سه شنبه, ۲۱ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 9 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41245 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2365×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • بهترین ساز سنتی ایران
    25 مرداد 1401 - 15:52
    شناسه : 204054
    0

    طور کلی محبوب ترین ساز های سنتی بدون در نظر گرفتن علایق و شرایط شخصی افراد سازهای تار ، سه تار ، سنتور ، نی ، قانون ، تنبک و دف است که به دلایل متفاوتی از محبوبیت بیشتری نسب به سایر ساز های سنتی برخوردار هستند.

    پ
    پ

    از آنجایی که موسیقی همیشه تاثیر عمیقی بر روح انسان داشته ، می‌توان گفت در جوامع مختلف از جایگاه خاصی هم برخوردار بوده است. موسیقی در طول قرن‌ها و هزاره‌ها با تاثیرات عمیقش بر روح انسان‌ها همواره مورد توجه بوده و جایگاهی ویژه داشته است و پر بیراه نیست که موسیقی را در بین هنرهای هفتگانه، هنر اول خوانده‌اند. موسیقی سنتی هر کشوری نشان دهنده تفکر، عواطف و باور های مردم آن کشور است. ایران به واسطه قدمتی که دارد، دارای فرهنگ و تمدن پر باری است. قسمتی از این فرهنگ غنی را موسیقی و ساز های سنتی ایرانی تشکیل می دهند.  سازهای سنتی تنوع بالایی دارند. از همین رو، سازهای سنتی به چند دسته تقسیم می‌شوند.

    عبارتند از: سازهای سنتی فلزی، چوبی و سفالی. به جز این دسته بندی، سازهای سنتی بر اساس نوع، شکل و تولید صدایی که دارند، به سه دسته زخمه‌ای، کششی و زهی – کوبشی دسته بندی می شوند. سپس سازهای بادی و سازهای ضربی نیز زیرمجموعه سازهای زهی – کوبشی قرار می‌ گیرند. با توجه به این موضوع، انتخاب بهترین ساز سنتی کار سخت و دشواری به نظر می‌رسد. با این حال تصمیم داریم تا اطلاعات کاملی در خصوص انتخاب بهترین ساز سنتی به شما عزیزان ارائه بدهیم. تا انتهای مقاله بهترین بهترین ساز سنتی ایران از فروشگاه موسیقی بتهوون با ما همراه باشید.

    محبوب ترین سازهای سنتی ایرانی کدامند ؟

    به جرئت می‌توان بیان کرد که بهترین ساز سنتی همان سازی است که شما در نواختن آن، استعداد و علاقه دارید. در واقع، این طور می‌توان بیان کرد که بهترین ساز سنتی برای شما، همان سازی است که شما می‌توانید به راحتی بنوازید و از نواختن آن لذت ببرید. پاسخ به این سئوال نیازمند کمی اطلاعات درباره انواع سازها دارد ؛ سازهای سنتی ایرانی شامل سازهای زهی ، سازهای بادی و سازهای ضربی است . دقیقا نمی‌توانیم بگوییم که کدام یک از سازهای سنتی بعنوان بهترین و برترین ساز سنتی شناخته می‌ شود. به بیانی ساده، بهترین ساز سنتی بر اساس علاقه، شرایط شخصی، ویژگی‌های مکانی و قابلیت‌های شخص، معلوم می‌ شود که بهترین ساز سنتی برای شما چه نوعی سازی است. اما بطور کلی محبوب ترین ساز های سنتی بدون در نظر گرفتن علایق و شرایط شخصی افراد سازهای تار ، سه تار ، سنتور ، نی ، قانون ، تنبک و دف است که به دلایل متفاوتی از محبوبیت بیشتری نسب به سایر ساز های سنتی برخوردار هستند.

    سنتور

    سنتور یکی مشهور ترین ساز های اصیل ایرانی در موسیقی کشورمان است. همچنین سازی پرکاربرد در موسیقی ایرانی است. سنتور درون یک جعبه ذوزنقه ای شکل قرار گرفته که روی آن دو ردیف خرک وجود دارد گفته می شود که شکل سنتور برگرفته شده از کشتی است و گفته شده است که صدای آن نیز برگرفته شده از صدای امواج دریاست که با صخره برخورد می کند. این ساز دارای تعداد زیادی سیم است و با دو زخمه چوبی یا همان مضراب نواخته می ‌شود. رایج‌ترین نوع سنتور (۹ خرک یا سل کوک نام دارد) و دارای ۷۲ سیم است که به دسته‌های ۴ تایی و در ۱۸ دسته تقسیم می‌شود. پس از بخش فیلم علی سنتوری در ایران، خرید سنتور رشد زیادی داشته.

