×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

image 1654954542 - روند چیست؟ - آشنایی با اندیکاتورها

به جهت کلی حرکت قیمت دارایی، صرف نظر از اصلاحات کوتاه مدت، روند حرکتی قیمت می گویند. در این مقاله وب سایت راهبران فردا قصد داریم تا بهترین اندیکاتورهای تشخیص روند را با شما به اشتراک بگذاریم.

اهمیت تشخیص روند:

بزرگترین معامله گران تاریخ نیز همواره بر این عقیده بوده اند که خرید و فروش در جهت روند حرکتی قیمت از احتمال موفقیت بالاتری برخوردار است و حتی بسیاری از معاملا گران خبره، در آموزش های خود، به این نکته تاکید دارند که معاملات خرید و فروش در خلاف جهت روند قیمت ، از ریسک بالایی برخوردار است. لذا تشخیص روند کلی حرکت قیمت ، از اهمیت بالایی برخوردار می شود.

بهترین اندیکاتور های تشخیص روند

 moving average یا اندیکاتور میانگین حرکت

اندیکاتور میانگین حرکت یکی از محبوب ترین اندیکاتور های تشخیص روند در میان معامله گران است که داده های قیمت را با ایجاد میانگین قیمت به طور مداوم به روز می کند. در نمودار قیمت، میانگین متحرک یک خط منفرد و مسطح ایجاد می‌کند که به طور هرگونه تغییر ناشی از نوسانات تصادفی قیمت را حذف می‌کند.

میانگین های متحرک از حاصل جمع قیمت های آغازین یا پایانی( بسته به آنچا معامله گر تنظیم میکند ) تقسیم بر تعداد کندل ها ساخته میشود.

به طور مثال در تایم فریم روزانه حاصل جمع قیمت آغازین یا پایانی ده کندل تقسیم بر تعداد آنها، میانگین حرکتی آن ده روز را می سازد.

این میانگین های قیمتی در یک دوره های زمانی خاص ، ۱۰ روز، ۲۰ دقیقه، ۳۰ هفته، یا هر دوره زمانی که معامله گران انتخاب می کند، گرفته می شود. درمیان معامله گرانی که در جهت روند  و بصورت بلندمدت ترید میکنند، میانگین های  ۲۰۰ روزه، ۱۰۰ روزه و ۵۰ روزه انتخاب های محبوبی هستند.

روش های  مختلفی برای استفاده از اندیکاتور میانگین حرکت وجود دارد.

بطور مثال زمانی که متحرک مدت زمان زیادی دارای صورت افقی و بدون شیب یا با شیب کمی باشد ، یعنی بازار روند خاصی ندارد و یا به اصطلاح Range است.

و یا زمانی که شیب رو به بالا دارد نشان دهنده روند صعودی ، و شیب پایین نشان دهنده روند نزولی بازار است.

کراس اوور ها یا زمانی که متحرک ها یکدیگر را قطع میکنند نیز راه دیگری برای استفاده از میانگین حرکت است.

بطور مثال اگر یک متحرک ۵۰ کندل و یک متحرک ۲۰۰ کندل روی چارت خود بیاندازید زمانی که متحرک ۵۰ کندل متحرک ۲۰۰ کندل را رو به بالا قطع کند نشان دهنده سیگنال خرید ؛و یا زمانی که آن را رو به پایین قطع کند سیگنال فروش است. تایم فریم با توجه به استراتژی ترید و تایم فریم ترید خود شما تنظیم میشود.

میانگین های حرکتی همچنین به عنوان مقاومت و حمایت نیز می توانند استفاده شوند. یعنی زمانی که قیمت زیر متحرک قرار دارد میانگین بصورت یک مقاومت و زمانی که قیمت بالای متحرک قرار دارد، متحرک به عنوان یک حمایت عمل میکند.

بدیهی است هر چه تعداد کندل های سازنده متحرک بیشتر باشند و هرچه متحرک در تایم فریم بالاتری قرار داشته باشد، مقاومت و حمایت های معتبر تری را می سازد.

image 1654954530 - روند چیست؟ - آشنایی با اندیکاتورها

MACD

این اندیکاتور نوعی نشانگر نوسانی است. اندیکاتور نوسانی یک اندیکاتور تحلیل تکنیکال است که در طول زمان در یک باند تغییر می کند. بالا و زیر خط مرکزی؛ این اندیکاتور نیز بالا و زیر خط صفر در نوسان است که هم یک شاخص دنبال کننده روند و هم یک شاخص حرکت است. یکی از استراتژی های اساسی MACD این است که در هیستوگرام زیر نمودار، خطوط MACD در کدام سمت صفر قرار دارند. اگر خطوط MACD برای یک دوره زمانی پایدار بالای صفر باشند، احتمالاً ارز یا سهم روند صعودی خواهد داشت. برعکس، اگر خطوط MACD برای یک دوره زمانی پایدار زیر صفر باشند، روند به احتمال زیاد کاهش خواهد یافت. با استفاده از این استراتژی، سیگنال‌های خرید بالقوه زمانی رخ می‌دهند که خط MACD  خط سیگنال را از پایین در نقطه اشباع فروش رو به بالا قطع کند  و سیگنال‌های فروش بالقوه زمانی که خط MACD خط سیگنال را از پایین در نقطه اشباع خرید رو به بالا قطع کند.

RSI

اوسیلاتور RSI یا شاخص قدرت نسبی محبوب ترین اوسیلاتور بین معامله گران، در بازارهای مالی است.

در اغلب موارد، شاخص قدرت نسبی برای تشخیص سطوح اشباع خرید و اشباع فروش استفاده می شود.

