جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41360 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • درمان فوری یبوست شدید و مزمن در زنان و مردان؛ خانگی + دارو
    09 مرداد 1401 - 13:09
    شناسه : 202821
    0

    روش های خانگی شامل تمام مواردی هستند که می توانید به راحتی آنها را در خانه اجرا کنید و از یبوست خود رهایی پیدا کنید.

    پ
    پ

    man toilet treatment causes constipation humans illustrations medicines fiber products glasses water sports dumbbells 19574098511 - درمان فوری یبوست شدید و مزمن در زنان و مردان؛ خانگی + دارو -

    عارضه یبوست یکی از آزار دهنده ترین عارضه های گذرا و مقطعی در ناحیه نشیمنگاه است که اکثر افراد برای یک یا دو بار هم که شده در برهه ای از زندگی خود به آن دچار می شوند. در نتیجه به دنبال انواع روش های درمان آن می گردند. اما بهترین روش درمان فوری یبوست چیست؟

    در این مقاله تصمیم داریم به طور مفصل انواع روش های درمان یبوست را توضیح دهیم.

    یبوست مزمن چیست؟

    زمانی که یبوست ماه ها در یک بازه زمانی مشخص ادامه پیدا کند، مزمن و شدید تلقی می شود. پزشک باید بفهمد که علت ابتلا به یبوست چه بوده است. اما قبل از اینکه او داروهایی را برای درمان پیشنهاد کنند. علائم این عارضه عبارتند از:

    • بیماری بواسیر یا هموروئید
    • زخم شقاق مقعدی (فیشر)
    • ایجاد کانال فیستول
    • دفع کمتر از سه مدفوع در هفته
    • داشتن مدفوع توده یا سفت.
    • زور زدن برای اجابت مزاج
    • احساس می کنید که انسدادی در رکتوم شما وجود دارد که مانع از حرکت روده می شود.
    • احساس می کنید که نمی توانید مدفوع را به طور کامل از رکتوم خود خالی کنید.

    دکتر ممکن است ابتدا به شما پیشنهاد دهد که تغییراتی در زندگی روزمره خود ایجاد کنید. این تغییرات ممکن است شامل موارد زیر باشند:

    درمان خانگی یبوست

    روش های خانگی شامل تمام مواردی هستند که می توانید به راحتی آنها را در خانه اجرا کنید و از یبوست خود رهایی پیدا کنید.

    جا دادن فیبر در رژیم غذایی

    بشقاب خود را با مقدار زیادی سبزیجات، میوه ها و غلات کامل پر کنید و از غذاهای کم فیبر مانند لبنیات و گوشت زیاد استفاده نکنید. تغذیه هایی که شامل فیبر کافی هستند؛ سبزیجات، میوه ها و غلات کامل هستند و غذاهای کم فیبر شامل لبنیات و گوشت می باشند.

    تاثیر نوشیدن آب بر یبوست و ورزش

    دستگاه گوارش شما برای کمک به روند شستشوی مواد در روده و حرکت بهتر به آب نیاز دارد. در نتیجه پیشنهاد میکنیم روزانه 8 تا 10 لیوان آب (زنان و مردان بالغ) و 6 تا 8 لیوان (کودکان) در روز آب بنوشید.

    ورزش کردن به ماهیچه های سیستم گوارش شما کمک می کند تا بهتر کار کنند، بنابراین مواد جامد می توانند راحت تر حرکت کنند. سعی کنید هر روز هفته فعال باشید، همچنین ممکن است پزشک حرکت های ورزشی خاصی را به شما توصیه کند.

    در نظر گرفتن وقت مشخص برای دفع

    هر زمانی که حس دفع دارید، آن را به تعویق نیندازید. در صورت نیاز حتما به دستشویی بروید. به هنگام دفع مطمئن شوید که روده شما به طور کامل تخلیه شده است.