    Santor01 - بهترین ساز سنتی ایران - بهترین ساز سنتی ایران

    تنبک

    تنبک یکی از مهمترین سازهای کوبه ای پوستی ایران است که پیشینه آن به خیلی قبل تر از اسلام باز می گردد. تنبک هم مانند دهل یک ساز کوبه‌ای است که متعلق به غرب ایران می‌باشد. این ساز پوستی، از نظر سازشناسی جزء طبل‌های جام ‌شکل محسوب می‌شود. خرید تنبک در چند دهه اخیر رشد چشمگیری داشته و حتی بعنوان تکنواز و مستقل نیز استفاده می شده است.

    سه تار

    سه تار از خانوادهٔ تنبور و جزو سازهای زهی مضرابی است و ساز سنتی ایرانی به حساب می آید. این ساز با ناخن انگشت اشاره دست راست نواخته می ‌شود و دارای ۴ سیم است.در موسیقی دستگاهی ایران استفاده از سه‌تار بسیار رواج دارد؛ گرچه بیشتر برای تک‌نوازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سه تار برای هر دستگاه کوک به خصوصی دارد ولی فاصلهٔ چهارم یا پنجم پایین رونده معمولاً بین سیم‌های اول و دوم ثابت است. این ساز به ساز خلوت معروف است و از صدای ظریفی برخوردار می‌باشد. سه تار دارای وسعت صدایی به اندازه تقریبا ۳ اکتاو است. زمان خرید سه تار حتما به جنس چوب به کار رفته در آن توجه کنید.

    images 1660594137 - بهترین ساز سنتی ایران - بهترین ساز سنتی ایران

    نی

    ساز نی از گیاهی بنام نی تولید می شود. در ادبیات فارسی نوازنده نی همواره موردتوجه شعرای کلاسیک ایرانی بوده است. نی یا نی هفت بند یک ساز بادی بی زبانه است. ساز نی قابل کوک نیست و نوازنده در همنوازی‌ها و تکنوازی‌ها از انواع مختلف نی با کوک های دلخواه استفاده می‌کند. وسعت صدای نی دو اکتاو و نیم است.
    نی بعنوان یکی دیگراز سازهایی است که قدمت بسیار زیادی به بلندای تاریخ بشریت دارد. نی یک نمونه از سازهای بادی است که با دمیدن نفس به درون آن و باز و بسته شدن سوراخ های روی آن صدای دلنشینی از آن تولید می شود.

    تار

    تار یکی از سازهای زهی و اصیل ایرانی است که جز بهترین سازهای ایرانی محسوب می شود. تار با مضراب نواخته می ‌شوند و محدوده صوتی آن‌ با کوک شور است. تار علاوه بر ایران در برخی مناطق دیگر خاورمیانه مانند تاجیکستان ، جمهوری آذربایجان و ارمنستان و گرجستان و دیگر نواحی نزدیک قفقاز برای نواختن موسیقی سنتی این کشورها و بخش‌ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

    دف

    دَف، یکی از سازهای کوبه‌ای در موسیقی ایرانی است که شامل حلقه‌ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده‌اند و با ضربه‌های انگشت می‌نوازند. دف ساز از سازهای ضربی ایرانی شبیه به دایره ولی بزرگ ‌تر از آن و با صدای بم‌ تر است.

    ساز قانون

    این ساز یکی از کهن ترین و اصیل ترین سازهایی است که در موسیقی سنتی ایران وجود دارد و بیانگر گوشه هایی از موسیقی ایران است. قانون شبیه به مثلث است و سه ضله (گوشه) دارد. این ساز نیز مثل سنتور دارای یک جعبه چوبی است.اما فرق سنتور و قانون در این است که سنتور با ضربات مضراب تولید صدا می کند ولی قانون به وسیله انگشت سبابه نواخته می شود.

    images 1660594240 - بهترین ساز سنتی ایران - بهترین ساز سنتی ایران
    در این مقاله از فروشگاه موسیقی بتهوون سعی کردیم شما را با محبوب ترین سازهای سنتی ایرانی آشنا کنیم. درصورت هرگونه سوال و یا ایجاد مشکل، در کامنت با ما درمیان بگذارید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.