×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 8 خبر

آیا دیسک کمر خوب می شود

یکی از شایع ترین درد های کمری که افراد آن را تجربه می کنند مربوط به ستون فقرات می باشد. عموما این درد زمانی رخ می دهد که شما به فتق دیسک کمر دچار شده باشید. در این زمان یکی از سوال هایی که برای بیماران ایجاد می شود این است که آیا دیسک کمر خوب میشود؟ سریع ترین روش درمان دیسک کمر چیست؟

در این مطلب قصد داریم تا به صورت کامل در خصوص فتق دیسک کمر صحبت کنیم و انواع روش های درمانی که برای این عارضه وجود دارد را بررسی کنیم؛ بنابراین اگر از این درد رنج می برید و به دنبال بهترین روش درمانی می باشید، توصیه می کنیم حتما تا انتها همراه ما باشید.

فتق دیسک چیست؟

فتق دیسک کمر

فتق دیسک، که گاهی به آن دیسک لغزیده یا پاره شده نیز می‌گویند، عارضه ای که همه ما با آن آشنا هستیم. عموما بیشتر افرادی که به این بیماری دچار می شوند افراد مسنی هستند که به مرور زمان و به دلیل تحلیل بدن استخوان های آن ها آسیب می بینند.

اما همیشه این طور نیست، و مراجعینی داشته ایم که بسیار جوان بودند و به دلایل مختلفی دچار این بیماری شده اند.

در بیشتر موارد، دیسک ها زمانی که در مراحل اولیه انحطاط قرار دارند دچار فتق می شوند و کاملا طبیعی است. با افزایش سن، دیسک های ما به آرامی شروع به انحطاط یا زوال می کنند و توانایی عملکردی خود را از دست می دهند؛ انحطاط بخشی طبیعی از روند پیری است که تمام نواحی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

با این حال، تاثیر آن در مورد دیسک ها و مفاصل ستون فقرات بیشتر از سایر قسمت های بدن می باشد. که این شرایط  می تواند باعث ایجاد پارگی های کوچک در دیسک ها شود و به ماده داخلی اجازه فتق بدهد.

در نهایت این جابجایی باعث می شود که دیسک بر روی اعصاب نخاعی فشار بیاورد و اغلب باعث ایجاد درد شدید، ناراحتی و از دست دادن انعطاف پذیری می شود و برای درمان باید از جدیدترین روش جراحی ستون فقرات استفاده کنید.

چگونه بفهمم فتق دیسک دارم؟

زمانی که شما به فتق دیسک دچار می شوید، احتمالا در ابتدا متوجه آن نمی شوید زیرا زمانی که شدت بیماری کم است، علائم به ندرت در شما ظاهر می شود.

البته که دیسک کمر به اندازه ای دردناک است که قطعا شما محبور به مراجعه نزد پزشک خواهید شد، اما اکنون در خصوص علائم اولیه صحبت می کنیم.

بسته به اینکه چه قسمتی از ستون فقرات شما تحت تأثیر فتق دیسک قرار گرفته است، علائم ممکن است متفاوت باشد، بنابراین ما فهرستی از پنج علامت فتق دیسک را آماده کرده‌ایم. این نشانه ها به شرح زیر می باشند:

۱. اگر دیسک در ستون فقرات گردنی شما فتق شده باشد، ممکن است درد شدیدی را در سرتاسر بازوی خود احساس کنید، همچنین درد و از دست دادن حس در انگشتان، ساعد و آرنج خود را احساس خواهید کرد، در نظر داشته باشید که درد حتی می تواند در گردن یا تیغه شانه شما ظاهر شود.

۲. اگر از فتق دیسک ستون فقرات کمری رنج می برید، متوجه ضعف، بی حسی و درد در نیمه تحتانی بدن خود می شوید: لگن، باسن، ساق پا، ساق پا و حتی کف پا

۳. هر حرکت تکان دهنده، حتی اگر مختصر باشد، مانند عطسه یا سرفه، می تواند باعث ایجاد موجی از درد شود که نشان دهنده فتق دیسک است.

۴. به دلیل فشار روی عصب ، ممکن است برای شما غیرممکن باشد که برای مدت زمان طولانی در یک حالت قرار بگیرید. (زیاد نشستن یا راه رفتن طولانی)

۵. احساس سوزش، بی حسی و گزگز نیز علاوه بر درد می تواند از نشانه های فتق دیسک باشد.

حتی اگر شما یکی یا دو تا از این علائم را داشته باشید، بازهم نشان از این است که به دیسک کمر دچار شده اسد، اگر قبلا جراحی کمر داشته اید و بازهم این علائم در شما ظاهر شده است به علت عود دیسک کمر است.

توصیه ما به شما این است که هرگز روند درمان خود را عقب نیندازید و هرچه زودتر اقدامات لازم جهت درمان را انجام دهید.

