جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • صفر تا صد آموزش رتبه‌بندی اینماد + مراحل درخواست رتبه‌بندی و نحوه دریافت اینماد ۵ ستاره
    23 خرداد 1401 - 1:57
    شناسه : 199430
    پ
    پ

    شاید خود شما هم برای خرید آنلاین و اعتماد به یک سایت فروشگاهی دو دل باشید، حتی خیلی از افراد با وجود تجربه خرید خوب از یک فروشگاه نمی‌توانند خیلی راحت به هر سایتی اعتماد کنند چون معتقدند که تضمینی وجود ندارد که همه فروشگاه‌ها مثل هم باشند که البته کاملا حق دارند. با پیشرفت فروشگاه اینترنتی دیجی کالا، کم و بیش افراد توانستند برای خرید، به سایت‌های آنلاین اعتماد کنند اما علاوه بر سابقه و فعالیت یک سایت فروشگاهی که در اعتماد مشتری به تاثیرگذار است، داشتن نماد اعتماد الکترونیک یا همان لوگوی اینماد برای یک سایت ضروری است. این روزها هرچه بیشتر به سمت تکنولوژی قدم برمی‌داریم نیاز به آنلاین شدن کسب‌وکارها در زمینه‌های مختلف بیشتر می‌شود و داشتن فروشگاه اینترنتی، یک راهکار فوق‌العاده برای موفقیت در کسب‌و‌کار است اما

    چه چیزی باعث اعتماد کردن به فروشگاه ‌اینترنتی که قصد خرید از آن را دارید می‌شود؟

    برای پاسخ به این سوال می‌توان گفت که یک فروشگاه‌ اینترنتی زمانی قابل اعتماد است که دارای یک یا چندین مشخصه زیر باشد :

    اینماد، گواهینامه SSL، نماد رسانه دیجیتال، مجوز اتحادیه‌ کشوری کسب‌‌‌وکارهای مجازی، پرونده مالیاتی کسب‌وکار اینترنتی و ثبت برند

    در این مقاله مبحث اینماد را از ۰ تا ۱۰۰ با هم بررسی می‌کنیم.

    اینماد (ٍEnamad) چیست ؟

    اینماد (Enamad) یا نماد اعتماد الکترونیکی، نمادی است که با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت فروشگاه‌های اینترنتی، توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک که خود زیر نظر وزارت صنعت و معدن است، به عنوان تائیدیه به فروشگاه‌های اینترنتی تعلق می‌گیرد. دستورالعمل اعطای نماد الکترونیکی و نظارت بر فعالیت‌های کسب و کارهای اینترنتی در تاریخ ۵/‍۱۲/۱۳۹۷ مصوب شد. با دریافت این مجوز، وقتی کاربری نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) را در فوتر سایت شما ببیند با کلیک بر روی نماد اطلاعاتی مثل نام و آدرس کسب‌و‌کار، پست الکترونیکی، نام صاحب امتیاز و.. در قسمت پروفایل‌ برای کاربرانی که به سایت فروشگاهی شما می‌آیند، قابل مشاهده است، پس می‌تواند به سایت شما اعتماد کند، چون با داشتن این نماد مالک کسب‌و‌کار مشخص است و امکان پیگیری در صورت به وجود آمدن مشکل وجود دارد.

    چه کسب و کارهایی موظف به دریافت اینماد هستند ؟

    طی مصوبه صادره از کمیته نظارت بر کسب‌و‌کارهای اینترنتی همه فروشگاه‌های اینترنتی که درگاه بانکی دارند موظف به دریافت اینماد هستند، تا به کاربران این اطمینان را بدهند که می‌توانند بدون مشکل پرداخت آنلاین خود را انجام بدهند و خیالشان از این بابت راحت باشد که فروشگاهی که از آن خرید اینترنتی انجام می‌دهند، تحت نظارت است. بنابراین در زمان راه‌اندازی و طراحی فروشگاه اینترنتی، دریافت مجوز اینماد را فراموش نکنید چون اعتماد جرقه‌ شکل‌گیری خرید مشتریان است. اگر اینماد نداشته باشید، یعنی مشتری نمی‌تواند به شما اعتماد کند و با پرداخت پول به شما تضمینی وجود ندارد که کالا و یا خدماتی که بابت آن پول پرداخت کرده است را بتواند تحویل بگیرد. اینماد در واقع یکی از راهکارهایی است که به منظور نظارت و رسیدگی به شکایت‌های احتمالی در حوزه خدمات الکترونیکی، استفاده می‌شود.

    مراحل دریافت اینماد برای کسب و کار اینترنتی

    در این بخش شما را با مراحل دریافت اینماد آشنا می‌کنیم.

    مرحله اول: ورود به وب سایت

    در اولین مرحله باید وارد سامانه اینماد بشویم.

    مرحله دوم: ورود به قسمت سامانه اینماد کسب و کارها

    در صفحه نخست مانند شکل زیر، بر روی دکمه ثبت‌نام و دریافت نماد کلیک می‌کنیم.

    کسب رتبه بالا در اینماد و نحوه رتبه بندی

    مرحله سوم: ثبت نام در وب سایت اینماد

    در این مرحله باید در سامانه اینماد ثبت‌نام کنیم. فرم ثبت‌نام را با دقت تکمیل کنید.

    نکته مهم : در این بخش باید سند سیم کارت شماره موبایل وارد شده به نام شخص درخواست‌کننده اینماد باشد.

    مرحله چهارم: تایید ایمیل حساب کاربری

    در این مرحله باید در ایمیلی که در هنگام ثبت نام وارد کرده‌ایم ، لاگین کنیم. یک لینک فعال سازی از طرف سامانه اینماد برای ما ارسال می‌شود که باید بر روی لینک کلیک کنیم تا آدرس ایمیل در سامانه اینماد فعال شود.

    مرحله پنجم: ورود به پنل اینماد

    با اطلاعات ثبت‌نامی در سامانه اینماد وارد می‌شویم.

    مرحله ششم: تکمیل فرم اطلاعات

    در این مرحله باید فرم اطلاعات را تکمیل کنید. برای ورود به بخش فرم اطلاعات مسیر زیر را طی می‌کنیم:

    ورود به منو » تکمیل اطلاعات » تکمیل فرم اطلاعات

    مرحله هفتم: پر کردن فرم و ارسال کد تایید شماره تلفن همراه

    در این مرحله باید در ابتدا فرم اطلاعات را دقیق پر کنید و سپس شماره تلفن همراه خود را تایید کنیم. برای تایید تلفن، از خط تلفن همراه وارد شده در سامانه یک پیامک خالی به شماره ۵۰۰۰۴۰۰۰۴۵۲۲۹۸ ارسال کنید و پس از ارسال پیامک بر روی دکمه تایید در روی وب سایت کلیک کنید.

    مرحله هشتم: تاییدیه ثبت اطلاعات.

    وقتی اطلاعات خود را وارد کردید، اطلاعات وارده را تائید و ثبت کنید.

    مرحله نهم: آپلود تصویر

    در این مرحله می‌بایست تصویر اطلاعات درخواستی اینماد را بارگذاری کنید تصویر از روی کارت ملی و تصویر از صفحه اول شناسنامه اجباری است و حتما باید ارسال گردد اما تصویر پرسنلی و تصویر از کارت پایان خدمت اختیاری است در صورت دلخواه می‌توانید تصاویر را آپلود کنید.

