جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41360 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • دستکش های مقاوم در برابر بریدگی
    25 خرداد 1401 - 14:26
    شناسه : 199673
    0

    در تجهیزات محافظ شخصی (PPE) دستکش‌ ایمنی ضد برش، دستکش‌هایی هستند که برای محافظت از دست‌های کاربر در برابر بریدگی هنگام کار با ابزارهای تیز طراحی شده‌اند. انواعی مختلفی دارد مانند:

    پ
    پ

    دستکش های ضد برش از پارچه های مخصوص و مقاوم به برش تولید می شوند . این پارچه های مقاوم در برابر برش می توانند در برابر بریدگی و یا ساییدگی مقاومت کنند، بنابراین موجب حفظ سلامت دستان کاربر در حین انجام کار می گردند. این دستکش ها ایمنی بالایی را برای پوشنده در برابر حوادث و خطرات شغلی ایجاد می کنند. برای تولید یک جفت دستکش ضد برش از مواد اولیه مختلفی استفاده می شود. این مواد به دستکش ها خاصیت های منحصر بفردی می دهند، به عنوان مثال دستکش قصابی از مواد فلزی ساخته می شود . بنابراین می توان گفت که این دستکش ها از موادی مانند : مواد فلزی، پاراآرامید، مواد پلی اتیلن با مدول بالا و مواد ساختاری با چگالی بالا برای تولید تمامی تجهیزات محافظت فردی و خصوصا دستکش استفاده می شود. دستکش ضد برش که از پارچه های مقاوم در برابر برش متنوعی ساخته می شوند ، دارای کاربردهای مختلفی در حفظ ایمنی کاربر هستند. از جمله کاربردهای دستکش های ضد برش می توان به پوشش محافظ در پیش بند و دستکش برای سرآشپزها، استفاده نظامی، صنعت ساختمان، استفاده از جنگل در قطع درختان و غیره اشاره کرد. جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به مقاله کاربرد مهم دستکش مقاوم در برش مراجعه نمایید.

    word image 199673 1 scaled - دستکش های مقاوم در برابر بریدگی -

    مقاومت برش چیست؟

    عوامل متعددی بر مقاومت برش دستکش برشکاری اثر گذار است. عواملی مانند نیرو، جهت، تیزی تیغه، طول برش و انعطاف جسم  بر مقاومت برش تاثیر گذار هستند. تمامی محصولات و تجهیزات محافظت فردی مانند دستکش باید در رابطه با نوع خطر، کاهش مورد انتظار خطر، و محیطی که انتظار می رود با آن مواجه شوند ارزیابی گردند . تا کاربر با خیال راحت بتواند در محیط کار از تجهیزات محافظت فردی استفاده نماید.

    انواع دستکش های مقاوم در برابر برش

    در تجهیزات محافظ شخصی (PPE) دستکش‌ ایمنی ضد برش، دستکش‌هایی هستند که برای محافظت از دست‌های کاربر در برابر بریدگی هنگام کار با ابزارهای تیز طراحی شده‌اند. انواعی مختلفی دارد مانند:

    • توری فلزی : دستکش های توری فلزی زنجیری شکل هستند و از حلقه هایی از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند. از این دستکش ها معمولاً در برنامه های غذایی استفاده می شوند.
    • دستکش های برش و دوخته شده : دستکش های برش و دوخته را می توان با استفاده از مواد مقاوم در برابر برش تولید کرد ، مواد ضد برش به شکل دستکش برش خورده و دوخته می شوند. این دستکش ها امکان تولید با مواد معمولی را نیز دارند، در این صورت تنها کف دست از مواد مقاوم در برابر برش ساخته می شود.
    • دستکش های بافتنی بدون درز : دستکش های بافتنی بدون درز توسط یک دستگاه بافندگی تخت به صورت یک تکه بافته می شوند.

    دستکش ضد برش از چه موادی تولید می شود؟

    دستکش کار ضد برش توسط مواد ضد برشی با کارایی بالا مانند پاراآرامید، پلی اتیلن تقویت شده، Spectra، نخ های پلی وینیل استات ویژه، سیم فولادی و نخ های فایبرگلاس  تولید و عرضه می شود. ماشین‌های بافندگی این دستکش ها معمولاً با استفاده از مفهومی با نام گیج طبقه‌بندی می‌شوند و می‌توانند از گیج 7 تا گیج 18 و 21 متغیر باشند. در پایان دستکش اغلب با لاتکس جامد یا فوم دار ، نیتریل یا پلی اورتان پوشانده می شوند .

    word image 199673 2 - دستکش های مقاوم در برابر بریدگی -

    استانداردهی دستکش ضد برش  

    یک دستکش ایمنی ضد برش با اطمینان و ایمنی بالا قبل از عرضه شدن باید توسط آزمایشات مختلفی برسی و ارزیابی شده و امتیاز لازم را کسب نماید. این نوع دستکش دارای استاندارد های مختلفی هستند . همچنین بهتر است بدانید که استانداردهای وضع شده برای تمامی تجهیزات محافظ فردی هر ساله توسط سازمان های مربوطه بررسی مجدد شده و در صورت صلاح دید ارتقا داده می شوند. در اینجا دو استاندارد مهم را برای شما بیان می کنیم.

    استاندارد EN 388

    یکی از روش های ارزیابی مقاومت برش در دستکش ، استاندارد EN 388:2016 یا تست “کودتا” است. در این استاندارد از یک تیغه چرخان دایره ای به قطر 40 میلی متر استفاده می شود که برخلاف جهت حرکت می چرخد. تیغه در فاصله کمی حدود 50 میلی متر با بار 5 نیوتن به جلو و عقب حرکت می کند. تعداد چرخه های برش، ثبت شده و با یک پارچه کنترل مبنا از جنس پنبه مقایسه می شود. شاخص مقاومت برش بسته به میانگین تعداد چرخه ها بین “0” و “5” دسته بندی می شود: “0” به معنای 0 تا 1.2 چرخه است. “1” به معنای  1.2 تا 2.5 چرخه است. “2” به معنی  2.5 تا 5.0 چرخه است. “3” به معنی  5.0 تا 10.0 چرخه است. “4” به معنی  10.0 تا 20.0 چرخه است. و “5” به معنای 20.0 چرخه است.

      استاندارد EN 388 در سال 2016  بازبینی و به روز شد. یکی از تغییرات مهم این استاندارد معرفی ISO 13997:1999 است. این استاندارد دارای یک حرف A تا F برای نشان دادن مقاومت برش  می باشد. این حرف بیان کننده سطح برش در بار نیوتن است که به این شرح می باشد:

      A<2N ، B<5N، C<10N، D<15N، E<22N و F<30N

     این استاندارد بیشتر مطابق با استاندارد جدید آمریکای شمالی ANSI/ISEA 105-2016 است که از سیستم سطوح برش A1-A9 استفاده می کند.

    word image 199673 3 - دستکش های مقاوم در برابر بریدگی -

    استاندارد ANSI

    استاندارد  ASTM F2992-15  مشابه استاندارد  ISO 13997:1999 است که آزمایش بر روی یک دینامومتر یا TDM انجام می شود.آزمایش به این صورت است که یک لبه برش (معمولا یک تیغ) تحت یک بار مشخص در یک ماده نمونه جابجا می شود. هنگامی که تیغه از مواد عبور می کند، فاصله برش محاسبه می شود. این آزمایش با بارهای مختلف برای تعیین بار برش محاسبه شده و برای مواد نمونه تکرار می شود. نتیجه با سطوح مشخص شده در ANSI/ISEA 105-2016 مقایسه می شود و سطح برش ANSI تعیین می شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.