جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41360 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه! دستور و حکم تخلیه فوری مستأجر بد قول
    07 شهریور 1401 - 14:50
    شناسه : 205319
    0

    اگر اختلاف شدیدی میان مستأجر و موجر پیش بیاید، شخص صاحب ملک می‌تواند درخواست حکم تخلیه را بدهد؛ در این مقاله در مورد روش‌هایی برای دریافت سریع حکم تخلیه خواهیم پرداخت.

    پ
    پ

    در حال حاضر اجاره خانه، از مهم ترین عمل هایی است که در بعضی از مسائل سبب به وجود آمدن ایرادات و مشکلاتی برای اشخاص می گردد. به طور معمول در طول مدتی که قرارداد مابین دو شخص وجود دارد و هر دو طرف به تعهدات خود پایبند می باشند، مشکلی به وجود نخواهد آمد و با بحث هایی مثل سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه برخورد نخواهیم داشت. ولی اگر اختلاف شدیدی میان دو طرف پیش بیاید، شخص صاحب ملک می‌تواند درخواست حکم تخلیه را بدهد؛ در این مقاله در مورد روش‌هایی برای دریافت حکم تخلیه خواهیم پرداخت.

    images 1661764445 - سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه! دستور و حکم تخلیه فوری مستأجر بد قول - اجاره مسکن

    حکم تخلیه در چه صورتی صادر می شود؟

    • هنگامی که زمان اجاره ذکر شده در قرار داد تمام شده باشد، اما فرد مستاجر خانه را تخلیه نکرده باشد و در آن باقی بماند.
    • فرد مستاجر از ملک اجاره ای در موارد نا مشروع استفاده نماید.
    • پس از گذشتن مدت سه ماه از پرداخت اجاره، مستاجر مبلغ مورد نیاز را به صاحب خانه خود نپرداخته باشد.
    • فرد مستاجر ملک اجاره ای را ، به فرد دیگری اجاره داده باشد یا منتقل نماید.

    در تمامی این موارد، موجر یا صاحب ملک می‌تواند برای تخلیه ملک خود، اقدام به گرفتن حکم تخلیه نماید.

    قابل ذکر است که قرارداد هایی که بین مستاجر و موجر وجود دارد، به دو شکل غیررسمی و رسمی وجود دارند. در صورتی که قرارداد ها، به شکل رسمی باشند، صاحب ملک برای طی کردن سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه می تواند با مراجعه به اداره ثبت اسناد، حکم تخلیه مستاجر را بگیرد و بعد با مراجعه به دفتر اسناد رسمی که قرارداد خود را در آن بسته است، درخواست صدور اجراییه را اعلام نماید.

    images 1661764448 - سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه! دستور و حکم تخلیه فوری مستأجر بد قول - اجاره مسکن

    سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه مستاجر توسط شورا یا دادگاه

    هنگامی که صاحب ملک بتواند با ارائه دادن مدارک مورد نیاز ، ثابت نماید که مستاجر یکی از چهار مورد قوانین بالا را نقض کرده است، در صورتی که حکم تخلیه مستاجر از طرف شورا یا دادگاه صادر شود، او در طول مدت ۲۴ ساعت بعد از صدور حکم تخلیه، از این حکم مطلع شده و این حکم به او ابلاغ می شود.

    بنابراین، مستاجر تنها ۷۲ ساعت زمان دارد تا ملک موجر را تخلیه نماید. در این صورت مستاجر به هیچ عنوان نمی‌تواند در مقابل گرفتن حکم تخلیه، اعتراض کند و باید براساس این حکم، در سریعترین زمان ممکن تخلیه را انجام دهد.

    این سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه و دستور هنگامی قابل اجرا می باشد که اگر هزینه ای تحت عنوان اجاره یا ودیعه نزد موجر باشد، او این مبلغ را به مستاجر خود باز گرداند.

    صدور حکم تخلیه توسط ثبت اسناد و املاک

    اگر دستور حکم تخلیه به وسیله ی اداره ثبت اسناد و املاک صادر شود، این حکم بعد از گذشت 48ساعت به شخص مستاجر ابلاغ می گردد و پس از ابلاغ او تنها ۷۲ ساعت زمان دارد تا طبق این حکم منزل اجاره ای خود را تخلیه نماید.

    در این گونه موارد، صاحب ملک وظیفه دارد در صورتی که از مستاجر خود مبلغی را تحت عنوان ودیعه یا پول پیش دریافت کرده، به او بر گرداند و رسید این مبلغ را به اداره ثبت املاک و اسناد ارائه نماید.

    در صورتی که مستاجر در طی زمان سکونتش در ملک ، خسارتی را به صاحب خانه وارد کرده و یا به او بدهی ای دارد، صاحب ملک باید جهت ثابت نمودن این ادعا به شورای حل اختلاف یا دادگاه مراجعه نماید و دادخواست خود را طبق قانون ثبت کند.

    چه زمان می‌توان حکم تخلیه را متوقف کرد؟

    با توجه و دقت به تمامی مواردی که در این مقاله تحت عنوان سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه بیان شد، صاحب ملک می‌تواند بر اساس شرایط و قوانینی دستور حکم تخلیه مستاجر را دریافت نماید و از مرکز های قانونی وابسته این حکم را اجرا نماید.