    مرحله دهم افزودن دامنه

    در این مرحله شما باید کسب‌و‌کار و نام دامنه خود را وارد کنید. برای افزودن نام دامنه مسیر زیر را دنبال کنید :

    ورود به منو » کسب‌و‌کار » افزودن دامنه

    این مرحله شامل چند بخش است که باید به ترتیب مراحل را پر کنید. مراحل به شرح زیر است :

    آأپلود لوگو » ساعت کاری » لوکیشن دقیق » سامانه اعتبار سنجی » دریافت کد.

    در این صفحه باید کلیه اطلاعات کسب‌و‌کار درخواستی سامانه اینماد را با دقت و به صورت کامل پر کنید.

    پس از ارسال مدارک و تایید اطلاعات شما توسط کارشناس اینماد، می‌توانید به مرحله بعد بروید. این تائیدیه معمولا 24 ساعت زمان می‌برد.

    در ادامه نیز می بایست آدرس دقیق فروشگاه خود را بر روی نقشه پیدا کنید. ضمنا نیز یک نام کاربری و پسورد برای خرید از فروشگاه ساخته و اطلاعات نام کاربری و پسورد ساخته شده را جهت تست خرید از سمت سامانه اینماد وارد کنید.

    پس از کلیک بر روی دکمه ذخیره شما به صفحه اعتبار سنجی نشانی هدایت می‌شوید. در این صفحه نیز باید اطلاعات خواسته شده در فرم را با دقت پر کنید. پس از پر کردن اطلاعات بر روی دکمه ادامه به مرحله بعد کلیک کنید.

    در صورت درست پرکردن فیلد‌ها و مراحل پیغام موفقیت‌آمیز را باید مشاهده کنید. در این صفحه نیز یک کد رهگیری به شما اختصاص داده می‌شود. برای ادامه مراحل کد رهگیری را پرینت گرفته و یا در جایی یادداشت کنید.

    سامانه اینماد برای صحت اعتبار سنجی نشانی یک پاکت که حاوی رمز عبور است را برای آدرس شما ارسال می‌کند. در صورت که شخص اقدام کننده در آدرس ذکر شده وجود نداشته باشد افراد درجه یک شخص (پدر،مادر،همسر،فرزند) می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی خود پاکت را تحویل بگیرند.

    مرحله یازدهم: تاییده کد ایمیل شده به دامنه

    در این مرحله باید مالکیت دامنه را تایید کنید. جهت تایید مالکیت بر روی تقویم کلیک کنید. برای تایید مالکیت خود را نسبت به دامنه می‌توانید یکی از سه متد زیر را انتخاب کنید :

    ارسال کد به ایمیل دامنه :

    یک ایمیل تاییدیه به ایمیل دامنه ارسال می‌شود که می‌بایست کد ارسالی را در باکس وارد کنید.

    بارگذاری یک فایل با محتوای خاص در Root وب سایت :

    در این روش یک فایل مشخص با محتوای خاصی را باید در Root وب سایت آپلود کنید.

    افزودن یک متاتگ خاص در کد HTML وب سایت :

    در این روش یک متا تگ را باید در HTML سایت وارد کنید.

    مرحله دوازدهم: بازگشت و بررسی تقویم

    روی آیکون تقویم کلیک کنید و با ورود به قسمت » لیست خدمات و مجوزها نوع خدمات خود را مشخص کنید. نگران نباشید، در زمان نوشتن این مقاله، این لیست جامع نبوده و همه کسب‌و‌کارها را شامل نمی‌شد، از لیست موجود نزدیک‌ترین مورد را به کار خود انتخاب کنید.

    مرحله سیزدهم: پر کردن لیست خدمات

    در این مرحله می‌بایست بر روی دکمه افزودن خدمت کنید تا نوع فعالیت خود را مشخص کنید.

    مرحله چهارهم: تایید الکترونیکی تعهدنامه

    در این مرحله باید تعهد نامه الکترونیکی را پر کنید. تیک «شرایط را می‌پذیرم» را زده و به مرحله بعد که ارسال اطلاعات پرونده شما به کارشناس برای تایید است هدایت شوید. تایید کارشناس بازه بین یک هفته طول می‌کشد.

    مرحله پانزدهم: دریافت کد اینماد یک ستاره

    در این مرحله کد اینماد شما آماده است و می‌توانید آن را روی سایت بارگذاری کنید.

    اعتبار مجوز اینماد برای یک کسب و کار اینترنتی تا چه مدت است؟

    مجوز اینماد در ابتدا که به یک کسب و کار اینترنتی تعلق میگیرد 2 سال اعتبار دارد و پس از آن دو هفته مانده تا پایان اعتبار کسب‌وکار متقاضی باید نسبت به ارائه درخواست تمدید نماد کسب‌و‌کار خود اقدام نماید و در پایان این مدت در صورت احراز مجدد صلاحیت متقاضی اعتبار آن تمدید می‌گردد.

    اینماد چه مزایایی دارد؟

    یکی از مهم‌ترین مزایایی که اینماد دارد، اعتمادی است که برای کاربران به وجود می‌آورد. یعنی مشتریان با خیال راحت می‌توانند وارد یک سایت شده و خرید خود را انجام دهند و اگر مشکلی هم در حین خرید به وجود بیاید، می‌توانند پیگیری کرده و شکایت کنند.

    • گارانتی محصولات سایت: همه ما می‌دانیم که خرید اینترنتی خیلی راحت‌تر و به صرفه‌تر از خرید فیزیکی است. مثلا یک محصولی را از یک سایت انتخاب کرده و اینترنتی سفارش می‌دهید وقتی محصول دستتان می‌رسد، می‌بینید که با چیزی که سفارش داده‌اید زمین تا آسمان فرق می‌کند. این دقیقا مشکلی است که اینماد آن را برطرف می‌کند. اگر از محصول خود رضایت ندارید، می‌توانید محصول را برگردانده و پول خود را پس بگیرید.
    • حفظ اطلاعات کاربران: اطلاعات مشتری و کاربران یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی هستند که هر جور شده باید حفظ شوند. اینماد این اطمینان را می‌هد که اطلاعات مشتری محفوظ می‌ماند و دیگر جای نگرانی باقی نمی‌ماند.
    • همکاری با شرکت‌های دیگر: اگر به دنبال توسعه کسب‌و‌کار خود هستید، اینماد تنها گزینه‌ای است که می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد. چون شرکت‌های خیلی بزرگ بیشتر با شرکت‌هایی همکاری می‌کنند که اینماد را داشته باشند.
    • دریافت درگاه بانکی: اگر سایتی بنا به دلایلی اینماد دریافت نکرده باشد احتمالا در روش‌های پرداخت به مشکل می‌خورد. اگر یک درگاه پرداختی برای فروشگاه اینترنتی خود می‌خواهید، حتما اینماد را دریافت کنید.

    شرایط اعطای اینماد

    برای گرفتن اینماد، لازم است که شرایطی را در نظر بگیرید. این شرایط عبارت‌اند از:

    ۱.خرید و فروش کالا

    اگر هدف از طراحی سایت فروشگاهی شما خرید و فروش است، پس نماد اعتمادالکترونیکی (اینماد) به شما تعلق می‌گیرد. اما اگر صرفا یک سایتی راه‌اندازی کردید که فقط اطلاعاتی را درباره محصولات و خدماتی که انجام می‌دهند منتشر کنید، برای چنین سایت‌هایی اینماد صادر نمی‌شود.

