×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

نحوه نوشتن بیوگرافی - نحوه نوشتن بیوگرافی + ۱۱ نکته کلیدی در بیوگرافی - نحوه نوشتن بیوگرافی

بعضی مواقع در زندگی به یک معرفی نامه شامل اطلاعاتی درباره خود و زندگی تان نیاز خواهید داشت. این معرفی نامه ممکن است برای وارد شدن به یک کار از شما خواسته شود و یا اینکه بخواهید یک معرفی کوچک از خود در کتابی که قصد چاپ آن را دارید، داشته باشید اما در هر صورت لازم است برای نوشتن آن نکاتی را در نظر بگیرید. در ادامه این مطلب میخواهیم نحوه نوشتن بیوگرافی را به شما آموزش دهیم تا با توضیحات ارائه شده بتوانید یک بیوگرافی خوب برای خود بنویسید. با ما همراه باشید.

بیوگرافی (Bio) چیست؟

اگر در مصاحبه های کاری یا دانشگاهی شرکت کرده باشید حتما می دانید که اولین سوالی که پرسیده می شود این است که خود را معرفی کنید. در اکثر مواقع، افراد به شکل درستی از خود بیوگرافی ارائه نمی کنند زیرا توضیح دادن در مورد خود کمی استرس زا است و این موضوع می تواند در روند مصاحبه تاثیر منفی داشته باشد.

یک بیوگرافی قوی و حرفه ای می تواند شما را با فرصت های طلایی زیادی روبرو کند بنابراین توصیه می شود در نوشتن بیوگرافی مهارت کسب کنید.

بیوگرافی در دنیای آنلاین نیز یک یا چند پاراگراف است که درباره فرد توضیح می دهد که بسته به مخاطب و اهداف شما، بیو می‌ تواند شامل علایق شخصی، دستاوردهای حرفه ‌ای یا ترکیبی از هر دو را معرفی کند.

عناصر مهم در بیوگرافی

مهم ترین عناصری که در نوشتن بیوگرافی باید به آنها اشاره شود، عبارتند از:

  • عنوان شغلی
  • مدرک دانشگاهی یا سایر مدارک تحصیلی
  • محل کار
  • محل تحصیل
  • زادگاه یا شهر محل اقامت
  • اهداف شخصی
  • علایق و سرگرمی ها
  • مهارت ها و تخصص ها

 هدف از نوشتن بیوگرافی

هدف از نوشتن بیوگرافی این است که مردم بدانند شما چه کسی هستید، چه مهارت هایی دارید، چه تحصیلاتی دارید و… نوشتن بیوگرافی به دلایل مختلفی اهمیت دارد و می تواند به شما در تبلیغ کسب و کارتان و جذب مشتری کمک کند. منبع این مقاله سایت شبکه چی می باشد.

لپ تاپ - نحوه نوشتن بیوگرافی + ۱۱ نکته کلیدی در بیوگرافی - نحوه نوشتن بیوگرافی

نحوه نوشتن بیوگرافی کوتاه

در این بخش، قدم به قدم نحوه نوشتن بیوگرافی کوتاه که مناسب برای وبسایت یا برند است را توضیح می دهیم :

مرحله اول نحوه نوشتن بیوگرافی: معرفی خود

در قسمت اول بیوگرافی باید خود را با نام و نام خانوادگی معرفی کنید. اگر بیوگرافی را از زبان شخص سوم می نویسید، باید نام و نام خانوادگی دو کلمه اول نوشته شما باشید زیرا این کار باعث می شود مخاطبان نام شما را راحت تر به یاد بیاورند.

مرحله دوم نحوه نوشتن بیوگرافی: نام شرکت یا حوزه فعالیت

اگر صاحب یک برند یا تجارت شخصی هستید و می خواهید حرفه ای به نظر برسید، حتما در بیوگرافی خود نام تجاری تان را هم ذکر کنید.

برای مثال معرفی به این شکل می تواند در ذهن مخاطب باقی بماند: مرتضی زرین مدیر عامل سایت ساز مانابوم.

