×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

صاعقه - هدف از همبندی و صاعقه گیر چیست؟ - برقگیر

همبندی و صاعقه گیر

برخورد صاعقه با یک ساختمان می‌تواند خطرهای زیادی برای وسایل برقی و الکترونیکی آن ساختمان، و حتی برای خود ساختمان به بار بیاورد. از نمونه آسیب‌های صاعقه، سوختن و خرابی وسایل صوتی و تصویری، و تجهیزات دیجیتال شما است. به همین دلیل کارشناسان برق و انرژی همواره تاکید دارند که در زمان رعدوبرق وسایل برقی ساختمان را از برق بکشید. همچنین آنتن وسایل صوتی و تصویری را هم قطع کنید تا ارتباط آنها با پشت‌بام سازه قطع شود. انواع مختلفی از صاعقه گیر ساختمان وجود دارد و همبندی روشی برای جلوگیری از آسیب‌های صاعقه در سازه‌های بتنی است.

صاعقه گیر ساختمان چیست؟

صاعقه یا آذرخش پدیده‌ای است که در زمان برخورد ابرهایی با بارهای ناهمنام به یکدیگر اتفاق می‌افتد. در هنگام صاعقه، پدیده الکتریکی شدیدی به وجود می‌آید و نور و صدای بلندی تولید می‌شود. آذرخش انرژی بسیار بالا و مخربی دارد که می‌تواند باعث آتش‌سوزی ساختمان‌ها شود. کمترین آسیب این اتفاق طبیعی، صدمه رساندن به وسایل برقی و الکترونیکی داخل ساختمان است.

صاعقه گیر ساختمان وسیله‌ای است که در بلندترین بخش یک ساختمان نصب می‌شود تا انرژی مخرب آذرخش را به خود جذب کند و به زمین انتقال دهد. به همین دلیل انواع برقگیر های ساختمان در بالای دکل‌ها، برج‌ها و ساختمان‌ها نصب می‌شوند. همبندی نیز نوعی برق گیر ساختمان است که در زمان ساخت سازه برای آن طراحی می‌شود.

همبندی چیست؟

همبندی به معنای اتصال دادن بدنه سازه و تاسیسات الکتریکی و غیرالکتریکی رسانا در یک ساختمان است. این اتصال، یا برقراری ارتباط بین اجزای مختلف رسانای یک ساختمان، از تجمع الکتریسیته روی بخش خاصی از سازه جلوگیری می‌کند. به این ترتیب انرژی حاصل از آذرخش به سیستم ارتینگ ساختمان، و در نهایت به زمین منتقل می‌شود. همبندی یکی از بهترین روش‌ها در پیشگیری از برق‌گرفتگی در یک ساختمان است. این روش باید در زمان ساخت سازه و با نظارت مهندس ناظر بر روی ساختمان پیاده شود.

به‌عبارت دیگر، همبندی نوعی از برقگیر های ساختمان است که در زمان ساخت اسکلت سازه‌های بتنی بر روی آنها پیاده می‌شود. در این زمان اسکلت فلزی یا میل‌گردهای بتنی یک ساختمان با لوله‌کشی سازه و همچنین بدنه هادی تجهیزات الکتریکی به یکدیگر وصل می‌شوند. در نتیجۀ این کار، همۀ نقاط ساختمان هم‌پتانسیل می‌شوند و از خطر برق‌گرفتگی در آنها پیشگیری می‌شود.

دلایل استفاده از همبندی و صاعقه گیر در سازه‌های مسکونی:

مهم‌ترین دلیل بهره بردن از همبندی در ساختمان‌ها، همه‌گیری ساخت سازه‌های بتنی است. سازه‌های قدیمی از صفحه و تسمه فلزی دفن‌شده در زمین، میله‌های کوبیده شده و زره کابل ساخته می‌شدند. در این سازه‌ها از همبندی استفاده نمی‌شد و سیستم برقگیر های ساختمان باید به شکلی مجزا بر روی سازه اجرا می‌شدند.