    ۲.درج مشخصات محصول

    برای گرفتن نماد اعتماد، تا می‌توانید مشخصات محصول از جمله قیمت و تعرفه و ویژگی‌های ظاهری را درج کنید. علاوه بر این، اطلاعات خرید باید به صورت پیش فاکتور در اختیار مشتری قرار بگیرد و فرآیند خرید برای کاربر آسان شود.

    ۳.صاحب امتیاز دامنه

    برای درخواست اینماد، امتیاز دامنه باید به نام فرد درخواست‌دهنده باشد ولی برای دامنه اشخاص حقوقی،‌ باید به نام شرکت ثبت شود.

    ۴.تائید صلاحیت شخص

    علاوه بر تائید صلاحیت کسب‌و‌کار، صلاحیت شخص هم باید توسط پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا تائید شود.

    نتیجه این احراز هویت توسط ایمیل برای شخص ارسال شده و اگر فرد تائید صلاحیت نشود، نمی‌تواند برای کسب‌و‌کار خود اینماد بگیرد.

    ۵.سن بالای ۱۸ سال

    یکی دیگر از شرایط گرفتن اینماد، رسیدن به سن قانونی است. در صورت که کمتر از ۱۸ سال دارید، باید به دادگاه رفته و حکم رشد دریافت کنید.

    انواع لوگو اینماد

    ستا‌ره‌های اینماد نشان‌دهنده اعتبار یک سایت است. هر چه تعداد این ستاره‌ها بیشتر باشد، سایت اعتبار و کیفیت بهتری دارد. انواع نماد الکترونیکی عبارت است از:

    نماد موقت یا بدون ستاره: دریافت این نماد بسیار ساده است و می‌توانید با تکمیل اطلاعات خود و احراز هویت، ان نماد را دریافت کنید. این نوع نماد به سایت‌های فروشگاهی که داده می‌شود که حداقل معیارهای موردنیاز برای گرفتن اینماد را داشته باشند.

    نماد دائم یک ستاره: پس از اینکه برای سایت خود نماد موقت گرفتید، سایت فروشگاهی شما برای دریافت نماد دائم یک ستاره بررسی می‌شود.

    نماد دائم دو ستاره: برای گرفتن این نماد، ابتدا لازم است که نماد دائم یک ستاره برای شما صادر شود. بعد از تائید، می‌توانید با راه‌اندازی گواهی SSL سایت خودتان، نماد دو ستاره بگیرید.

    رتبه بندی اینماد چیست ؟

    پروژه نظارت بر کسب‌و کارهای اینترنتی از سال ۱۳۹۷ در دو فاز آغاز گردید . فاز اول با به ‌روزرسانی شناسنامه (پروفایل) اینماد کسب‌‌وکار، نسبت به انتشار اطلاعات عملکرد کسب‌وکار در سه دسته شاخص سابقه فعالیت، وضعیت پاسخگویی به شکایات و سوابق مغایرت با دستورالعمل اینماد پیاده سازی شد.

    همانطور که در بالا گفتیم، در فاز اول ابتدا به تمامی کسب‌و‌کارهای اینترنتی مجوز اینماد تک ستاره را اعطا می کردند که اگر فروشگاهی از گواهینامه SSL استفاده می‌کرد میتوانست اینماد دو ستاره را دریافت کند. اخیرا تغییراتی در نحوه اعطا ستاره‌ها درنظر گرفته شده است و تمامی کسب‌و‌کارها در ابتدا فقط اینماد تک ستاره را می توانند دریافت کنند.

    فاز دوم پروژه رتبه بندی برگرفته از تجربیات فاز اول و افزایش دقت در ارزیابی شاخص‌‌های قبلی به همراه اضافه کردن شاخص‌‌های جدید، تخصیص ستاره‌‌های اینماد از 2 تا 5 ستاره شدن بر اساس نتایج رتبه‌بندی عملیاتی شد. شاخصه‌های اصلی برای رتبه بندی کسب‌و‌کارهای اینترنتی در سه سطح امکانات و توانمندی، سوابق عملکردی و شاخص‌های مالی دسته بندی شده است. کسب‌و‌کارهایی که در فرآیند رتبه بندی شرکت کرده باشند در حوزه شاخصه‌ای ذکر شده مورد ارزیابی و امتیازدهی قرار داده می‌شوند سپس بر اساس امتیازهای دریافتی ستاره‌های اینماد را از 2 تا 5 ستاره دریافت می‌کنند. در ادامه بیشتر به نحوه امتیازدهی توضیح خواهیم داد.

    رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی

    رتبه‌بندی و دریافت ستاره‌های اینماد بر چه اساسی انجام می‌شود؟

    به صورت کلی ۳ شاخص برای رتبه‌بندی یک کسب‌و‌کار اینترنتی وجود دارد که برای هر کدام از این شاخص‌ها امتیازات خاصی مدنظر قرار گرفته است. کسب‌و‌کارها براساس این شاخص‌ها ارزیابی می‌شوند و در پایان ارزیابی، امتیازات در پنل صاحبان کسب‌و‌کار اعلام می‌شود. هر کسب‌و‌کار بر اساس امتیاز کسب شده در یکی از سطح‌های خوب، متوسط، ضعیف و خیلی ضعیف قرار می‌گیرد. البته این شاخص‌ها طوری تنظیم شده که برای مثال اگر سابقه فعالیت یا میزان تحصیلان یک مدیر کمتر از دیگران است این امکان را داشته باشد در فاکتورهای دیگر این کمبود امتیاز را جبران کند.

    ارزیابی این ۳ فاکتور به کسب‌و‌کارهای اینترنتی امکان سنجش کسب‌و‌کارشان را می‌دهد در نتیجه کسب‌و‌کارهایی که عملکرد و امتیاز بالایی داشته باشند می‌توانند از مزایا رتبه‌بندی استفاده کنند و دسته‌ای از کسب‌و‌کارهایی که عملکرد ضعیف و امتیاز پایین‌تری داشته باشند، می‌توانند برای اصلاح و بهبود عملکرد خودشان اقدام کنند. پس از پایان ارزیابی برای مشاهده نتیجه به پنل حساب خودتان بروید و با کلیک روی دکمه تغییرات امتیاز، امتیاز کسب شده در ارزیابی را مشاهده کنید.

    فاکتورهای رتبه‌بندی شامل موارد زیر است:

    امکانات و توانمندی: در این بخش وضعیت مدیران (از لحاظ مدارک تحصیلی، سابقه کاری و گواهی‌های دوره‌های تخصصی مدیران ارشد)، وضعیت اشتغال (تعداد افراد شاغل و میزان تحصیلات، تخصص و تجربه و سرانه دستمزد آن‌ها)، نظام مدیریتی (نظام‌نامه کیفیت، استاندارها، گواهینامه‌ها و جوایز معتبر)، کیفیت خدمات (تجربه و رابط کاربری،‌ SEO، سطح پوشش، پشتیبانی و ارسال کالا)، امنیت (گواهی SSL، آزمون نفوذ و حفظ محرمانگی اطلاعات) و به کارگیری از ابزارهای پشتیبانی (استفاده از سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی، بیمه و ..) ارزیابی و بررسی می‌شود و متناسب با هر کدام امتیازی در نظر گرفته می‌شود.

    سوابق عملکردی: در حوزه سوابق عملکردی فاکتورهایی شامل پیشینه (سابقه‌های اینماد، تاسیس و فعالیت)، پاسخگویی به شکایات (تاخیر یا عدم پاسخ به شکایات)، رضایت‌مندی مشتریان (نتایج نظرسنجی ازمشتریان)، حسن رفتار تجاری (میزان تخلفات و شکایات، وضعیت ثبت‌نام در نظام مالیاتی)، تشکل‌گرایی (عضویت در انجمن‌ها، تشکل‌ها و توصیه‌های دریافتی از آن‌ها) بررسی می‌شود.

