲ ـ احساس می‌کنم کسی به من نیاز ندارد.

۳ ـ احساس می‌کنم کسی حرف مرا نمی‌فهمد.

۴ ـ احساس می‌کنم کسی نیست که حتی احساس خوشحالیم را با او در میان گذارم.

۵ ـ احساس می‌کنم در میان جمع بیشتر احساس تنهایی می‌کنم.

اگر شما هم این جملات را با خود تکرار کرده‌اید یا به دنبال راهی هستید که با احساس تنهایی خود کنار بیایید، بهتر است از راهکارهایی که در ادامه آمده است استفاده کنید.

۱ ـ در یک کلاس یا باشگاه ورزشی ثبت نام کنید

پیوستن به یک کلاس یا باشگاه شما را در معرض گروهی از افراد قرار می‌دهد که حداقل در یک مورد علاقه مشترک دارید. چه چیزی بهتر از اینکه در شروع برخورد با افراد ناآشنا بتوانید با افراد صحبت مشترک داشته باشید؟ معمولاً افراد در شروع رابطه یا قرار‌های خود نگران پیدا‌کردن حرف‌های مشترک هستند، اما در این شرایط شما می‌توانید سر صحبت را از علایق خود باز کنید و نگرانی درباره حرف‌های مشترک نداشته باشید. در کنار همه مزایایی که حضور در کلاس‌های گروهی دارید، شما انگیزه بیشتری برای انجام کار‌های روزانه پیدا می‌کنید، گوشه‌ای از ذهن به شما یادآوری می‌کند که امروز کاری برای انجام دارید و تنها نیستید!

۲ ـ خود مراقبی داشته باشید

وقتی احساس تنهایی می‌کنید، بیشتر مراقبت خودتان باشید. انسان در این شرایط شاید انگیزه کافی برای رسیدگی به خود را نداشته باشد، اما در این شرایط است که شما باید بیشتر هوای خود را داشته باشید. خوردن غذا‌های مغذی، ورزش کردن و خواب کافی در درازمدت به شما احساس بهتری می‌دهند و جسم شما را در مقابل احساس‌‌های مخرب ناشی از تنهایی محافظت می‌کنند.

۳ ـ کار‌های داوطلبانه انجام دهید

انجام کار‌های داوطلبانه و کمک به دیگران به انسان احساس مفید بودن می‌دهد. احساس مفید بودن نیز در انسان احساس‌های خوب زیادی را بیدار می‌کند. معمولاً زمانی که افراد احساس می‌کنند به درد جامعه نمی‌خورند یا کسی به آنها نیازی ندارد، بیشتر احساس تنهایی می‌کنند. حضور در کار‌‌های داوطلبانه علاوه بر کاهش احساس تنهایی، شادی و رضایت بیشتری به افراد می‌دهد. در این شرایط افراد احساس قدردانی بیشتری نسبت به موقعیت خود پیدا می‌کند و قدر آن را بیشتر می‌دانند.

۴ ـ روابط موجود را تقویت کنید

در دنیایی که همواره با خطرات و اتفاقات غیرقابل‌پیش‌بینی مواجه هستیم، پیوندهای عاطفی خصوصاً روابط عمیق بین همسران می‌تواند تنش و استرس‌ افراد را تا حد زیادی کاهش دهد. در کتاب محکم در آغوشم بگیر متوجه خواهیم شد که با گفت‌وگوی سازنده و سالم می‌توانیم سخت‌ترین چالش‌های زندگی را با کمک شریکمان پشت سر گذاشته و از زندگی زناشویی‌مان بیشتر لذت ببریم. علاوه بر این، می‌توانید در روابط دوستانه خود نیز بازنگری داشته باشید. چرا بیشتر با آنها تماس نمی‌گیرید یا با آنها بیرون نمی‌روید؟ با یکی از دوستان یا اعضای خانواده که به او علاقه بیشتری دارید بیرون بروید و لحظات خوبی را رقم بزنید. می‌توانید از قبل فکر کنید چه‌کارهایی می‌توانید برای بهبود روابط خود انجام دهید.

سخن پایانی

احساس تنهایی حداقل یک‌بار به سراغ همه ما آمده است و شما در این شرایط تنها نیستید. بهتر است بدانید که می‌توانید با دوستان صمیمی خود یا یک روانشناس درباره احساسی که دارید صحبت کنید. بهتر است قبل از اینکه احساس تنهایی به افسردگی یا درد‌های فیزیکی منجر شود، فکری به حال خودتان کنید.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.