×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

word image 205375 1 - پیچ و رولپلاک نمای ساختمان / پیچ و رولپلاک نمای ساختمان چیست؟ -

پیچ قطعه است که کاربرد بسیار زیادی دارد معمولا جنس ان سفت است. ولی اتصالات پیچ و قسمت ‌های که شکننده هستند در صنعت ساختمان از آن استفاده می شود به خصوص ثابت نگه داشتن سنگ نمای ساختمان با استفاده از رول پلاک بسیار راحت تر انجام می شود.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع پیچ و رولپلاک ها و حتی نحوه نصب آن ها آشنا کنیم و توضیحاتی را در این زمینه ارائه بدهیم.

پیچ و رولپلاک نما چیست؟

یکی از اقداماتی که واقعا مهم میباشد ریزش سنگ از نمای ساختمان میباشد و راه هایی برای جلوگیری ان نیز وجود دارد یکی از راه های اصولی پیچ و رولپلاک سنگ نما میباشد که یکی از مهم ترین اقدامات برای جلوگیری از سنگ نما میشود.

پیچ چیست؟

پیچ اتصال دهنده استوانه های مارپیچی شکل می باشد که برای استفاده از راحت تر شدن اتصالات و کاربرد آسان تر استفاده می شود.

پیچ برای اینکه بتوان از آچار و پیچ گوشتی در آن استفاده کرد و به راحتی بتوان آن را باز و بسته کرد و بزرگ تر است و پیچ گوشتی و آچار به راحتی در آن قرار می گیرد.

برای اینکه پیش آسانتر به قسمت مورد نظر وارد شود انتهای آن تیز طراحی شده است و معمولا برای اتصالاتی به کار برده می‌شوند که به تعداد مکرر احتیاج به باز و بسته شدن دارند و اتصال می موقت را به وجود می آورند.

تاریخچه پیچ

پیچ های فلزی تا پایان قرن هجدهم کاربرد بسیار کمی داشتند زیرا ماشین هایی که بتواند این قطعات را تولید کند و آنها را به حجم انبوه برساند در دسترس نبوده اند.

رفته رفته با کارایی این دستگاه تولید پیچ در سال ۱۷۶۰ رونق گرفت و پیچ های زیادی روانه بازار شدند. اختراع دستگاه تراشکاری و توسعه این دستگاه ها که در سال ۱۸۰۰ به وقوع پیوست باعث شد که مدل‌های مختلفی از پیچ برای کار های متفاوت تولید شود.

اجزای پیچ

پای پیچ که به بخش استوانه‌ای پیش از نوک تا انتهای آن می گویند گام پیچ به فاصله بین شیر های پیچ گام گفته می شود پیچ راست گرد و چپ گرد که جهت چرخش پیچ بر جهت عقربه های ساعت است آن راست گرد می گویند اگر بر خلاف جهت عقربه های ساعت باشد به آن شبگرد گفته می شود.

انواع پیچ

word image 205375 2 - پیچ و رولپلاک نمای ساختمان / پیچ و رولپلاک نمای ساختمان چیست؟ -

از پیچ های خودکار برای سهولت در انجام کار های استفاده می شود که نیاز به قطعات نوک تیز دارند و برای ثابت شدن احتیاج به مهره نخواهند داشت از اندازه جای خودکار می توان به پیچ چوب و پیچ سرمته ای اشاره کرد و از پیچ های خودکار برای ثابت شدن در جای خود به وسیله که مهره نام دارد احتیاج دارند از انواع پیچ های غیر خودکار به پیچ های اتاقی جوشی شش گوش پیچ استوانه‌ای پیچ آلن و استاد بولت اشاره کرد.

پیچ چوب

این پیچ ها در صنایع ام دی اف سازی و فایبرگلاس کاربرد دارند و سر آن به شکل گرد و بیضی و تخت هستند این پیچ در رنگ زرد نقره ای با پوشش زینک و استیل وارد بازار شده است.