    شاخص‌های مالی: برای این بخش امتیاز اعتباری (وضعیت بازپرداخت تسهیلات و تعهدات بانکی)، چک و ..، نسبت‌های مالی (نسبت‌های فعالیت‌های اهرمی، سودآوری و..)، مولفه‌های مالی (مواردی مثل اندازه بنگاه، سرمایه و گردش مالی ) مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

    البته لازم به ذکر است که تمام این شاخص ها در مرحله پیشرفته دقیق‌تر و جامع‌تر بررسی می‌شوند.

    ستاره‌های اینماد چه معنایی دارند؟

    برای درک بهتر معنای ستاره‌های اینماد تصور کنید قصد سفر به یک شهر دیگر را دارید و تصمیم به رزو هتل می‌گیرید. زمان جستجو برای پیدا کردن هتل گزینه‌های مختلفی برای انتخاب دارید،‌ هتل‌هایی با تعداد ستاره‌های متفاوت. اما دلیل اختلاف این ستاره‌ها چیست؟ به احتمال زیاد دلیل تفاوت در تعداد ستاره‌ها را می‌دانید، این درجه‌بندی و ستاره‌ها براساس عملکرد و امکانات هتل است. برای مثال یک هتل ۲ ستاره امکانات محدودتر و هزینه ارزان‌تری در مقایشه با هتل‌هایی با ستاره‌های بیشتر دارد، اما هتل‌های ۵ ستاره بهترین خدمات و امکانات را دارند و در مقایسه با مثال اول (هتل ۲ ستاره) فضا و دسترسی به شهر و کیفیت بسیار بهتری دارند، در کسب‌و‌کارهای اینترنتی هم ستاره‌ها سطح اعتماد و عملکرد سایت را نشان می‌دهند بنابراین همانطور که هر هتل براساس استاندارهای مشخصی ستاره می‌گیرد، هر کسب‌و‌کاری با توجه به شاخص‌های مشخص و کیفیت و عملکردی که دارد ستاره دریافت می‌کند. از آنجایی که اینماد برای یک سایت نشان‌دهنده اعتبار است، بنابراین هر کسب‌و‌کاری که تعداد ستاره‌های زرد رنگ بیشتری باشد به همان نسبت اعتماد، کیفیت و عملکرد سایت بهتر می‌شود و قطعا دریافت ستاره برای کسب‌و‌کارهایی که کمتر شناخته شده‌اند بسیار تاثیرگذار خواهد بود، زمانی که مشتری برای خرید به یک سایت فروشگاهی مراجعه می‌کند ناخودآگاه به فروشگاهی که ستاره‌های بیشتری داشته باشد راحت‌تر اعتماد می‌کند.

    کدام نهاد رتبه‌بندی کسب‌و‌کارهای اینترنتی را برعهده دارد؟

    رتبه بندی کسب‌و‌کارهای اینترنتی توسط سازمان مدیریت صنعتی انجام می‌شود. این نهاد با بیشتر از ۵۰ سال سابقه در زمینه مشاوره، تحقیق و آموزش و با هدف کمک به سازمان‌ها برای بهبود روش‌های مدیریت، افزایش کارایی به کمک اجرای برنامه‌های مناسب آموزشی و کمک و مشاوره به مدیران برای کشف کمبودها فعالیت می‌کند. این سازمان همچنین ارائه دهنده دوره‌های کارشناسی ارشد حرفه‌ای مدیریت کسب و کار MBA و دکتری حرفه‌ای مدیریت کسب و کار DBA است و جوایز متعددی مثل جایزه تعالی سازمانی، جایزه ملی مدیریت انرژی را دارا است و در زمینه رتبه‌بندی شرکت‌های EPC و همچنین رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI100) فعالیت می‌کند.

    موسسه دیگری که در این زمینه فعالیت می‌کرد موسسه رتبه‌بندی اعتباری پایا بود. این موسسه در سال ۱۳۹۷ در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شد و مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرد و با همکاری شرکت ترکیه‌ای جی سی آر اوراسیا (موسسه بین‌المللی رتبه‌بندی ) رتبه‌بندی‌های شرکت‌ها و اوراق بهادار را انجام می‌داد. در حال حاضر این موسسه با همکاری این شرکت ترکیه‌ای سیستم‌های رتبه‌بندی اعتباری برای شرکت‌ها، ناشران و اوراق بهادار ایرانی را انجام می‌دهد. این شرکت خدمات متفاوتی برای کمک به تصمیم‌گیری‌های بهتر سرمایه‌گذاران و بالا بردن میزان شفافیت در بازارهای مالی راهکارهای مختلفی را ارائه می‌دهد و این خدمات اوراق بهادار، صکوک و انواع مختلف تعهدات اینترنتی را شامل می‌شود.

    مراحل درخواست رتبه‌بندی برای کسب‌و‌کارهای اینترنتی

    آموزش کامل مراحل دریافت اینماد

    فاز اولیه رتبه‌بندی کسب‌و‌کارها (به‌روزرسانی پروفایل اینماد و انتشار سوابق عملکرد) در دی ماه سال ۱۳۹۸ صورت گرفت. بعد از آن در بهمن ۱۳۹۸، شاخص‌های رتبه‌بندی مثل امکانات و توانمندی‌ها، سوابق عملکردی و مالی منتشر شد. در همین سال، اپراتور اول و طراحی فرآیند اجرایی هم شروع به کار کردند. در آبان ماه ۱۳۹۹ عملیات اجرایی رتبه‌بندی توسط «سازمان مدیریت صنعتی» آغاز شد و اولین کسب‌و‌کار در رتبه‌بندی و ارزیابی سطح مقدماتی ثبت‌نام کرد. اپراتور دوم و طراحی فرآیند اجرایی در بهمن ۱۳۹۹ شروع به فعالیت کرد و تفاهم نامه‌ای با «موسسه رتبه‌بندی اعتباری پایا» برای توسعه ارزیابی کسب‌و‌کارهای اینترنتی بسته شد. خرداد ۱۴۰۰ سامانه آنلاین سنجش رضایتمندی برای دریافت نظرات کاربران و میزان رضایت از کسب‌و‌کارها راه‌اندازی شد. در تیر سال ۱۴۰۰ ارزیابی سطح پیشرفته برای دریافت ستاره‌های اول تا پنجم اینماد برای کسب‌و‌کارها آغاز شد و از برترین کسب‌و‌کارهای رتبه‌بندی شده در مرداد ۱۴۰۰ تجلیل شد و در آبان ماه همان سال، عملیات اجرایی توسط موسسه رتبه‌بندی اعتباری پایا به عنوان اپراتور دوم رتبه‌بندی کسب‌و‌کارهای اینترنتی آغاز به کار کرد.

