×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

واکسن - نجات‌دهنده‌ترین واکسن‌های کرونا معرفی شدند - واکسن

به گزارش تازه نیوز، پس از شروع همه‌گیری کرونا در جهان، میان شرکت‌های واکسن‌سازی رقابت سختی برای ساخت واکسن علیه این بیماری شکل گرفت.

بر اساس یک مطالعه که اخیرا صورت گرفته در سال میلادی گذشته، جان ۲۰ میلیون نفر توسط واکسن‌های مختلفی که علیه کرونا ساخته شد، نجات یافته است.

دو واکسن آکسفورد – آسترازنکا و فایزر – بیوان‌تک رتبه نخست را در نجات جان انسان‌ها در سراسر جهان دارند. اقتصادآنلاین به نقل از به اکونومیست گزارش داد در مطالعه صورت گرفته، محققان شرکت داده‌های علوم زیستی ایرفینیتی Airfinity، با استفاده از این آمار کلی و همچنین داده‌هایی که در هر کشوری به‌طور گسترده‌ به دست آمده برای تخمین اینکه کدام یک از واکسن‌ها بیشتر از مرگ‌ انسان‌ها به‌واسطه ابتلا به کرونا جلوگیری کرده است، استفاده هستند.

بر اساس مطالعه محققان این شرکت، نجات جان بیش از نیمی از انسان‌های مبتلا به کرونا در سراسر جهان را می‌توان تنها به دو نوع واکسن آکسفورد – آسترازنکا (AstraZeneca-Oxford) و واکسن فایزر – بیوان‌تک (Pfizer-BioNTech) نسبت داد. هرکدام از این واکسن‌ها از مرگ‌ومیر بین ۵ تا ۷ میلیون نفر جلوگیری کرده‌اند.

همچنین دو واکسن سینوواک (Sinovac) و مدرنا (Moderna) به ترتیب جان ۲٫۲ و ۲ میلیون نفر را نجات داده‌اند.

شرکت ایرفینیتی برای تخمین اینکه هر نوع واکسنی که علیه کرونا ساخته شده چه تعداد زندگی را نجات داده است از مطالعه اخیر اپیدمیولوژیست‌های امپریال کالج لندن استفاده کرده است. این مطالعه تعداد انسان‌هایی که با ابتلا به کرونا می‌توانستند جان خود را از دست دهند اما با تزریق واکسن نجات یافتند را در سال اول واکسیناسیون که از ۸ دسامبر ۲۰۲۰ آغاز شده، تخمین زده است.

البته باید در نظر داشت که در مطالعه شرکت ایرفینیتی، کشور چین که داده‌های محدود و کمتری نسبت به سایر کشورها در دسترس شرکت‌ها قرار داده است و همچنین کشورهای کوچک با جمعیت کمتر از ۹۰۰هزار نفر حذف شده است.

از سوی دیگر، این موضوع که دو واکسن آکسفورد – آسترازنکا و فایزر – بیوان‌تک تا پایان سال ۲۰۲۱ به‌عنوان نجات دهنده‌ترین واکسن‌ها معرفی شده‌اند، که البته جای تعجب هم ندارد چرا که شرکت‌های سازنده این دو نوع واکسن در ابتدا تولید را افزایش دادند و تا پایان بازه زمانی مورد مطالعه این پژوهش بیشترین دوزهای تجویز شده در خارج از چین، به ترتیب حدود ۲ میلیارد و ۱.۵ میلیارد را داشته‌اند.

یکی دیگر از مهمترین دلایل نیز این است که تعداد زیادی از این دوزهای واکسن به جمعیت‌های مسن‌تر کشورها با بیماری‌های زمینه‌ای که در برابر کرونا آسیب‌پذیر بودند، تزریق شده است.

در آخر باید به این نکته دقت داشت که این مطالعه عملکرد واکسن‌ها در نجات جان انسان‌ها را تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی نشان می‌دهد و هنوز هم واکسن‌ها به نجات جان انسان‌ها ادامه می‌دهند و به اکثر کشورها اجازه داده‌اند تا به حالت عادی قبل از همه‌گیری کرونا بازگردند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.