شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41377 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • علت و علائم خرابی ترموستات یخچال
    17 شهریور 1401 - 11:33
    شناسه : 206025
    0

    ترموستات یخچال برای حفظ دمای تنظیم شده در محفظه یخچال طراحی شده است . این عنصر کنترل و اتوماسیون، هم در یخچال های قدیمی و هم در یخچال های مدرن نصب می شود. برای آشنایی بیشتر ، ماهان سرویس ، مرکز تخصصی تعمیرات یخچال در کرج ، نکاتی را ذکر کرده است. 

    پ
    پ

    ترموستات یخچال، وسیله ای است که دما را در یخچال کنترل نموده ، به کمپرسور سیگنال می دهد و بسته به درجه خنک شدن محفظه باعث روشن و خاموش شدن آن می شود.
    ترموستات یخچال ، رله ای است که موتور اصلی را روشن و خاموش می کند. در یک طرف این رله یک لوله مخصوص مهر و موم شده وجود دارد که با گاز فریون پر شده است و در طرف دیگر کنتاکت های مدار الکتریکی وجود دارد که با کمک آن ها کمپرسور کنترل می شود. رله می تواند هم مکانیکی و هم الکتریکی باشد.
    ترموستات یخچال برای حفظ دمای تنظیم شده در محفظه یخچال طراحی شده است . این عنصر کنترل و اتوماسیون، هم در یخچال های قدیمی و هم در یخچال های مدرن نصب می شود. برای آشنایی بیشتر ، ماهان سرویس ، مرکز تخصصی تعمیرات یخچال در کرج ، نکاتی را ذکر کرده است.

    ترموستات یخچال چگونه کار می کند؟

    ترموستات یک نوع کلید الکترو مکانیکی است که با رسیدن به دمای تنظیم شده در محفظه کار می کند.
    عملکرد این قطعه بسیار ساده می باشد. انتهای لوله مویرگی به اواپراتور متصل است . از آنجایی که با یک مبرد ، بعنوان مثال گاز فریون با افزایش دما در داخل محفظه تبرید پر شده است، فشار در آن افزایش می یابد. با این کار کنتاکت های رله مربوطه بسته شده و کمپرسور روشن می گردد.
    پس از مدتی دمای هوا در محفظه خنک کننده یخچال کاهش می یابد، فشار در لوله دم پایین می آید ، کنتاکت ها باز می شود و کمپرسور خاموش می گردد.
    یکی دیگر از اجزای مهم ترموستات، فنری است که کنتاکت های آن را فشرده و باز می کند.
    در برخی از مدل های یخچال ، ترموستات الکترونیکی تعبیه شده است که شامل یک سنسور دما و یک ماژول کنترل می باشد . در مدل های مدرن می توان چندین سنسور برای هر ناحیه خنک کننده نصب کرد.

    images 1662541269 - علت و علائم خرابی ترموستات یخچال -

    تنظیم دمای مورد نظر یخچال چگونه است؟

    برای افزایش دما در محفظه یخچال کافی است دکمه ترموستات را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید و برای کاهش دما این دکمه را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید . ترموستات در زمان مناسب کمپرسور را خاموش می کند و اجازه نمی دهد دما به کمتر از حد تنظیم شده برسد.

    چرا کمپرسور یخچال بیش از حد گرم نمی شود؟

    به عنوان یک قاعده کمپرسور در طول توقف ، زمان لازم برای خنک شدن را دارد، بنابراین بیش از حد گرم نمی شود و می تواند در محدوده دمایی مطلوب کار کند.
    پس از خاموش شدن دستگاه، کمپرسور چند دقیقه استراحت می کند و پس از افزایش دما کنتاکت های ترموستات بسته می شود، کمپرسور دوباره روشن می گردد و خنک شدن محفظه یخچال از سر گرفته می‌شود.

    علائم خرابی ترموستات یخچال شامل چیست؟

    خرابی ترموستات یکی از رایج ترین خرابی های یخچال است. مشکلات ترموستات را می‌توان به چهار گروه اصلی طبقه بندی نمود که شامل موارد زیر می باشند:

    1. عدم تماس با پایانه های ترموستات

    در این حالت ممکن است یخچال متصل به برق، روشن نشود. برای رفع مشکل باید کنتاکت ها را بررسی کنید.