در سازه‌های همبندی‌شده، بین دو سیستم الکترود زمین همبندی ایجاد می‌شود. در این سازه‌ها بتن در نقش الکترود ظاهر می‌شود و با ارتباط دادن اجزای فلزی سازه به یکدیگر، بخش‌های مختلف هادی ساختمان را هم‌ولتاژ می‌کند. در نتیجه، همبندی روشی موثر در حفاظت از ساختمان‌ها در برابر صاعقه است که در صورت اجرای صحیح، دوام بالایی دارد. این روش حفاظت از ساختمان در برابر صاعقه از نظر مالی هم به‌صرفه است.

هدف از همبندی و صاعقه گیر چیست؟

هدف همبندی کاهش ولتاژ تماس در داخل یک سازه است. بهترین روش جلوگیری از برق‌‌گرفتگی در سازه به کار گرفتن هم‌زمان دو روش همبندی و زمین‌کردن است. برای این کار بهتر است یک الکترود زمین معمولی به همبندی سازه وصل شود، یا به وسیله یک حلقه مسی که دور سازه دفن می‌شود، به همبندی متصل شود.

مزایای استفاده از همبندی و صاعقه گیر ساختمان:

روش همبندی ساختمان مزایای زیادی برای یک سازه دارد:

* همبندی مطمئن‌ترین روش برای جلوگیری از برق‌گرفتگی در یک سازه است که در نتیجه تماس غیرمستقیم اتفاق می‌افتد.

* همبندی خطر آتش‌سوزی ساختمان در اثر صاعقه را کم می‌کند.

* این روش از وسایل الکترونیکی، مخابراتی و اتوماسیون صنعتی در برابر خطرهای برخورد آذرخش محافظت می‌کند.

* کاستن از اثرات الکتریسیته ساکن یکی دیگر از نتایج همبندی است.

* پدید آوردن مسیرهای موازی برای انتقال جریان صاعقه به سمت زمین از عملکردهای موثر این سیستم است.

* جلوگیری از آسیب امواج آذرخش به انسان و دیگر موجودات زنده داخل ساختمان کارکرد دیگر این سیستم است.

* این سیستم ضریب اطمینان وسایل حفاظتی و برق گیر ساختمان را هم بیشتر می‌کند.

3242 - هدف از همبندی و صاعقه گیر چیست؟ - برقگیر

مراحل اجرای همبندی و صاعقه گیر پیش از بتن‌ریزی:

اجرای برقگیر ساختمان به روش همبندی باید پیش از بتن‌ریزی ساختمان برنامه‌ریزی شود. مراحل کلی همبندی در یک ساختمان به این شرح است:

* اجرای همبندی در فونداسیون:

در اجرای فونداسیون ساختمان‌ها، باید همه محورهای شناژها که فونداسیون ساختمان را به پی ساختمان وصل می‌کنند، با یکدیگر همبند شوند.

* اجرا در ستون‌ها و دیگر اجزای ساختمان:

اجرای همبندی باید در همه طبقه‌های ساختمان، در ستون‌های قرارگرفته در گوشه‌های ساختمان، یکی از ستون‌های راه‌پله، همه ستون‌های خرپشته و موتورخانه اجرا شود. این همبندی باید در هر ۲۰ متر از طول و عرض سازه انجام شود.

در اجرای همبندی و صاعقه گیر ساختمان، ابزاری مورد استفاده قرار می‌گیرد که هادی همبندی نام دارد.

هادی همبندی چیست؟

هادی همبندی تجهیزاتی شامل یک رشته سیم مسی، یک تسمه، یک میل‌گرد و یک تیر یا ستون فلزی است. این تجهیزات با توجه به طرح همبندی در سقف‌ها و ستون‌های سازه قرار می‌گیرد.

