×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

  .::.   برابر با : Saturday, 2 July , 2022  .::.  اخبار منتشر شده : 15 خبر

در حالی که آیین نامه اجرایی واردات خودرو هنوز در حد گمانه زنی های متعدد باقی مانده و این موضوع منجر به سردرگمی مخاطبان و فعالان حوزه خودرو شده است، پایگاه اطلاع رسانی عصرخودرو اظهار می کند که به داده هایی مرتبط با چگونگی اجرای طرح واردات خودرو دست پیدا کرده که گویا به زودی تصویب و درفضای عمومی منتشر شود.

در این گزارش، خودروهایی که قوانین وارداتی بر آن‌ها اعمال می شود، شامل سواری معمولی، استیشن، سواری کار و با ظرفیت تا ۱۵ نفر مشخص شده اند. در زمینه حقوق و عوارض گمرکی، برای خودروهای بنزینی نسبت به میزان حجم پیشرانه، میزان متفاوتی در نظر گرفته است. برای خودروهایی با حجم موتور کمتر از ۱۵۰۰سی سی، تعرفه ۵۵ درصدی و برای خودروهایی با حجم پیشرانه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی، حقوق ورودی در گمرک، ۷۵ درصد مشخص شده است. همچنین برای خودروهایی با ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی حجم موتور، ۹۵ درصد عوارض گمرکی تعیین شده است.

میزان حقوق و عوارض گمرکی احتمالی

در ردیف‌های بعدی، برای خودروهای هیبریدی که دارای یک موتور بنزینی و یک موتور برقی و بدون شارژ مستقیم و دارای حجم موتوری کمتری از ۱۵۰۰ سی سی هستند، ۵ درصد و برای نوع دیگر خودروهای هیبریدی که حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی را شامل می شود، ۲۵ درصد تعرفه های گمرکی مشخص شده است. برای سایر خودروهای هیبریدی نیز حقوق ورودی گمرک، ۵ تا ۴۵ درصد در نظر گرفته شده است؛ یعنی “Hybrid های Plug-in” که موتور بنزینی یا دیزلی و یک موتور الکتریکی دارند و باتری قابلیت شارژ با موتور دارد. این نوع خودورها که همیشه به عنوان کالاهای اقتصادی و سازگار با محیط زیست، از سوی مقامات و صاحبنظران حوزه واردات خودرو، مورد توصیه بوده اند، هنوز اطلاعات دقیقی از میزان عوارض و حقوق گمرکی آنان به دست رسانه ها نرسیده است، که به نظر می رسد که طیف وسیعی از ۵ تا ۴۵ درصد را شامل می شوند که تا این لحظه شفاف‌سازی کافی در مورد جزئیات آن صورت نگرفته است.
سایر مالیات های اعلام شده

علاوه بر این ها، براساس اطلاعات به دست آمده، علاوه بر عوارض گمرکی ذکر شده، دولت قصد دارد معادل ۹ درصد، به عنوان مالیات بر ارزش افزوده، ۴ درصد مالیات علی الحساب به معنی جمع ارزش گمرکی و حقوق ورودی، درصد نسبتاً کوچکی معادل یک درصد، به عنوان حقوق ورودی هلال احمر، ۵ درصد روی ارزش فوب خودرو به عنوان عوارض خاص واردات خودرو و ۸ درصد تحت عنوان ارزش سیف در گمرک، به معنی هزینه های بیمه و حمل و نقل بار را از واردکنندگان خودرو دریافت کند. در این طرح خودروهای با مصرف سوخت زیر ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر معاف از اسقاط اعلام شده و برای خودروهای با مصرف بین ۵ تا ۶ لیتر، اسقاط ۲ خودرو فرسوده، مصرف بین ۶ تا ۷ لیتر چهار خودرو فرسوده، مصرف بین ۷ تا ۸ لیتر شش خودرو فرسوده و مصرف سوخت بالای ۸ لیتر نیز اسقاط ۸ خودرو فرسوده مشخص شده است؛ همچنین دولت هیچ هزینه ای به عنوان هزینه اسقاط هر خودرو را اعلام نکرده و این موضوع را بر عهده وارد کننده خودرو گذاشته است. هزینه های احتمالی که برای واردات خودرو اعلام شده، به همینجا ختم نشده است.

همچنین به هزینه هایی می توان اشاره کرد که به قیمت خودروهای وارداتی افزوده می شود و نیز ۱۰ درصد ارزش گمرکی طبق سند ترخیصی برای شماره گذاری، ۳ درصد ارزش گمرکی برای شماره گذاری به عنوان هزینه نقل و انتقال و ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به عنوان هزینه عوارض شهرداری متغیر که وابسته به نوع خودرو در هنگام شماره گذاری متغیر خواهد بود.

منبع
عصر خودرو

  1. شبگرد تنها ...

    این دیگه چه مسخره بازی هست؟! بگید میخوایم کسی خودرو وارد نکنه دیگه …

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.