    2. خرابی کامل ترموستات

    خرابی کامل ترموستات به دلیل فرسودگی ترموستات ممکن است به عنوان مثال به دلیل نفوذ رطوبت در کنتاکت های ترموستات باشد. اگر ترموستات بسوزد در این صورت ممکن است یخچال روشن نشود برای اطمینان از این که دلیل آن در ترموستات است و نه در چیز دیگری، باید پایانه های سیم را از ترموستات جدا کرده و دوباره وصل کنید. در صورتی که بعد از آن یخچال روشن شود دلیل آن در ترموستات است و باید تعویض شود.

    3. عملکرد نادرست ترموستات

    خرابی ترموستات می تواند خود را به شکل نقص در یخچال نشان دهد. در صورتی که مشکل با تنظیم معمولی حل نشود ترموستات باید تعویض گردد. فراموش نکنید که برای این کار باید از افراد ماهر و متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

    4. ضعیف شدن فنر برق

    این نقص برای ترموستات الکترومکانیکی معمول است و ممکن است پس از سالها کارکرد یخچال رخ دهد ، در نتیجه با همان موقعیت دستگیره ترموستات دمای محفظه ممکن است کمتر از دمای تنظیم شده باشد. به این معنی که کمپرسور با شدت بیشتری کار می کند و با شدت بیشتری برق مصرف می کند .
    سه راه برای حل این مشکل وجود دارد .
    راه اول: دستگیره ترموستات را یک یا دو نقطه نزدیک به حالت حداقل قرار دهید . این کار به شما این امکان را می دهد تا مدت زمان بیشتری از ترموستات استفاده کنید.
    راه دوم : ترموستات را تنظیم کنید
    راه حل سوم ، باید ترموستات را تعویض کنید.

    بنابراین می توان گفت در صورت مشاهده خطا های زیر علت آنها خرابی ترموستات یخچال است:
    – یخچال بطور خودکار خاموش نمی شود.
    – دستگاه به طور خود به خود کار را متوقف می کند.
    – محفظه یخچال یا فریزر دچار برفک زدگی و یخ می شود.

    دلایل خرابی ترموستات یخچال چیست؟

    – دم و لوله مویرگی ترموستات با گاز فریون پر شده است. در صورتی که این لوله ها دچار ترک یا شکستگی شوند گاز فریون کاملا خارج شده ، کنتاکت ها کمپرسور را خاموش می کنند و دیگر روشن نمی شود.
    – اگر نشت فریون ناچیز باشد کمپرسور برای مدت زمان کوتاهی روشن می شود، یخچال به دمای مطلوب نمی رسد و این مسئله برای طولانی مدت نخواهد بود . اما اگر فشار فریون کم شود کمپرسور خاموش شده و دیگر نمی تواند راه اندازی شود.
    – اگر کنتاکت های داخل ترموستات آسیب ببیند یخچال نمی تواند روشن شود این مسئله زمانی اتفاق می افتد که کنتاکت ها به دلیل رطوبت ، گرمای بیش از حد و غیره می سوزند.
    – در صورتی که ترموستات کالیبره نشده باشد یخچال زودتر خاموش شده و فرصتی برای رسیدن به دمای مورد نظر را ندارد.

    اکنون که با ترموستات و نحوه عملکرد آن بیشتر آشنا شدید ، راحت تر متوجه خرابی یا وجود مشکل در یخچال شده و می توانید برای تعمیر آن اقدام کنید.
    چنانچه ساکن کرج باشید ، ماهان سرویس بیش از 15 سال در زمینه تعمیر انواع یخچال فعالیت دارد. نمایندگی تعمیرات یخچال ال جی در کرج و نمایندگی تعمیرات یخچال بوش در کرج از مهمترین خدمات ماهان سرویس است.
    تلفن : 09353001695
    www.arvandoxin.com

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.