پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41445 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • آشنایی با قطعات برقی و الکتریکی خودرو
    14 تیر 1401 - 10:34
    شناسه : 201167
    1

    هر خودرو برای اینکه بتواند به درستی کار کند، قطعات متفاوت و مختلفی را دارد که هماهنگ باهم وظایف خود را انجام می دهند. یکی از مهمترین دسته قطعات خودروها، لوازم و قطعات برقی و الکتریکی خودرو است که در این مطلب به بررسی آنها می پردازیم.

    پ
    پ

     

    آشنایی با قطعات برقی و الکتریکی خودرو

    اگر قصد خرید لوازم یدکی رنو، لوازم یدکی تویوتا و سایر لوازم یدکی دیگر خودرو ها را دارید به سایت اینفویدک مراجعه کنید.

    قطعات برقی و الکتریکی خودروها شامل چه مواردی هستند ؟

    قطعات و لوازم برقی و الکتریکی خودروها شامل قطعات برقی، بردهای الکترونیکی خودرو، سنسورهای خودرو و قطعات امنیتی ماشین می باشد.

    قطعات برقی خودرو شامل : سیم کشی ماشین، ایسیو، رله، فشنگی، فیوز، شیشه بالابر، جعبه فیوز، بوق، استارت، دینام و باتری است.

    بردهای الکترونیکی خودرو ( علاوه بر ایسیو ) شامل مواردی چون : برد ABS، یونیت ایربگ، یونیت داخل اتاق یا BCM و مواردی از این قبیل می باشد.

    سنسورهای خودرو شامل سنسور اکسیژن، سنسور دریچه گاز، سنسور دنده عقب و پارک، سنسور کیلومتر، سنسور دور موتور، سنسور میل سوپاپ، استپر موتور، سنسور دمای آب، مپ سنسور ، سنسور ABS و … می شود.

    قطعات امنیتی نیز شامل مواردی چون ایموبلایزر، سوئیچ و ریموت و … است.

    در ادامه مهمترین موارد لیست بالا را بررسی می کنیم.

    ایسیو چیست ؟

    ایسیو، واحد کنترل موتور، کامپیوتر خودرو و … اسامی هستند که این قطعه را با آن می شناسید. ایسیو در واقع یک برد الکترونیکی است که قسمت های مختلف خودرو را با یکدیگر هماهنگ می کند و تحت شرایط مختلف، دستورات متفاوت را برای سنسورها ، عملگرها و سایر قسمت های خودرو ارسال می کند.

    در ایسیو قطعات مختلف الکترونیکی به کار برده شده است نظیر : مبدل داده های آنالوگ به دیجیتال، مبدل دیجیتال به آنالوگ، فرم دهنده های سیگنال ، خروجی های دیجیتال و …

    در خودروهای مختلف ایسیوهای متفاوتی به کار رفته است. عمده تولید کنندگان ایسیو یا کامپیوتر خودرو شامل شرکت های بوش، زیمنس، ساژم، دلفی و … می باشد.

    در رابطه با خرابی هایی که مرتبط با ایسیو است میتوان موارد متعددی نظیر : عدم جرقه در سیلندرها، کاهش قدرت موتور، روشن نشدن موتور خودرو، روشن شدن چراغ چک و … اشاره کرد.

    سنسور اکسیژن و قطعات برقی خودرو

    سنسور اکسیژن چیست ؟

    سنسورها یکی از مهمترین قطعات در خودروهای می باشند و انواع آنها در خودرو به کار رفته اند تا بتوانند عملیات های متفاوتی انجام دهند. سنسور اکسیژن نیز یکی از این موارد می باشد.

    سنسور اکسیژن یا لامبدا سنسور نیز یکی از این سنسورها می باشد که میزان اکسیژن موجود در سوخت و یا گاز ( در خودروهای گاز سوز) را بررسی می کند. محل قرار گیری سنسور اکسیژن معمولا ورودی مسیر اگزوز می باشد.

    مهمترین وظایف سنسور اکسیژن شامل : در کاهش مصرف سوخت موثر است، در کاهش سطح دود تولیدی موثر است و راندمان موتور را نیز افزایش می دهد.

    نکتته اینکه در خودروهای جدید معمولا از 2 سنسور اکسیژن استفاده می شود. چرا که اهمیت بسیار بالایی دارد.

    انواع مختلفی از سنسورهای اکسیژن در خودروها به کار رفته است به صورت تک سیم و دو سیم. بدنه سرامیکی، الکترودهای پلاتینیومی، غلاف دی اکسید زیرکونیم و المنت گرم شونده از جمله مهمترین اجزاء سنسور اکسیژن می باشد.

    اگر در موتور خودروی خود کاهش عملکرد، روشن شدن چراغ چک، افزایش مصرف سوخت، افزایش آلایندگی، هشدا خرابی سیستم گرمایشی ماشین و … را مشاهده کردید باید به وجود مشکل در سنسور اکسیژن شک کنید.