    اکثر مواقع ایجاد این تغییرات در روزمره شما ممکن است به درمان یبوست و رفع آن کمک کند ولی در برخی موارد افراد نیازمند روش های درمانی جدی تری هستند. که آنها را هم به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

    تمرین عضلات لگن (بیوفیدبک)

    یبوست گاهی اوقات به این دلیل اتفاق می افتد که ماهیچه هایی که به دفع مدفوع کمک می کنند به خوبی کار نمی کنند. می توانید با کمک یک فیزیوتراپیست این عضلات را تمرین یا به نوعی؛ ورزش دهید. این تمرینات ورزشی آنها را دوباره آموزش می دهند تا بتوانند مجدد کار خود را به درستی انجام دهند.

    اسم تمرینات رفع یبوست از طریق ورزش عضلات بیوفیدبک نام دارد. فیزیوتراپ یک لوله کوچک به نام کاتتر را وارد راست روده شما می کند. تنش عضلانی را اندازه گیری کرده و در حین انجام تمرینات، نمایشگر دستگاه مشخص می کند چه زمانی آرام هستید و چه زمانی ماهیچه های خود را سفت کرده اید. این کار می تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید چگونه زمانی که نیاز به دفع مدفوع دارید آرام شوید.

    برای درمان سریع یبوست چی بخوریم؟

    خوراکی های زیر که برای درمان یبوست در خانه معرفی کردیم، معمولا به راحتی در دسترس همه هستند و شما می توانید با استفاده درست بیماری خود را مدیریت کنید:

    لیمو تازه

    یکی از روش های ساده برای رفع این عارضه چکاندن آب لیمو به داخل آب ولرم است. لازم به ذکر است که می توانید به آبلیمو خود کمی نمک (نصف قاشق چای خوری) و یک قاشق عسل هم اضافه کنید. این نوشیدنی زمانی بیشترین تاثیر را دارد که با شکم خالی آن را بنوشید. این روند را حداقل یک هفته امتحان کنید.

    43825221 - درمان فوری یبوست شدید و مزمن در زنان و مردان؛ خانگی + دارو -

    انجیر

    یکی از میوه های معجزه آسا در درمان یبوست انجیر می باشد. شما می توانید سه یا چهار عدد بادام را به همراه انجیر خشک در آب به مدت چند ساعت خیس کنید و پس از کمی نرم شدن با هم میکس کرده یا بکوبید. یک قاشق چای خوری عسل هم به این ترکیب اضافه کرده و میل کنید.

    1017851 - درمان فوری یبوست شدید و مزمن در زنان و مردان؛ خانگی + دارو -

    روغن کرچک

    از این روغن معمولا برای درمان یبوست شدید استفاده می شود. به این صورت که فرد مبتلا باید یک یا دو قاشق چای خوری از روغن کرچک را با معده خالی بنوشد. شما می توانید برای بهتر شدن طعم روغن همراه با آن از آبمیوه هایی مانند آب پرتقال استفاده کنید.

    چند ساعت پس از استفاده متوجه تاثیر آن خواهی شد. لازم است این نکته را بدانید که این روغن خاصیت دارویی قوی داشته و نباید طولانی مدت استفاده شود. زیرا می توانید عوارض جانبی داشته باشد.

    درمان یبوست با دارو چگونه است؟

    اگر یبوست شما ناشی از سندرم روده تحریک پذیر یا یبوست مزمن یا شدید ایدیوپاتیک باشد، پزشک ممکن است برای شما یک فعال کننده کانال کلریدی مانند لوبی پروستون (آمیتیزا) تجویز کند. این کار با به کار انداختن اقداماتی در سلول‌ های شما کار کرده و مشخص می کند که مایعات بیشتری وارد دستگاه گوارش شما شود یا خیر. که می تواند به موارد زیر کمک کند:

    • تسکین درد معده
    • نرم کردن مدفوع
    • بیرون روی راحت بدون نیاز به فشار یا زور زدن
    • مرتب کردن تعداد دفعات رفتن به دستشویی

    آگونیست های گوانیلات سیکلاز-C نیز برای بیماران مبتلا به یبوست ایدیوپاتیک مزمن استفاده می شود. این داروها که شامل لیناکلوتید (Linzess) و پلکاناتید (Trulance) هستند، به منظم‌ تر شدن دفع کمک می‌ کنند. آنها می توانند درد شکم را کاهش داده و حرکات روده را منظم کنند.