مرحله سوم نحوه نوشتن بیوگرافی: توضیح نقش حرفه ای

در قدم سوم باید موقعیت فعلی خود را به طور خلاصه توضیح دهید، این توضیحات بستگی دارد به این که مدیر یک شرکت هستید یا متخصص سطح بالا و یا اینکه یک مبتدی در زمینه کاری مدنظر.

 مرحله چهارم نحوه نوشتن بیوگرافی: معرفی دستاوردهای حرفه ای

در صورت تمایل می توانید دستاوردهای حرفه ای خود را هم در بیو بیاورید یا اگر برای شرکتی کار می کنید، در بیو ذکر کنید. نقاط عطف کاری خود را برجسته کنید، اگر جایزه ای دریافت کرده اید ذکر آن نیز خالی از لطف نیست.

مرحله پنجم نحوه نوشتن بیوگرافی: توضیح در موضوع احساسات و ارزش های خود

بعد از اینکه کار خود را معرفی کرده و نقش خود را تعیین کردید، باید درباره دلیل انجام اینکارها هم توضیح دهید. این مرحله در نوشتن یک بیوگرافی حرفه ای بسیار مهم است برای مثال انگیزه شما از فعالیت در این حوزه چیست ؟ چه هدفی دارید و …

مرحله ششم نحوه نوشتن بیوگرافی: اعلام علایق شخصی

در نوشتن بیوگرافی کوتاه از خود بهتر است درباره علایق تان هم بنویسید مثلا سرگرمی شما چیست، اوقات فراغت خود را چگونه سپری می کنید و… .

images 1661682124 - نحوه نوشتن بیوگرافی + ۱۱ نکته کلیدی در بیوگرافی - نحوه نوشتن بیوگرافی

مثال هایی از بیوگرافی

با قالب بندی که بالاتر توضیح دادیم، می توانید بیوگرافی خود را مثل موارد زیر بنویسید:

  • جمله ۱: (نام) یک (سمت شغلی) است که (توضیح شغل)

خانم زهرا عبادی یک معلم ریاضی است که به تدریس در پایه های یازدهم و دوازدهم مشغول می باشد.

  • جمله ۲: (نام) معتقد است که (دلیل اینکه کار و شغل خود را انجام می‌دهید)

زهرا معتقد است که یادگیری ریاضی نه تنها در دبیرستان بلکه برای تحصیل در بسیاری از رشته های تحصیلی دانشگاهی هم یک ضرورت است.

  • جمله ۳: (نام/ضمیر) دارای (ذکر دستاوردها)

او مدرک کارشناسی ارشد در رشته ریاضیات محض دارد و از دانشگاه روزانه فارغ التحصیل شده است. علاوه بر کلاس های خصوصی، در مدرسه غیرانتفاعی هم تدریس می کند.

  •   جمله ۴: (نام/ضمیر) توانسته / موفق شده (اشاره به یک جایزه، افتخار یا آموزش)

همچنین زهرا جزو فارغ التحصیلان برتر دانشگاه خود بوده است و در المپیاد ریاضی دانشجویی مقام استانی کسب کرده است.

زمانی که تمام این قالب ها را تکمیل کردید، جملات را در کنار هم قرار دهید و یک بیوگرافی بسازید. شما می توانید جملات را بیشتر یا کمتر کنید.

نکاتی برای نوشتن بیوگرافی حرفه‌ ای

در نوشتن بیوگرافی حرفه ای لازم است نکات زیر را هم مد نظر داشته باشید:

بیوگرافی را مختصر کنید

بیوگرافی شما باید در عین ارائه توضیحات کامل، مختصر باشد. برای این کار بهتر است توضیحات هر یک از عناصر بیو را حداکثر در یک جمله تمام کنید تا در نهایت کمتر از ۱۰ جمله بیوگرافی داشته باشید.

 توجه به مخاطبان

برای نوشتن بیوگرافی توجه داشته باشید که مخاطبان شما از کدام دسته هستند و با در نظر گرفتن آن، صدا و لحن بیو خود را تعیین کنید. اگر برای شغل یابی یا استخدام، بیوگرافی می نویسید از لحن جدی و حرفه ای استفاده کنید ولی برای نوشتن بیو اینستاگرام می توانید لحن محاوره ای داشته باشید.

