شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41368 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • چه زمانی حقوق کارمند را برای دریافت مهریه متوقف می کنند؟
    16 تیر 1401 - 10:22
    شناسه : 201296
    0

    با انعقااد عقد نکاح میان زن و مرد، حقوق و وظایفی بر آنها حمل می شود که یمی از آنها پرداخت مهریه به زن می باشد. در واقع بلافاصله پس از انعقاد زوجیت، مرد به زن بدهکار بوده و اگر مهریه عندالمطالبه باشد باید در هرزمان که زن درخواست کرد، تمام و کمال به وی بخشیده شود. درصورتیکه در تحقق این خواسته با مشکل مواجه شدید می‌توانید از وکیل مهریه استفاده نمایید.

    پ
    پ

    word image 201296 1 - چه زمانی حقوق کارمند را برای دریافت مهریه متوقف می کنند؟ -

    با انعقااد عقد نکاح میان زن و مرد، حقوق و وظایفی بر آنها حمل می شود که یمی از آنها پرداخت مهریه به زن می باشد. در واقع بلافاصله پس از انعقاد زوجیت، مرد به زن بدهکار بوده و اگر مهریه عندالمطالبه باشد باید در هرزمان که زن درخواست کرد، تمام و کمال به وی بخشیده شود. درصورتیکه در تحقق این خواسته با مشکل مواجه شدید می‌توانید از وکیل مهریه استفاده نمایید.

    این دین می تواند از محل درآمد مرد به زوجه پرداخت گردد؛ حتی در زمانی که همچنان در زوجیت یکدیگر بوده و بحثی از طلاق و جدایی میان آنها وجود ندارد. . توقیف حقوق برای مهریه ، اتفاقی است که به دستور دادگاه محقق می شود. اما توقیف حقوق برای مهریه شرایط خاصی دارد؟ آیا به یک میزان از حقوق تمام مردان توقیف می شود یا به شرایط مالی مرد و نوع کارمندی وی بستگی دارد؟ در ادامه به بررسی این امر و شرایط آن خواهیم پرداخت.

    شرایط توقیف حقوق برای مهریه

    پس از به جریان افتادن پرونده در دادگاه ، ممکن است قاضی دادگاه به علت عدم تمکن مالی مرد، پرداخت مهریه را قسط بندی کند. یکی از راه هایی که دادگاه می تواند نسبت به پرداخت مهریه به زن اطمینان حاصل کند، توقیف حقوق برای مهریه می باشد. قابل ذکر است که اگر طلاق به درخواست زوج باشد یا زوجه، تفاوتی در پرداخت یا عدم پرداخت مهریه به زن وجود ندارد حتی در صورت غیابی بودن طلاق، اقدامات می تواند توسط یک وکیل طلاق غیابی صورت پذیرد. وفق ماده 1083 قانون مدنی به محض جاری شدن عقد زن مالک مهریه می شود و می تواند هر نوع تصرفی بر آن اعمال بنماید. بدین ترتیب، درخواست توقیف حقوق می تواند چه از سمت زوجه یا یک وکیل دادگستری به دادگاه ارائه شود.

    توقیف حقوق کارمندان دولت

     برخی از مردان، کارمند دولتی می باشند. حقوقی که کارمندان دولتی دریافت می کنند دارای ارزش مالی بوده و جزء اموال و دارایی آنها محسوب می شود. از این سو، دادگاه حکم می کند مهریه همسر کارمندانی که توان مالی پرداخت مهریه را ندارند، به صورت ماهانه از حقوق آنها کسر شود. این کسری حقوق تا زمان پرداخت کامل مهریه ادامه خواهد داشت. مردان برای هرگونه اعتراض می‌توانند از وکیل حقوقی عدالت آریایی در این موضوع کمک جویند. مطابق ماده 96 قانون اجرای احکام از حقوق و مزایای کارکنان سازمان‌ها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت و شرکتهای دولتی و شهرداری‌ها و بانک‌ها و شرکت‌ها و بنگاههای خصوصی و نظایر آن در صورتی که دارای زن یا فرزند باشند ربع و الا ثلث توقیف می‌شود.

