×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر

ساخت گلخانه با نایلون یکی از ارزان ترین شیوه های ساخت گلخانه است که شما نیاز به تجهیزات و ادوات خاصی ندارید. شما در گبخانه با نایلون هم میتوانید مانند سایر گلخانه های دیگر گیاهان تزیینی، دارویی، انواع گلها و سبزیجات را به راحتی پرورش دهید.

شرایط مناسب رشد برای گیاهان در محیط‌های طبیعی به‌ندرت ممکن است که پیش آید و معمولاً در اکثر مواقع یک یا چند عامل  (مثل شدت نور، دمای روزانه، دمای شبانه، میزان رطوبت نسبی هوا و رطوبت خاک)، در وضعیت نرمال قرار ندارند و درنتیجه کارایی گیاهان کاهش یافته و نمی‌توانند حداکثر بهره‌وری را داشته باشند، ازاین‌رو لازم است تا با کنترل این‌گونه عوامل محیطی شرایط را برای رشد بهتر و افزایش عملکرد گیاهان فراهم سازیم. ساخت گلخانه راهی بسیار مؤثر برای کنترل عوامل محیطی است، هرچقدر که بهتر و دقیق‌تر بتوانیم عوامل محیطی را کنترل کنیم، کارایی گیاهان ما نیز افزایش خواهد یافت.

همچنین گلخانه‌ها برای محافظت از محصول در برابر شرایط نامناسب آب و هوایی مثل دمای پایین، یخ‌زدگی، باد، باران، تگرگ یا برف مورد استفاده قرار می­گیرند، ازاین‌رو در مناطق مختلف و بر اساس شرایط محیطی متفاوت مثل میزان بارش و همچنین نوع محصول موردنظر، باید از سازه‌های متفاوتی استفاده نمود. در ادامه برخی از انواع سازه‌ها و گزینه‌های مناسب برای مناطق مختلف معرفی می‌شوند.

هزینه ساخت گلخانه با نایلون و تجهیز آن

هزینه احداث گلخانه با ایلون وابسته به عوامل مختلفی چون سیستم گرمایش و سرمایش، انشئابات، سیستم برق رسانی، پوشش گلخانه، فوندانسیون، نوع سازه، دیوارکشی و سیستم آبرسانی است. برای ساخت سازه گلخانه از متری چند صد هزار تومان تا متری چند میلیون تومان می‌توان قیمت گذاشت. قیمت سازه گلخان با توجه به تجهیزاتی که برای ساخت استفاده می‌شود و کیفیت آنها متغیر است.

word image 204887 1 - شرایط و عوامل موثر در ساخت گلخانه با نایلون - ساخت گلخانه

محل مناسب ساخت گلخانه با نایلون

خاک محل ساخت گلخانه با نایلون باید دارای بافتی متوسط, زهکشی مناسب, فاقد شوری و قلیائی, آهک و گچ باشد. محل گلخانه حتی‌الامکان نزدیک جاده‌های اصلی یا دارای جاده‌های مناسب باشد. شیب‌های تند, محله‌ای بادگیر مکان مناسبی برای احداث گلخانه نیستند. ابعاد زمین باید طوری انتخاب شود که بتوان گلخانه‌ها را در جهت شمال – جنوب در آن احداث نمود.

وجود آب کافی باکیفیت مناسب

حداقل آب موردنیاز برای ۱۰۰۰مترمربع گلخانه در هر شبانه‌روز در فصل تابستان(پیک مصرف)۱۰-۸ مترمکعب است که با توجه به میزان آب موجود, سطح گلخانه قابل احداث را می‌توان مشخص کرد. علاوه بر مقدار آب, کیفیت آب از عوامل مهم در تولید محصولات گلخانه‌ای است.

تحمّل گیاه نسبت به املاح موجود در آب آبیاری متفاوت است. مهم‌ترین عامل محدودکننده برای کشت‌های گلخانه‌ای شوری یا EC آب است.