    سنسور دریچه گاز چیست ؟

    دومین سنسور مهم خودرو، سنسور دریچه گاز می باشد. این سنسور در ارتباط با دریچه گاز می باشد و عملیات گاز خوردن خودرو توسط این سنسور بررسی می شود.

    این سنسور دقیقا روی دریچه گاز و نزدیک استپر موتور قرار می گیرد. همانطور که گفتیم زمانی که شما پدال گاز خودروی خود را فشار می دهید، سنسور دریچه گاز به میزانی که فشار را روی چدال اعمال می کنید، دریچه گاز را باز می کند. در واقع یکی از وظایف این سنسور تنظیم پاشش سوخت انژکتورها می باشد.

    در خودروهای داخلی معمولا دو نوع سنسور دریچه گاز داریم : ساژم و زیمنس. اصولا عمر این سنسور نسبت به باقی سنسورها بیشتر می باشد. اما اگر مواردی که در ادامه بیان می کنیم را مشاهده کردید باید بدانید که احتمالا سنسور دریچه گاز شما با مشکل مواجه شده است.

    این موارد شامل : خوب گاز نخوردن خودرو، دود غیر طبیعی، نوسان دور موتور خصوصا در دورهای بالا، بالا ماندن دور موتور زمانی که خودرو را تازه روشن کردید، کپ موتور در دورهای متوسط، هنگامی خلاصی خودرو که دور موتور باید در محدوده 1000 باشد بالا می باشد و پایین نمی آید، افت شتاب و …

    برای نحوه تشخیص خرابی سنسور دریچه گاز بهتر است که به تعمیرکار مراجعه کنید تا با دیاگ زدن به خودروی شما متوجه شود که این سنسور مشکل دارد یا خیر.

    رله دوبل خودرو چیست ؟

    شاید ندانید اما بسیاری از خاموش شدن های ناگهانی خودرو و یا بد کارکردن خودرو به دلیل مشکلات در رله دوبل می باشد. رله دوبل در واقع شامل دو رله متفاوت می باشد. که اولین رله اصلی بوده و رله دوم مرتبط با پمپ بنزین می باشد.

    مهمترین وظیفه ای که یک رله دوبل در خودرو ایفا می کند، تامین ولتاژ برق می باشد. قطعاتی که رله دویل برق شان را تامین می کند شامل : پمپ بنزین، ایسیو، انژکتورها، کویل، شیر کنیستر و … می باشد.

    مهمترین علائمی که با مشاهده آن باید به خرابی این قطعه شک کنید شامل : روشن نشدن خودرو بعد از استارت، عدم روشن شدن چراغ چک در حالت سوئیچ باز، شنیده نشدن صدای پمپ بنزین در ابتدای سوئیچ باز، عدم شنیده شدن صدای تیک مانند در اولا سوئیچ باز و …

    باتری خودرو چیست ؟

    باتری ها در واقع تامین کننده انرژی اولیه برای روشن شدن خودروها می باشد. باتری ها در خودروهای امروزی نقش مهمی را در تامین انرژی بخش های اولیه خودرو ایفا می کنند. معمولا حدود 4 سال طول عمر مفید دارند و باید بعد از این مدت تعویض شوند.

    از جمله وظایف باتری خودروهای میتوان به مواردی چون : تامین انرژی برای استارت، ذخیره انرژی برای موارد دیگر نظیر استارت زدن، روشنایی چراغ ها، تامین برق سیستم پخش و …

    مهمترین عوامی که با مشاهده آن باید به خرابی باتری خودرو شک کنید شامل : استارت نخوردن خودرو، استارت خودرو یک روز در میان، باز کردن سوئیچ و عدم مشاهده روشن شدن چراغ های پشت آمپر، استارت خوردن ضعیف خودرو و …

    ایموبلایزر چیست ؟

    به دنبال سرقت راحت خودروها، خودروسازان سیستمی را تعبیه کردن که سرقت خودرو به راحتی صورت نگیرد. ایموبلایزر یا سیستم ضد سرقت در واقع قطعه ای است که باعث قفل شدن ایسیو می شود و حتی اگر کلید داخل توقه سوئیچ هم بچرخد تا زمانی که کلید اصلی نباشد، خودرو روشن نمی شود.

    کاری که سیستم ایموبلایزر می کند در واقع قطع کردن مواردی چون جرقه شمع ها، قطع برق مثبت بعد از انداختن سوئیچ، قطع پاشش سوخت و قطع برق پمپ بنزین می باشد.

    معمولا روی آمپر یک چراغ به شکل کلید وجود دارد که حالت های مختلفی دارد نظیر : روشن بودن دائمی، خاموش بودن چراغ، چشمک سریع و چهار چشمک و یک چشمک در ثانیه. فقط در صورت روشن بودن دائمی چراغ میتوان متوجه شد که ایموبلایزر مشکل دارد.

    جمع بندی

    در این نوشته سعی کردیم برخی از مهمترین قطعات برقی و الکتریکی خودروها را با هم بررسی کنیم. امیدوارم این نوشته برای شما مفید بوده باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.