در این سازه‌ها، گاهی اوقات از همان میل‌گردهای ساختمانی به‌عنوان هادی همبندی استفاده می‌شود. گاهی نیز برای ایجاد هادی الکتریکی، از مواد هادی مختلفی مانند مس، استیل و فولاد گالوانیزه استفاده می‌شود. رشته سیم‌هایی از جنس این مواد به شکل‌های مختلفی مانند مدور، تسمه‌ای و… پیچیده می‌شود و به‌عنوان هادی همبندی در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هادی همبندی مسی:

هادی همبندی مسی که در سازه‌ها استفاده می‌شود، دارای سطح مقطع بیشتر از ۶ میلی‌متر و کمتر از ۲۵ میلی‌متر است. نکته دیگری هم در اندازه هادی همبندی مسی دارای اهمیت است. سطح مقطع هادی مسی نباید از نصف سطح مقطع بزرگ‌ترین هادی حفاظتی در تاسیسات الکتریکی سازه کوچک‌تر باشد. همچنین سیم‌ها یا تسمه‌های مسی باید به میل‌گردهای اسکلت سازه وصل شوند.

نکته دیگری هم در اتصال سیم‌های هادی همبندی به میل‌گردهای سازه مورد توجه است. سیم‌های مسی به‌کاررفته در انشعابات سه‌راهی و چهارراهی باید با جوش احتراقی به هم وصل شوند. در نتیجه مقاومت الکتریکی آنها کاهش یافته، استحکام آنها بالاتر می‌رود. البته در نتیجه این اتصال ممکن است واکنشی نیز صورت بگیرد.

دو فلز غیرهم‌جنس خواص شیمیایی متفاوتی دارند. قرار گرفتن آنها در کنار هم، و در مدت طولانی باعث از بین رفتن و خوردگی دو فلز در محل اتصال می‌شود. این واکنش شیمیایی بین مس و آهن هم اتفاق می‌افتد، اما پیل الکتریکی ایجاد شده ضعیف است. در نتیجه مقدار خوردگی زیاد نیست و اشکالی در ساختار سازه ایجاد نمی‌کند.

برق گیر چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، همبندی ساختمان روشی در ساخت ساختمان برای پیشگیری از خطر برق‌گرفتگی است. علاوه بر این روش، ابزارهایی هم برای پیشگیری از خطرهای برخورد صاعقه با سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند که به آنها برق گیر گفته می‌شود. در واقع در پاسخ به پرسش برقگیر چیست، می‌توانیم بگوییم برق گیر وسیله‌ای برای حفاظت از وسایل الکترونیکی داخل ساختمان در برابر آسیب‌های رعدوبرق است. آسیب‌هایی که می‌توانند خود ساختمان را هم هدف بگیرند.

همچنین در پاسخ پرسش کارکرد برق گیر چیست باید بگوییم انواع برقگیر ساختمان امواج مخرب صاعقه را جذب کرده، به زمین انتقال می‌دهند.

صاعقه گیر امگا

23423423 - هدف از همبندی و صاعقه گیر چیست؟ - برقگیر

سخن پایانی:

اهمیت وجود صاعقه گیر در هر سازه‌ای  برای بیشتر مردم شناخته شده است. در اینکه نبود وسایل و تجهیزات برقگیر ساختمان می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به ساختمان‌ها وارد کند، حرفی نیست. آنچه بیشتر مورد بحث است، استفاده از مناسب‌ترین نوع صاعقه گیر ساختمان است. همبندی و صاعقه گیر نوعی صاعقه گیر است که در زمان ساخت سازه طراحی، و به آن افزوده می‌شود. انواع دیگر برقگیر های ساختمان باید پس از ساخت سازه، به آن افزوده شوند.

برای خرید و اجرای همبندی در ساختمان های خود با کارشناسان فروش نیروایستا تماس حاصل نمایید تا با راهنمایی و مشاوره رایگان، بهترین برند صاعقه گیر (صاعقه گیر امگا ، صاعقه گیر الیپس ، صاعقه گیر تندر ، صاعقه گیر لیوا و …) را در این زمینه انتخاب نمایید .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.