    توقیف حقوق بازنشستگان

     در واقع اصطلاح بازنشستگی به معنای کناره گیری از شغل مربوطه به علت کهولت سن بکار می رود. قانون حقوق و مزایایی برای افراد بازنشسته در نظر می گیرد و این افراد تا زمانی که زنده هستند حق استفاده از این مزایا را دارند. طبق قانون، در صورتی که فرد بازنشسته تمکن مالی پرداخت مهریه به صورت یکجا را نداشته باشد، مبلغ مهریه به صورت ماهانه از حقوق بازشستگی او کسر خواهد شد. میزان کسری حقوق تنها تا یک چهارم مجاز است. حتی اگر فرد بازنشسته دارای فرزند و همسر دیگری نباشد، میزان مبلغ مهریه از یک چهارم بالاتر نمی رود. علت این امر آن است که هزینه های زندگی افراد سالمند نسبت به دیگر افراد بیشتر می باشد و برای عدم ایجاد اختلال در زندگی این افراد و همچنین حمایت از آنها، این قانون وضع شده است.

    توقیف حقوق کارمندان نظامی

    توقیف حقوق فرد نظامی بابت مهریه، خصوصا در زمان جنگ ممکن نمی باشد. علت این امر هم حمایت از افرادی است که جان خود را برای کشور به خطر می اندازند.

    رسیدگی به جرائم مربوط به افراد نظامی بر عهده دادگاه های نظامی است. افراد زیر تحت پوشش این دادگاه ها هستند:

    • کارکنان ستاد کل نیروهای مسلح «و سازمان های وابسته»
    • کارکنان سپاه پاسداران انقلاب «و سازمان های وابسته و بسیج»
    • کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح «و سازمان؛ های وابسته»
    • کارکنان وظیفه «از تاریخ شروع خدمت تا پایان آن»
    • محصلان

    توقیف حقوق در شرایط پوشش توسط بهزیستی

    مطابق تبصره 2 ماده 96 قانون اجرای احکام، حقوق و مزایای نظامیانی که در جنگ هستند و مستمری مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی توقیف نمی‌شود.

    با توجه به این تبصره نمی توان نظامیانی که در جنگ و در حال خدمت هستند را با توقیف حقوق برای مهریه در تنگنا قرار داد، بنابراین امکان کسر از حقوق ایشان وجود ندارد. همچنین مددجویان کمیته امداد و بهزیستی به حد کافی دچار مشکلات اقتصادی هستند، کم کردن مستمری و دریافتی ایشان می تواند زندگی شخصی آنها را دچار مشکلات اساسی کند.

    آیا کل میزان حقوق برای مهریه توقیف می‌شود؟

    word image 201296 2 - چه زمانی حقوق کارمند را برای دریافت مهریه متوقف می کنند؟ -

    باید گفته شود که  با در نظر گرفتن ارگانی که مرد در آن استخدام شده و فعالیت می‌کند، شرایط بررسی، متفاوت است. در بیشتر ارگان‌های دولتی در صورت مجرد بودن مرد یک سوم و درصورت تاهل یا داشتن فرزند، یک چهارم حقوق برای مهریه کسر خواهد شد.

    اهمیت مشاوره در دعاوی مربوط به مهریه

    هنگامی که دو نفر با انعقاد عقد نکاح به زوجیت یکدیگر در میایند، حقوقی به یکدیگر داده و در مواردی نسبت به یکدیگر متعهد می شوند. یکی از این حقوق ها ، مهریه می باشد که جنبه ی مالی دارد. مهریه میتواند بنا به تراضی طرفین به دو صورت عندالمطالبه و عندالاستطاعه در عقد نامه ذکر شود و پس از جاری شدن خطبه عقد، زن مالک مهریه میشود و پرداخت آن همچون دینی بر گردن مرد می باشد. اما متاسفانه اطلاعات مردم ما در این زمینه پایین بوده و ممکن است منجر به اختلاف زوجین یا دامن زدن به آن شود. یک وکیل طلاق می داند که شرایط پرداخت مهریه در زمان جدایی زوجین چگونه است. اما پرداخت مهریه صرفا منوط به اختلاف و جدایی زوجین از یکدیگر نیست؛ چه بسا می توانند در کمال ارامش و توافقی به یک وکیل مهریه مراجعه کرده تا در اصولی ترین حالت و مناسب ترین آن مطابق شرایط آنها، مهریه به زوجه پرداخت گردد.