    رتبه‌بندی کسب‌و‌کارهای اینترنتی برای اعتمادسازی در فضای تجارت الکترونیکی اجرا شده است. اختصاص یافتن ستاره‌های اینماد به کسب‌و‌کارهای اینترنتی بر اساس ارزیابی‌‌ها و امتیازاتی که دریافت می‌کنید، یک فضای امنی را برای خرید اینترنتی فراهم می‌کند. شرکت در فرآیند رتبه‌بندی کسب‌و‌کارهای اینترنتی اختیاری است و کسب‌و‌کارها اگر بخواهند ستاره‌های اینماد را کسب کنند می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند و اجباری در کار نیست. این نکته را فراموش نکنید که فرآیند دریافت اینماد برای کسب‌و‌کارها آسان است و در حوزه‌های احراز هویت و مکانی ارزیابی می‌شوند این در حالی است که همانطور که در بالاتر گفتیم، کسب‌و‌کارهایی که در فرآیند در خواست رتبه‌بندی شرکت می‌کنند، در سه حوزه

    • مولفه عملکردی
    • توانمندی و امکانات
    • مولفه‌های مالی

    مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. پس زمانی که به عنوان مشتری می‌خواهید خریدی را از سایت فروشگاهی انجام دهید، علاوه بر توجه کردن به نماد اعتماد الکترونیکی آن سایت، حتما به رتبه‌بندی و ستاره‌های اینماد نیز توجه داشته باشید چون کسب‌و‌کارهایی که این رتبه‌بندی را دارند، قابل اعتمادتر هستند. اگر در فرآیند رتبه‌بندی شرکت کنید، می‌توانید سایت خود را ارزیابی کنید و با دریافت ستاره‌های اینماد، مشتریان را از امنیت کسب‌و‌کارتان مطلع کنید و تاثیر قابل توجهی را در رضایت آن‌ها داشته باشید.

    وقتی بعد از ساخت فروشگاه اینترنتی برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک (اینماد) را برای کسب‌و‌کار خودتان اقدام می‌کنید، در واقع اینماد شما شامل یک ستاره می‌شود. بعد از گرفتن اینماد، می‌توانید فرایند درخواست رتبه‌بندی را برای سایت خود ثبت کنید. با استفاده از این فرآیند ارزیابی و رتبه‌بندی، می‌توانید بر اساس امتیازی که دریافت می‌کنید، رتبه و ستاره دریافت کنید.

    به طور کلی رتبه‌بندی برای کسب‌و‌کارهای اینترنتی در دو مرحله انجام می‌شود. مرحله مقدماتی و مرحله پیشرفته. کسب‌و‌کارها می‌تواند هر کدام از این مراحل را انتخاب کنند و سایت خود را مورد ارزیابی قرار دهند. طبق نظرسنجی‌های انجام شده حدودا ۳۵ درصد کسب‌و‌‌کارها در مرحله پیشرفته شرکت می‌کنند.

    مرحله مقدماتی

    مرحله مقدماتی، کسب‌و‌کارها برای دریافت اینماد ۲ یا ۳ ستاره ارزیابی می‌شوند و در این سطح ارزیابی ارزان‌تر است و زمان کمتری را از شما می‌گیرد. مجموع امتیازات و نمراتی که در این سطح در نظر گرفته می‌شد از ۵۰۰ است. این مرحله شامل بخش‌ها و معیارهایی است و براساس شاخص‌ها و امتیازاتی یک کسب‌وکار در بخش‌های این مرحله دریافت می‌کند، امتیازاتی را کسب می‌کند و در پایان امتیازاتی که به دست آمده با یکدیگر جمع می‌شوند و بر اساس آن امتیازهای به دست آمده، نماد ۲ یا ۳ ستاره به یک کسب‌و‌کارها داده می‌شود. برای تکمیل فرآیند ارزیابی در این سطح، فایلی که از طریق آدرس rating@ecommerce.gov.ir برای شما ارسال می‌شود را تکمیل کرده و به همراه تصاویر مدارک به همان آدرس ایمیل ارسال کنید.

    شاخص‌های امتیازدهی در مرحله مقدماتی

    معیارها و نمراتی که در این سطح باید در نظر بگیرید، عبارتند از:

    وضعیت مدیران:

    • نمره تجربه کاری
    • نمره دوره‌های تخصصی
    • نمره تحصیلات

    کیفیت سرویس:

    • نمره رابط و تجربه کاربری (مقدماتی)
    • نمره جستجو پذیری (seo) (مقدماتی)
    • نمره سطح پوشش و طرح های تشویقی (مقدماتی)
    • نمره پشتیبانی و ارسال کالا (ارسال کالا)

    امنیت:

    • گواهی ssl

    پیشینه:

    • سابقه نماد اعتماد الکترونیکی
    • سابقه تاسیس
    • سابقه فعالیت

    پاسخگویی به شکایات:

    • تعداد تاخیر
    • تعداد شکایات بدون پاسخ در حوزه تحویل کالا
    • تعداد شکایات بدون پاسخ در سایر حوزه‌ها

    رضایتمندی مشتری:

    • نمره کلی رضایتمندی مشتری

    حسن رفتار تجاری:

    • سوابق تخلف (مغایرت سطح1)
    • سوابق تخلف (مغایرت سطح2)
    • سوابق تخلف (مغایرت سطح3)
    • سوابق تخلف (مغایرت سطح4)
    • ثبت‌نام در نظام مالیاتی

    تشکل گرایی:

    • عضویت در اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی
    • عضویت در سازمان نظام صنفی رایانه ای
    • عضویت در انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی
    • عضویت در سایر تشکل ها (تعداد)

    مسئولیت‌پذیری:

    • نمره متناظر با امتیاز اعتباری

    مالی:

    • نسبت سود خالص
    • فروش
    • بازده حقوق صاحبان سهام
    • نسبت سود خالص
    • نسبت مالکانه
    • نسبت گردش جمع دارایی ها
    • نسبت نقدی
    • تعداد تراکنش ها
    • جمع حقوق صاحبان سهام
    • آخرین سرمایه ثبتی
    • مجموع مبلغ تراکنش ها
    • فروش

    مرحله پیشرفته

    مرحله پیشرفته اینماد در تیرماه ۱۴۰۰ آغاز شده و بازه امتیازی این مرحله بین ۰ تا ۱۰۰۰ است. بیشتر کسب‌و‌کارهایی کوچک و به نوعی نوپا، به دنبال کسب ستاره برای جذب کاربران و افزایش سهم بازار هستند. هر چند کسب‌و‌کارهای بزرگ و کسب‌و‌کارهایی که بیشتر از ۴ سال سابقه فعالیت دارند و به قولی توسعه یافته‌اند، ترجیح می‌دهند از این مرحله استفاده کنند. در این مرحله، کسب‌و‌کارها برای دریافت اینماد ۲ تا ۵ ستاره ارزیابی می‌شوند.