خوش طبعی بیوگرافی

بیوگرافی را به اصطلاح خیلی خشک ننویسید مخصوصا اگر به تازگی کسب و کار خود را راه اندازی کرده اید و می خواهید ارتباط قوی تری با مخاطبانتان برقرار کنید، کمی خوش طبعی و طنز به بیو اضافه کنید.

لینک به سایت شخصی

اگر بیوگرافی خود را در جایی غیر از وبسایت شخصی می نویسید، حتما یک لینک به سایت خود در بیو قرار دهید (می توانید این کار را با تصویر لوگو سایت خود انجام دهید) تا حرفه ای تر به نظر برسید و از طرفی برای سایت هم بک لینک گرفته اید که به ارتقاء آن کمک می کند.

تطبیق بیوگرافی با پلتفرم ‌های مختلف

به احتمال زیاد می خواهید بیوگرافی خود را در پلتفرم های مختلف قرار دهید پس باید طول و سبک آن طوری باشد که با انواع پلتفرم ها تطبیق داشته باشد مگر اینکه سبک آن را تغییر دهید. برای مثال در وب  سایت شخصی خود یک بیوگرافی طولانی قرار می دهید و نسخه کوتاه تری از آن را در صفحه لینکدین خود درج می کنید.

چک کردن تعداد کلمات

شاید فکر کنید هر چقدر بیوگرافی طولانی تری بنویسید خود را بهتر معرفی می کنید اما بهتر است برای کلماتی که در بیو می نویسید، حد و اندازه در نظر بگیرید.

اگر بیوگرافی یک نمایه را تکمیل می کنید، از حد کلمه و کاراکتر ها مطلع شوید ولی اگر برای وب سایت شخصی خود بیو می نویسید، هر چه طولانی تر بهتر و توصیه می شود زیر ۵۰۰ کلمه نباشد. اگر هم در پلتفرم مهمان هستید بیوگرافی با تعداد ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه می تواند کافی باشد.

نوشتن بیوگرافی به صورت سوم شخص

صحبت کردن به صورت شخص سوم در مورد خودتان احتمالا کمی عجیب باشد و نتوانید با آن ارتباط برقرار کنید اما از دیدگاه سئو، نوشتن یک بیوگرافی به صورت سوم شخص باعث می شود نام خود را به صورت کامل در بیو وارد کنید و موتورهای جستجو هم بدانند بیو مربوط به شماست.

در واقع صیغه شخص سوم در نوشتن بیوگرافی به شما امکانات بیشتری می دهد ولی حواستان هم باشد که زیاده از حد اغراق نکنید مثلا “وی در شهری مذهبی چشم به جهان باز کرد و طراحی سایت در مشهد را …”

یک متن ساده و قابل درک به اندازه کافی برای مخاطبان جذاب خواهد بود و نیازی به اغراق زیاده از حد نیست. بنابراین در نوشتن بیوگرافی از کلمه من استفاده بیش از حد نکنید و متن را کافی طبیعی بنویسید.

بیوگرافی را داستان وار بنویسید

بیوگرافی را با رزومه اشتباه نگیرید یعنی قرار نیست لیستی از موفقیت ها و دستاورد ها خیلی جدی و رسمی در بیو درج شود، این موارد را برای رزومه در نظر بگیرید. بیوگرافی باید کمی داستانی، احساسی و شخصی تر باشد که این عوامل به تاثیر گذاری بیشتر آن در مخاطب کمک زیادی می کند.

در واقع باید بیوگرافی خود را تبدیل به داستانی کنید که خواننده برای مطالعه ادامه آن مشتاق  باشد. اگر به نوشتن این مدل بیوگرافی تسلط ندارید کافیست چند نمونه بیو را از اینترنت پیدا کنید و چندین بار تمرین کنید.