    اما در شرایطی که امیدی به بهبود وضعیت زندگی نیست و طرفین یا یکی از آنها تصمیم به جدایی داشه باشد، ماجرا تخصصی تر خواهد بود. از ارائه دادخواست طلاق، مهریه، اجرت المثل و غیره همگی باید زیر نظر یک فرد متخصص انجام پذیرند تا نتیجه گیری را اسریع بخشیده و از اطاله وقت یا تضییع حق افراد جلوگیری شود.

    پیشنهاد می شود که حتی اگر نمی خواهید وکالت خود را در انجام امور طلاقتان به یک وکیل بسپارید، حتما قبل از انجام هرگونه عملی از یک وکیل حرفه ای مشورت دریافت نمایید.

    نحوه اجرای احکام دادگاه ها در توقیف مهریه

    word image 201296 3 - چه زمانی حقوق کارمند را برای دریافت مهریه متوقف می کنند؟ -

    زوجه جهت توقیف اموال باید به اداره ثبت رجوع کرده و مراحل ذیل را طی نماید:

    در بادی امر متقاضی توقیف اموال بابت مهریه از طریق اداره ثیت به دفتر خانه محل اجرای عقد نکاح مراجعه نموده و درخواست صدور اجراییه می نماید. سردفتر این درخواست را به آخرین نشانی تعیین شده برای زوج در سند ازدواج ارسال کرده و زوجه را به اداره ثبت مربوطه برای تشکیل پرونده هدایت می کند.

    زوجه با در دست داشتن اجراییه صادر شده و قبض ارسال اطلاعیه برای زوج و سایر اسناد و مدارک لازم یعنی شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج به اداره ثبت مربوطه مراجعه کرده و پس از تشکیل پرونده اجرایی برای اجرای مهریه، یک نسخه از اجراییه برای زوج ارسال شده و به وی مهلت داده می شود تا ظرف 10 روز برای پرداخت مهریه یا معرفی مال اقدام نماید.

    پس از بازگشت پاسخ ابلاغیه، چنانچه شوهر ظرف 10 روز از ابلاغ بری پرداخت مهریه یا معرفی مال اقدام نکند، زوجه می تواند برای درخواست توقیف اموال بابت مهریه از طریق اداره ثیت اقدام نماید. در این مرحله چنانچه مالی اعم از اموال منقول و غیر منقول، در مالکیت شوهر بوده و ضمنا جزء اموال غیر قابل توقیف یا مسثنیات دین نباشد، زوجه می تواند برای توقیف آن اموال و فروش آن و وصول مهریه از طریق اجرای ثبت اقدام نماید.

    هزینه اجرای مهریه و توقیف اموال بابت مهریه از طریق اداره ثبت، نیم عشر یا یک بیستم مهریه مطالبه شده می باشد.

     اگر اداره ثبت نتواند ظرف مدت دو ماه از ثبت درخواست توقیف اموال بابت مهریه ، نسبت به شناسایی و توقیف اموال شوهر اقدام کند یا ظرف مدت شش ماه نسبت به اجرای سند ازدواج و وصول مهریه اقدام نماید، زوجه می تواند با اخذ گواهی مربوطه از اجرای ثبت، برای اخذ مهریه  به دادگاه خانوده رجوع کند. توقیف اموال بابت مهریه از طریق دادگاه، مطابق راهنمای زیر می باشد:

    زوجه موظف است تا با اخذ گواهی مربوطه از اداره ثبت، با در دست داشتن مدارک لازم یعنی گواهی اداره ثبت ،شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج به یکی از دفاتر خدمات قضایی الکترونیک مراجعه کرده و دادخواست مطالبه مهریه و توقیف اموال بابت مهریه را ثبت نماید.