میزان EC اگر از مقادیر ذکرشده بیشتر گردد عملکرد محصول کاهش می‌یابد. علاوه بر EC, میزان سدیم قابل‌جذب(S.A.R),کلر, بیکربنات موجود در آب هم در عملکرد محصول مؤثرند لذا لازم است قبل از احداث گلخانه از آب مورداستفاده, آزمایش کاملی به عمل آید.

تجهیزات و ادوات موردنیاز در گلخانه‌ها

از تجهیزات و ادوات موردنیاز گلخانه می‌توان به سیستم گرمایشی, سرمایشی, ژنراتور و……. اشاره نمود.

الف- انواع سیستم گرمایشی:

سیستم مرکزی: سیستم شوفاژ(برای گلخانه‌های بالای ۴/.هکتار) در این سیستم از بخارآب یا آب داغ استفاده می‌شود.

سیستم موضعی: بخاری شامل سه دسته, بخاری‌های منفرد یا تراکمی– بخاری‌های کنوکسیونی یا همرفتی– بخاری‌های تابشی باانرژی پایین.

ب- انواع سیستم سرمایشی:

– سیستم خنک‌کننده تابستانه:

سیستم خنک‌کننده فن و پد: متداول‌ترین سیستم تابستانه در گلخانه‌ها به شمار می‌رود.

(Fan and pad evaporative coding دستگاه)

-سیستم خنک‌کننده تبخیری(مه پاش)

(Fog evaporating cooling دستگاه)

سیستم خنک‌کننده زمستانه

سیستم تیوپ– پنکه (fan tube ventilation)

سایر تجهیزات موردنیاز گلخانه

ژنراتور (برق اِضطراری) ۲- ترموستات ۳- سیستم آبیاری تحت‌فشار

مجوز جهاد کشاورزی

بعد از تجهیز گلخانه، برای گرفتن مجوز باید ابتدا به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانی مربوط مراجعه کنیم. مدارک مد نظر این سازمان را ارائه دهیم. این مدارک عبارتند از:

* سند مالکیت اعم از رسمی، قولنامه‌ای یا اجاره نامه شش ساله. قولنامه‌ها و اجاره نامه‌ها باید به تایید یک نهاد رسمی مثل شورای محل یا جهاد کشاورزی رسیده باشد.

* ارائه پروانه بهره برداری از چاه یا مدارک رسمی که نشان دهنده تامین آب مصرفی از قنات، چشمه، رودخانه، کانال باشد.

* ارائه نتیجه مثبت آزمایش آب مورد استفاده در گلخانه، از یکی از آزمایشگاه‌های معتبر استان.

* معرفی یک کارشناس کشاورزی برای همکاری در گلخانه‌هایی که سطح زیر کشت آن‌ها بیش از ۵۰۰۰ متر مربع باشد.

بدیهی است پس از آن که مدارک ارائه شده از نظر سازمان مورد وثوق قرار بگیرد و تاییدیه کارشناس بازرس از وضعیت اولیه گلخانه نیز به این سازمان ارسال شود، مجوز شما صادر خواهد شد.

سخن اخر

برای ساخت گلخانه بهتر است که یک طراحی حرفه‌ای و کاملاً تخصصی را ارائه کنید و با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر جو و اقلیم منطقه، کیفیت سازه و همین‌طور نگرش و تفکرات جامعه مخاطب و مشتریان در کنار نوع کشت، نوع محصول و ظرفیت‌های احتمالی تجهیزات، قیمت‌گذاری نهایی را مشخص کنید. بدون شک تا این قسمت متوجه شده‌اید که در نظر گرفتن یک بودجه و ارائه کردن هزینه‌های کلی برای احداث گلخانه امری ظریف و حساس است که به دقت بالایی احتیاج دارد. ضمن اینکه پیشنهاد ما این است که طراحی به‌واسطه افرادی ماهر و متخصص انجام شود که به‌روز باشند.

مجتمع صنعتی گلخانه سازان توانا آمادگی دارد تا در این زمینه مشاوره­‌های لازم را در اختیار شما قرار داده و تمام مراحل ساخت گلخانه را اجرا نموده و در صورت نیاز در مراحل مختلف تولید نیز در کنار شما باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.