    شاخص‌های امتیازدهی در مرحله پیشرفته

    وضعیت مدیران:

    • نمره تجربه کاری
    • نمره دوره‌های تخصصی
    • نمره تحصیلات
    • نمره تجربه کاری- پیشرفته
    • نمره دوره‌های تخصصی- پیشرفته
    • نمره تحصیلات- پیشرفته

    وضعیت اشتغال:

    • تعداد افراد شاغل
    • نمره تجربه کاری کارکنان
    • نمره مدت دوره کارکنان
    • نمره تحصیلات کارکنان
    • میانگین کفایت دستمزد
    • میانگین مدت زمان ماندگاری کارکنان در کسب‌وکار

    نظام مدیریتی:

    • نمره نظامنامه کیفیت‌ با احتساب گواهینامه
    • نمره استانداردها با احتساب گواهینامه
    • نمره جوایز معتبر

    کیفیت سرویس:

    • نمره رابط و تجربه کاربری (مقدماتی)
    • نمره جستجو پذیری (seo) (مقدماتی)
    • نمره سطح پوشش و طرح های تشویقی (مقدماتی)
    • نمره پشتیبانی و ارسال کالا (ارسال کالا)
    • نمره رابط و تجربه کاربری (پیشرفته)
    • نمره جستجو پذیری (seo) – (پیشرفته)
    • نمره سطح پوشش و طرح های تشویقی – پیشرفته
    • نمره پشتیبانی و ارسال کالا (ارسال کالا) – پیشرفته

    امنیت:

    • گواهی ssl
    • نمره آزمون تست نفوذ
    • نمره آزمون owasp
    • نمره اعتبار گواهی SSL

    به کارگیری ابزارهای پشتیبان:

    • استفاده از سامانه امتا (دارد/ندارد)
    • عضویت در صندوق ضمانت تجارت الکترونیکی (دارد/ندارد)
    • استفاده از بیمه تجارت الکترونیکی (دارد/ندارد)

    پیشینه:

    • سابقه نماد اعتماد الکترونیکی(پیشرفته)
    • سابقه تاسیس (پیشرفته)
    • سابقه فعالیت (پیشرفته)

    پاسخگویی به شکایات:

    • تعداد تاخیر
    • تعداد شکایات بدون پاسخ در حوزه تحویل کالا
    • تعداد شکایات بدون پاسخ در سایر حوزه‌ها

    رضایتمندی مشتریان:

    • کیفیت کالا/خدمت
    • سهولت در خرید
    • هزینه
    • بسته‌بندی، ارسال و تحویل
    • پشتیبانی
    • طراحی و عملکرد وبسایت
    • نمره کلی رضایتمندی مشتری

    حسن رفتار تجاری:

    • سوابق تخلف (مغایرت سطح1)
    • سوابق تخلف (مغایرت سطح2)
    • سوابق تخلف (مغایرت سطح3)
    • سوابق تخلف (مغایرت سطح4)
    • ثبت‌نام در نظام مالیاتی
    • نسبت شکایات به تراکنش‌ها

    تشکل گرایی:

    • عضویت در اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی
    • عضویت در سازمان نظام صنفی رایانه ای
    • عضویت در انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی
    • عضویت در سایر تشکل ها (تعداد)
    • نمره توصیه‌نامه‌های دریافتی
    • نمره مجوز از / همکاری با نهادهای دولتی مرتبط

    مسئولیت پذیری:

    • نمره متناظر با امتیاز اعتباری

    مالی:

    • نسبت سود خالص
    • فروش

    نکته:

    همانطور که در بالا گفتیم فرآیند ارزیابی در دو مرحله انجام می‌شود. در نظر داشته باشید که بعضی از شاخص‌ها هم در مرحله مقدماتی و هم در مرحله پیشرفته وجود دارند. اما تفاوتی که وجود دارد عمق ارزیابی آن‌ها است یعنی در سطح پیشرفته، این شاخص‌ها عمیق‌تر ارزیابی می‌شود. یعنی ارزیابی در سطح پیشرفته شامل ارزیابی سطح مقدماتی هم است و نتیجه این ارزیابی می‌تواند بین ۱ تا ۵ ستاره باشد.

    فهرست کسب‌وکارهای ارزیابی شده ۴ و ۵ ستاره

    نام دامنهتعداد ستاره صاحب امتیاز
    digikala۵نوآوران فن آوازه
    cafebazaar.ir۵آوای همراه هوشمند هزاردستان
    zanbil.ir۵پیشگامان کسب و کارهای نوین خاورمیانه
    esam.ir۵سیستم‌های تجارت ویراسام
    hostiran.net۵نوآوران شبکه سبز مهرگان
    divar.ir۴آگه پردازان هوشمند
    ariahp.com۴آریا هدف پایدار
    irannamayesh.com۴آواسازان ققنوس
    iranconcert.com۴آواسازان ققنوس
    boldmobile.ir۴انفورماتیک گستر
    iranbehdasht.ir۴ایران بهداشت
    pmlm.ir۴بازاریابی شبکه ای مروارید پنبه ریز
    newshanik.ir۴پارس نیوشانیک
    technolife.ir۴پارس همراه کاسپین منطقه ازاد انزلی
    parizanbazar.ir۴پاریزان صنعت
    dgservice.center۴جهان پارس تتیس
    hypertire.com۴چیکا نیک تجارت
    rahiansalamat.com۴خدمات ورزشی راهیان سلامت
    radmankala.ir۴رادمان پاژ ارتباطات کیش
    rahpay.net۴رهیاب پیام گستران
    peykemobile.ir۴شرکت بین المللی راشا مهر نیکان
    persianway.ir۴شرکت مهندسی بازرگانی راه سوم پارسیان
    moblemanarc.com۴طراحان چیدمان ارک
    darmankala.com۴علیرضا شیخ
    armanbroker.ir۴کارگزاری آرمان تدبیر نقش جهان
    qmita.com۴کامران قلی زاده دوغ آبادی
    notary.ir۴کانون سردفتران و دفتر یاران
    delta.ir۴کومه تهران
    shop.matris.co.ir۴ماتریس
    hpooya.com۴همگامان پویا

    توجه داشته باشید که طبق جدول بالا و آمارهایی که در سایت‌های دیگر وجود دارد، می‌توان به نتایج زیر دست یافت:

    • ۵ کسب‌وکار موفق به دریافت اینماد ۵ ستاره
    • ۲۵ کسب و کار موفق به دریافت اینماد ۴ ستاره
    • ۶۸ کسب و کار نیز موفق به دریافت اینماد ۳ ستاره
    • ۳۵ کسب و کار موفق به دریافت اینماد ۲ ستاره
    • ۲ کسب‌و‌کار موفق به دریافت اینماد ۱ ستاره

    مراحل تصویری درخواست رتبه‌بندی برای کسب‌و‌کارهای اینترنتی

    عوامل زیادی وجود دارد که باعث اعتماد کاربران به خرید‌ از فروشگاه‌های اینترنتی می‌شود چون اعتماد ابزاری برای موفقیت یک سایت فروشگاهی است. وقتی کاربر برای خرید اینترنتی وارد سایت فروشگاه شما می‌شود، یکی از چیزهایی که باعث می‌شود به سایت اعتماد کند و خرید خود را انجام دهد وجود ستاره‌های کسب‌و‌کار است. سامانه رتبه‌بندی کسب‌و‌کارها ابزاری را فراهم کرده است که کسب‌و‌کارهای اینترنتی می‌توانند عملکردهای خود را ارزیابی کنند و در نتیجه آن دسته از کسب‌وکارهای که عملکرد بهتری دارند، می‌توانند از امتیاز بهتر و رتبه و جایگاه خوبی در فضای تجارت الکترونیک استفاده کنند.

    صاحبان کسب‌و‌کارها برای اینکه بتوانند درخواست رتبه‌بندی اینماد را برای کسب‌وکار خودشان ثبت کنند، در ابتدا باید اینماد داشته باشند و اینماد آن‌ها در وضعیت نهایی قرار داشته باشد تا گزینه سبز رنگ درخواست رتبه‌بندی در پنل کاربری برای آن‌ها فعال شود. برای شروع کافی است که وارد سایت اینماد شوید و در بخش لینک‌های مفید، روی قسمت «ثبت‌نام و دریافت اینماد» کلیک کرده و با ورود به پنل کاربری و وارد کردن اطلاعات، روی دکمه ورود کلیک کنید و وارد سایت »سازمان مدیریت صنعتی» شوید. برای اطلاعات تکمیلی درباره اینماد، می‌توانید وبلاگ «نحوه دریافت اینماد» را مشاهده کنید.

