جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41360 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • نقش طراحی فضای سبز در جذابیت ویلا – آرین پاراکس
    12 خرداد 1401 - 1:44
    شناسه : 198912
    0

    حتما شما عزیزان مستحضرید که رشته دانشگاهی به نام طراحی فضای سبز وجود دارد که نشاندهنده اهمیت این موضوع در زندگی شهری و مدرن امروزی است. ما در مقاله امروز می خواهیم به چگونگی طراحی و ویژگی های محوطه بیرونی ویلاهای بزرگ و همچنین اثرات این طراحی بر میزان استقبال خریداران از ویلا، بپردازیم.

    پ
    پ

    طراحی فضای سبز یکی از مهمترین و اصلی ترین آیتم ها برای جذابیت هر چه بیشتر ویلا است. در ساختمان داخلی ویلا هر چقدر هم امکانات ویژه با طراحی های خاص استفاده شده باشد، باز هم آنچه که از ابتدا به چشم هر بیننده ای می رسد، محوطه ورودی و طراحی فضای سبز ویلا است.

    حتما شما عزیزان مستحضرید که رشته دانشگاهی به نام طراحی فضای سبز وجود دارد که نشاندهنده اهمیت این موضوع در زندگی شهری و مدرن امروزی است. ما در مقاله امروز می خواهیم به چگونگی طراحی و ویژگی های محوطه بیرونی ویلاهای بزرگ و همچنین اثرات این طراحی بر میزان استقبال خریداران از ویلا، بپردازیم.

    اهمیت طراحی فضای سبز ویلا

    اولین اهمیت طراحی فضای سبز مناسب و ساخت یک محوطه بالا رفتن میزان زیبایی است. فرض کنید ویلا یا هر بنای دیگری را با بهترین مواد و طراحی داخلی ساخته اید. قرار است این بنا را به دلایلی به فروش برسانید. هر تازه واردی به دیدن ویلای شما می آید، خیلی زود از خرید خود پشیمان می شود. شما دچار سردرگمی شده اید که علت چیست؟

    اگر یک زمین باغی دارید کافیست به ورودی ویلای خود نگاهی بیندازید. اگر درختکاری و فضای سبز ندارید، اگر از گل و گلدانهای رنگی و سفالی و بوته های شمشاد خبری نیست، اگر کف محوطه ورودی ویلا پر از سنگریزه و خاک و مصالح دیگر است، اگر چیزی در این مکان شما را به یاد دریا، ساحل، بیابان و یا هر المان طبیعی دیگری نمی اندازد، شک نکنید که عدم محوطه سازی ویلا سبب نارضایتی افراد شده است.

    شما با انجام یک طراحی درست و دقیق و مناسب در محوطه خارجی ویلای خود می توانید در بدو ورود افراد را برای دیدن زیبایی های داخل ساختمان تشویق کنید.

    طراحی باغ 1000 متری یا حتی کمتر هر اندازه هم هزینه بر باشد، کاری لازم و ضروریست. حتی اگر قصد فروش هم نداشته باشید، به طور حتم خودتان هم در حیاط و محوطه ای که در آن نه از آب و آلاچیق خبری هست و نه از درخت و گل، بیزار می شوید.

    محوطه سازی ویلا به چه معنا است؟

    محوطه سازی ویلا یعنی زیبا سازی محیط های روباز ویلا که یک متخصص آن را به انجام می رسد. در حال حاضر آنقدر این مساله اهمیت دارد که در فضاهای دیگری مثلا بالکن ها، پشت بام ها و حیاط هم سعی در طراحی های ویژه دارند. در محوطه سازی ها می توان از مواد و مصالح مختلف و المان های خاص هم استفاده کرد. مثلا از سنگ های زینتی و رنگی، چوب، درختکاری و گلکاری، شیشه، سرامیک و کاشی های نقاشی شده و غیره استفاده می شود.

    10 Top Reasons Why You Should Book a Private Villa for your Next Stay • Elite Havens MAGAZINE

    سبک های طراحی باغ ویلا چیست ؟

    طراحی فضای سبز و محوطه سازی برای ویلاهای بزرگ با متراژ بالا می تواند سبک های مختلفی داشته باشد. هر کدام از این سبک ها هم مواد و مصالح خاص خود را داشته و در آنها عناصر خاصی به کار می رود.

    سبک کلاسیک

    سبک کلاسیک می تواند برای بسیاری از ویلاهای بزرگ با معماری کلاسیک به راحتی مورد استفاده قرار بگیرد. این سبک معمولا از آن دسته طرح هایی است که همیشه مورد پسند افراد قرار گرفته و خواهد گرفت. اگر یک باغ 1000 متری دارید سبک کلاسیک برای این فضا بسیار مناسب است.

