شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41377 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • 3 علت اصلی ریزش ساختمان متروپل
    23 خرداد 1401 - 2:11
    شناسه : 199441
    0

    در برخی مواقع صنعت ساختمان سازی عملکرد معکوسی داشته و علاوه بر هزینه‌های مادی زیادی که به جامعه تحمیل می‌کند، هزینه‌های دیگری نیز برای ساکنین در آن ساختمان به همراه دارد. متاسفانه ساختمان متروپل آبادان نمونه تلخی از این دست است که در این مطلب نگاهی به آن خواهیم کرد.

    پ
    پ

    فروش تیرآهن فولاد فرتاک

    3 علت اصلی ریزش ساختمان متروپل

    3 علت اصلی ریزش ساختمان متروپل را اگر به درستی بشناسیم برای آینده به ما در ساختمان سازی و همچنین در داشتن یک زندگی امن کمک زیادی خواهد کرد. صنعت ساختمان سازی را می‌توان یکی از مهمترین صنایع در دنیا دانست. از آنجایی که نیروی انسانی زیادی در این صنعت به کار گرفته می‌شود و همچنین به دلیل مصالح و محصولات زیادی که در ساختمان سازی استفاده می‌شود، در نتیجه این صنعت نقش بسیار گسترده‌ای در اقتصاد ایفا می‌کند و می‌تواند چرخ‌های اقتصادی یک کشور را به حرکت وادارد. همچنین می‌تواند در سطح توسعه یافتگی و بالا رفتن رفاه جامعه نیز نقش زیادی داشته باشد.

    اما در برخی مواقع صنعت ساختمان سازی عملکرد معکوسی داشته و علاوه بر هزینه‌های مادی زیادی که به جامعه تحمیل می‌کند، هزینه‌های دیگری نیز برای ساکنین در آن ساختمان به همراه دارد. متاسفانه ساختمان متروپل آبادان نمونه تلخی از این دست است که در این مطلب نگاهی به آن خواهیم کرد.

    چرا حادثه ساختمان متروپل مهم است؟

    حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان به سرعت به صدر اخبار رسید و همه در تمامی نقاط کشور در رابطه با آن صحبت می‌کردند. از مردم عادی تا متخصصین و همچنین مقامات و مسئولین به این خبر واکنش نشان داده و در رابطه با آن اظهار نظر می‌کردند. اما این خبر و حواشی آن مانند بسیاری از اخبار و اتفاقات پس از دوره‌ای کم کم به فراموشی سپرده خواهد شد و شاید علل اصلی ریزش ساختمان متروپل به خوبی مورد توجه واقع نشود. اما در واقع باید دانست که فرو ریختن متروپل یک حادثه کوچک نیست و درس‌های بزرگی را به ما خواهد داد. این درس‌ها با هزینه زیادی و متاسفانه با از دست رفتن جان انسان‌ها به دست آمده‌اند و نباید آن‌ها را فراموش کرد.

    این حادثه به دو دلیل نباید فراموش بشود، ابتدا به این دلیل که خانواده‌های زیادی داغدار شدند و حادثه دیگری می‌تواند دوباره تمامی کشور را در اندوه فرو ببرد. در نتیجه باید از این حوادث جلوگیری کرد. از سوی دیگر، تخریب یک ساختمان هزینه‌های مادی گزافی را نیز به کشور تحمیل خواهد کرد. در نتیجه این درس‌های گران‌قیمت باید همیشه در ذهن فعالان حوزه صنعت ساختمان به عنوان یک درس تلخ باقی بماند.

    عوامل مهم در ساختمان سازی و استحکام ساختمان‌ها

    ساختمان‌ها می‌توانند چند صد متر ارتفاع داشته باشند و سال‌ها در جای خود باقی بمانند. اما می‌توانند فقط چند متر باشند و فرو بریزند. موارد زیادی در این زمینه اهمیت دارد که توسط ساختمان سازها باید رعایت شود. در ادامه به چند مورد از آنها نگاهی خواهیم کرد تا بتوانیم 3 علت اصلی ریزش ساختمان متروپل را بهتر تشخیص بدهیم.

    • اولین عامل مهم در ساخت یک ساختمان، محل ساخت آن است. استحکام زمین، باید بررسی شود. پی ساختمان براساس زمین و کیفیت آن باید مشخص شود.
    • طراحی ساختمان نیز اهمیت زیادی دارد، محل قرارگرفتن ستون‌ها، میزان گود برداری لازم، نوع سازه اصلی ساختمان و موارد مشابه دیگری در این قسمت مشخص خواهد شد.
    • استفاده از مصالح خوب و با کیفیت درعین حال که شاهد افزایش قیمت آهن مشهد هستیم را نباید فراموش کرد. هرچقدر طراحی به خوبی انجام شده باشد، نوع مصالحی که برای اجرای طراحی استفاده خواهد شد می‌تواند موفقیت یا شکست طرح را تعیین کند.
    • در نهایت باید اجرا نیز به خوبی با دقت انجام شود. استفاده از مصالح با کیفیت به روش صحیح و با استفاده از فن‌آوری‌های نوین از عوامل موثر در ساختمان سازی است.