    دارو برای رفع یبوست مزمن و شدید

    بسته به علت یبوست شما، پزشک ممکن است یکی از این داروها را پیشنهاد کند:

    • میزوپروستول (سیتوتک) به عنوان یک محرک عمل می کند تا روده های شما سریعتر کار کنند. اگر باردار هستید نباید آن را مصرف کنید.
    • کلشی سین/پروبنسید (Col-Probenecid) به شما کمک می کند حرکات روده بیشتری داشته باشید. این دارو برای افرادی که مشکلات کلیوی دارند توصیه نمی شود.
    • OnabotulinumtoxinA (بوتاکس) به نرم شدن مدفوع کمک می کند و دفع آن را کم درد می کند. این دارو بیشتر برای درمان افراد مبتلا به اختلال عملکرد کف لگن استفاده می شود.
    • همچنین می توانید ملین ها را امتحان کنید. انواع مختلف مانند شیاف بیزاکودیل و قرص آن به روش های مختلفی برای کمک به اجابت مزاج کار می کنند.

    مکمل‌ های فیبر به رژیم غذایی شما حجم بیشتری می‌ دهند که می‌ توانند به شما کمک کنند. آنها در انواع مختلف از جمله قرص، پودر و قرص های جویدنی وجود دارند. پزشک ممکن است یکی از این موارد را توصیه کند:

    • کلسیم پلی کربوفیل (FiberCon)
    • فیبر متیل سلولز (سیتروسل)
    • پسیلیوم (متاموسیل، کنسیل)

    محرک های دفع

    محرک ها روده های شما را منقبض می کنند و در نتیجه باعث حرکت راحت تر مدفوع می شوند. پزشک شما ممکن است این نوع دارو را فقط در صورتی توصیه کند که سایر درمان ها مؤثر واقع نشده باشند. محرک ها عبارتند از:

    • بیزاکودیل (Ducodyl، Dulcolax)
    • Senna-sennosides خوراکی (Senokot)

    ملین ها برای همه افراد مبتلا به یبوست مناسب نیستند. شما باید آنها را فقط تحت نظر پزشک و برای مدت کوتاهی استفاده کنید. زیرا ممکن است در طولانی مدت عوارض خاص خود را داشته باشند. (به غیر از مکمل های فیبر، که فیبر را به رژیم غذایی شما اضافه می کنند).

    مصرف طولانی مدت ملین ها می تواند باعث مشکلات دیگری شود. ممکن است مجبور شوید به بدن خود نحوه دفع مدفوع به طور معمول را آموزش دهید. همچنین، استفاده طولانی مدت از روان کننده ها ممکن است ویتامین های مهم بدن را از بین ببرد.

    عمل جراحی

    اگر یبوست شما با درمان های دیگر بهتر نمی شود، جراحی ممکن است یک گزینه باشد. اما بستگی به این دارد که چه چیزی باعث مشکل شما شده است.

    اگر دچار انسداد روده، افتادگی رکتوم (قسمتی از رکتوم خارج از بدنتان بیرون زده) یا شقاق مقعدی (پارگی های کوچک در مقعد) هستید، جراحی می تواند کمک کننده باشد. زیرا می تواند این مشکلات را ترمیم کند.

    همچنین اگر یبوست شما ناشی از بخشی از روده بزرگ است که آنطور که باید کار نمی کند، ممکن است برای برداشتن آن ناحیه به جراحی نیاز داشته باشید.

    مشاهده مطالب بیشتر درباره بیماری های گوارشی: https://hpvdarman.com/articles/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%DB%8C%D8%A8%D9%88%D8%B3%D8%AA/

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.