چرا علاوه بر درد در ناحیه کمر، در قسمت پاها نیز دچار درد می شویم؟

برای درک این موضوع باید با آناتومی ستون فقرات آشنا باشید، ستون فقرات از استخوان های جداگانه ای به نام مهره تشکیل شده است و در بین هر کدام یک دیسک بین مهره ای قرار دارد.

دیسک ها به حرکت ستون فقرات شما در تمام جهات کمک می کنند و در عین حال از ساییدگی استخوان ها به یکدیگر جلوگیری می کنند، هر دیسک از یک حلقه بیرونی سخت به نام حلق تشکیل شده است و داخل دیسک با یک ماده فیبری و لاستیکی به نام هسته پالپوس پر شده است.

اگر نقطه ضعفی در دیسک وجود داشته باشد، پارگی می تواند در حلقه بیرونی ایجاد شود و به مواد داخلی دیسک اجازه می دهد تا به کانال نخاعی بیرون بزنند یا فتق کنند.

این ماده دیسک می تواند اعصاب ناحیه را تحریک یا تحت فشار قرار دهد و باعث ملتهب شدن آنها شود؛ اگرچه بیمار ممکن است کمی در کمر احساس کند، اما علائم اصلی معمولاً ناشی از آسیب به اعصاب است.

به اعصاب مانند سیم های الکتریکی فکر کنید که سیگنال هایی را از مغز به عضلات می فرستند، بنابراین اگر ملتهب شوند، مانند یک اتصال کوتاه الکتریکی بزرگ است!

با درک این موضوع، به این نتیجه می رسیم که فشار به اعصاب منجر به درد قابل توجهی در پایین عصب می شود که اغلب باعث احساس سوزش نیز خواهد شد. بیشتر فتق دیسک ها در قسمت تحتانی کمر اتفاق می افتد و بر اعصابی که از پاها می گذرد، مانند عصب سیاتیک تأثیر می گذارد.

به همین دلیل است که برخی از بیماران ممکن است علائمی مانند بی حسی یا ضعف در ناحیه پا را نیز تجربه کنند که به راحتی با انجام روش های جدید درمان دیسک کمر مشکل آن ها حل می شود.

آیا دیسک کمر خوب می شود؟

تا این جا در خصوص فتق دیسک کمر و جرئیات مربوط به آن صحبت کردیم، با توجه به این که دیسک کمر جرو بیماری هایی می باشد که درد بسیاری به همراه دارد، موحب می شود تا ناراحتی های بسیاری برای فرد بیمار ایجاد شود و حتی در موارد شدید تر انجام کارهای روزانه برای افراد دشوار می شود.

در اینجا این سوال ایجاد می شود که آیا درمانی برای این درد ها وجود دارد؟ آیا دیسک کمر قابل درمان است؟

در پاسخ به این دسته از سوالات باید بگوییم که بله، روش های درمانی متعددی برای دیسک کمر وجود دارد که جراح شما با توجه به سن، علائم و شدت دیسک کمری یکی از آن ها را انتخاب می کند.

در صورتی که بیماری شما در مراحل اولیه باشد، از روش های درمانی ساده مثل استراحت، ورزش، سرما درمانی و … برای شما استفاده می شود.

آیا در نهایت برای فتق دیسک به جراحی نیاز خواهم داشت؟

به طور معمول، گزینه های درمانی غیر جراحی اولین راهی است که متخصص شما برای کاهش علائم شما توصیه می کند.

با این حال، اگر درد مزمن شما با زندگی شخصی، شغل شما تداخل داشته باشد یا به طور کلی کیفیت زندگی شما را کاهش دهد، گزینه های جراحی می توانند به شما در بازیابی عملکرد و تحرک کمک کنند.

اگر فتق دیسک بدون علائم دارید، احتیاجی به جراحی نمی باشد، اما لازم است تا از درمان های غیر تهاجمی استفاده کنید تا وضعیت شما بدتر نشود.

فتق دیسک چگونه درمان می شود؟

جراحی دیسک کمر

تمامی پزشکان همواره تلاش می کنند تا در ابتدا از روش های غیر جراحی برای درمان دیسک کمر استفاده کنند و گزینه های درمانی آن ها در ابتدا بسیار ساده می باشد.

