×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

خشک کردن قدیمی ترین روش نگهداری مواد غذایی است. در طول تاریخ، از خورشید، باد و آتش دودی برای حذف آب از میوه ها، گوشت ها، غلات و گیاهان استفاده می شد. طبق تعریف، کم آبی مواد غذایی فرآیند حذف آب از غذا با گردش هوای گرم در آن است که از رشد آنزیم ها و باکتری ها جلوگیری می کند. خشک کردن میوه و سبزیجات و سپس استفاده از دستگاه بسته بندی ، یک محصول محبوب و پرفروش برای شما ایجاد می کند.

فواید سبزیجات و میوه خشک

غذاهای خشک (میوه و سبزیجات خشک) خوشمزه، مغذی، سبک وزن می باشند و آماده سازی، نگهداری و مصرف آن ها آسان است. ارزش غذایی میوه و سبزیجات تحت تأثیر خشک کردن قرار می گیرد. ویتامین A در طول خشک شدن حفظ می شود. با این حال، از آنجایی که ویتامین A به نور حساس است، مواد غذایی حاوی آن باید در مکان های تاریک نگهداری شوند. سبزیجات زرد و سبز تیره مانند فلفل، هویج، کدو حلوایی زمستانه و سیب زمینی شیرین دارای ویتامین A بالایی هستند. ویتامین C در اثر قرار گرفتن در معرض گرما از بین می رود، اگرچه مخلوط کردن غذاها با آب لیمو، پرتقال یا آناناس باعث افزایش محتوای ویتامین C می شود.

word image 199275 1 - خشک کردن میوه و سبزی | میوه و سبزیجات خشک -

میوه ها و سبزیجات خشک سرشار از فیبر و کربوهیدرات با میزان چربی کم هستند که آنها را به گزینه های غذایی سالم تبدیل می کند. میوه خشک دارای غلظت بیشتری از کربوهیدرات نسبت به میوه های تازه است. بنابراین، اندازه های سرو معمولا کوچکتر هستند. طبق دستورالعمل های غذایی، ۱ فنجان میوه خشک معادل ۱ فنجان میوه تازه است. افراد دیابتی باید هنگام برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها، برای جلوگیری از افزایش سطح گلوکز خون، وعده‌های کوچک‌تر را در نظر بگیرند.

تجهیزات مورد نیاز برای خشک کردن میوه

روش ها و تجهیزات مختلفی برای خشک کردن میوه و سبزیجات وجود دارد. اما با این حال بسیاری از افراد ترجیح می دهند که از بهترین روش برای تولید میوه خشک استفاده کنند.

برای اطمینان از کیفیت نهایی و خشک شدن مداوم غذاها، به خصوص در شرایط آب و هوای غیرقابل پیش بینی ایران، استفاده و خرید دستگاه خشک کن میوه توصیه می شود. چاقوهای تیز و غذاساز یا مخلوط کن نیز کار خشک کردن را آسان تر می کند.

word image 199275 2 - خشک کردن میوه و سبزی | میوه و سبزیجات خشک -

آماده سازی و طرز تهیه میوه خشک

میوه های رسیده و تازه را برای خشک کردن انتخاب کنید. برای بهترین نتیجه، از محصولات تازه و بدون لکه و کپک استفاده کنید.

حتی برش دادن غذا به هوای خشک اجازه می دهد تا ابتدا سطح غذا را خشک کند. برای ایجاد برش در میوه و سبزیجات می توانید از اسلایسر میوه استفاده کنید. میوه ها را به برش های ⅛ تا ½ اینچی برش دهید. هرچه مقدار آب بیشتر باشد، باید اندازه برش را بزرگتر کنید. برش های کوچک غذاهای پر رطوبت مانند هندوانه زمانی که تمام رطوبت تبخیر شود ناپدید می شوند.

پوست میوه ها و سبزیجات از جمله موز، خربزه، کدو حلوایی زمستانی و سایر میوه ها و سبزیجات را بکنید. برخی از غذاها مانند سیب یا گوجه فرنگی ممکن است با پوست خشک شوند، اما توجه داشته باشید که خشک شدن میوه های بدون پوست زمان بیشتری می برد. میوه ها و سبزیجات کامل را می توان خشک کرد، اما برای یک محصول موفق زمان و توجه لازم است. قبل از خشک شدن آن ها را در آب جوش و سپس در آب سرد قرار دهید تا پوست آن ترک بخورد. این فرآیند، روند خشک شدن را تسریع می کند.

آماده سازی و طرز تهیه سبزیجات خشک

به طور کلی، سبزیجات برای خشک کردن عالی هستند زیرا حاوی اسید کمتری نسبت به میوه ها هستند و می توان آنها را تا زمانی که شکننده شوند خشک کرد. هنگامی که سبزیجات به درستی خشک شوند، تنها ۱۰ درصد رطوبت دارند و هیچ میکروارگانیسم شناخته شده ای نمی تواند در این سطح رشد کند. محصولات را بشویید، پوست بگیرید و برش دهید. سپس، برای خشک کردن آن ها را خرد کنید یا برش دهید. مراقب باشید که قسمت های سخت و ساقه ها را جدا کنید. خرد کردن و برش سبزی، یکی از رازهای خشک کردن سبزیجات به صورت موفق می باشد، زیرا همه با سرعت یکسان خشک می شوند. فقط آنچه را که می توان خشک کرد را در یک زمان آماده کنید.

word image 199275 3 - خشک کردن میوه و سبزی | میوه و سبزیجات خشک -

بلانچینگ برای سبزیجات توصیه می شود، زیرا فعالیت آنزیمی را که رنگ و طعم را در طول نگهداری کنترل می کند، متوقف می کند. همچنین به کاهش زمان خشک شدن و زمان پخت در انتهای دیگر کمک می کند زیرا دیواره های بافتی محصول شل شده است و رطوبت می تواند راحت تر خارج شده و دوباره وارد شود. بلانچ با آب جوش یا بلانچ با بخار هر دو موثر هستند، اما بلانچینگ با بخار زمان بیشتری را صرف می کند.

سبزیجات را با غوطه ور کردن آنها در یک سبد سیمی در یک قابلمه آب جوش برای مدت زمان تعیین شده قرار دهید.

پس از بلانچینگ، سبزیجات را به سرعت در حمام آب یخ خنک کنید. سپس آبکش کنید و یک لایه روی سینی دستگاه خشک کن قرار دهید. اگر سبزیجات هنوز گرم باشند اشکالی ندارد زیرا روند خشک شدن را تسریع می کند. مانند میوه ها به پایان زمان خشک شدن توجه کنید تا محصول نسوزد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  1. فرزاد

    محتواتون عالی و مفید بود!

  2. مهدی

    لذت بردیم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.