پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41433 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • دست اختاپوس برای انسان طراحی شد+عکس
    27 تیر 1401 - 16:05
    شناسه : 202020
    0

    دستکش الکترونیکی اشیا را حس می‌کند و مانند اختاپوس آن‌ها را می‌مکد.

    پ
    پ

    123137 - دست اختاپوس برای انسان طراحی شد+عکس - دست اختاپوس

    بر خلاف انسان، اختاپوس به خوبی برای کنترل انواع اجسام در آب مجهز است. این امر توسط بیش از ۲۰۰۰ مکنده در هشت بازو و توانایی پردازش اطلاعات از مجموعه‌ای از حسگر‌های شیمیایی و مکانیکی تسهیل می‌شود و به اختاپوس اجازه می‌دهد تا در زمین‌های صخره‌ای حرکت کند و روی پوسته‌های صاف و گودال‌های خشن بچسبد.

    نکته مهم این است که آن‌ها را قادر می‌سازد تا این کار را با لمس ظریف و بدون اعمال نیروی زیاد انجام دهند.

    محققان در ویرجینیا تک به دنبال این بودند که این قابلیت‌ها را برای دست انسان با چیزی که آن‌ها را دستکش اکتا می‌نامند، بازسازی کنند.

    این دستکش دارای ساقه‌های لاستیکی است که با غشا‌های نرم و فعال پوشیده شده است که شبیه مکنده‌های اختاپوس هستند و طوری طراحی شده که به هر دو سطح صاف و منحنی بچسبد؛ در حالی که فقط فشار کمی اعمال می‌کند.

    این دستکش هوشمند به وسیله‌ مجموعه‌ای از حسگر‌های مجاورت نوری micro-LIDAR که اجسام مجاور را تشخیص می‌دهند، قادر به انجام این کار است.

    یک میکروکنترلر سنسور‌ها را به مکنده‌های مصنوعی متصل می‌کند تا رفتار آن‌ها را کنترل کند، با توانایی‌های دستکش که می‌توان با تنظیم آرایه سنسور بسته به کار در دست پیکربندی کرد.

    هنگام چسبیدن دستکش به اشیاء کوچکتر مانند قاشق، اسباب بازی‌های فلزی و یک توپ هیدروژل، تنها به یک حسگر تکیه می‌کند تا آن‌ها را با یک لمس ظریف درک کند.

    با تنظیم برای استفاده از تمام حسگر‌های داخلی خود برای تشخیص اشیا، این دستکش می‌تواند چیز‌های بزرگ‌تری مانند بشقاب‌ها، جعبه‌ها و کاسه‌ها را بدون نیاز به بستن دست کاربر بردارد.

    پروفسور مایکل بارتلت، سرپرست تیم تحقیقاتی، گفت: با ادغام مواد چسبنده نرم و پاسخگو با وسایل الکترونیکی تعبیه شده، می‌توانیم اجسام را بدون نیاز به فشردن در دست بگیریم.

    این کار دست زدن به اجسام مرطوب یا زیر آب را بسیار ساده‌تر و طبیعی‌تر می‌کند. لوازم الکترونیکی می‌توانند به سرعت چسبندگی را فعال و آزاد کنند. فقط دست خود را به سمت یک جسم حرکت دهید و دستکش اجسام را می‌گیرد.

    همه این کار‌ها را می‌توان بدون فشار دادن یک دکمه توسط کاربر انجام داد.

    دانشمندان تصور می‌کنند که دستکش هشت گانه خود را در انواع کاربرد‌های زیر آب استفاده می‌کند.

    غواصان غریق نجات که برای بیرون کشیدن افراد یا اشیاء، مهندسانی که پل‌ها را نگهداری می‌کنند یا باستان‌شناسانی که در جستجوی مصنوعات غوطه‌ور هستند، می‌توانند آن را بپوشند.

    نکته مهم این است که آن‌ها را قادر می‌سازد بدون اعمال فشار زیاد اجسام را بگیرند و در عوض به توانایی‌های حسی و مکنده‌های مصنوعی دستکش برای انجام کار‌های سنگین تکیه کنند.

    این تحقیق در مجله Science Advances منتشر شده است.

    منبع: باشگاه خبرنگاران

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.