زمانی گفته میشود یک دارایی در  نقطه اشباع فروش قرار دارد که قیمت آن برای یک دوره زمانی طولانی بالای عدد مشخص شده اشباع فروش که غالبا با ۷۰ یا ۸۰ نمایش داده می شود قرار داشته باشد. و به همین طریق نیز زمانی که قیمت  برای بازه زمانی طولانی زیر محدوده اشباع فروش که غالبا با ۳۰ یا ۲۰ نمایش داده می شود وجود داشته باشد نیز میگوییم که دارایی به نسبت بازه زمانی مشخص شده ، بیش از حد مورد فروش قرار گرفته.

همانطور که از موضوع مقاله می توان حدس زد ، از شاخص قدرت نسبی برای تشخیص روند نیز می توان استفاده کرد، سیگنال خرید زمانی رخ میدهد که شاخص در محدوده اشباع فروش قرار داشته باشد و نماینگر واگرایی صعودی باشد.

سیگنال فروش نیز زمانی اتفاق می افتد که شاخص در محدوده اشباع خرید قرار داشته و نمایانگر واگرایی نزولی باشد.

Ichimoku cloud

ایچیموکو در لغت به معنای یک نگاه اجمالی است.

این ابزار برای اولین بار توسط برنج فروش های ژاپنی مورد استفاده قرار گرفت.

این اندیکاتور دارای ۴ جزء اصلیست که یک جزء آن از دو قسمت تشکیل می شود:

:(Conversion line) یا tenkensun

تنکنسن خطیست که معمولا به رنگ آبی در نمودار ظاهر می شود. این خط آبی تشکیل شده از میانگین بالاترین و پایین

ترین قیمت در ۹ دوره قبل یا ۹ کندل قبل و علت این عدد یک و نیم هفته کاری بوده.

:(Base line یا kijunsen)

این خط میانگین ۲۶ دوره قبل یا ۲۶ کندل قبل از بالاترین و پایین ترین قیمت می باشد. علت این عدد یک ماه کاری بوده.

ابر کومو:

این ابر از دو پارامتر سنکو اسپن A و سنکو اسپن  B تشکیل شده است که ۲۶ دوره به جلو شیفت شده اند.

سنکو اسپن A:

این عدد حاصل میانگین کینجنسن و تنکنسن است که بالا ابر کومو را تکشیل می دهد.

سنکو اسپن B:

این عدد میانگین بالاترین و پایین ترین قیمت در ۵۲ دوره یا کندل قبل را نشان می دهد.

(چیکو اسپن یا Lagging span) :

این خط بر اساس کلوز قیمت در هر دوره تشکیل شده که البته ۲۶ دوره به عقب شیفت شده است.

سیگنال های inchimoku cloud:

روش ها و استراتژی های مختلفی برای استفاده از این اندیکاتور وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود.

بطور مثال زمانی که کینجنسن و تنکنسن زیر قیمت قرار داشته باشند و چیکو اسپن از قیمت جدا باشد و بالا آن قرار گیرد، روند صعودی ادامه خواهد داشت.

یا زمانی که تنکنسن و کیجنسن بالای قیمت به موازات هم قرار گیرند و چیکو اسپن از قیمت فاصله گرفته و زیر آن قرار گیرد ، روند نزولی ادامه خواهد داشت.

زمانی که قیمت به سطح مهمی برخورد کند و بین کیجنسن و تنکنسن قرار گیر تا روند باید به دنبال تاییدی برای برگشت روند  گشت.

از این اندیکاتور به صورت ترکیبی با اندیکاتور های دیگر نیز می توان استفاده کرد به طور مثال زمانی که تنکنسن و کیجنسن زیر قیمت قرار داشته و یکدیگر را رو به بالا قطع کنند و MACD به حالت صعودی تغییر فاز دهد یا RSI بالای خط ۵۰ قرار گیرد تاییدی بر روند صعودی خواهد بود. از همین استراتژی در روند نزولی نیز می توان استفاده کرد.

EMA

این میانگین حرکتی از جمله بهترین اندیکاتور های تشخیص روند است که از روش نمایی برای تشخیص روند استفاده می کند.

تفاوت میانگین حرکتی نمایی با میانگین حرکتی ساده در این است که در فرمول محسابه میانگین دوره، قیمت های انتهایی نسبت به قیمت های دوره های قبل از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

از اندیکاتور میانگین حرکت نمایی هم برای سیگنال خرید و فروش و تشخیص روند می توان استفاده کرد.

زمانی که میانگین کوتاه مدت ، میانگین بلند مدت را رو به بالا قطع کند نشانه شروع روند صعودی و زمانی که میانگین کوتاه مدت میانگین بلند مدت را رو با پایین قطع کند نشانه روند نزولی می باشد.

نتیجه گیری:

در این مقاله سعی شد بهترین و معتبرین ترین اندیکاتور ها و اوسیلاتور ها برای تشخیص روند به صورت اجمالی معرفی شوند، بدیهی است که توضیحات بصورت کلی صورت گرفته و جزئیات کامل در یک مقاله گنجانده نمی شوند، لذا برای توضیحات تکمیلی و بیشتر می توانید به مقالات تخصصی مراجعه نمایید. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت این است که مشخصا هیج استراتژی در بازار های مالی به طور ۱۰۰ درصد سیگنال موفق در پی ندارد و به تنهایی قابل اعتماد نیست. برای اطمینان بیشتر می توانید ازپارامتر ها و ابزار های دیگر در کنار امدیکاتور های معرفی شده استفاده نمایید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.