×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

D:\rocket\kaarma\rep\pic\New folder (2)\determin-1.jpg

فیروزه یکی از سنگ‌های قیمتی است که از زمان‌های قدیم به طور گسترده توسط مصریان باستان، ایرانیان، چینی‌ها و هندی‌ها برای محافظت در برابر خطر مرگ غیرطبیعی و جلوگیری از حوادث استفاده شده است. این سنگ اعتماد به نفس، مهربانی و درایت فرد را نیز افزایش می‌دهد و شکل ظاهری زیبای آن سبب محبوبیت بیشتر آن شده است اما نکته قابل توجه این است که در سال‌های اخیر، انواع سنگ فیروزه تقلبی رواج یافته که برای تشخیص سنگ فیروزه اصلی و تقلبی چند راه وجود دارد. در ادامه به تفاوت فیروزه اصل و تقلبی و روش‌های تشخیص آن اشاره خواهیم کرد.

چگونه سنگ فیروزه اصل را از سنگ فیروزه تقلبی تشخیص دهیم؟

سنگ فیروزه نوعی کانی است که در مکان‌های نزدیک به منابع مس و همچنین مکان‌هایی که کانی‌های آلومینیوم، فسفر و آب تشکیل می‌شوند، یافت می‌شود. درجه سختی سنگ فیروزه عمدتاً به مواد معدنی تشکیل شده بستگی دارد و رنگ آن از سبز روشن تا آبی فیروزه ای متغیر است. رایج‌ترین روشی که برای ساخت فیروزه تقلبی به کار می‌رود، رنگ آمیزی قطعات پلاستیکی به دو رنگ آبی و سبز است. این قطعات در رنگ‌های مختلف رنگ می‌شوند تا زمانی که رنگ آن‌ها به سنگ فیروزه نزدیک شده و از لحاظ ظاهری تفاوت زیادی با سنگ فیروزه نداشته باشند.

سنگ تقلبی سختی بسیار پایینی داشته و در برابر حرارت یا خراش به راحتی دچار شکستگی یا تغییر رنگ می‌شود اما سنگ فیروزه اصل اینگونه نیست و مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد. سنگ فیروزه دارای خواص معنوی و درمانی بسیاری است که در سنگ‌های تقلبی نمی‌توان آن‌ها را پیدا کرد.

D:\rocket\kaarma\rep\pic\New folder (2)\determin-3.jpg

با توجه به چند نکته زیر می‌توان متوجه تفاوت فیروزه اصل و تقلبی شد.

۱- رنگ خود سنگ : یکی از روش‌هایی که برای تشخیص سنگ فیروزه تقلبی از اصلی وجود دارد، بررسی رنگ فیروزه است. ظاهر سنگ فیروزه اصل مات است و درخشش زیادی ندارد اما سنگ‌های فیروزه تقلبی به دلیل موارد بکار رفته دارای شفافیت زیادی هستند. این نکته را نمی‌توان به تنهایی ملاک تشخیص سنگ فیروزه اصل و تقلبی قرار داد اما می‌تواند در تشخیص کمک کند.

۲– بدنه و فرم سنگ: آیا تابحال متوجه بافت و رگه‌های مشکی رنگ روی فیروزه شده‌اید؟ این بافت‌ها عمدتاً بقایای سنگ‌هایی هستند که میزبان سنگ فیروزه بوده و از طریق فرآیند هوازدگی و اکسیداسیون طی میلیون‌ها سال به وجود آمده‌اند. همین امر در مورد رنگ نیز صدق می‌کند زیرا این بافت‌ها را نمی‌توان ساخت. بسته به ترکیب فیروزه، رگه‌های موجود بر روی فیروزه ممکن است طلایی، سیاه و قهوه‌ای باشند. ساخت این رگه‌ها در کارخانه‌ها به قدری دشوار است که معمولا آن را در نظر نمی‌گیرند.

۳– شناسنامه یا مشخصات درج شده بر روی سنگ: سنگ‌های اصل دارای شناسنامه هستند و هنگام خرید می‌توانید از فروشنده بخواهید که شناسنامه آن فیروزه را در اختیارتان قرار دهد.

۴- قیمت سنگ فیروزه : به دلیل عدم شناخت کافی از سنگ فیروزه اصل، برخی از مردم از خرید ارزان سنگ‌های تقلبی بسیار خوشحال می‌شوند و فکر می‌کنند که خرید خوبی داشته‌اند اما این نکته را در نظر بگیرید که پایین بودن قیمت سنگ فیروزه عجیب است. سنگ فیروزه در دسته سنگ‌های گران قیمت جای نمی‌گیرد اما قیمت آن‌ هم نباید با میانگین بازار تفاوت زیادی داشته باشد.

D:\rocket\kaarma\rep\pic\New folder (2)\determin-2.jpg

۵- تست خراش: همانطور که اشاره شد سنگ فیروزه نوعی ماده معدنی است که فقط در نزدیکی ذخایر مس یافت می‌شود. علاوه بر این سه ماده دیگر در بافت این سنگ وجود دارند که عبارتند از آلومینیوم، فسفر و آب. با انجام تست‌های سختی با استفاده از ابزارهای مختلفی می‌توانید سنگ فیروزه اصل را از تقلبی تشخیص دهید. یکی از روش‌های محبوب برای تشخیص سنگ فیروزه اصل، استفاده از تست خراش است. در این روش باید با کمک سوزن یا یک جسم نوک تیز بر پشت فیروزه خراشی ایجاد کنید، اگر سنگ فیروزه دچار خراش شد به احتمال زیاد یک سنگ فیروزه تقلبی است اما اگر مشکلی برای سنگ ایجاد نشد، می‌توانید مطمئن باشید که یک سنگ فیروزه اصل در اختیارتان قرار دارد.

خرید سنگ فیروزه اصل

سنگ های فیروزه تقلبی این روزها بخش زیادی از بازار را تشکیل داده و متاسفانه عده‌ای در دام خرید آن‌ها افتاده‌اند. برای اینکه سنگ فیروزه تقلبی خریداری نکنید، خرید جواهرات فیرزوه مانند انگشتر فیروزه خود را از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید تا خیالتان بابت هر چیزی راحت باشد. قبل از خرید هر قطعه جواهر، باید معدنی که از آن استخراج شده و نام هنرمند آن را بپرسید تا اطلاعات دقیقی در اختیارتان قرار گیرد. یکی از فروشگاه‌های معتبری که جواهرات فیروزه را با قیمتی مناسب در آن پیدا خواهید کرد، فروشگاه کارما است. جهت خرید سنگ فیروزه می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس گرفته تا راهنمایی‌های لازم خدمت شما ارائه گردد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.