×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

ویلا در شمال از لحاظ سازه به روش‌های مختلفی طراحی می‌شود که فاکتورهای مختلفی از قبیل مساحت زمین، سلیقه مالک، منطقه مورد نظر و امکانات موجود در معماری آن دخیل هستند. این تنوع امروزه به دلیل تغییر نیازهای مردم و علایق متفاوت آنها ایجاد شده است. با توجه به خصوصیات هر ساختمان و ظاهر متفاوت آنها می‌توان ویلاهای شمال را به دسته‌های مختلفی اعم از ویلا فلت، نیم پیلوت، ویلا دوبلکس و ویلا تریبلکس تقسیم‌بندی نمود.

8518f1b83899dbeb600c21ca734c97b2 - اشکال مختلف ویلا در شمال از لحاظ سازه -

انواع ویلا قابلیت ساخت در مناطق ساحلی و جنگلی را دارا می‌باشند و برای اجرای آنها معماری خاصی در نظر گرفته می‌شود. ویژگی‌ها و امتیازات خاصی در هر یک از انواع این سازه مشاهده می‌شود که به موجب آنها قیمت فروش ویلا متغیر خواهد بود. با تغییر دیدگاه‌ها در مورد طراحی و اجرای بنا در شمال انواع ویلاهای دوبلکس و تریبلکس طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند که به لحاظ قدمت از انواع فلت و نیم پیلوت جدیدتر هستند. با اول خونه همراه باشید تا با ویژگی‌های بارز ساختار انواع ویلا از نظر ظاهری آشنا شوید.

ویلا فلت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

ویلا فلت که به آن ویلا همکف نیز گفته می‌شود به نحوی احداث می‌گردد که در هیچ قسمتی از آن اختلاف سطح مشاهده نمی‌شود و فضای داخلی با کاربرد متنوع در یک سطح با یک سقف مشترک بنا شده‌اند. از مشخصات بارز این نوع معماری در ویلا عدم وجود سقف مشترک با بخش‌های دیگر است.

7735af2cffff4687cc530700d611b9e1 - اشکال مختلف ویلا در شمال از لحاظ سازه -

ویژگی‌های ویلا فلت

دسترسی مناسب به فضای بیرون از ویژگی‌های بازر این نوع سازه است به نحوی که به سادگی می‌توان از محوطه بیرونی یا حیاط استفاده کرد.
انواع ویلا فلت اغلب به صورت سازه‌ای با متراژ پایین ساخته می‌شوند و ویژگی کلی آنها با وجود یک کف و یک سقف شناخته می‌شود. معمولا تعداد اتاق خوابی که برای آن در نظر گرفته می‌شود بین دو تا سه عدد متغیر می‌باشد و بستگی به مساحت زمین ویلا دارد.
ویلا فلت نسبت به انواع دیگری که با معماری متفاوت طراحی می‌شوند دارای قیمت پایین‌تری است . به طور مشخص ستون و آرماتور در ساخت ویلا فلت کاربرد ندارد به همین سبب است که هزینه ساخت ویلا فلت در نهایت کمتر می‌شود و قیمت فروش آن از ویلا دوبلکس پایین‌تر می‌باشد.
در مناطقی که چشم اندازهای خیلی سرسبز و خاصی ندارند می‌توان ویلا را به صورت فلت بنا کرد.

ویلا نیم پیلوت یک سازه متفاوت

یکی دیگر از انواع سازه که برای ویلاهای شمال در نظر گرفته می‌شود با عنوان نیم پیلوت شناخته می‌شود که سازه‌ای طراحی شده مابین ویلای دوبلکس و فلت است. اختلاف سطحی که برای طراحی داخلی ویلا نیم پیلوت در نظر گرفته می‌شود به صورت نیم طبقه می‌باشد. در واقع برای طراحی ویلا نیم پیلوت فضایی مانند اتاق خواب و پارکینگ و قسمت‌های دیگر با اختلاف سطح کم موجب خارج شدن از حالت یکنواختی در فضای داخلی خواهند شد. آنچه که در مورد ویلا نیم پیلوت به وضوح قابل مشاهده است و به عنوان یک قسمت مشخص در نمای ساختمان دیده می‌شود فضای طراحی شده با اختلاف سطح کم می‌باشد. ممکن است فضایی که مجزا شده دارای یک درب جداگانه باشد و یا درب آن با سایر قسمت‌های داخلی به صورت مشترک طراحی شود. این ویلاها به طور کلی از انواع ویلای دوبلکس و تریبلکس ارزان‌تر بوده اما از نوع فلت گران‌تر هستند.

cc4936e3cc31d7a1f23198a7f557c472 - اشکال مختلف ویلا در شمال از لحاظ سازه -

گاهی برای ایجاد اختلاف سطح برای ورودی اتاق خواب‌ها پله در نظر گرفته می‌شود که در نهایت موجب زیباتر و مدرن‌تر دیده شده سازه خواهد شد. ویلا نیم پیلوت متراژ خیلی بالایی ندارد و معمولا” فضای زیر پله برای قسمت‌هایی مانند پارکینگ یا موتورخانه اختصاص داده می‌شود.
این نوع ویلا به دلیل طراحی داخلی خاصی که دارد به عنوان هم رده و یا سازه‌ای از زیر مجموعه ویلاهای دوبلکس و نیم دوبلکس شناخته می‌شود.
ارتفاعی که برای سقف ویلا در نظر گرفته می‌شود کم است از آنجایی که اختصاص فضا به پیلوت وجود دارد سقف کوتاه‌تر دیده می‌شود.
از موارد مهمی که سبب زیباتر دیده شدن ویلا نیم پیلوت می‌شود طراحی تراس یا بالکن برای آن است که به موجب آن مشاهده مناظر و چشم‌اندازهای اطراف با فضایی دلنشین برای ساکنان همراه خواهد شد.