پیچ ماشین

پیچ ماشین در سامانه الکترونیکی قضایی و یخچال ها کاربرد فراوانی دارد و معمولا دارای سرتخت هستند این نوع پیچ به سه دسته پیچ ماشینی استیل گرد پیچ ماشینی دو سر پیچ ماشینی از اینکه درد تقسیم بندی می شوند.

پیچ فلز

همانطور که از نام این پیچ و مشخصات از نوع پیش برای اتصالات فلز و عایق پلاستیکی فلزی و فایبرگلاس استفاده می شود.

پیچ شش گوش

از کاربرد های پیچ ها می توان به پیچ شش گوش که دارای سری شش ضلعی هستند برای باز و بسته شدن آن باید حتماً از آچار فرانسه استفاده کرد.

پیچ آسانسوری

برای اتصال ستون به یکدیگر از پیچ های آسانسوری و بالا برنده استفاده می کنند که داری سری با قطر بسیار بزرگ و تخت برای راحتی کار از طریق نمودن آسان و گردن چهارگوش و مثلثی برای اینکه دچار چرخش نشود استفاده شده است.

پیچ بتن

پیچ بتن یا آبی یا بنایی برای اتصال موادی مثل چوب و فلز به بتن و مصالح ساختمان کاربرد دارد و در انتهای مخروطی شکل است و عملا رنگ بدنه آن آب می باشد جنس این پیج از فولاد ضد زنگ یا فولاد های کربنی است که بهتر است برای نصب آن از دریل چکشی استفاده شود. پیچ از لحاظ مدل سرشان به چهار قسمت تقسیم می شوند این چهار مدل عبارت هستند از:

سر مخفی

پیچ ها داری سرتخت هستند و به طور کامل در سال سر جای خود قرار گرفتند و فرو می‌روند و با بسته می تواند کاملا یکدست شوند.

سر نیمه گرد

این پیج برای اتصال ورق های فلزی بسیار کاربرد دارد و در بعضی اوقات داره باشه هم هست. سر ذوزنقه‌ای سر شش گوش از انواع پیچ های آچار خور هستند که در صنایع فاضلاب و ماشین آلات کاربرد دارند.

از ویژگی این پیچ می‌توان به سرعت بالای نصب دلیل حذف جوشکاری امکان باز و بسته کردن راحت پیچ ایمنی و پایداری کیفیت ساخت بالا صرفه جویی و مصالح رواج جهانی مقاومت در برابر آتش سوزی هزینه پایین اشاره کرد.

رولپلاک چیست؟

رولپلاک مته دیوار از پلاستیک و فلز ساخته شده است دارای رنگ ها و مدل های متفاوتی است این قطعه برای اتصال پیج شکننده و حساس به کار گرفته شده است.

تاریخچه رولپلاک

در گذشته به جای استفاده از رول پلاک از تکه چوب استفاده می کردند تا اینکه در سال ۱۹۱۱ در زمان مرمت یک روزه در بریتانیا با توجه به شرایط و لوازم الکتریکی قرار بود که بدون ایجاد هیچ گونه آسیبی به دیوار اتصال انجام شود برای حل این مشکل پیمانکار دست اختراع رولپلاک زدند.

انواع رولپلاک

word image 205375 3 - پیچ و رولپلاک نمای ساختمان / پیچ و رولپلاک نمای ساختمان چیست؟ -

رولپلاک ساده بدون لبه و شاخه می باشد در اغلب کار ها و سطوح می توان از این رولپلاک استفاده کرد

رولپلاک لبه دار

رولپلاک دارای لبه کوچک روی قسمت پایینی دیوار های بیرونی خود است جنس این رولپلاک اغلب از جنس پلاستیک و فیبر می باشد.

رولپلاک شاه خط دار

بر دیواری بین قرار گرفتن پلاک لبه دار شاخکدار این نمونه دانه خوار و لبه های بیرونی است و رولپلاک پروانه ای در قسمت دیواره دارای دو پرست که بعد از بسته شدن کش و باز شدن آن در سطح قلاب می‌شود و به هیچ وجه بیرون نمی

این حال پلاک به دو صورت فلزی و پلاستیکی در بزرگ وجود دارد رولپلاک پروانه ای در مدل های مختلف وجود دارد.

منبع: اوج یاران

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.