    علاوه بر این در صورت وجود شرایط خاصی، مستاجر می‌تواند از اجرای حکم تخلیه جلوگیری نمیاد. به عنوان مثال:

    1. مستاجر ادعا کند که قرارداد اجاره‌نامه را تمدید نموده است.
    2. مستاجر بیان کند که اسنادی که صاحب ملک جهت دریافت حکم تخلیه ارائه نموده، جعلی بوده و فاقد اعتبار قانونی می باشد.
    3. مهلت سه روزه یا ۷۲ ساعته ای که به مستاجر جهت تخلیه منزل داده شده، مانع این موضوع گردد که او فرصت لازم جهت هرگونه اقدام برای توقف این حکم را داشته باشد.
    4. درخواست دادرسی آنی از طرف مستأجر باعث گردد بدون احتیاج به ارائه دادخواست، ادعاهای او را بررسی و به آن رسیدگی نمایند.

    images 1661764449 - سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه! دستور و حکم تخلیه فوری مستأجر بد قول - اجاره مسکن

    مراحل گرفتن دستور تخلیه و سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه فوری

    مراحل گرفتن دستور تخلیه فوری عبارتند از:

    1. مراجعه نمودن به شورای حل اختلاف شهر خود و مراجع رسیدگی به دعاوی مستاجر و موجر در شهر محل سکونت
    2. ارائه کردن مدارک لازم : مدارم لازم جهت این امر به شرح زیر است.
    • اصل اسناد ملک اجاره ای
    • کارت ملی و شناسنامه
    • اصل اجاره نامه ملک
    • در صورت استفاده از وکیل ، اصل وکالت نامه مورد نیاز است.
    1. تشکیل پرونده دادخواست: در این مرحله از مراحل صدور درخواست حکم تخلیه مدارک مورد نیاز را به بخش تشکیل پرونده ارائه کرده و فرم پیش نویس دادخواست دستور تخلیه را تکمیل نمایید. در این مرحله از انجام کار کارشناسان شورای حل اختلاف بعد از اطمینان حاصل کردن از اصالت مدارک و هویت افراد، اصل بودن اجاره نامه و سند، موظف اند پرونده را ثبت نمایند.

    نکته مورد توجه در این مرحله از سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه این مورد است که دریافت دستور تخلیه بدون مهر دفتر املاک نیز امکان پذیر است.

    1. ارجاع دادن پرونده به شعب مربوطه: بعد از طی مراحل ثبت پرونده، پرونده به شعب مختلفی از شورا منتقل می گردد تا رسیدگی های مورد نیاز صورت گیرد. به طور معمول در تمامی این مراحل دریافت حکم تخلیه احتیاجی به حاضر بودن مستاجر نیست و دادگاه او را از اول محکوم به تخلیه ملک می نماید.
    2. انتقال به اجرای احکام و گرفتن حکم شعبه: در طی این مرحله شورا بعد از اطمینان حاصل کردن از این موضوع که تاریخ قرارداد پایان یافته است و اجاره نامه به صورت کلی درست می باشد، دستور تخلیه را صادر کرده و برای اجرا به قسمت اجرای احکام انتقال می دهد.
    3. دریافت ابلاغیه با مهلت ٧٢ ساعت از اجرای احکام : بعد از کامل نمودن پرونده اجرایی، حکمی به عنوان اخطار ٧٢ ساعت به مستاجر ابلاغ می گردد. که باید در طول مدت ٧٢ ساعت آپارتمان خود را تخلیه کرده و به صاحب ملک تحویل دهد. این ابلاغیه از سمت قاضی شورا به نیروی انتظامی محل مربوطه جهت ابلاغ ارسال می شود. در این مرحله کلانتری بدون حضور موجر ابلاغیه را می رساند و یا یکی از نیروهای خود را جهت ابلاغ دستور حکم تخلیه با موجر همراه میفرستد.
    4. بازگرداندن نتیجه ابلاغ به اجرای احکام: نتیجه ابلاغیه نیروی انتظامی و کلانتری که به سبب آن مستاجر ملزم به تخیله منزل در طول 72 ساعت می گردد، به اجرای احکام باز فرستاده می شود. امکان دادن مدت زمان بیشتر به وسیله شورا به مستاجر به دلیل وجود شرایط ویژه وجود دارد، پس زمان سه روزه قاطع نیست.

    images 1661764451 - سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه! دستور و حکم تخلیه فوری مستأجر بد قول - اجاره مسکن

    سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه فوری مستاجر چقدر زمان میگیرد؟

    در مورد این موضوع که گرفتن حکم تخلیه مستاجر چقدر زمان گیر است باید اذعان داشت که غالبا زمان مشخصی را برای این امر نمی توان بیان کرد. اما جهت گرفتن دستور تخلیه فوری مدتی تقریبا یک ماهه و جهت دریافت حکم تخلیه در شورای حل اختلاف و یا دادگاه برای اماکن مسکونی مدتی تقریبا چهار ماهه و جهت تخلیه اماکن تجاری ممکن است این امر تا حدود یک سال هم طول بکشد.
    نکته قابل توجه این است که زمان های ذکر شده در این بخش کاملا تقریبی می باشد و امکان دارد در عمل بیشتر یا کمتر طول بکشد.

    منبع این محتوا با توجه به راهنمایی های سایت بهترین وکیل شیراز  https://behtarinvakileshiraz.ir نگارش گردیده است. جهت مطالعه مطلب جامع تر و یا کسب آگاهی در رابطه با دیگر مطالب حقوقی به سایت منبع مراجعه گردد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.