    در این مرحله اگر میزان مهریه زوجه تا 20 میلیون تومان باشد، دادخواست مهریه برای شورای حل اختلاف ارسال می شود؛ اما در حالتی که میزان مهریه بیش از 20 میلیون تومان باشد، دادخواست برای دادگاه خانواده ارسال می شود.

    نکته ای که باید به آن توجه شود آن است که چون در مرحله توقیف اموال بابت مهریه از طریق اداره ثیت، مالی از شوهر به دست نیامده و زوجه بالاجبار به دادگاه مراجعه نموده، در این مرحله نیز بعید است تا مالی از زوج به دست آید. با این وجود از آنجا که ممکن است در فاصله اجرای ثبت تا توقیف اموال بابت مهریه از طریق دادگاه، مال یا اموالی به طریقی مانند ارث وارد داراریی زوج گردرد، در این مرحله نیز احتمال و امکان درخواست توقیف اموال بابت مهریه امکان پذیر می باشد.

    دادگاه خانواده با وصول دادخواست مهریه، اقدام به تعیین وقت دادرسی نموده و در یک جلسه به تقاضای مهریه رسیدگی نموده و اقدام به صدور رای می نماید.

    رای مهریه، پس از گذشت 20 روز از تاریخ ابلاغ به شوهر در سامانه ثنا یا در صورت تجدیدنظر خواهی، پس از صدور رای دادگاه تجدید نظر قطعی بوده و می توان برای اجرای آن اقدام نمود.

    در مرحله اجرا زوجه می تواند در صورتی که در این فاصله به اموالی از زوج دسترسی یافته و تا تاریخ اجرا هنوز درخواست تامین خواسته نداده باشد، برای ارائه درخواست توقیف اموال بابت مهریه از طریق دادگاه و فروش آن اموال از طریق مزایده و وصول مهریه خود اقدام نماید.

    میزان کسر از حقوق به خاطر مهریه

    word image 201296 4 - چه زمانی حقوق کارمند را برای دریافت مهریه متوقف می کنند؟ -

    میزان کسری یا توقیف حقوق برای مهریه به شرایطی بستگی دارد. در صورتی که زوج کارمند اداره دولتی و یا ادارات وابسته به دولت باشد:

    1. در صورتی که زن دوم و فرزند نداشته باشد یک سوم حقوق او به عنوان مهریه و به صورت ماهانه، تا زمان پرداخت کامل از حساب وی کسر می شود.
    2. اما در صورتی که مرد دارای زن دوم و یا فرزند باشد این میزان تا یک چهارم کاهش می یابد. علت این امر هم این است که زوج دارای زن و فرزند هزینه های بیشتری برای زندگی می پردازد. دادگاه برای جلوگیری از اختلال در زندگی وی، مبلغ ماهانه را کاهش داده و زمان پرداخت را افزایش می دهد.

    موارد عدم امکان توقیف حقوق

    مطابق ماده 96 قانون اجرای احکام، نمی توان نظامیانی که در جنگ و در حال خدمت هستند را با توقیف حقوق برای مهریه در سختی قرار داد. بنابراین امکان کسر از حقوق ایشان وجود ندارد. همچنین مددجویان کمیته امداد و بهزیستی به حد کافی دچار مشکلات اقتصادی هستند، کم کردن مستمری و دریافتی ایشان می تواند زندگی شخصی آنها را دچار مشکلات اساسی کند.

    نگارش دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

    ریاست محترم مجمع قضایی …

    با سلام و احترام به استحضار می رساند اینجانب حسب دادنامه شماره … مورخ … صادره از شعبه … دادگاه عمومی … به پرداخت مبلغ … در حق خانم … به علت پرداخت مهریه محکوم گردیده ام. نظر به مشکلات متعدد و عدم دسترسی به اموالم با توجه به مستندات تقدیمی، صدور حکم اعسار اینجانب از پرداخت مبلغ محکوم  به / تقسیط مبلغ محکوم به به ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب سال ۱۳۷۷ مورد استدعاست.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.