    اهمیت نظارت در صنعت ساختمان سازی

    در همه صنایع و در همه جای دنیا می‌توان افراد سودجو را پیدا کرد. سوء استفاده از موقعیت و امکانات، کم فروشی، تقلب و فرار از زیر بار مسئولیت از مواردی است که در تمامی کشورها دیده می‌شود. متاسفانه افراد سودجو در صنعت حساس ساختمان سازی می‌توانند بیشتر از سایر صنایع تقلب کنند. زیرا حجم زیادی از مواد و مصالح ساختمانی پس از ساخت سازه قابل دیدن نیست. از سوی دیگر بررسی و تشخیص مصالح با کیفیت و یا مصالح بدون کیفیت به راحتی امکان پذیر نیست و نیاز به متخصص دارد. به همین دلیل و برای جلوگیری از این موارد، سازمان‌های دولتی و خصوصی بی‌طرفی راه اندازی می‌شوند تا به عملکرد سازندگان ساختمانی نظارت کاملی داشته باشند. باید گفت که شهرداری‌ها و نظام مهندسی نمونه‌ای از این موارد است.

    قیمت میلگرد فولاد فرتاک

    3 علت اصلی ریزش ساختمان متروپل

    هرچند نیاز به کارشناسی و بررسی دقیق برای تعیین دلایل و علل اصلی ریزش ساختمان متروپل آبادان است، اما با توجه به شواهدی که موجود است می‌توان به صورت کلی چند عامل برای این حادثه غم انگیز معرفی کرد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

    عدم نظارت صحیح

    آنطور که اطلاعات حاصله از اسناد این پروژه ساختمانی نشان می‌دهد، متاسفانه کنترل و نظارت خوبی بر روی این پروژه وجود نداشته است. هرچند هیچ ساختمانی طبق قانون نمی‌تواند قبل از دریافت تاییدیه‌های مختلف، اقدام به بهره داری کند. اما متاسفانه در متروپل بدون توجه به این موضوع و بدون نگرانی از برخورد سازمان‌های نظارتی، واحدهایی در آن فعال به کار شده و همین موضوع عاملی برای افزایش تلفات این ساختمان شد.

    عدم رعایت دقیق اصول فنی

    افراد بسیاری از شهروندان اعلام کردند که قبل از ریزش و در روزهای قبل، کج شدن و اصطلاحا، شکم دادن دیوارها وتیرآهن‌های طبقات پایینی ساختمان کاملا مشهود بوده است. این موضوع نشانگر این مطلب است که ساختمان تحمل بار وارده بر خود را نداشته و جالب اینجاست که هنوز قبل از اتمام پروژه و بهره برداری از آن، در واقع با وزن کمتری از بار نهایی، توان خود را از دست داده و فرو ریخت. در نتیجه احتمالا اصول فنی به درستی در طراحی و برآورد بار و مقاومت مصالح برای این ساختمان انجام نشده و یا در اجرا رعایت نشده است.

    استفاده از مصالح ساختمانی نامرغوب

    اگر به عنوان مثال قصد خرید تیرآهن IPE اصفهان را داشته باشید و یا قیمت میلگرد مشهد و یا سایر مصالح ساختمانی را دنبال کنید، با پیشنهادهای متفاوتی روبرو خواهید شد. مثلا ممکن است به شما بگویند اگر فلان ورق برای شما صرفه اقتصادی ندارد، می‌توانید به جای آن از ورق با ضخامت کمتر نیز استفاده کنید و مشکلی نخواهید داشت. اما باید دانست که حتما طراح برای انتخاب مصالح ساختمانی خاص دلیل مشخصی دارد و نمی‌توانید به راحتی و فقط به خاطر کاهش هزینه آن را تغییر بدهید. متاسفانه در پروژه متروپل آبادان، با توجه به نظر کارشناسان این حوزه و براساس شواهدی که از ساختمان تخریب شده قابل رویت است، این موضوع رعایت نشده و مصالح ساختمانی مرغوبی در سازه اصلی ساختمان به کار گرفته نشده است.

    سخن آخر

    همانطور که در این مطلب مشاهده کردید احتمالا یکی از 3 علت اصلی ریزش ساختمان متروپل آبادان، استفاده از مصالح ارزان قیمت و نامرغوب است. با توجه به افزایش قیمت آهن و به طبع آن افزایش قیمت میلگرد آجدار مشهد به عنوان محصولی پر کاربرد در ساختمان سازی اگر قصد ساخت یک سازه ساختمانی دارید، حتما به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید که کیفیت را فدای کمیت نکنید. همچنین شما می‌توانید برای خرید انواع آهن‌آلات به فولاد فرتاک سورین به مراجعه کنید.

    ثبت دیدگاه

    2 دیدگاه برای “3 علت اصلی ریزش ساختمان متروپل”
    1. مطلب جالبی بود. واقعن یکی از معضلات اجتماعی کشور ما عدم تعهد سازنده ها است که سعی میکنن از هر راهی سود خودشون افزایش بدن. ولی به نظرم ریشه اغلب این مشکلات برمیگرده به مشکلات اقتصادی کشور ما که روی قیمت آهن و میلگرد و باقیه مصالح ساختمانی تاثیر گذاره.

      پاسخ
    2. با نظر شما موافقم اتفاقی که در پلاسکو و متروپل آبادان افتاد شاید همگی به بحث اقتصادی بی ربط نباشه. ازون کارمندی که بخاطر حقوق کمش رشوه میگیره بگیر تا خیلیای دیگه. شاید اگ سطح درامد مردم با نیازشون همخونی داشته باشه و همه با تعهد بیشتری کارشون رو انجام بدن کمتر شاهده این اتفاقات باشیم.

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.