    وقتی صفحه باز شد، چون اینماد خود را گرفته‌اید به صورت خودکار اطلاعات شخصی شما مثل اسم و.. برای شما نمایش داده می‌شود. با کلیک روی گزینه درخواست رتبه‌‌بندی، دو گزینه را مشاهده می‌کنید: سازمان مدیریت صنعتی و موسسه رتبه‌بندی اعتباری پویا.

    این دو گزینه، روش‌هایی هستند که با کلیک روی هر کدام از این سامانه‌ها می‌توانید درخواست رتبه‌بندی را انجام دهید. در این بخش استفاده از هر دو روش را آموزش می‌دهیم. ابتدا مثل تصویر زیر روی گزینه سازمان مدیریت صنعتی کلیک کنید.

    آموزش دریافت اینماد برای سایت

    در صفحه‌ جدیدی که باز می‌شود ، روی گزینه «درخواست رتبه‌بندی» ضربه بزنید.

    در صفحه بعد لیست دامنه‌های شما که دارای اینماد هستند به همراه وضعیت امتیازهایی که دارند، نمایش داده می‌شود و این لیست شامل بخش‌هایی مثل

    • نام کسب‌و‌کار
    • وضعیت اینماد
    • تاریخ اخذ اینماد
    • تاریخ انقضای اینماد

    می‌باشد و می‌توانید برای هر دامنه دلخواه، دکمه سبزرنگ شروع فرآیند را کلیک کنید.

    در نظر داشته باشید در صورتی که برای دامنه‌های خود، درخواست رتبه‌بندی را ثبت نکرده‌اید، امتیاز ۰ نمایش داده می‌شود.

    بعد از زدن دکمه شروع فرآیند، به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که شاخص‌های رتبه‌بندی برای شما به نمایش در می‌آید و روی گزینه «ثبت درخواست» که در بالای صفحه در سمت چپ قرار دارد، کلیک کنید.

    این نکته را فراموش نکنید که در هر بازه رتبه‌بندی، تنها یکبار می‌توانید هر یک از این مراحل را انتخاب کنید. مثلا اگر شما درخواست رتبه‌بندی را در مرحله پیشرفته ثبت کرده‌اید، تا زمانی که امتیاز و فرآیند رتبه‌بندی در این مرحله به پایان نرسد، نمی‌توانید ثبت درخواست مجدد در همین سطح را بدهید.

    بعد وارد صفحه انتخاب سطح رتبه‌بندی می‌شوید و قیمت‌های مراحل مقدماتی و پیشرفته را مشاهده می‌کنید. با انتخاب گزینه «محاسبه هزینه»، میزان هزینه‌ها را براساس تعرفه‌هایی که وجود دارد در هر سطح محاسبه می‌شود و سپس زدن دکمه «پرداخت»، به درگاه بانکی متصل می‌شوید و هزینه مورد نظر را به نام سازمان مدیریت صنعتی و با وارد کردن اطلاعات کارت خود هزینه را پرداخت می‌کنید و در این صورت درخواست رتبه‌بندی شما در صف بررسی قرار می‌گیرد و حداکثر بعد از ۲۰ روز نتیجه آن در پروفایل اینماد شما برایتان نمایش داده می‌شود. اما قبل از پرداخت هزینه می‌توانید توافق‌نامه را هم مشاهده کنید.

    مراحل درخواست رتبه‌بندی برای کسب‌و‌کارهای اینترنتی

    متن توافق‌نامه به شرح زیر است:

    توافقنامه شرکت در فرآیند رتبه‌بندی تجارت الکترونیکی

    کسب‌وکار موظف است کلیه مدارک مورد نیاز جهت رتبه‌بندی را در پاسخ به ایمیل درخواست اطلاعات، حداکثر ظرف مدت ۱ ماه از درخواست رتبه‌بندی ارائه نماید. مسئولیت صحت اطلاعات اظهار شده بر عهده کسب‌و‌کار است. بدیهی است در صورت عدم ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز، نمره‌ای برای شاخص‌‌های مربوطه لحاظ نمی‌گردد.

    نتایج ارزیابی و رتبه‌بندی حداکثر تا دو هفته پس از تکمیل مدارک ارائه می‌گردد. کسب‌و‌کار با شرکت در ارزیابی توافق می‌کند که شرایط لازم را در زمان رتبه‌بندی دارا بوده و در ادامه حفظ می‌نماید. نقض هر کدام از این شرایط که در ادامه ذکر می‌شود موجب حذف نتایچ رتبه‌بندی کسب‌وکار می‌شود. شروط لازم برای شرکت در رتبه بندی عبارتند از:

    ۱.داشتن اینماد ستاره‌دار با احراز کامل (احراز مکان و صلاحیت فردی)

    ۲.داشتن حداقل ۶ ماه سابقه اینماد (با/ بدون ستاره) با حداقل ۱۰ تراکنش ماهانه

    ۳.عدم تعلیق بر اساس تخلف سطح ۳ یا ۴ طی یک سال گذشته

    ۴.نبودن در فهرست سیاه سامانه اینماد

    رتبه‌بندی در دو سطح مقدماتی و پیشرفته صورت می‌گیرد. در سطح مقدماتی، ارزیابی بر اساس معیارهای سهل‌گیرانه‌تر انجام می‌پذیرد و این ارزیابی بیشتر مناسب کسب‌و‌کارهای کوچک و نوپا است. در سطح پیشرفته ارزیابی موشکافانه‌تر و با عمق بیشتری انجام می‌شود.

    • نمرات کسب شده در این رتبه‌بندی مبنای اعطای ستاره‌های نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) خواهند بود.

    به‌طوری که کسب امتیاز در سطح مقدماتی منجر به دریافت اینماد ۱ تا ۳ ستاره و کسب امتیاز در ارزیابی پیشرفته منجر به دریافت اینماد ۱ تا ۵ ستاره می‌گردد.

    • مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به عنوان متولی نماد اعتماد الکترونیکی این اختیار را دارد که در مورد تایید یا عدم تایید تعداد ستاره‌های دریافتی کسب‌وکار اقدام نماید.
    • مدت اعتبار رتبه بندی یکساله بوده و همچنین برای ارزیابی مجدد می‌بایست حداقل سه ماه از تاریخ اتمام

    آخرین ارزیابی گذشته باشد.

    رتبه‌بندی به صورت دوره‌ای مورد بازنگری قرار می‌گیرد و در صورت تغییر در وضعیت شاخص‌های مورد بازنگری ( برای مثال میزان پاسخگویی به شکایات و تخلفات)، امکان تغییر در امتیازها و رتبه وجود خواهد داشت.

    روش دیگری که می‌توانید درخواست رتبه‌بندی اینماد را انجام دهید از روش دوم یعنی موسسه رتبه‌بندی اعتباری پایا است. روی این گزینه کلیک می‌کنید و مانند شکل زیر روی گزینه درخواست رتبه‌بندی کلیک کنید.

    توضیحات توافقنامه شرکت در فرآیند رتبه‌بندی تجارت الکترونیکی
    در مرحله بعدی مثل روش قبلی وارد صفحه لیست دامنه‌ها می‌شوید و هر دامنه‌ای که می‌خواهید درخواست رتبه‌بندی را برای آن انجام دهید، می توانید روی گزینه روبرو آن یعنی شروع فرآیند کلیک کنید.