    سبکی که در آن عناصری همچون؛ آلاچیق، نیمکت، گلدان و گل در آنها حتما به کار می رود. یکی از دلایل استقبال از این سبک در طول سال های مختلف، استفاده از درختکاری و گلکاری به منظور زیبایی هر چه بیشتر اطراف، می باشد. چون طبیعت گرایی، جزئی از ذات انسان است، به محیط هایی با این سبک و سیاق علاقه بیشتری نشان می دهد.

    اجاره ویلا جنگلی در رامسر

    طراحی فضای سبز

    سبک آسیای شرقی

    طراحی باغ 1000 متری که در آن ویلا هم بنا شده است، با سبک شرقی می تواند گزینه خوبی باشد. در این سبک چون از حوض بزرگ و سنگی و فواره و آبنما و حتی مجسمه استفاده زیادی می شود به همین دلیل بهتر است در ویلاهایی با متراژ بالا از آن استفاده شود. وجود آبراهه یا جوی های کوچکی که در اطراف باغ جریان دارند و همچنین فضای سبز مناسب، زیبایی بصری این سبک را بسیار بیشتر هم می کند.

    Villa Mui Ne Beach, Phan Thiet | 2022 Updated Prices, Deals

    سبک مدرن

    طراحی فضای سبز در سبک مدرن به گونه ای است که در آن دست شما بسیار باز است و می توانید از هر عنصری در آن استفاده کنید. معمولا اشکال هندسی گوشه دار و شیشه ای با رنگ های متضاد و تیره و همچنین سنگ های زاویه دار و چوب در این سبک بیشتر کاربرد دارند. اما همانطور که گفتیم هیچ محدودیتی در به کارگیری مواد و مصالح دیگر وجود ندارد.

    سبک انگلیسی

    محوطه سازی ویلا به این سبک کمی شلوغ است و با درختچه و بوته های گل و گیاه معمولا پر می شود. اگر در اقلیمی خشک و کم آب هستید و یا فرصت نگهداری و رسیدگی به گل و گلدان را ندارید از این سبک صرف نظر کنید.

    سبک فرانسوی

    برای طراحی باغ 1000 متری به خوبی این طرح را می توان پیاده کرد. سبکی که با توجه به وسعت زمین، معمولا دارای هندسه متقارنی است. درختکاری و فضای سبز در آن به فواصل معین و با اشکال هندسی اجرا می شود. تراکم و شلوغی در آن وجود ندارد. سبکی منظم و با شکوه.

    سبک بیابانی و مدیترانه ای

    در سبک بیابانی همانطور که از نامش هم پیداست، مصالحی که یادآور طبیعت کویری باشد یعنی سنگ بیشتر استفاده می شود. معمولا این سبک طراحی ساده ای دارد. بوته های کوتاه و بلند می توانند فضای سبز متناسبی را ایجاد کنند.

    سبک مدیترانه ای هم که یادآور ساحل و دریاست، با کمک درختان خاص مناطق شرجی مانند زیتون، اکالیپتوس و سرو و همچنین استفاده از آبنما و حوض بوجود می آید.

    اصول طراحی فضای سبز ویلا چیست ؟

    آیتم هایی که باید در انواع سبک های محوطه سازی در نظر گرفته شوند عبارتند از:

    . تعادل و هارمونی اجزا ( به معنی یک دستی و هماهنگی اجزای طرح و اینکه بیننده در نهایت یک شکل منسجم را ببیند)

    . سادگی ( عدم استفاده از موارد بلا استفاده و کمتر کردن شلوغی ها)

    . به روز بودن و تنوع

    . انتقال دهنده بودن ( به معنی چگونگی استفاده از رنگها، المان ها، خطوط و شکل آنها به نحوی که به آرامی بتواند حسی را منتقل کند)

    . متناسب بودن با معماری ویلا (استفاده از سبک محوطه سازی که مناسب با سبک معماری ویلا باشد)

    مهمترین بخش محوطه سازی ویلا چه بخشی است؟

    به نقل از سایت آرین پاراکس : طراحی فضای سبز بدون وجود گیاه و درخت معنایی ندارد. به همین دلیل است که به نظر ما، گل و گیاه و درختان مهمترین و اثرگذارترین بخش در یک محوطه ویلایی می توانند باشند. به همین دلیل معمولا در اجرای پروژه های محوطه سازی از متخصصان پرورش گل و گیاه هم کمک گرفته می شود.