این روش های درمانی شامل:

  • داروهای مسکن بدون نسخه و داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن
  • تزریق استروئید در ناحیه اطراف اعصاب نخاعی برای بهبود درد و التهاب
  • داروهای ضد درد اعصاب، مانند گاباپنتین، برای اعصاب آسیب دیده
  • فیزیوتراپی برای تقویت قدرت و تحرک شما
  • روش های درمان خانگی مثل استفاده از یخ و ماساژ درمانی

در صورتی که گزینه های درمانی غیر جراحی برای شما نا موفق یا بی اثر باشند، لازم است تا به سراغ درمان های پیشرفته تر مثل جراحی برویم. به لطف پیشرفت های تکنولوژی، در بسیاری از موارد می توان از جراحی کم تهاجمی برای درمان فتق دیسک استفاده کرد. روش هایی که اغلب برای درمان فتق دیسک استفاده می شود عبارتند از:

میکرودیسککتومی

میکرودیسککتومی یک روش جراحی کم تهاجمی است که طی آن بخشی از دیسک آسیب دیده برای کاهش فشار روی اعصاب نخاعی برداشته می شود، در طول جراحی، یک روش کوچک با برشی به اندازه یک چهارم برای برداشتن قطعات انجام می شود و بیماران معمولاً در همان روز بعد از عمل جراحی و در خانه بیدار می شوند و راه می روند.

تعویض دیسک مصنوعی

در طی جراحی تعویض دیسک مصنوعی (ADR)، دیسک آسیب دیده با یک جایگزین مصنوعی جایگزین می شود که به روشی مشابه مورد بالا می باشد؛

انجام عمل موجب بهبود حرکت و کم شدن میزان درد بیمار می باشد، در این روش نیز بیمار همان روز عمل امکان ترخیص دارد و به راحتی پس از مدت کوتاهی کارهای روزانه خود را از سر می گیرد.

فیوژن ستون فقرات

در صورتی که برداشتن دیسک آسیب دیده منجر به بی ثباتی در ستون فقرات شود، اغلب فیوژن ستون فقرات انجام می شود. در طول همجوشی ستون فقرات، پس از برداشتن دیسک، یک پیوند استخوان بین دو مهره قرار می ‌گیرد و به آنها اجازه می ‌دهد تا با هم ادغام شوند.

با توجه به این که فیوژن ستون فقرات جزو روش های پیشرفته می شود، بنابراین زمانی برای بیمار انجام می شود که سایر روش های درمانی ناموفق بوده باشند.

در آخر این مورد را در نظر داشته باشید که اگر گزینه شما جراحی ستون فقرات می باشد. بهتر است به دنبال یک متخصص جراحی با حداقل تهاجم ستون فقرات باشید.

جراحان با تجربه با توجه به تخصصی که در این زمینه دارند و سال ها تجربه ای که به دست آورده اند؛ برش های کوچکتر و دقیق تر ایحاد می کنند، در نتیجه باعث ترومای بافتی کمتر، کاهش خطر عوارض، کمترین جای زخم و دوره نقاهت سریعتر می شود.

مزایا درمان دیسک کمر با جراحی کم تهاجمی

عمل دیسک کمر

اگر درد شما همچنان در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می کند، ضعف یا بی حسی در اندام هایتان بدتر می شود، در راه رفتن مشکل دارید، یا دچار بی اختیاری مثانه یا روده می شوید، ممکن است برای درمان کمر درد نیاز به جراحی باشد.

امروزه با توجه به پیشرفت هایی که انجام شده است، اکثریت پزشکان روش های کم تهاجمی را به جراحی قدیمی تر ترجیح می دهند. البته بازهم این که کدام روش مناسب شما بستگی به نظر جراح دارد.

جراح با معاینه شما یکی از روش های جراحی را پینشهاد می دهد، به طور مثال در میکرودیسککتومی از برش ‌های کوچک و یک میکروسکوپ مخصوص برای برداشتن مواد فتق دیسک که بر روی عصب فشار می‌آورند، استفاده می‌شود.

در مقایسه با جراحی سنتی ستون فقرات، جراحی کم تهاجمی ستون فقرات دارای مزایای زیر می باشد:

  • بستری‌ های کوتاه ‌تر، در واقع، این نوع جراحی اغلب به صورت سرپایی انجام می‌شود و به شما امکان می‌دهد همان شب به خانه بروید.
  • عفونت کمتر
  • خونریزی کمتر
  • درد کمتر
  • بهبودی سریعتر

کلام آخر

در آخر در نظر داشته باشید که بهرین روش درمان دیسک کمر روشی می باشد که کم ترین عوارض را برای شما داشته باشد و در عین حال تاثیرگزار ترین نتیجه حاصل شود.

بهترین کسی که در انتخاب روش درمانی می تواند به شما کند، جراح ستون فقرات است، جراح با معاینه و بررسی علائم تشخیص می دهد که کدام یک از روش های درمانی برای شما گزینه مناسبی می باشد.

تنها کاری که شما باید انجام دهید مراجعه به یک جراح با تجربه و کاربلد می باشد، بنابراین حتما در انتخاب پزشک خود دقت کافی داشته باشید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

منبع: کلینیک خانه درد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.