    در صفحه جدید شاخص‌های رتبه‌بندی مرحله مقدماتی و مرحله پیشرفته برای شما نمایش داده می‌شود و می‌توانید با انتخاب هر کدام از مرحله‌ها و رتبه دادن به شاخص‌ها، روی گزینه «ثبت درخواست» کلیک کنید.

    در صفحه انتخاب سطح رتبه‌بندی می‌توانید هزینه‌ای که می‌خواهید را چه در مرحله پیشرفته و چه در مرحله مقدماتی انتخاب کرده و روی گزینه پرداخت کلیک کنید تا وارد صفحه درگاه بانکی شوید و مثل روش قبلی با وارد اطلاعات کارت بانکی موردنظر، درخواست رتبه‌بندی خود را ثبت کنید.

    مدت زمان تائید و دریافت رتبه‌بندی چقدر زمان می‌برد؟

    بعد از اینکه درخواست خودتان را ثبت کردید و امتیازدهی شاخص‌ها انجام شد، در صورت ارائه مدارک موردنیاز توسط کسب‌و‌کاری که درخواست برای آن انجام شده است، حداکثر تا ۲۰ روز زمان لازم است تا تکمیل فرآیند و نتایجی که به دست آمده بررسی و به شما جواب داده شود.

    آیا دریافت ستاره برای همه کسب‌و‌کارها الزامی است؟

    بگذارید خیالتان را راحت کنیم هیچگونه اجباری برای رتبه‌بندی وجود ندارد و این موضوع کاملا اختیاری است و هر کسب‌و‌کاری که تمایلی به رتبه بندی نداشته باشد هیچ مانعی برای ادامه فعالیت او ایجاد نمی‌شود اما فراموش نکنید اصلی‌ترین مزیتی که این ستاره‌ها برای شما دارند ایجاد اعتماد به مشتری و کاربرانی است که برای خرید به سایت شما مراجعه می‌کنند و این اطمینان را به آن‌ها می‌دهید که کسب‌و‌کار شما برای رضایت آن‌ها تلاش می‌کند، ‌چرا که قرار نیست مشتری به تمام کسب‌و‌کارها و فروشگاه‌های اینترنتی به راحتی اعتماد کند مخصوصا زمانی که با یک جستجوی ساده در گوگل هزاران گزینه به او پیشنهاد داده می‌شود، بنابراین اصلی‌ترین معیاری که در انتخاب مشتری تاثیرگذار است بحث اعتماد است و ستاره‌های اینماد به تصمیم‌گیری بهتر مشتری کمک می‌کنند. همین موضوع باعث شده تا کسب و‌کارهای زیادی انگیزه داشته باشند تا در این رتبه‌بندی شرکت کنند.

    بنابراین داشتن ستاره‌های بیشتر به کسب‌و‌کارها برای جذب مشتریان بیشتر و درنتیجه سود بیشتر می‌شود‌ و این دقیقا چیزی است که صاحبان کسب‌و‌کار به دنبال آن هستند.

    از کجا بفهمیم ستاره‌های اینماد تقلبی نیستند؟

    مثلا زمانی که وقتی مشتری وارد سایت می‌شود و لوگو اینماد را مشاهده می‌کند خیالش راحت می‌شود و خرید خود را انجام می‌دهد اما ممکن است که بعضی از سایت‌ها عکس لوگو اینماد را در سایت قرار دهند تا کاربر را گول بزنند.

    اما جای نگرانی نیست چون کاربران می‌توانند با مراجعه به سایت رتبه‌بندی کسب‌و‌کارهای اینترنتی ، لیست سایت‌هایی که اینماد دریافت کرده‌اند را مشاهده کنند و هرچه یک کسب‌و‌کار ستاره‌های بیشتر داشته باشد، عملکرد بهتری را ارائه می‌دهند.

    امکان کاهش ستاره‌ها در آینده وجود دارد؟

    حتی قهرمان یک رشته ورزشی هم ممکن است نسبت به دوره قبلی مسابقات ضعیف‌تر عمل کند و طلای او تبدیل به نقره یا برنز شود. این قضیه دقیقا برای ستاره‌های اینماد هم صدق می‌کند ممکن است یک کسب‌و‌کار در ارزیابی عالی عمل کند و موفق به دریافت ۴ یا ۵ ستاره شود اما هیچ تضمینی وجود ندارد که ۶ ماه بعد هم همین عملکرد خوب را داشته باشد، در واقع دریافت ۵ ستاره به این معنی نیست که این ستاره‌ها برای همیشه به همین تعداد باقی می‌مانند و به قول معروف تا همیشه شرایط بر وفق مراد است. برای درک بهتر بیایید به مثال اول برگردیم، فرض کنید یک ورزشکار در مسابقات المپیک ۲۰۱۶ در یک رشته ورزشی مقام نخست را کسب کرده، آیا این به این معنی است که این ورزشکار تا به آخر و زمان کناره‌گیری از ورزش همیشه همانقدر آماده و موفق می‌ماند؟ مسلما پاسخ خیر است چون مسابقات متفاوتی در طول سال برگزار می‌شود تا ورزشکار دوباره ارزیابی شود، بنابراین این امکان وجود دارد که به دلایل مختلف در مسابقات بعدی عملکرد ضعیف‌تری داشته باشد و مدال برنز جایگزین مدال طلای او شود البته عکس این قضیه هم وجود دارد ما قهرمانان زیادی را می‌بینیم که در مسابقات و ارزیابی‌های مختلف همیشه در جایگاه اول و دوم قرار دارند و این یعنی این ورزشکاران برای حفظ جایگاه خودشان تلاش می‌کنند. در رتبه‌بندی کسب‌وکارها هم همین موضوع برقرار است، کسب‌و‌کارها بعد از رتبه‌بندی هر ۳ ماه مجددا بازنگری می‌شوند و در صورتیکه دچار افت عملکرد شده باشند و امتیازات سایت به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرده باشند احتمال کاهش ستاره‌های اینماد وجود دارد، پس تلاش برای حفظ ستاره‌ها را فراموش نکنید.

    برای آشنایی و کسب راهنمایی بیشتر می‌توانید به سایت ecarting.ir مراجعه کنید یا سوالات مربوط به رتبه‌بندی را از طریق ایمیل به آدرس info@ecarting.ir یا rating@ecommerce.gov.ir ارسال کنید تا کارشناسان به تمام سوالات شما پاسخ دهند.

    در پایان اینکه بیشتر مشتریان برای خرید اینترتی به اعتماد نیاز دارند و این اعتماد هم یکی دو روزه به دست نمی‌آید و با گذشت زمان و در طولانی مدت مشتریان می‌توانند این اعتماد را از یک سایت فروشگاهی کسب کنند. وجود اینماد در یک سایت فروشگاهی، مثل یک برچسب مطمئن عمل می‌کند و هرچه ستاره‌های بیشتری را برای سایت فروشگاهی خود درخواست کنید، با داشتن این ستاره و نمادها می‌توانید کاربران زیادی را به مشتریان دائمی خود تبدیل کنید.

    ثبت دیدگاه

    1 دیدگاه برای “صفر تا صد آموزش رتبه‌بندی اینماد + مراحل درخواست رتبه‌بندی و نحوه دریافت اینماد ۵ ستاره”
    1. مقاله کاربردی بود. من کسب و کارم تو حوزه لوازم بهداشتی هست و اینماد سایتم رو گرفتم اما رتبه بندیش و نمیدونستم چجوریه ممنون از توضیحات کاملتون ای کاش هزینه دریافتش رو هم اعلام می کردید.

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.