    مراحل طراحی باغ چگونه است؟

    با توجه به طراحی فضای سبز و سبک طراحی باغ ویلا که قرار است پیاده شود، مراحل این پروسه می تواند متفاوت باشد. یعنی با توجه به نوع سبکی که طراح می خواهد انجام دهد، اجرای آن طبق اصول همان سبک صورت می گیرد. اما به طور کلی این مراحل را احتمالا در فضاسازی ویلای خود خواهید داشت:

    ارزیابی و بازدید اولیه توسط طراح و کارشناس

    طراح و پیمانکار، فضا و متراژ ویلا یا باغ شما را از نزدیک مشاهده کرده و به شکل تقریبی حدود هزینه ای که باید پرداخت شود، را برای شما معین می کند. اگر شما خودتان طرح خاصی مد نظر داشته باشید، پیمانکار به شما مشاوره عملی شدن یا نشدن طرح را خواهد داد.

    اگر طرح شما مناسب نباشد دلایل آن را برای شما بازگو کرده و طرح پیشنهادی بهتری را به شما معرفی می کند. پیمانکار باید مصالح را هم تامین کند. اما این مساله حتمی نیست. برخی کارفرما ها ترجیح می دهند مصالح را خودشان با قیمتی بهتر و البته کیفیت بالاتر تهیه کنند.

    گزارش نهایی پیمانکار

    برای طراحی فضای سبز و هر گونه محوطه سازی؛ پیمانکار موظف است بعد از تخمین هزینه ها و در نظر گرفتن تمامی جوانب طرح، گزارش نهایی را به منظور تصمیم نهایی کارفرما به او ارائه دهد. پیمانکار موظف است مشکلات و یا خطرات احتمالی را هم به کارفرما گوشزد نماید. در نهایت این کارفرما است که با این هزینه و این شرایط باید موافقت کند.

    Luxury villa rentals in the South of France, Provence, Côte d'Azur, Saint-Tropez, Cannes...| Grand Properties Collection

    هماهنگی طراحی بیرونی ویلا با ساختمان و معماری آن

    برای اینکه محوطه سازی، همنشینی و جذابیت بالایی داشته باشد، لازم است که به گونه ای طراحی شود که حالت یکدستی فضای داخلی و بیرونی ویلا حفظ شود. مثلا ویلای شما با معماری مدرن بنا شده بنابراین بهتر است از فضاسازی کلاسیک و یا سنتی استفاده نکنید. نکته بعدی در طراحی محوطه بیرونی ویلا در نظر گرفتن پارامترهایی مانند دما، میزان بارندگی، نوسانات اقلیمی است.

    The Luxe | Villa Builders in Bali | Balitecture

    امضای اسناد به دست دو طرف قرارداد

    وقتی محوطه سازی و طراحی فضای سبز با نقشه درست و طراحی مناسب ویلا، برنامه ریزی دقیق توسط پیمانکار از شروع تا خاتمه کار، نوع مصالح مورد استفاده و چگونگی تهیه آن، جزئیات ساخت و … انجام شد، نوبت به امضای این اسناد و قرارداد بین کارفرما و پیمانکار خواهد بود.

    بعد از امضای قرارداد توسط طرفین، کار شروع خواهد شد. پیمانکار دقیقا طبق مفاد قرارداد طی بازه زمانی تعیین شده در قرارداد، باید صفر تا صد کار را به انجام برساند. حتی بعد از اتمام پروژه و جلب رضایت کارفرما بهتر است ارتباط بین او و کارفرما قطع نشود.

    محوطه سازی ویلا باید در نظر گرفته شود

    برای طراحی باغ ویلا عناصری که باید مورد توجه طراح قرار بگیرند عبارتند از:

    شکل زمین، سازه هایی که می خواهند در محوطه ایجاد کنند، استفاده از آب نما یا استخر، نوع گل و گیاهان پرورشی، پیش بینی سطح شیبدار، پله های صاف یا مارپیچ، نوع مبلمان، نوع روشنایی و همچنین چگونگی سیستم آبیاری و زهکشی زمین.

    طراحی فضای سبز باغ هایی با متراژ زیاد طبق اصول و استانداردهای خاصی باید صورت بگیرد. حتما در این رابطه باید از متخصصان باتجربه کمک بگیرید. مواردی هستند که در برای زیباسازی این باغ ها باید حتما مورد توجه قرار بگیرند. مواردی از جمله:

    Modern villa in La Zagaleta with high quality images and teasers

    کلام نهایی

    قبل از شروع طراحی محوطه و طراحی فضای سبز، بهتر است سلیقه و خواست خود را بشناسید. باید بدانید وجود چه چیزهایی را می پسندید و یا برعکس، چقدر قرار است از این محوطه استفاده کنید، اجرای چه نوع تفریحاتی برای شما ضروری است و غیره.

    شما با آگاهی از جواب این سوالات به راحتی می توانید به طراح و پیمانکار خود کمک کنید تا آنچه را که واقعا می پسندید، متوجه شده و آن را برای شما پیاده کند.

    منبع : سایت آرین پاراکس – arianprax.com

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.