ویرایش بیوگرافی

بیوگرافی خود را مدام بروزرسانی کنید مثلا شما در سال ۲۰۲۰ تسلط بالایی بر طراحی سایت هنری دارید، در سال ۲۰۲۱ تسلط کاملی بر طراحی سایت پزشکی پیدا می کنید در این صورت حتما باید بیوگرافی خود را بروز کنید و به همین دلیل است که هیچ ربات یا ابزاری برای نوشتن بیوگرافی وجود ندارد چون فقط خودتان می توانید یک متن خوب بنویسید، ویرایش کنید و مدام آن را بروزرسانی نمایید.

بیوگرافی طولانی که مرتبا به روز می شود، بسیار مورد تایید موتورهای جستجو است و هر چقدر که تجربه کسب می کنید و مهارت های بیشتری به دست می آورید، این تغییرات را در بیوگرافی خود وارد می کنید.

نوشتن بیوگرافی بدون غلط املایی و مشکلات نگارشی

بیوگرافی خود را چند بار با صدای بلند بخوانید تا متوجه مشکلات نگارشی و غلط املایی های آن شوید. جای فعل و فاعل را رعایت کنید و برای فاعل جمع از فعل مفرد استفاده نکنید. بیوگرافی شما باید بدون کوچکترین غلط املایی باشد زیرا برای هیچ مخاطبی غلط املایی جذاب نیست و می تواند به برندسازی شما لطمه بزند.

اشتراک گذاری اطلاعات تماس

فراموش نکنید که در بیوگرافی خود اطلاعات تماستان را هم به اشتراک بگذارید تا مخاطب راهی برای ارتباط با شما داشته باشد. مستقیم ترین راه ارتباطی را برای کاربر قرار دهید که این راه می تواند شماره تماس، آدرس ایمیل، یا پیوندی به حساب LinkedIn شما باشد.

سخن پایانی

در این مطلب با کمک مانابوم (manaboom.ir) راجع به نحوه نوشتن بیوگرافی توضیحات کاملی را ارائه کردیم. اگر بخواهیم موارد توضیح داده شده در این مطلب را به صورت مختصر ذکر کنیم، به شرح زیر می باشد:

  • در ابتدای بیوگرافی باید نام و نام خانوادگی تان را بنویسید.
  • در نوشتن بیوگرافی باید به حوزه فعالیت اشاره شود.
  • در بیوگرافی به مهارت ها و توانمندی ها اشاره شود.
  • بیوگرافی بهتر است به صورت سوم شخص نوشته شود.
  • بیوگرافی سایت هر چقدر طولانی تر باشد، بهتر است اما کیفیت آن را فدای کمیت نکنید.
  • در نوشتن بیوگرافی اغراق آمیز رفتار نکنید و از جملات ساده و قابل فهم استفاده نمایید.
  • اطلاعات تماس خود را در بیوگرافی بگنجانید.
  • بیوگرافی باید کمی با شوخ طبعی نوشته شود تا کاربر ارتباط بهتری بگیرد.
  • بیوگرافی خود را باید مرتبا به روز کنید زیرا شما در طی سال ها فعالیت، مهارت ها و تجربیات جدیدی کسب می کنید.
  • بیوگرافی باید بدون غلط املایی و مشکلات نگارشی باشد.
  • بهتر است به علایق شخصی خود نیز در بیوگرافی اشاره کنید.

سوالات متداول از نحوه نوشتن بیوگرافی

  • بیوگرافی چیست؟

بیوگرافی یک معرفی نامه از فرد، فعالیت های شغلی، تحصیلی، مهارت ها، دستاورد ها و جایگاه اوست.

  • نحوه نوشتن بیوگرافی چگونه است؟

درباره نحوه نوشتن بیوگرافی در این مطلب به طور کامل توضیح دادیم.

  • تعداد کلمات بیوگرافی سایت چقدر باید باشد؟

در نوشتن بیوگرافی سایت بهتر است تعداد کلمات کمتر از ۵۰۰ کلمه نباشد.

  • آیا در بیوگرافی لازم است به حوزه فعالیت اشاره شود؟

بله، یکی از عناصر اصلی بیوگرافی اشاره به حوزه فعالیت است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.