ویلا دوبلکس

از ویژگی‌های بارز ویلا دوبلکس وجود دو طبقه مجزا است که این دو طبقه به وسیله پله که در قسمت‌های مختلف طراحی شده‌اند به هم متصل می‌شوند. پله یکی از اجزای اصلی در طراحی داخلی ویلا دوبلکس است و همواره به گونه‌ای اجرا می‌گردد که فضای داخلی را به صورت زیباتر و متفاوت‌تر جلوه دهد. در فضای بیرونی ویلا دوبلکس می‌توان ارتفاع بیشتری را به جهت کاربرد پله در فضای داخلی با منظره‌ای خاص مشاهد ه کرد.
هدف از طراحی دوبلکس جداسازی قسمت‌های مختلف ویلا اعم از فضاهای شلوغ مانند اتاق نشیمن و هال از اتاق خواب است که در فضای داخلی با در نظر گرفتن پنجره‌های بزرگ تابیدن نور بیشتر به داخل ساختمان امکان‌پذیر خواهد شد. در طبقه دوم با توجه به متراژ موجود، اتاق خواب و سرویس بهداشتی در جای مناسب اجرا می‌شوند.
به طور کلی قیمت و ساختاری که برای ویلا دوبلکس در نظر گرفته می‌شود از انواع فلت و نیم پیلوت متفاوت بوده و به لحاظ تیپ و نقشه‌ای که برای آن برنامه‌ریزی شده است در بین ویلاهای شمال کشور دارای طرفداران بیشتری است و یکی از انواع پرفروش و پرطرفدار در بین ویلاهای مختلف شناخته شده است.

6d2fa9a5460ded5e5050a0f1ad42c32a - اشکال مختلف ویلا در شمال از لحاظ سازه -

اهمیت طراحی پله در ویلا دوبلکس

همان‌طور که بیان شد پله از مهم‌ترین اجزای ساختاری در ویلاهایی است که به صورت دوبلکس طراحی می‌شوند. مساحت زمین همین طور سلیقه مالکان از فاکتورهای مهم در انتخاب طرح پله و نوع آن است. راه‌پله در این نوع ویلا انواع مختلفی دارد که شامل راه‌پله‌های طراحی شده به صورت مارپیچ، سه طرفه، نیم دایره و گرد هستند.

فرم‌گرایی در ویلا دوبلکس

طراحی عملکردگرایی یا فرم‌گرایی در ویلا دوبلکس به عنوان در نظر گرفتن بخشی با نام لابی که در قسمت ورودی ویلا تعبیه می‌شود و این قسمت با سقف بلند و کاربرد نشمین شناخته شده است. در واقع لابی قسمت مرکزی ویلا است و از طریق آن دسترسی به قسمت‌های دیگر از ویلا با سهولت بیشتری امکان‌پذیر خواهد شد. اغلب در انواع طراحی کلاسیک برای ویلا دوبلکس از لابی استفاده می‌شود که با سردرهای بزرگ قابل تمایز باشد.

ویلا تریبلکس یک سازه متفاوت

ویلا تریبلکس به لحاظ قیمت در زمره گران قیمت‌ترین انواع ویلا قرار داد و با داشتن دو یا سه طبقه می‌توان آن را از انواع دیگر ویلا شناسایی کرد. اتصال طبقات مختلف با طراحی انواع متفاوتی از پله صورت می‌گیرد.  اغلب این نوع ویلا را در مکان‌هایی طراحی می‌کنند که مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی زیبایی وجود دارد و جذابیت ویلا را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد. ویلا تریبلکس با ارتفاعی بیشتر از انواع دیگر سازه‌ها شناخته شده و متریالی که در ساخت آن به کار می‌رود بیشتر از انواع دوبلکس و نیم پیلوت می‌باشد.

b3d04c0d4a56d35641e58cb457c17960 - اشکال مختلف ویلا در شمال از لحاظ سازه -
از ویژگی‌های خاص این نوع ویلا امکان اجرای روف گاردن در آن است تا بتوان از امکانات مختلفی مانند باربیکیو، آلاچیق و باغچه کوچک استفاده کرد.
امروزه اغلب ویلاهای مدرن به صورت تریبلکس ساخته می‌شوند و با ارتفاع مشخص و سه بخش دارای وجه تمایز خاصی نسبت به سازه‌های دیگر هستند.

منبع: avalkhune.com

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.